2 banen en belasting(1 freelance) hoe zit dat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

2 banen en belasting(1 freelance) hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-03 01:32

Ik heb nu een freelance baan waar ik waarschijnlijk aan het eind van het jaar geen belasting over hoef te betalen omdat ik net binnen het jaarsalaris zal vallen.
Erg leuk,maar ik wil graag meer gaan verdienen per maand.
Nu wilde ik daar eigenlijk voor een paar uur een baantje naast nemen.
Eentje die wel een netto maandloon heeft.Dus waar ik aan het eind van het jaar niet alsnog belasting over hoef te betalen.

Mijn vraag: hoe gaat dat dan in zijn werk met de belasting als ik 1 baan heb met een netto maandloon(waar de belasting maandelijk er al af is) en 1 baan waar ik zelf de belasting aan het eind van het jaar nog moet betalen(of net niet)?


MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 10:52

Er zijn twee belastingbegrippen hier van toepassing nl. de loonbelasting en de inkomstenbelasting. Loonbelasting wordt door je werkgever afgedragen aan de Belastingdienst (BD). Hier hoef jij je dus nooit zorgen over te maken.

Inkomstenbelasting moet je zien als een eindafrekening die je na het eind van het jaar opmaakt. Alle belastingzaken die op jou van toepassing zijn worden hierin meegenomen, denk hierbij aan hypotheek, koopsompolisen, leaseauto's en natuurlijk je jaarinkomen. Hierbij wordt dan ook je inkomen als zelfstandige meegekomen en je premie voor de WAZ (wet arbeidsongeschiktheidverzekering zelfstandigen, = verplicht).

Dit alles doe je door middel van een belastingforumulier of het aangifteprogramma.... Het verstandigste is om vooraf een inschatting te maken van wat je gaat verdienen in het komende jaar en daar ook al de belasting over te berekenen die je af moet gaan dragen, zodat je niet onaangename verassingen komt te staan als je volgend jaar moet betalen en je een groot deel van dat geld al op hebt gemaakt...

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41657
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 11:06

Kijk even op www.belastingdienst.nl daar staat behoorlijk wat informatie over dit soort dingen. Verder is het wel handig om het 'Handboek ondernemen' op te halen bij je belastingkantoor. Staat een hele hoop in op een behoorlijk overzichtelijke manier.

Maar goed. Voor zover ik het begrepen heb is het voor de belastingdienst niet heel boeiend dat je ook een (parttime) baan hebt, voor de belastingdienst zijn het twee afzonderlijke dingen (dacht ik, pin me er niet op vast Haha!). Over je freelance inkomsten betaal je dus gewoon inkomstenbelasting. Dit wordt berekend over je netto winst, wel kan je als starter sowieso 1.829 euro aftrekken en als je ook voldoet aan het uren criterium (meer dan 1225 uur per jaar besteden aan je onderneming, meer dan 50% van je arbeidstijd besteden aan je onderneming) dan kan je ook nog 6.331 euro aftrekken als je onder de 12.110 blijft met je netto winst.

Let trouwens ook goed op de BTW die je af moet dragen! Dat is toch al snel zo'n 20 procent van al je inkomsten...

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 13:45

Al je inkomsten gaan op 1 hoop en daar laten ze een tarief op los dus of je nou 1,2 of 10 banen hebt dat maakt geen verschil. Let wel op je heffingskorting die mag maar bij 1 werkgever ingehouden worden daarvoor vul je een loonbelastingverklaring in.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, EllaBellaah, lastig, Xyris en 210 bezoekers