lidtekens

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

lidtekens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-03 23:00

Wie heeft er ervaring met het verkleven van lidtekens?
Mijn oude merrie Sound heeft,door een stommiteit van haar verzorgster, 2 1/2 jaar geleden met een achterbeen vastgezeten in een wildrooster.Ze is eruit gehaald door de brandweer en heeft 6 weken in Utrecht gestaan met wonden tot op het bot en een gebroken griffelbeentje.Ze heeft nog 2 jaar goed gelopen,maar sind een paar weken loopt ze scheef en ontlast ze het beschadigde been.Ze ligt niet meer in haar box en als ze gerold heeft,heeft ze moeite met opstaan omdat ze dat been niet wil belasten.Zoals gevraagd:Wie heeft hier ervaring mee en welke behandeling is er mogelijk bij dit probleem?(Heeft kou ook invloed?)

vinniefun

Berichten: 224
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 23:16

Bij mensen zijn er denk ik de meeste ervaringen op dit gebied. Meest is nog erg bewerkelijk maar ik denk zelf dat massage van het littekengebied de meest logische manier is. Op zich kan de huid namelijk gigantisch rekken, bv na een forse gewichtschommeling. Je kan je dus voorstellen dat door een frictie massage onder de pijngrens de huid soepeler en plooibaarder wordt en het samentrekken van het litteken, wat het pijnlijk en beperkend maakt, bemoeilijkt wordt. In wezen is het probleem dat de huid (of wat er ook zit) aan de onderlaag verkleeft (is) en dat daar de problemen uit voortvloeien.
teruglezend vind ik de beperkingen wel erg uitgesproken voor een litteken contractuur, ga eerst na of er geen ander probleem bestaat!!!
Ik ben namelijk bang dat er eerder een probleem in het herstel van het griffelbeen kan zitten, die kan dan (deels) operatief verwijderd worden maar ook een hoefprobleem (een hoefzweer past beter bij wat je beschrijft) of een peesprobleem die ook gerelateerd kan zijn aan de verwonding destijds. Dit laatste is het engste want dan zou het een uiting van peesbeschadiging zijn.
Niet elke veearts is in dit soort zaken geroutineerd en geintereseerd (sorry aan alle schenen die ik onbedoeld schop)

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-03 23:24

Bedankt voor je reactie.Een hoefzweer is uitgesloten.Ze is in de tijd dat ze slechter is geworden 2x bekapt en daar is niets uitgekomen.Het been ziiet er echt heel verschrikkelijk uit met die lidtekens,dus was mijn eerste idee dat dat het kon zijn,maar natuurlijk kan het ook iets heel anders zijn.Ze ontlast het been,maar gaat wel vrolijk in rengalop door het land,waarbij ze het been wel normaal neerzet maar heel scheef loopt.Ik weet dat dat weinig zegt(een andere merrie van mij ging met een scheur in het kootbeen nog in volle galop door het land)