Omspringende hals??!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Omspringende hals??!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-03 22:58

Een paardje bij mij op stal heeft iets geks. Als je hem zijn hals naar links of naar rechts laat inbuigen zie je de bovenkant van de hals (de manenkam dus) gewoon omspringen. Je voelt ook die spieren "omschieten". Echt heel vreemd, net alsof ze ergens achter blijven hangen en vervolgens los schieten als ze over een bepaald punt zijn Verward . Paard vindt het overigens allemaal best en het doet hem schijnbaar geen pijn. Er komt van de week een fysio kijken.

Iemand enige idee wat dit zou kunnen zijn?

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 23:11

volgens mij niks bijzonders. Alleen dat het gewicht van de manenkam naar een andere plaats wordt verlegd.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 23:41

*LOL* Sorry, moest even lachen Knipoog Dit is de top van je manenkam, het omspringen van de bovenkant als je het paard links of rechts buigt heeft gewoon te maken met de hoeveelheid spieren die er in de top zitten, kortom, dit paardje is heerlijk gespierd in de hals en op de top Knipoog Nix ernstigs dus, die van mij begint het eindelijk ook te krijgen

Ik zou als ik de eigenaar was hier niet de fysio voor laten komen, kost je alleen maar geld terwijl er niets negatiefs is, juist positief, een goed getraind halsje Haha!

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 00:59

Ik dacht dat dit normaal was. Ik vindt altijd wel een mooi gezicht. Toch grappig dat Ramony dan positief gespierd is.

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-03 08:37

Nou ik hoop inderdaad voor het paardje dat dit het is. Ik heb al flink wat (gespierde) paarden gezien de afgelopen 14 jaar, maar dit had ik nog niet gezien. Maar het zou best kunnen, want sinds ze heeft idd een mooie gespierde hals. Thanx.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 16:45

het ZOU wat anders kunnen zijn, idd een spokkende plaats, heeft ook de maken met de spieren maar is negatief (vgl een springvinger bij de mens, die ook 'verspringt' van gebogen naar gestrekt (of niet zo ver) )
misschien is het toch beter dat er een fysio naar komt kijken. maar het kan net zo goed niets zijn natuurlijk, de spieren. maar het kan volgens mij ook 1/100 Haha! wat anders zijn... is het ook het bot dat springt? want je hebt het over de spieren... als je goed voelt of het bot springt kom je ook al een stuk verder *LOL*

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-03 17:06

Er springt geen bot mee. Het zijn alleen de spieren. Ik heb er ook even in geknepen (in de hals) en als ik flink knijp, "springen" de spieren ook. Alleen dan helemaal van links naar rechts, eerder op en neer. Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, ik weet ook niet zo goed hoe ik het moet omschrijven.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 17:45

ponyzotje schreef:
het ZOU wat anders kunnen zijn, idd een spokkende plaats, heeft ook de maken met de spieren maar is negatief (vgl een springvinger bij de mens, die ook 'verspringt' van gebogen naar gestrekt (of niet zo ver) )
misschien is het toch beter dat er een fysio naar komt kijken. maar het kan net zo goed niets zijn natuurlijk, de spieren. maar het kan volgens mij ook 1/100 Haha! wat anders zijn... is het ook het bot dat springt? want je hebt het over de spieren... als je goed voelt of het bot springt kom je ook al een stuk verder *LOL*


Ik snap niet zo goed wat spokkende plaats betekend Verward Wat bedoel je eigenlijk Verward

Enneh.........in de bovenkant van de hals zit geen bot, trouwens de wervels die in de hals zitten kunnen wij niet voelen.............

Fysio lijkt mij geheel overbodig, gewoon een gespierde nek da's alles!

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 17:45

dubbele post Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 18:28

Prachtig mooi toch juist? Als je dan je paard de andere kant op laat buigen, dan valt de manenkam om die kant op, prachtig! Het duidt op een gespierde, maar losse hals. Je paard moet er wel een beetje een kam op hebben, anders zie je het niet zo goed.

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-03 20:49

Lovely schreef:
Prachtig mooi toch juist? Als je dan je paard de andere kant op laat buigen, dan valt de manenkam om die kant op, prachtig! Het duidt op een gespierde, maar losse hals. Je paard moet er wel een beetje een kam op hebben, anders zie je het niet zo goed.


Alleen hij valt niet om, hij springt om. Nog net niet met een huppeltje Haha! , is dat echt het zelfde Verward ?

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 00:56

Ik dank dat dat afhankelijk is van de lengte van je manen en de mate van omspringen. Bij mij zijn de manen eigenlijk te lang en dan zie je alleen de spier omspringen, net alsof hij van de linker- naar de rechterkant van de hals gaat. Ik kan me voorstellen dat bij kortere manen de kant van de manen mee veranderd. Bij Ramony gebeurt het als ik haar mooi rond heb en dan links of rechts iets in buig.

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 02:33

Ik liet dit toen ik nog les gaf altijd juist als voorbeeld zien aan de ruiters en amazones omdat je daaraan goed kan zien dat het paard ook daadwerkelijk de stelling overneemt, en niet in een valse knik alleen de hals wat verbuigt.
Als je er op gaat letten zal je zien dat elk paard/pony dit heeft. Bij de een is het wel wat duidelijker dan bij de ander.

Marije_jiplover

Berichten: 25315
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 19:21

He simone!
Toen ik nog bij Bert in de les reed, liet hij ins wel eens de stelling overnemen en hij zei dan altijd dat het een goed teken was als je de manenkam ziet omspringen. Volgens hem is je paard dan netjes ontspannen aan de teugel.

odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 22:14

Bij mijn Friesje kan je het ook heel erg goed zien als hij nagevelijk is. Volgens m'n instructrice en de fysiotherpeut is dit heel goed. goede bespiering en nagevelijkheid.

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-03 22:25

Vanavond is er een fysiotherapeut geweest en die zei inderdaad dat het juist goed was. Dat het paard inderdaad een mooi gespierde hals had en dat het gewoon erg opviel bij dit paard.
Weer wat geleerd Haha! .