Beugels Onder de zweetbladen ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Beugels Onder de zweetbladen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-03 18:28

Ik zat er laatst aan te denken om m'n beugels eens onder m'n zweetbladen te doen. Nu zat er een klein lederen stukje op de plek van de sluiting, dus het ging niet door. Nu hoorde ik dat ze dat stukje leder expres dun hebben gemaakt zodat je het zo eruit kan laten halen bij een ruitersportzaak. Maar voordat ik dit wil gaan doen wil ik eerst alle voor en nadelen weten van je beugels onder je zweetbladen!!

Ik had zelf al bedacht dat ik het mooier vind, maar ja. Nu de echte voordelen en vooral de nadelen Lachen

{edit "Typo}

Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 19:09

Bij ons op stal hebben ze het bij de IJslanders allemaal zo.
Een voordeel is dat je geen last meer hebt van schurende beugelriemen.
Je zadel wordt niet lelijk meer op die plaats.
Nadeel vind ik dat je je beugels niet meer op kunt steken.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 19:11

ik vind het ideaal bij mijn dressuurzadel, geen schuurplekken, vlakkere beenligging, en ik kan gewoon mijn beugels opsteken.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 19:16

Ideall, ik an kiezen, of er boven of eronder.
Ik heb ze eronder. Je zadel blijft mooier. Ik kan ze ook gewoon opsteken.

Ik heb ook het idee dat mijn benen stiller liggen, maar dat is waarschijnlijk alleen het idee.

annemieke21

Berichten: 1139
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 19:23

kan dat bij alle zadels dan? bij die van mij niet geloof ik.
Heb een rossner amerika dressuur zadel en daarbij kan et geloof ik niet?!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 19:27

Tigger, dat idee heb ik ook. Zou ook best kunnen omdat de beugelriemen ook meer vast liggen.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 20:21

Op mijn wintec zat het zo. Ik heb in het begin heel erg moeten wennen want mn benen zaten meer "op slot" maar nu vind ik het ook wel fijn, behalve bij springen.
Het staat ook mooier en vind het wel handig dat ik ze niet hoef op te steken, zadelhoes past dr ook over, dus what's the problem??

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 20:39

ik sluit me geheel bij Tigger en Lielle aan Lachen

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 20:54

ik heb ook keuze, maar heb ze er gewoon boven! eerst een tijdje erondeer, maar het scheen dat de zweetbladen daardoor gingen afsteken. vandaar dat ik ze gewoon erboven heb, ik vind het goed zo als ik ze heb.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 20:56

Ik wil het ook al heel lang, omdat het gaat slijten Boos!
Lijkt mij ook handiger om het onder het zweetblad te doen, alleen ik zie wel een openingetje, maar ik krijg hem er niet doorheen.

Kan het trouwens ook bij kieffer lech profie zadels, ik heb er wel van gehoord op bokt Verward

fluffyfox

Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 22:31

voor mijn zit is het beter, maar sinds ik me paardje niet meer rij ben ik niemand tegengekomen die het ook heeft......

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 22:41

Ik heb het nog nooit gehad, maar het lijkt me walgelijk zitten. Volgens mij zitten je benen echt muurvast en kun je je been amper bewegen. Nooit geprobeerd maar voor mij lijkt het niets!

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 23:24

ik heb ze ook eronder, vind het stukken beter!
ik kan me been echt nog wel bewegen(beetje teveel soms, krijg je met vervelend zittende paarden...)
maare, ik vind het echt een verbetering, ik heb ze eigenlijk maar even erboven gehad. ik kreeg ook steeds dat mijn rijbroek er tussen kwam enzo, en inderdaad heb ik nu ook geen schuurplekken meer op mijn zadel.
beugels opsteken kan ik gewoon nog hoor, vriendin van me heeft het ook en steekt ze ook gewoon op hoor.

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 23:31

Nee, Parouscha bij de Kieffer Lech Profi kan het niet, jammer genoeg want die heb ik dus. Ik vind het ook veel mooier staan, en als ik ooit een ander zadel koop lijkt het me wel prettig als het kan.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 23:40

hai ipsilonka, kijk eens in dit toppic in dit toppic word beschreven dat het dus wel kan, kijk hier

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 23:46

Oeps betrapt!
Ik ben degene die in dat topic zegt dat het bij een lech profi ook kan!
Alleen had ik op dat moment drie dressuurzadels en achteraf bleek dat het dus juist bij die kieffer niet open was.

Maar het stukje leer is inderdaad erg dun het lijkt me dat er wel een mogelijkheid is om dit open te laten maken.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-03 00:58

Ik heb het dus nagevraagd bij de ruitersportwinkel, en je kan bij elk zadel het stukje leer achter de gesp, waar je je beugelriem aanmaakt, open laten snijden of eruit laten halen. Bij elk zadel (nu praat ik over dressuurzadels) is dat stukje leer expres dun gemaakt om dit te kunnen doen. Het is een kleine ingreep maar ik wilde toch eerst informatie vragen voor ik het laat doen!

Gaan je zweetbladen niet heel erg opzij staan hierdoor ?

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 08:53

Het is niet goed voor je zit zei de zadelmaker. Je benen zitten dan als het ware vast. Hij raadde dit af en zag het als een modeverschijnsel.

Ik heb gelukkig een springmodelletje Haha! Gewoon over het zweetblad.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 09:19

germie schreef:
Het is niet goed voor je zit zei de zadelmaker. Je benen zitten dan als het ware vast. Hij raadde dit af en zag het als een modeverschijnsel.

Ik sluit me hierbij aan, je benen worden vastgezet en ik vind het zelf niet lekker rijden.
Ik heb cntinu het gevoel dat mijn inwerkingen beperkt worden.
Wat de slijtage betreft, die plekken krijg je ook gewoon van je rijlaarzen. Trouwens, voordat je door het zweetblad van een redelijk merk door bent moet je toch wel zeker 20 jaar goed je best doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 09:33

Ymke, voor jou persoonlijk kan het nog een nadeel hebben als je je beugelriemen eronder doet, namelijk met het oog op je eigen veiligheid. Jouw Brammie is nogal een wildebras zo uit jouw verhalen te lezen, en niet bij alle zadels werkt de veiligheidssluiting nog goed als je je beugelriemen onder de zweetbladen doet. Dus het kan zijn dat als je door je beugels schiet (gebeurt immers alleen als ze errrrrreg maf gaan doen) je erachteraan gaat skieen, met alle gevolgen van dien....

Ik denk dat jij er qua zit niet zoveel last van zou hebben als je de riemen eronder doet, omdat je heel lange benen hebt in verhouding tot je paard en zadel. Als je niet zo ver onder het zadel uit komt, zit het idd niet lekker, zit je te vast.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 10:03

Ik heb mijn beugelriemen ook onder mijn zweetbladen zitten, en vind het echt ideaal. Mijn zadel (lees buitenkant zweetbladen) slijten veel minder en ik vind het mooier staan.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 11:15

Lijkt me niets. Heb het idee dat ik dan veel te vast zit. Ik heb het door deze reden ook nog nooit geprobeerd.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 12:29

Bij mijn (Hercross)zadel zitten de beugelriemen ook onder de zweetbladen en dat zit prima. Alleen bij mijn Kieffer was dat ook zo, maar daar zaten de zweetbladen ook nog eens met een riempje aan elkaar vast onder de singel door. Dat is dus wel levensgevraalijk, omdat het zweetblad niet mee omhoog kan zit je been echt muurvast.

Het heeft mij in ieder geval een gebroken knie opgeleverd met alle ellende van dien.

Dus wel onder de zweetbladen, maar niet de zweetbladen aan elkaar vastzetten!

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 13:45

Sjuimpje"]
[quote="germie schreef:
Het is niet goed voor je zit zei de zadelmaker. Je benen zitten dan als het ware vast. Hij raadde dit af en zag het als een modeverschijnsel.

Ik sluit me hierbij aan, je benen worden vastgezet en ik vind het zelf niet lekker rijden.
Ik heb cntinu het gevoel dat mijn inwerkingen beperkt worden.
Wat de slijtage betreft, die plekken krijg je ook gewoon van je rijlaarzen. Trouwens, voordat je door het zweetblad van een redelijk merk door bent moet je toch wel zeker 20 jaar goed je best doen.
[/quote]

hier sluit ik me helemaal bij aan.
Het mag niet eens van mijn instructeur hij is van mening dat ik veeel minder goed en netjes mijn hulpen kan geven (en dat ben ik met hem eens) en dus is dat niet netjes tegenover je paard

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 14:11

Bij Amadeus zijn zadel (Fryzo) zit het ook zo, ik vind het zwaar irritant. Heb regelmatig het probleem dat als ik mijn been naar achter breng (lichtelijk overdreven, anders snapt meneer het niet) dat mijn been dan naar achter blijft hangen, ipv dat ie gewoon automatisch naar beneden zakt...
Ik vind het erg naar rijden en ook Amadeus vindt het natuurlijk niet fijn als ik mijn been zo naar achter houd en dan met moeite weer naar voren moe brengen...