Paard met een trauma !?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Paard met een trauma !?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-03 09:24

Mijn paard heeft moeite om haar rechterachterbeen mee te krijgen. Ook zit er in haar rug een wervel die af en toe wat omhoog komt en dan door bepaalde oefeningen gelukkig weer zakt.

Sinds ik mijn paard heb zijn we veel aan het dokteren geweest. Na ons laatste bezoek aan Utrecht weet ik dat ze geen spat, artrose e.d. heeft.

Sinds september heb ik een instructrice die ook al zie dat ze dacht dat ze misschien een trauma heeft opgelopen doordat ze waarschijnlijk een keer heeft vastgelegen. Sinds dien krijgt ze ook tranquicur (een homeopatisch middel) en dat scheelt al. Ze durft meer met het been en we gaan steeds meer vooruit.

Gisteravond was er iemand op stal die kwam voor westernzadels, ze heeft dus ook even naar Kalista gekeken en noemde ook die wervel in haar rug. Iemand die mijn paard dus helemaal niet kent. Zei zei dus gelijk van heeft ze een keer vastgelegen?? Het ziet er dus uit alsof haar rug en wervels wat zijn vergroeid van een nagelaten of slechte behandeling na een keer heel erg vast liggen o.i.d.
Ik vond het erg netjes dat ze dat gelijk zo inschatte.....Utrrecht heeft niks gezegd over haar wervel, de fysio gaf wel oefeningen voor haar rug e.d., maar heeft nooit verteld dat het ook iets vergroeid is. Het verklaard wel waarom ze het been niet helemaal mee krijgt in ieder geval.

En we gaan natuurlijk gewoon door met trainen met hulp van mijn instructrice. Ze let speciaal op haar spieren en heeft heel goed door wat Kalista wel en niet aan kan. Van andere hoor ik dus vaak dat ze wel wat meer voorwaarts mag enzo....ik denk dat het voor mensen lastig is om te zien of begrijpen waarom dat niet kan. Geen idee.

Ik ben benieuwd wie ook een dergelijk probleem heeft met zijn/haar paard.

Pipi

Berichten: 4077
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Poeldijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 09:49

Een van mijn vorige paarden had een trauma aan het SI gewricht.
We ontdekten dat doordat hij zijn rug begon vast te houden.
Eerst de fysio erbij,maar toen hij rechtsvoor ook kreupel begon te lopen hebben we de vee-arts erbij gehaald.
Foto's gemaakt van zijn benen,die waren goed,dus toen verder naar z'n rug gekeken.De vee-arts kon er niet zoveel mee,dus door naar Utrecht.
Daar is hij helemaal nagekeken,daar bleek dat hij een trauma had aan z'n SI gewricht.
Waarschijnlijk is hij een keer gevallen. Verward
Afijn,we kregen pijnstillers mee en moesten naar Michel Schepers(kraker).
Daar werd me al verteld dat als het een oud trauma was,dan zou er niks aan te doen zijn omdat het dan al zo vergroeid zou zijn.
Toch een poosje aangekeken,maar het beestje had zoveel pijn,dat hij je gewoon aanviel als je bij hem in de buurt kwam.
Toen was de keuze gauw gemaakt,hoe moeilijk ook,hij moest uit zijn lijden worden verlost. Huilen
Ik hoop voor jou dat het nog vrij recent is,dan is het nl wel goed te behandelen.
Veel succes iig en laat nog eens weten hoe het verder gaat.

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 11:43

Je zou Rodinde Hoogenraat kunnen proberen, ze is DA en 'kraker' en behandelt oa paarden met rugproblemen. Pablo is ooit gevallen en had allerlei wervels verschoven (bleek dus 2 jaar later) en kreeg problemen met werken. Hij was onregelmatig, raakte al zijn bespiering kwijt en kwam steeds meer in verzet. Ze heeft zijn wervels rechtgezet, nog een keer nabehandeld en sindsdien is het weer een ander paard. Ze is niet goedkoop maar absoluut een aanrader. Er staat hier ook veel op bokt over haar.

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-03 14:09

edit
Laatst bijgewerkt door Poohbeer op 09-01-03 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-03 14:10

Poohbeer"]
[quote="Pipi schreef:
Een van mijn vorige paarden had een trauma aan het SI gewricht.
We ontdekten dat doordat hij zijn rug begon vast te houden.
Eerst de fysio erbij,maar toen hij rechtsvoor ook kreupel begon te lopen hebben we de vee-arts erbij gehaald.
Foto's gemaakt van zijn benen,die waren goed,dus toen verder naar z'n rug gekeken.De vee-arts kon er niet zoveel mee,dus door naar Utrecht.
Daar is hij helemaal nagekeken,daar bleek dat hij een trauma had aan z'n SI gewricht.
Waarschijnlijk is hij een keer gevallen. Verward
Afijn,we kregen pijnstillers mee en moesten naar Michel Schepers(kraker).
Daar werd me al verteld dat als het een oud trauma was,dan zou er niks aan te doen zijn omdat het dan al zo vergroeid zou zijn.
Toch een poosje aangekeken,maar het beestje had zoveel pijn,dat hij je gewoon aanviel als je bij hem in de buurt kwam.
Toen was de keuze gauw gemaakt,hoe moeilijk ook,hij moest uit zijn lijden worden verlost. Huilen
Ik hoop voor jou dat het nog vrij recent is,dan is het nl wel goed te behandelen.
Veel succes iig en laat nog eens weten hoe het verder gaat.


Jemig zeg, das een verhaal.

Mijn paard heeft ook een oud trauma (Ik heb haar nu 1,5 jaar en toen ik haar kreeg had ze het al), maar door speciale oefeningen gaat het nu steeds beter. Ik denk idd dat een kraker misschien nog wel naar haar kan kijken. Ik denk dat de kans erg klein is, maar kan het proberen.