wat verstaan jullie onder "sacking out "

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

wat verstaan jullie onder "sacking out "

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-03 16:52

N.a.v. een ander topic over methodes om een paard te beleren.
Als jullie het woord "sacking out" horen, waar denken jullie aan?

Je suis Charlie.


prompter

Berichten: 10914
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 20:43

Ik gebruik de term zelf nooit, ken het eigenlijk alleen uit het boek van Monty Roberts, in die betekenis dus....

Omdat jij opmerkte dat "zelfs Pat Parelli (leuke woordkeuze Haha!) het gebruikte" en ik aan PNH doe ben ik eens gaan nadenken: in het PNH programma is het belangrijkste de friendly game: je paard overal op een vriendelijke manier aanraken totdat hij beseft dat je geen kwaad in de zin hebt, ook op de buik, in de liezen (zeg maar de "kwetsbare" plaatsen) en alle andere plekken waar je paard niet graag aangeraakt wordt. Mijn merrie had heel veel van dat soort plekken, nu dus niet 1 meer - maar dit terzijde.

Wanneer dat goed gaat, kun je de friendly game zelfs als beloning voor andere oefeningen gebruiken, het paard ontspant direct (echt waar!). Daarna kun je de friendly game gaan uitbreiden, en bijvoorbeeld je paard overal aanraken met de shabrak of een stuk plastic. In het begin vinden de meesten dat doodeng, maar na een tijdje geeft het ze enorm veel vertrouwen, en mijn hypernerveuze dravermerrie is er een stuk rustiger en moediger van geworden, voor ritselend plastic neemt ze nu de benen niet meer - wel zo fijn als je dat ergens tegen komt!

Zullen we dit dan als de Parelli-methode voor sacking out beschouwen?

Extremely rare and Beyond Compare

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 21:34

Ik ken het begrip niet Verward
Wat houdt het in?

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 22:42

Volgens mij is het je paardje met vanalles en nog wat laten kennis maken, er je paardje mee wrijven tot ie het aanvaard met als doel je paardje (meer) bombproof te krijgen.

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdagingā€¦ & een kans om te genieten.


Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 11:48

Sacking out is het paard laten wennen aan enge dingen idd.
Dat dit niet overal even zachtzinnig gebeurt zegt meer over de mensen dan over de term.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 12:23

Sacking-out is het laten wennen van aanrakingen aan alle lichaamsdelen. Dit kan met de hand gebeuren, maar ook met een zweep (zachtjes wrijven) of met een stok met een doek eraan. Als een paard eraan gewend is zal het niet snel schrikken van een vreemd iets wat hem aanraakt, zoals een lasso om de nek gooien of een bal tegen de kont/hals etc.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DenieesB, Evilou en 33 bezoekers