Hij valt anderen aan*update*gewonnen!!!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Hij valt anderen aan*update*gewonnen!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-03 22:40

zoals de titel al zegt: Quentin valt dus andere paarden aan terwijl ik aan het rijden ben! Frusty
of ja rijden...een poging tot, is het meer!

ik heb ivm slechte bak(eerst nat vd regen nu helemaal bevroren)2 weken nix met hem kunnen doen, afgelopen vrijdag had ik les bij de club, toen liep ie een halfuur rond te rennen en kon ik hem niet echt sturen, maargoed, ik volgehouden en t laatste halfuur liep ie heel erg lekker!

maar t weekend heb ik weer niet kunnen rijden en vanavond had ik weer les bij de club, alleen degene die les zou geven was ziek, dus gingen we voor onzelf rijden, althans, dat was de bedoeling

ik was aan het stappen, er waren nog 3 paarden in de bak, en na wat los te hebben gestapt, wilde ik aandraven, en ja hoor meneer doet hetzelfde als wanneer ik thuis alleen in de bak ben:
hij staakt!zodra ik aanspoor, gaat ie vol op de rem en n beetje omhoog, geef ik dan been dan komt ie echt omhoog, maar er waren nu dus meer paarden, 1tje draafde net voorbij dus hij hobbelde er wat achteraan, tot ie besloot om echt omhoog te gaan. en hij landde weer en we stonden stil, mn vader zat in de kantine met nog wat mensen dus die riep ik(handig, ik stond toch stil voor het raam...)dus hij kwam aangelopen, want iemand met een zweep ff in de bak zetten doet wonderen!

alleen, ons pap had geen zweep en loopt nogal moeilijk dus hij wilde liever niet in de bak staan, dus hij zou ff iemand anders halen, maar inmiddels liep Quentin weer, dus ik hem brutaal naar voren gereden naar de galop toe, anders staakt ie gelijk weer, wat doet die knol, rent recht op een merrie af, drijft haar in de hoek en gaat voor haar omhoog, met zn mond open(kon niet ver open, mn neusriem zit altijd superstrak!)en maar dreigen naar die merrie, dus die draaide om en sloeg naar hem, maar dat is ie gewend van destiny in de wei dus hij ging heel handig omhoog en schuin als ze sloeg, en hij maar bijten anar haar, en ik kon helemaal nix!!

heb t meisje op dat paard gevraagd met haar zweep naar zn hoofd/hals te slaan, dus gelukkig, hij liep weer, dus zij stapte verder, gaat hij als een gek rondjes om haar heen rennen! en steeds half omhoog, maar ik bleef slaan dus hij bleef huppelen en ging niet echt omhoog maar draaide er steeds omheen

toen kon ik hem wegtrekken bij haar, rent ie vol op een andere merrie af, en gaat omhoog voor dat beest, toen rende hij naar het 3e paard, maar die sloeg hem tegen zn borst en toen kon ik hem eindelijk bij die 3 wegkrijgen en aan de andere kant van de bak flink laten galloperen

toen heb ik dus dik 20 minuten gegaloppeerd, en ik kon hem nogsteeds niet echt sturen!

toen ben ik nog wat fanatieker gaan rijden en eindelijk liet ie los, ontspande en heb ik 20 minuutjes echt heel erg goed kunnen rijden, hij deed alles wat ik van hem vroeg!zelfs appuyeren in draf&galop, wat ie normaal te moeilijk vind!

maar ja het is een paard dat een duidelijke baas nodig heeft, en iedere dag even op zn plaats wordt terug gezet, hij is niet de baas, dat moet hij dagelijks weten, maar ja met dit weer schiet het niet echt op

maar wat hij deed naar die merries, echt te gek voor woorden!! gewoon dominant doen naar hun!en hij was echt onbestuurbaar en reageerdenergens meer op!hij had zn ogen weggedraaid, mond open oren naar achter, echt raar!

doet hij normaal alleen naar honden en shetlanders, als die vlak bij hem komen, maar in de wei speelt ie bij ons thuis met de 2 merries, en klimt er wel eens achterop als ze hengstig zijn, maar wat hij nou vandaag deed?!hij steigerd/staakt normaal ook niet als ik met meerdere aan het rijden ben, alleenmaar als we alleen zijn in debak

maar goed, mn clubgenoten snapten wel dat ik er niets aan kon doen, en op t laatst liep Q weer lekker, en had ik hem helemaal onder controle, maar ik baal er echt van dat hij zo moeilijk doet!!

waar kom dat gedrag vandaan?hij heeft wel vaker langer stilgestaan, vorige winter was dat niet zo'n probleem! maar nu....

maar goed ik heb toch gewonnen van hem en op t laatst ging het goed dus we komen er wel, hij moet alleen veel meer beweging krijgen
Laatst bijgewerkt door Renske_ op 11-01-03 17:06, in het totaal 2 keer bewerkt

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 22:43

Enge toestand hoor, lekker link. Ik zou hem inderdaad behoorlijk aanpakken, want dit is niet bepaald leuk meer Boos! ! Dominant paardje !

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-03 22:49

een regelrechte ramp was het!bit vastgepakt, en hoofd in de lucht en ik kon nix meer, slaan/schoppen hielp niet meer, hij draaide echt ff helemaal door!

er zijn mensen die denken dat hij niet goed gecastreerd is, hij springt achterop merries, hij bijt heel veel, super dominant, slaat met voorbeen enz

maar dan nog, hij moet gewoon normaal doen, echte hengsten gedragen zich ook gewoon goed, dus al zou hij niet goed gecastreerd zijn, moet dat nog geen reden zijn tot dit gevaarlijke dominante gedrag!

maar donderdag heb ik priveles en vrijdag weer clubles, dus hij wordt de komende dagen goed aangepakt, want ik had echt ff schrik op hem, hij staakt en steigert wel vaker, maar dat hij die merrie de hoek in drijfde en zo ging dreigen, heb ik nog nooit meegemaakt en hoop t nooit meer mee te maken!

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 22:55

bah, vervelend voor je dat je paard zo doet. dan is de lol er ook snel af... misschien moest hij even zijn energie kwijt ofzo???? (of zit hij misschien in de pubertijd... }> ) ik hoop iig voor je dat hij zich de volgende keer een beetje beter gedraagt.

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 00:02

Wij hadden vroeger op de manege ook zo'n paardje. Alleen viel die niet andere paarden aan, maar hun ruiters. Dit paardje hebben we aan de bijzetteugel gezet, dan kon hij zijn hoofd dus niet meer zo hoog optillen om te bijten. Misschien kun je dat een tijdje proberen. Moet je wel heel voorzichtig mee zijn, omdat ik las dat hij ook omhoog komt. Dat is niet zo verstandig met bijzetteugels.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-03 00:35

met bijzetteugels is geen succes bij hem, dan gaat ie alsnog omhoog, en gooit zichzelf opzij/achterover aan de longeerlijn....ik rijd hem weleens met slof, heb ik net wat meer te vertellen, en als ie omhoog gaat dan kan ik de slof wat losser laten

donderdag in mn priveles wordt ie goed aangepakt, en vrijdag neem ik een longeerlijn mee naar de club,. begint hij weer zo te vervelen dan mag ie ff fijn rondjes rennen aan de longeerlijn, en dan ga ik er op als hij al wat moe is, en dus niet die anderen gaat aanvallen en gaat dreigen enzo

hij moet weer goed terug op zn plaats worden gezet en weer flink aan het werk gaan, dan heb ik hem weer onder controle, dat hoop ik iig anders heb ik een probleem, moet zondag over een week naar wedstrijd, en als hij zich daar zo gaat gedragen....

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 00:45

Maar als hij niet goed gecastreerd is zou het een klophengst kunnen zijn en die zijn vaak vele malen erger dan een gewone hengst.
Met een simpele bloedtest kan je dat uitvinden, misschien wel de moeite waard.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 00:50

Meteen op zijn sodemieter slaan. Is ie helemaal bedondert. Bram heeft dit ook een tijdje gedaan, vooral naar shetlanders. In het begin begon ik altijd te gillen van schrik, dat helpt natuurlijk niet. Op een gegeven moment werd het echt link, voornamelijk voor diegene die op de shetlanders zaten, hij ging ook steigeren naar die shetlanders en in een hoek drijven en aan de kletter gaan en met dreigende mond eropaf. Ik heb hem toen 1 keer zo gigantisch op zijn sodemieter geslagen. Niet met de zweep, maar met mijn vlakke hand. Daarbij flink mijn stem verheffen en even heel duidelijk laten weten dat ik hier niet van gedient ben. Daarna heeft hij het nog een keer geprobeert terwijl ik erop zat. Een dreiging met mijn hand was voldoende om hem op andere gedachte te brengen. Dit soort situaties kan echt gevaarlijk zijn. ik ken een paard dat op een gegeven moment achterop paarden klom en niks meer mee te beginnen was. Op zo'n moment denk ik niet meer aan het paard zelf, maar meer aan het andere paard. Meteen goed afstraffen!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-03 01:16

afstraffen doe ik ook, maar zodra Quentin gaat staken en ik sla hem, dan gooit ie zichzelf achterover/opzij, heb er 2x onder gelegen, dus zet er dan iemand bij de hem van achter flink slaat, maar ja iedereen stond heel suf te kijken vanuit de kantine....
heb t meisje op t andere paard gezegd dat ze met de zweep zo hard moest slaan waar ze hem maar kon raken op zn hoofd/hals en toen ging ie aan de kant, om daarna rondjes om hun heen te gaan rennen/huppelen

ik ben altijd heel consequent in de omgang met Quentin, nee is nee, en hij weet precies tot hoever hij kan gaan, met rijden ben ik ook consequent, maar als hij weinig beweging krijgt, dan gaat hij staken als ie weer aan t werk moet, en dan zorg ik er dus voor dat er iemand in de bak staat, maar helaas hadden we geen les, was diegene er wel geweest, had hij het niet in zn hoofd gehaald

hij wordt nml als hij staakt tijdens priveles door mn instructeur vooruit geslagen, en dan gaan we hem uitdagen, dus steeds op de plek waar hij steigert, opnieuw halthouden en wegdraven, en steeds steigert ie dan dus...dat betekend steeds een schop onder zn buik of de longeerzweep tegen zn kont, vandaar dat ie een heilig ontzag heeft voor mensen die in de bak staan

instructeur is heel simpel met Quentin zn streken, is hij zo bezig dan toont Q geen respect voor mij, dus moet ik geen respect voor hem hebben en hem echt zo hard schoppen alsof ik hem kapot wilschoppen

als ik het aan voel komen dat ie gaat staken dan sla&schop ik hem naar voren, en win ik van hem en gaat het goed, staat ie eenmaal stil, dan krijg ik hem zelf echt niet meer naar voren

maar zoals ik al zij heb ik donderdag les, en vrijdag rij ik weer bij de club, ben benieuwd hoe het gaat, zal blij zijn als het weer boven nul graden is en niet te veel regent, dan kan ik Quentin thuis weer goed aan het werk zetten!

mijn DA kent Quentin al bijna heel zn leven, zal hem vragen wat hij denkt van een bloedtest om te kijken of het een klophengst kan zijn

ff een vraagje:
kan een klophengst trouwens een merrie dekken?of is ie niet meer echt vruchtbaar?

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 01:42

Een klophengst is verminderd vruchtbaar maar kan wel degelijk een merrie drachtig krijgen.
De operatie om de teelbal uit de buikholte te krijgen is overigens wel vrij prijzig.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 03:05

hij hoeft niet eens klophengst te zijn, ik ken iemand die heeft een ruin maar die heeft nog steeds hengstegedrag, zijn lichaam maakt nog steeds die hormonen aan. en dat gaat dus ook nooit meer over.

kleine suggestie laat hem niet meer bij die merries in de wei, misschien doordat hij daar dat gedrag kan en mag vertonen dat hij het ook wil tijdens het rijden en dat kan dus niet. verder zou ik als je hem een poosje niet hebt gereden eerst een paar keer voordat je erop stapt longeren, kan hij z'n energie kwijt en loop jij niet het risico dat hij begint met staken.
suc 7 in ider geval.

Mer1980

Berichten: 18831
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 10:31

Ik zie dit echt als levensgevaarlijk en niet alleen voor jou, maar ook in de omgeving. Lijkt me verschrikkelijk om zo met je paard te moeten rijden. Misschien is het inderdaad een klophengst, met zoals hierboven al gezegd kun je daar met een simpele bloedtest wel achter komen. Wellicht dat dat een oplossing geeft, anders heeft jouw paard een zeer ernstig dominantie probleem. Succes.

tessa3009
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 11:03

Jeetje, renske! ik heb je verhalen vaak gelezen, en vond het wel herkenbaar, mijn paardje, hoewel een merrie, is ook niet makkelijk en kan heel driftig zijn, maar dit is echt te gevaarlijk!! voor jou en voor je omgeving!
als je nu die bloedtest laat doen, laat zijn bloed en urine dan ook meteen checken op eiwit gehalte, dan heb je dat ook meteen uitgesloten.
veel succes met quentin

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 11:14

Renske20 schreef:
afstraffen doe ik ook, maar zodra Quentin gaat staken en ik sla hem, dan gooit ie zichzelf achterover/opzij, heb er 2x onder gelegen, dus zet er dan iemand bij de hem van achter flink slaat, maar ja iedereen stond heel suf te kijken vanuit de kantine....


Ik heb ook een paard gereden dat na ong. een half uurtje rijden plotst stopte en hetzelfde deed als je haar aanspoorde. Ik heb dan mijn kop een keer tegen de hare uitgewerkt Lachen . Als zij vanzelf stopte bleef ik gewoon staan, zonder aan te sporen. Na 5 minuutjes begreep ze het niet goed meer en wou een pasje vooruit zetten. Ik heb haar onmiddellijk weer stilgezet, enkele passen achterwaarts laten gaan en weer halt. Elke keer als zij wou doorgaan belette ik dat dus. IK heb hier een half uur mee doorgegaan. Daarna heb IKZELF gevraagd of mevrouw vooruit wou. Ze ging onmiddellijk, daarop heb ik haar nog een kwartier gewerkt met stilstaan, achteruit, vooruit, vanaf er verzet kwam weer opnieuw beginnen. Jemoet wel veel tijd uittrekken .... Tijdens dit alles heel rustig zijn, niet kwaad worden. Op die manier toon je een een baas te zijn maar geen wilde die slaat en roept want dan begint het paard zelf ook aggressief te doen, dat hij dan uitwerkt op anderen....

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-03 13:27

ik heb het met Quentin een keer geprobeerd, maar toen we zo'n 15 min stilstonden, ging ie zich vervelen en alsnog omhoog, daarna stond ie weer stil, en kreeg ik hem weer niet vooruit, maar toen kwamen er anderen in de bak en kon ik niet stil blijven staan, ga het iig nog een keer proberen wie weet dat het helpt.
in mn les moet ik hem achteruit zetten als hij staakt, dat lukt dan wel, maar probeer ik het thuis dan komt ie gelijk omhoog(dus geen respect voor mij, als mn instructeur er niet bij is)

wanneer hij staakt en ik ben hem net voor of als hij gek doet zoals gister, ga ik niet schreeuwen oid, ik geef alleen veel been, en bij geen reactie een flinke mep met de zweep

ik zie weleens mensen dan gaan schreeuwen en in zn mond trekken en lomp schoppen en slaan, ja daar worden paarden nog gekker van, ik blijf gewoon stil zitten, maar geef hem wel een flink veel been, en bij geen reactie een mep met de zweep.

maar ik hoop dat ik hem morgen in de les weer helemaal de baas ben en dat het vrijdag bij de club goedgaat!

en gelukkig gaat het zaterdag weer dooien, dus kan ik iig longeren thuis!en rijden, als ik inet alleen ben, en dan 3x per week les, en ik ga zondag buitenrijden(dat vind ie eng/niet leuk en staakt normaal, maar ga met 2 andere paarden, oa bokker Merelberfe)dus dan moet ie ook iets doen wat hij niet leuk vind, en dan hoop ik dat hij onderhand weer doorkrijgt dat hij moet luisteren en dat ik de baas ben en niet hijzelf!

ik laat morgen wel weten hoe mn les ging!

Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 15:09

*denkt* ik heb hierzelf geen ervaring mee, dus het kan dat ik me totaal vergis, maar is het geen idee om iemand te vinden die dat menneke van jou wel duidelijk weet te maken hoe de relatie mens-paard dient te zijn?
En idd, toch maar weer volledig laten sjekken.

Zonnetje81
Berichten: 18674
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 20:33

Ik vind het ongelooflijk dat je het als nog vol kunt blijven houden. Zou niks voormij zijn, steigeren vind ik echt vreselijk en al zijn kunsten zoals ik ze lees al helemaal. Sterkte dr mee. De rest is al gezegd vd bloedtest en wel vruchtbaar zijn.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-03 20:53

Lon"]
*denkt* ik heb hierzelf geen ervaring mee, dus het kan dat ik me totaal vergis, maar is het geen idee om iemand te vinden die dat menneke van jou wel duidelijk weet te maken hoe de relatie mens-paard dient te zijn?
En idd, toch maar weer volledig laten sjekken.
[/quote]

dat is idd geen verkeerd idee, maar afgelopen 3,5 jaar ben ik precies 3 personen tegengekomen die met hem kunnen rijden, een daar van in nu nogsteeds mn instructeur, wanneer het echt helemaal niet gaat, dan gaat hij er op, maar dat doet hij niet snel, want hij zegt: "al zou hij een maand lang dagelijks goed worden gereden&aangepakt, na een week zelf rijden met hem sta je voor hetzelfde probleem, je moet het zelf oplossen"

en daar zit wel iets in, maar gelukkig zijn nu de feestdagen(=geen les)voorbij en heb ik vanaf nu weer 3x per week les, na t weekend gaat het dooien en wordt hij ook thuis weer aan het werk gezet, dan is het voor hem weer snel duidelijk dat hij moet werken&luisteren, en dat ik de baas ben, zo'n extreem gedrag als guister heeft hij nog nooit late zien, wel veel staken&steigeren, vooral wanneer hij weinig is gereden, maar zo erg als gister heb ik nog nooit meegemaakt.


[quote="orionneke schreef:
Ik vind het ongelooflijk dat je het als nog vol kunt blijven houden. Zou niks voormij zijn, steigeren vind ik echt vreselijk en al zijn kunsten zoals ik ze lees al helemaal. Sterkte dr mee. De rest is al gezegd vd bloedtest en wel vruchtbaar zijn.


ik sta echt wel eens op het punt om op te geven hoor!dat ik denk dat hij toch echt geen geschikt paard voor mij is, maar ja dan gaat het weer een tijdje goed en ben ik alles weer vergeten wat er is gebeurd!

maar toen ik een paard ging uitzoeken ben ik bij een hele leuke merrie gaan kijken, zwart 1.70 M2 dressuur en mocht M gaan springen, maar die was naart mij idee te braaf, zonder uitstraling, verder wel chiquw paardje, kje wil niet weten hoe vaak ik achteraf heb gedacht, had ik dat paardje maar gekocht!!!
maar ik heb Quentin, en ik heb al zo veel gewonnen van hem, dat ik blijf volhouden, en heb Z dressuur met Quentin als doel, en dat wil ik ook gaan bereiken!en als het een tijd echt slecht gaat, dan rij ik hem alleen maar als ik les heb, en dan verder een stapritje buiten met iemand erbij en longeer ik hem, dan moet ie ook hard werken als ik hem longeer en hij wordt er sterker&losser van
en ik ben heel koppig, quentin ook, maar ik ga er nogsteeds voor om met hem Z te mogen starten, en dan ooit nog eens de Z2 maar ben allang blij als ik mn wp's voor de Z1 bij elkaar weet te krijgen!en heb de hoop da als hij ouder wordt, ook braver wordt, alleen hij wordt alweer 10 dus of hij ooit echt braaf wordt, dat betwijfel ik!

maar ik blijf volhouden!

vertigo

Berichten: 204
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Moerbeke, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 21:13

Ik kan je niet helpen, maar bewonder je enorm om je doorzettingsvermogen! Je paard werkt soms toch extreem tegen, zowel tijdens training als op buitenrit, en uit wat je schrijft blijkt dat je er rustig maar toch correct mee omgaat.
Het zal geen makkelijke opgave worden om Quentin altijd en overal meewerkend te maken, maar gelukkig heb je een instructeur die er mee kan omgaan.
Veel succes verder!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-03 15:42

ik heb gister les gehad, en ik was aan het stappen, had al wet geschakeld enzo, moest toen aandraven en ja hoor gelijk omhoog&stilstaan!

dus ik schoppen en slaan(instructeur was erbij dan durf ik net wat meer) en hoe hard ik ook sloeg hij verzette geen pas!!

instructeur wist dat ik hem zelf niet vooruit kreeg maar hij wilde ff zelf zien of ik dan echt sloeg, op niet goed durfde om hem aan te pakken, maar die zag dus dat ik hem echt niet naar voren kreeg(striem stond op zn kont!)
dus hij loopt een paar passen richting Q en roept wat naar hem, en tegelijk mepte ik nog een keer, en ja hoor meneer galoppeert weg

ik wat laten lopen, terug naar stap en onieuw aandraven, en ja weer omhoog, nu had ik hem sneller in galop naar voren, maar normaal laat ik hem ff op een volte of door heel de bak rennen, nu liep ie steeds over de middellijn(weer compleet onbestuurbaar!) en dan bij A ging ie rechtomhoog, scheef de hoek in en stilstaan en omhoog, dus instrcuteur longeerzweep gepakt(ik dacht eigenlijk maar 1 ding en dat was wat een k*tknol en ik wil eraf!)

dus Q stond dwars in de hoek zo ver als ie kon, en moest dus op zn achterbenen naar links of rechts draaien, hij kon verder geen kant op, dus instrcuteur mept met de zweep, gaat Q rechtomhoog, en ik ging naar rechts hangen en dus ging Q omdat ie uit evenwicht was naar rechts en ik kreeg hem weer aan t lopen, draait die knol ineens 180 graden om en gaat weer omhoog, ik hing er halflangs en hij rende weer keihard weg en steeds naar lionks en rechts omdraaien en omhoog enzo(soms wil ik zo graag een normaal paard!!!)

stonden inmiddels wat mensen te kijken, die wilden eigenlijk ook ff in de bak rijden maar zagen t niet zitten om erbij te komen...

nou toen had ik hem in galop onder controle en liep hij lekker, en ben ik gaan stappen en achterhand naar binnen gezet en dan aandraven(is heel moeilijk voor Q) en dat accepteerde hij ook, en daarna heb ik gewoon heel fijn kunnen rijden, waarom kan dat niet meteen?!

toen kwam er dus een pony-merrie in de bak, Q haat pony's en had dinsdag een merrie(paard)aangevallen, maar ik ging expres moeilijke oefeningen langs die merrie rijden, beetje Q uitdagen, instructeur vind dat als Q door de week vervelend is, ik hem in de les moet uitdagen, want dan krijgt ie gelijk flink op zn kop als ie dan gaat staken, dus ik heb het Q heel moeilijk gemaakt, maar hij accepteerde alles

instructeur gaf me de tip eerst longeren, met bijzet, Q is zo stijf van het weinig rijden, en hij heeft wel vaker wat last van zn rug, en stijve achterhand, dus dan voelt ie wat pijn en dat gecombineerd met zn weinige looplust en gebrek aan werkwilligheid, ja dat is dan genoeg voor hem om zo te gaan staken

dus eerst longeren, en dan als ik erop zit met lange teugel meteen laten galloperen, dan in de galop teugels erbij pakken en hem bij elkaar rijden, dan terug naar de draf en heel gedurfd rijden, niet te brutaal want dat accepteert ie niet, dus goed aanvoelen tot hoever ik kan gaan, en niet in mn eentje gaan lopen proberen, altijd ff iemand in de bak erbij of met de clubles meerijden, in mn eentje is nu ff vragen om ongelukken

maar hij heeft nu weer een korstje van een striem van de zweep(jaja ik ben een dierenbeul)ziet er stom uit, een kaal plekje/streepje van de vorige striem, nu een nieuwe er vlak boven, maar ja hij kan toch wel gewoon aandraven als ik het vraag?!?!

maar ja nu heb ik vanavond clubles en ik ben ziek!
was ik gister eigenlijk ook al, heb koorts, hoofdpijn keelpijn hele keel is dik, stem is weg en mn neus zit dicht!

en ik kan alleen dindsdag, donderdag vrijdag&in het weekend in een binnenbak rijden! wat dit weekend dus niet gaat lukken!

en heb volgende week zondag wedstrijd!hij moet gewoon beweging hebben!!

daar baal ik van!

maar heel misschien kan ik mn ouders overhalen!als ik me oke voel ga ik iig ff rijden, hij moet gewoon weten dat ik de baas ben!

en ik blijf volhouden en hoop ooit heel trots hier op bokt te kunnen vertellen dat ik een wp in de M2 heb, en later in t Z rijd, en weer later kur op muziek, en wil ook springen!hij kan het, maar is zo kijkerig dat ie op 1e hindernis al stopt en gevaarlijk gaat doen!

ach hij wordt 10 dit jaar, kan nog wel een jaartje of 7/8 mee!wie weet wat ik allemaal nog kan bereiken met hem!

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 17:18

Renske20 schreef:
Q is zo stijf van het weinig rijden, en hij heeft wel vaker wat last van zn rug, en stijve achterhand, dus dan voelt ie wat pijn en dat gecombineerd met zn weinige looplust en gebrek aan werkwilligheid, ja dat is dan genoeg voor hem om zo te gaan staken


Onder andere ook door dit stukje, maar eigenlijk gewoon door jouw hele verhaal, lijkt me toch echt dat je paard heel duidelijk aangeeft dat hij ergens last van heeft.
Een paard zal nooit zo snel zulke erge dingen doen, vaak zit er toch echt wel een reden achter.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-03 18:17

ja klopt, daarom is hij al en paar keer(laatste keer is kleine 3 mnd geleden geweest) compleet nagekeken, oa in someren en door mn eigen dierenarts 2x maar ze kunnen niets ontdekken, ja hij loopt wat scheef, en daardoor neemt ie links niet aan, en later gaat ie juist heel erg op mn linkerteugel hangen, door het scheef lopen is zn rug wat vast gaan zitten, en omdat hij dus niet echt werkwillig is, ziet hij in alles een aanleiding om te gaan staken.

advies van de DA was om hem goed te rijden&longeren zodat hij zn ruggebruik verbeterd, en ook linksachter sterker wordt

dat gaat nu ook goed, behalve als hij weinig beweging krijgt

hij heeft ook een tidje Ost-o-flex gehad voor betere co-ordinatie in zn hele lichaam enz, dat heeft toen goed geholpen, toen ging het zonder dat spul ook goed, maar bij weinig beweging wordt ie weer wat stijf.(en vervelend)

verder staakt hij eigenlijk alleen als hij met mij alleen is, en als hij dan wint doet hij het ook tijdens de les, maar vaak is er in de les nix aan de hand, alleen als ik thuis zelf in de bak rijd

maar hij is compleet nagekeken, gebit, rug, benen, veel foto's gemaakt, scan van pezen&spieren, maar t was gewoon wat stijfheid, en vooral heel erg veel koppigheid, en een dominantieprobleem.

maar idd wat hij afgelopen dinsdag deed, toen dacht ik ook dat ie ergens last van had, maar gister bij mn les heeft instructeur nog naar zn rug&benen gekeken, en zei at hij ook nu weer stijf was, dus ja link aanpakken en dan zal het wel weer goed gaan hoop ik

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 18:20

Je maakt mij niet wijs dat een paard andere paarden gaat aanvallen omdat hij pijn heeft, dat zijn gewoon poedersuiker die er zo snel mogelijk uitmoeten. De rest van het verhaal kan wel op pijn wijzen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 18:23

Steef schreef:
Je maakt mij niet wijs dat een paard andere paarden gaat aanvallen omdat hij pijn heeft, dat zijn gewoon poedersuikergeintjes die er zo snel mogelijk uitmoeten. De rest van het verhaal kan wel op pijn wijzen.


Ik ga met Steef mee

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-03 18:42

Steef schreef:
Je maakt mij niet wijs dat een paard andere paarden gaat aanvallen omdat hij pijn heeft, dat zijn gewoon poedersuikergeintjes die er zo snel mogelijk uitmoeten. De rest van het verhaal kan wel op pijn wijzen.


dat zei mn insructeur gister ook, en die was er bij toen da hem een keer onderzocht, toen stond Q daar op stal, verder is q een keer 2 dagen bij da geweest en 2 dagen in someren, enige wat eruit kwam was dat ie stijf was, beetje scheef liep daarom linkachter niet goed gebruikte en verder enorm koppig en dwars.

veel longeren, zorgen voor goed ruggebruik, en goed aanpakken, dat was het advies wat ik iedere keer meekreeg.

soms twijfel ik zelf weleens, of hij niet misschien toch ergens pijn(of zelfs iets in zn hoofd fout heeft zitten?tumor oid) heeft maar ja waarom zou hij dan na ff steigeren ineens wel goed lopen?hij is echt niet zo bang voor de zweep dat hij door de pijn heenloopt hoor!

dus t is gewoon een dominant&lui paard dat bij te weinig beweging stijf wordt en extra vervelend wordt.