wat doen met 2,5 jr. paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
xtvax

Berichten: 674
Geregistreerd: 20-12-02
Woonplaats: vlakbij Utrecht

wat doen met 2,5 jr. paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-03 17:05

Wat zouden jullie doen met 2,5 jarige paarden?
Ze zijn nu gewend aan longeren met zadel en hoofdstel, verder niets.
1-tje is nog vrij pony achtig, nog jeugdig, de andere al wel flink gegroeid.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 17:08

Kort antwoord: niks.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 17:12

Wij begonnen met 2,5- jarige paarden juist met longeren. En dan steeds een stapje verder.
Maar dat kan die van jou dus al... Verder gaan met rijden enzo zou ik zeker nog niet gaan doen!!

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 17:14

Aangezien ze al kunnen longeren en zadel en hoofdstel gewend zijn: nog een paar maanden rust gunnen? Kunnen ze nog even lekker spelen en goed groeien en dan van het zomer het zadelmak maken en inrijden weer oppakken

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 17:15

verkeersmak maken, laten wennen aan zeil en andere voorwerpen.
of bedoel je meer stappen naar het rijden toe?
dat zou ik nog niet doen(bv laten wennen aan je gewicht).

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 17:18

Levi heeft 2x een zadel opgehad en een hoofdstel omgehad. Longeren doe ik nog niet. Ik wandel, gooi hem los, laat hem heel soms een laag kruisje springen (maar als dat 1x per 2 maanden is, is het veel) en doe verder NH grondoefeningen.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 17:52

af en toe ene borstel eroverheen en heleboel paardensnoepjes voeren

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 19:04

Of hem nu aanrijden, en dan volgend voorjaar/zomer weer in het land zetten, of nu in het land zetten en in de zomer pas weer oppakken.

Verder gewoon een beetje poetsen, leer hem netjes aan de hand meelopen etc. Gewoon opvoeden. Verward

ukkie

Berichten: 1669
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 19:07

idd opvoeden maar verder niks


vlieg

Berichten: 2908
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 20:51

die pony van mij is 3 en die heeft eigenlijk nog nooit echt een zadel op gehad.....Kheb dat bewust gedaan zodat ik niet hetzelfde probleem had als jij dat ie op z´n 2,5 jarige alles al is gewent en je eigenlijk alleen nog maar loopt te "wachten" op het rijden......

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 20:54

Ik ga met Zep mee, nu inrijden, in het voorjaar weer in het land en dan in de herfst doorrijden. Zo zou ik het doen.

Goedgekeurd onderschrift :)

Flootje

Berichten: 570
Geregistreerd: 17-01-02
Woonplaats: Hoogvliet (rt)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 21:01

Billy schreef:
Ik ga met Zep mee, nu inrijden, in het voorjaar weer in het land en dan in de herfst doorrijden. Zo zou ik het doen.


Zo heb ik dat met Ynse ook gedaan. Hij is met 2,8 jaar door de fokker zadelmak gemaakt en toen kochten wij hem.
We hebben hem daarna meteen op het land gegooid en we zijn nu hem nu echt aan het beleren.

"Zorgen moet je doen...niet maken" Loesje

Daihyo

Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 21:25

Ik vind het wel vroeg om in te rijden.
Longeer hem gewoon lekker, spelen, NHS of Freestyle.
Zeker als hij nog zo pony achtig is, zou ik dat niet doen. Als er iets verkeerd gaat, zit je later met de problemen.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 23:28

uitmesten, poetsen, wandelen.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 08:46

Leer je ene kleuter ook al autorijden, handig voor alssie later 18 is????
Gewoon lekker beetje spelen, verkeersmak maken, freestylen enz enz. Maar nog niet gaan rijden, nergens voor nodig.
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

germie

Berichten: 25917
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 08:51

Ik wandel nu vaak met de jonge paarden, verkeersmak maken. Ik moet straks elke keer 1 km naar de bak toe en weer terug. En dat ga ik niet steeds doen met een angstig paard dat ook nog eens bang is voor het zadel.
GEwoon opvoeden.
Nu inrijden en dan een halfjaar op het land gooien vind ik ook niet verkeerd. Maar het nadeel van nu inrijden is het weer. Ik ben ook bezig met een 9-jarige. Dan is de b ak weer 2 weken bevroren, dan waait het en is het paard schrikkerig, dan is het glad buiten. Kortom ik heb er in 5 weken 3 keer opgezeten. Het schiet dus niet opzo. Ik wandel er dus wel veel mee, gewoon opvoeden zeg maar. Stilstaan en wachten totdat de auto's voorbij zijn enz.

xtvax

Berichten: 674
Geregistreerd: 20-12-02
Woonplaats: vlakbij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-03 09:40

Ik zat eerlijk gezegd ook te denken, aan de paarden nu rustig aan alles bekend te maken. Dus licht zadelmak, dat ze weten wat sturen en drijven is, gewoon de basis hulpen en laten wennen aan gewicht (ben heel licht hoor!). Verder niet rijden, alleen wennen, en dan van het voorjaar terug het land op en later weer oppakken. Dan wennen ze nu ook gelijk goed de mens te vertrouwen en bepaalde dingen te accepteren. Ik doe alles zonder dwang. Als ze dan uit het land komen, is het niet allemaal zo vreemd voor ze. Ze lopen nu ook nog wel vaak buiten.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 10:13

Ik heb er een die per 1 januari 3 is geworden. Daar ben ik nu mee aan het longeren. ongeveer 3 keer per week aan het halster.
Verder gaat hij naar buiten en wordt hij van de lente zadelmak gemaakt.
Dan wil ik het wel bijhouden, dus een paar keer per week kort rijden.
Per 1 januari volgend jaar serieuzer gaan trainen. Meenemen naar les enzo.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

rowan17

Berichten: 1475
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Medemblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 14:07

Die van mij hebben ze ook op 2,5 zadelmak gemaakt en toen ik haar kocht was ze 3maanden zadelmak, ik heb er een beetje spelenderwijs op gezeten maar nu pas ben ik er echt mee aan het werk, ze word in maart 4! Dus je kunt nu wel beginnen met zadelmak maken en dan een tijd rustig aan doen!!!

In memoriam ; Don Corleone S 29-7-08 * 7-11-08
Mijn geweldige mannetje ; [KS-ITP] Bonte Johnson ITP, je blijft lachen!
Rust zacht lieve Don, zo oneerlijk, ik mis je zo vriendje... Verdrietig

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 14:22

ik zie dat veel mensen kiezen voor nu inrijden, half jaar ofzo op het land en dan verder beleren, wat is daar eigenlijk het nut van?
mij lijkt het dat het beter is om gewoon in later te rijden en daarmee verder te gaan, zonder half jaar op de wei.
omdat waarschijnlijk je paard dan een stukje volwassener is van binnen.
daarom ben ik ook benieuwd naar waarom jullie kiezen voor het eerste.

nog wat ik was vergeten te zeggen: probeer nu gewoon een goede band te maken met je paard, dat zal het inrijden zowiezo een stuk makkelijk maken, als hij je 100% vertrouwt.
even een voorbeeldje van mij met passion: een tijd geleden, toen we nog 'normaal' vertrouwen in elkaar hadden, dus niet te weinig maar ook niet teveel, liet hij echt veel minder toe dan nu we steeds meer vertrouwen in elkaar krijgen.

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 14:43

Ik sluit me aan bij Boogiegirl. Ze kunnen er lichamelijk wel volwassen uitzien, maar dit zegt niet alles over hun geestelijke ontwikkeling. Het kan vaak alleen maar te snel gaan voor ze, te langzaam nooit.

Wij zelf hebben Friese paarden en deze staan er om bekend dat ze wat later volwassen zijn, zelf laten we onze merries pas op hun vierde zadelmak maken. Wij hebben de tijd, dus waarom overhaasten? Liever langer een gezond dier, dan een overvraagd paard met gebreken op oudere leeftijd (hoeft natuurlijk niet, maar de kans is wel groter).

Naar mijn mening verpest je de gezondheid van een paard snel door te vroeg te beginnen en dan is er geen weg meer terug.

Bescherm de dieren tegen de beesten!

Machie

Berichten: 15998
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 15:10

ik heb ook een 2.5 jarige, ben hem nu ZADELmak aan het maken. Verder heel veel wandelen. In de trailer, uit de trailer. Ff naar de manege (ondere omgeving) leren vaststaan, voetjes GOED geven. laten wennen aan dekens. netjes kunnen stilstaan op comando, af en toe ff lonegeren. af en toe wat vrij springen. met hem aan de hand draven (ook over balkjes, zodat hij beter oplet) soms (heb ik nu 1 x gedaan) een meisje van 30 kilo 2 stappen over zn rug laten hangen. Allemaal van diekleine dingetjes, die wel heel erg belangrijk zijn!
vooral veel wandelen, is zo belangrijk dat een paard verkeersmak is, net als de trailer oefening!

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 16:02

Boogiegirl, sommigen rijden een paard met 2,5 jaar in, omdat ze dan denken dat ze dan makkelijker zijn om in te rijden dan wanneer ze 3 jaar zijn. Ik weet niet of dat waar is.
Het schijnt dan dat de paarden zich makkelijker laten inrijden als ze 2,5 zijn en minder sterk.

Maar ik weet dus niet of dat waar is.

Ik heb ook een bijna 3 jarige. Ik wandel veel met hem, longeer af en toe, verkeersmak maken, netjes stilstaan, een keer het zadel erop doen etc.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 16:06

dus voor het paard zelf is er geen voordeel?
het zal idd misschien wel makkelijk zijn met 2,5, maar dat vind ik een eigenlijk een beetje egoïstisch.
Of je paard moet wel een erg moeilijk karakter hebben, teveel stress is ook niks.
maar toch vind ik dat dat moeilijke karakter dan maar afgeleerd moet worden.
maarja, dat is mijn mening Lachen

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 16:35

Boogiegirl schreef:
ik zie dat veel mensen kiezen voor nu inrijden, half jaar ofzo op het land en dan verder beleren, wat is daar eigenlijk het nut van?
mij lijkt het dat het beter is om gewoon in later te rijden en daarmee verder te gaan, zonder half jaar op de wei.
omdat waarschijnlijk je paard dan een stukje volwassener is van binnen.
daarom ben ik ook benieuwd naar waarom jullie kiezen voor het eerste.

nog wat ik was vergeten te zeggen: probeer nu gewoon een goede band te maken met je paard, dat zal het inrijden zowiezo een stuk makkelijk maken, als hij je 100% vertrouwt.
even een voorbeeldje van mij met passion: een tijd geleden, toen we nog 'normaal' vertrouwen in elkaar hadden, dus niet te weinig maar ook niet teveel, liet hij echt veel minder toe dan nu we steeds meer vertrouwen in elkaar krijgen.


Toch kies ik er weer voor om mijn paardje nu nog een paar maanden rust te geven en haar in mei-juni te gaan inrijden (onder andere afhankelijk van het weer (we hebben alleen maar een buitenbak) en van mijn instructrice die me gaat helpen). Longeren kan ze al, hoofdstel en bit kent ze al (ook met longeren), zadel+longeersingel kent ze al, is aan de hand voor 95% verkeersmak, kan vaststaan, voetjes geven en luistert uitstekend naar de commando's stap, draf en hola. Ik kan haar nu toch niet inrijden omdat de bak of bevroren is of te zwaar voor haar (en ik val niet zo graag in plassen Haha!) en het is nog steeds te vroeg donker en we hebben geen licht bij de bak. Iedere keer op en neer rijden naar de binnenbak van mijn vorige manege zie ik niet zitten (alhoewel ik vast wel gebruik zou mogen maken van die bak). Dus Fayette heeft gewoon nog een paar maandjes vrij. Waarschijnlijk ga ik begin april het longeren met zadel weer bij haar oppakken om d'r conditie een klein beetje te verbeteren maar vooralsnog mag ze lekker niks doen voor de kost Haha!

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 118 bezoekers