Rust geven?? Wie weet raad?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Geriette

Berichten: 925
Geregistreerd: 04-01-03

Rust geven?? Wie weet raad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-03 15:22

Hallo,

Mijn paard is zeer lusteloos en een beetje sloom. Slapen Ik rijd bijna iedere dag. Zou het hem goed doen als ik m een dag of 3 rust geef? Heeft iemand hier ervaringen mee? Ik heb van horen zeggen dat paarden als je ze een tijdje rust hebt gegeven ze er als herboren uitkomen, klopt dat?

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 15:27

Als je je paard voldoende afwisseling geeft, zou extra rust niet nodig hoeven zijn. Heeft íe niet wat onder de leden? Er heersen nogal wat virusjes momenteel.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 15:29

Train jij misschien elke dag een uur of zo? Ik zou gewoon blijven rijden (1 dagje rust kan natuurlijk heel goed zijn MITS het paard dan wel op een andere manier aan zijn beweging komt d.m.v. weidegang bijvoorbeeld). En je kunt dus aanzienlijk korter rijden. Intensief maar in een veel korter tijdsbestek.

De hond is de betere mens

Geriette

Berichten: 925
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-03 15:33

Ja , als ik rijd, rijd ik ongeveer een uur. Op de wei zet ik m niet want hij is geschoren. Ik wil m ook graag longeren maar de longeerring is bevroren en in de grote buitenbak mag het niet ( we hebben alleen een buitenbak) buitenrijden gaat nu ook niet, want het is te glad. Maar ik denk dat ik m toch ff op rust zet, misschien is ie ook niet zo lekker of is ie t zat Misselijk , ik kijk ff wat ik doe.

Bedankt voor de reacties *LOL* Lachen Pling Pling Pling Pling Lachen

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 15:38

Je gaat die bok toch niet een paar dagen op stal zetten zonder dat hij er uberhaupt uitkomt?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 15:44

ik weet wel zeker dat hij het zat is. Een uur trainen per dag is eigenlijk helemaal niet nodig en je loopt dan inderdaad grote kans dat hij er totaal geen zin meer in heeft. Ik zou hem toch blijven trainen, maar train voorlopig nog maar eens een half uurtje, daar zal hij best van opkikkeren! En je zult zien dat hij er echt niet slechter van wordt als je hem korter traint.

De hond is de betere mens

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 16:03

Hem opeens drie dagen in zijn box laten staan terwijl je normaal gesproken elke dag een uur traint is helemaal vragen om problemen. Straks staat hij bevangen of met koliek en zijn spieren worden er ook niet vrolijk van.

Ik zou in elk geval eerst eens proberen uit te vinden of hij geen medisch probleem heeft. Van wormenlast worden ze lusteloos maar ook van een virus (zoals Sonja al schreef).
In de tussentijd kan je hem dan inderdaad wat lichter aan het werk zetten maar absoluut niet laten staan.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 16:41

Desiree schreef:
ik weet wel zeker dat hij het zat is. Een uur trainen per dag is eigenlijk helemaal niet nodig en je loopt dan inderdaad grote kans dat hij er totaal geen zin meer in heeft. Ik zou hem toch blijven trainen, maar train voorlopig nog maar eens een half uurtje, daar zal hij best van opkikkeren! En je zult zien dat hij er echt niet slechter van wordt als je hem korter traint.


Met een uur trainen is niks mis hoor doe ik ook. En mijn paardje is gewoon fris in dr hoofd.
Maar ik denk dat ze er meer aan heeft om het paard zeker 2 dagen per week eens wat anders te laten doen.

Ik (of mn zus) rij meestal 4/5 dagen in de week. En de andere dagen rustig aan.
- longeren (alleen bijgezet longeren is net zo hard werken als rijden!)
- losgooien (kan je ook losspringen eens gaan doen)
- stammolen, of aan de hand wandelen
- buitenritten

En verder kan je bij het rijden nog afwisselen:
eens balkjes draven of echt springen. Of een ongezadeld rijden, is nog goed voor je houding ook!!

Afwisseling is erg belangrijk voor je paard!!!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 16:55

De meeste ruiters die ik ken (en daar zitten een paar hele goede bij) rijden hun paard lang niet elke dag een uur. Dat doen ze maar een paar keer in de week. Ik vind het onnodig en ik denk dat je een paard daarmee ook te intensief rijdt.

De hond is de betere mens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 17:05

Ik rij zelden een uur.
Meestal tussen de 25 min en hooguit 3 kawartier. (deze typo laat ik ff staan, hoezo waar het hart van vol is.. Haha!)

Verder is een paard rust geven goed, maar zoals gezegd niet op stal laten staan.
In de wei, wandelen, alles, behalve op stal.
Moet je jezelf voorstellen dat je 3 dagen op je kamer moet blijven en niks te doen hebt.

Verder is Kawa ook geschoren, maar met goede dekens kan hij gewoon naar buiten hoor.
Lekker frisse neus halen, heel gezond!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 17:18

Precies! Lekker een frisse neus halen. Als je echt een rustperiode in wilt lassen dan zou ik het langer doen, zeker een week of 2. Maar zet hem dan ook echt dagelijks in het land.

Ik zou bij jou paard eerder zoeken naar een lichamelijke oorzaak. Heb je z'n temperatuur wel eens gemeten? Stop er een multivitaminespuit in, en kijk of ie er van opknapt.

In je training blijven afwisselen. Rijd hem eens 20 minuten los en stap dan lekker naar buiten. Keertje (vrij)springen, wees creatief.

eigenlijk vind ik het belachelijk dat een (je) paard maar 1x uit z'n box komt, en dan alleen om flink getraind te worden. Daar zou ik persoonlijk ook stronchagrijnig van worden. Kan hij niet standaard 's ochtends een uurtje of wat op de wei? En dat kan best met een geschoren paard hoor! Evt. kun je een halsdeken opdoen, Horseware heeft een heel scala aan die dingen (ook losse ongevoerde overdekens) De paarden blijven hier pas staan als het -25 is, en je wilt niet weten hoe t*ring-koud dat is!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 17:39

Geef eerst eens wat meer info over dat dier,
je hebt hier al ik weet niet hoeveel topics geopend terwijl je nauwelijks reageerd op topics van anderen.
Hoe oud is het dier?
Wat voor bloed?
Op wat voor niveau loopt hij?
Hoe lang onder het zadel?
Hoe is jouw week ingedeeld wat betreft rijden/losgooien/longeren?
Komt hij überhaupt wel eens in beweging zonder zadel en hoofdstel?
etc. etc etc.

Je paard nu 3 dagen op stal laten staan vind ik misdadig,
dan kan je beter nu beginnen met afbouwen en dan zet je hem van eind maart tot september eens op de wei.
Dat is ècht rust en dan komen ze er als herboren uit.


NANZA
Berichten: 738
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 17:49

krijgt je paard wel genoeg krachtvoer? de mijne heeft dat ook gehad en wat bleek dat hij gewoon teweinig brok kreeg ! tja geen wonder dat ie het werk dan nie af kan he! maar ik snap ff iets nie je wil hem nie op de wei want hij is geschoren ???? beetje wazig een goede deken op en er is niks aan het handje! ik denk niet dat je het met 3 dagen rust oplost denk eerder wat meer afwisseling maarja dat is mijn mening he !

In my head I`m so ugly, but that`s oke because so are you!

3 jarige ruin Future x Farmer ..... Super paardje!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 17:53

Ik zou er niet zomaar een vitaminekuurtje instoppen zonder dat je weet of alles wel in orde is.
Laat anders zijn bloed eens controleren, en wanneer heeft hij de laatste wormenkuur gehad?
En een dagje rust kan geen kwaad, desnoods ga je met hem wandelen.

Je suis Charlie.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 19:18

Desiree schreef:
De meeste ruiters die ik ken (en daar zitten een paar hele goede bij) rijden hun paard lang niet elke dag een uur. Dat doen ze maar een paar keer in de week. Ik vind het onnodig en ik denk dat je een paard daarmee ook te intensief rijdt.


Ik zeg ook niet dat het goed is om je paard iedere dag een uur te rijden. Maar met een uur rijden is niks mis, zo lang je ook nog genoeg andere dingen met je paard doet.

En kawa hoe kan je 25 minuten rijden en hooguit 45 min? Je paard moet toch op goede conditie zijn om hoger niveau te kunnen lopen Verward
Hoe lang rij jij dan voor bijvoorbeeld een wedstrijd in??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 20:53

20/25 min inrijden.
proef hooguit 7 min.
Dus dan zit ik er rond een half uur op.
Meer als lang genoeg.

Oefenen doe je thuis, ff opwarmen is genoeg op de wedstrijd.

kawa heeft verder conditie genoeg. Want ook in een half uur tot 3 kwartier kun je een paard flink aan het werk zetten.
En als hij braaf loopt zie ik het nut niet in om hem nog langer door te rijden. Want ik merk dan dat hij het ook wel genoeg vind en dan zichzelf niet meer voor 100 % inzet. En dan stop je na een uur slechter dan dat je gestopt zou zijn met 30/ 45 min.

Maar kort en toch intensief rijden leer je denk ik erg snel als je fulltime werkt en daarnaast 3/4 paarden per dag rijd.

daarna leer je dat niet meer af. Haha!
Nu heb ik alleen weer meer tijd om te knuffelen en wat na te poetsen enz.


Voor de rest denk ik dat een uur perse niet slecht is, maar het is toch wel moeilijker om een uur afwisseling te geven.
En ik ben zelf gewoon voorstander om te stoppen als het goed gaat.

En tevens groot voorstander dat een paard ook afwisseling moet hebben buiten het rijden om.
Lekker ff het land op.
Frisse neus halen, om zich heen kijken, rollen, sprintje trekken enz.
daar word een paard ook vrolijk en aktief van.
En daarna heeft een paard weer zin om ook serieus te moeten werken.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 21:09

Ik sluit me aan bij Kawa...

Trouwens: hoger niveau?
Het is maar een Z proefje hoor!
Daar hoeven ze geen uithoudingsvermogen voor te hebben, een gewone basisconditie is goed genoeg. Wel opletten dat ze achter sterk genoeg zijn maar als je daarvoor uren per week nodig hebt train je echt niet effectief.
Geen aanval hoor!

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 22:12

runningkawa schreef:
20/25 min inrijden.
proef hooguit 7 min.
Dus dan zit ik er rond een half uur op.
Meer als lang genoeg.

Oefenen doe je thuis, ff opwarmen is genoeg op de wedstrijd.

kawa heeft verder conditie genoeg. Want ook in een half uur tot 3 kwartier kun je een paard flink aan het werk zetten.
En als hij braaf loopt zie ik het nut niet in om hem nog langer door te rijden. Want ik merk dan dat hij het ook wel genoeg vind en dan zichzelf niet meer voor 100 % inzet. En dan stop je na een uur slechter dan dat je gestopt zou zijn met 30/ 45 min.

Maar kort en toch intensief rijden leer je denk ik erg snel als je fulltime werkt en daarnaast 3/4 paarden per dag rijd.

daarna leer je dat niet meer af. Haha!
Nu heb ik alleen weer meer tijd om te knuffelen en wat na te poetsen enz.


Voor de rest denk ik dat een uur perse niet slecht is, maar het is toch wel moeilijker om een uur afwisseling te geven.
En ik ben zelf gewoon voorstander om te stoppen als het goed gaat.

En tevens groot voorstander dat een paard ook afwisseling moet hebben buiten het rijden om.
Lekker ff het land op.
Frisse neus halen, om zich heen kijken, rollen, sprintje trekken enz.
daar word een paard ook vrolijk en aktief van.
En daarna heeft een paard weer zin om ook serieus te moeten werken.


Even om naar de wedstrijd te gaan. Idd rij ik dan ook een half uur los, 7 minuten proef. Dan zit er meestal een half uurtje tussen tot mijn volgende proef, dat stap ik. Totdat mn voorganger de ring in gaat, dan draaf ik nog even aan. En dan weer een proef van ongeveer 7 minuten.
Dan zit ik toch zeker tegen de 3 kwartier aan.

Verder met gewoon thuis oefenen rij ik wel een uur waar ik zeker 20 minuten van stap. Op advies van artsen. 10 minuten instappen, 10 minuten uitstappen. Dan hou ik nog zo'n 30 minuten over.

En ik rij heus niet alle dagen een uur. Vandaag heb ik ook alleen de oefeningen gedaan waar ze moeite mee heeft, toen ik dat gedaan had, was ze na ongeveer een half uurtje ook klaar.

En idd verder vind ik afwisseling heeel belangrijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 22:14

Een 2e proef is mijn regio niet veel voorkomend, dus na dat half uur ben ik dan ook echt klaar Haha!

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 22:34

Maar 1 uurtje per dag beweging en dan 23 uur tegen de wanden aankijken. Daar zou ik ook sloom en chagrijnig van worden. En dan wil je hem nu ook nog 24 uur per dag naar die muren laten kijken. Ik geloof niet dat hij daar beter van wordt. Zorg nu maar dat hij afwisseling krijgt. Als je hem niet wilt of kunt rijden zorg dan dat hij zichzelf kan bewegen in de wei of in de buitenbak. Mijn paarden staan nu nog steeds van 's-ochtends tot 's-avonds buiten. Kunnen ze zichzelf bewegen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MvdBroek1 en 11 bezoekers