Brand op manege in Baarn?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Brand op manege in Baarn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 10:10

Had net mijn moeder aan de telefoon om te vragen of ik Pieke vandaag hooi moest geven en zij zat tegelijktertijd naar het nieuws te kijken. Er was in Baarn een manege afgebrandt waarbij 5 paarden zijn omgekomen.

Ik kan er op i-net niks over vinden maar ik vind het wel akelig nieuws. Arme paarden Huilen En wat een leed voor de eigenaren.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23439
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 10:16

Ik heb het ook gehoord, het waren toch 4 paarden die waren omgekomen (of sliep ik nou nog). Iig heel erg.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 10:28

Baarn heeft iig geen manege,
dan zou het moeten gaan om een prive stal.
Ik ga even kijken op de site van de regio krant,
volgens mij is dat www.gooieneemlander.nl

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 10:35

Het was een manege aan de (oud) eemnesserweg en volgens mij waren het er 5. Ik kon er ook niets over vinden. Wel zag ik de beelden op tv echt erg ze lieten een verkoold paard liggend op zijn zij zien.
Het heeft me wel aan het denken gezet. Mabel staat ook op een kleine pension stal en daar is snachts niemand ALS daar brand uit breekt kan het ook zo aflopen..... wat kan ik doen?niets....alleen maar hopen dat het noooooooit gebeurt vrees ik.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 10:37

Dat is Eemnes...

Ik kan er ook nog niets over vinden.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 13:16

ooh bah toch niet de stal waar roos staat?

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 13:21

Oh wat verschrikkelijk. Ik word er meteen helemaal naar van.... ik hoop maar dat er niet al te veel ongelukken zijn gebeurd.

Wij hebben ongeveer 2 maanden geleden ook brand op stal gehad maar wij hebben geluk gehad en er zijn geen paarden en mensen omgekomen. Het is echt te verschrikkelijk voor woorden brand op stal... echt een nachtmerrie! Ik leef mee met de paardeneigenaren en paarden op die stal!

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 13:27

Nimber schreef:
ooh bah toch niet de stal waar roos staat?

Bedoel je roos van die haflingermerrie Lente? Die staat op het Eikenlaantje. Dat is een klein stukje verder Eemnes in.

Als het goed is gaat het om een pensionstalling in Eemnes. Waarschijnlijk weet ik welke ze bedoelen,aangezien ik paarden heb verzorgt in eemnes en er vaak langsreed. Vanmorgen hoorde ik het al, toen waren er nog 4 paarden, nu dus 5.. Echt erg, het zal je maar overkomen.Arme paardjes..

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 14:04

snif snif
Het zit naast een bedrijf dat Koot heet ....kent iemand dat toevallig?

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 16:28

De compleet uitgebrande stal in Eemnes met daarin de verkoolde resten van vier paarden.
Foto: Ton Kastermans


EEMNES - Bij een uitslaande brand in een particuliere stalling aan de Oud-Eemnesserweg in Eemnes zijn vannacht vier paarden omgekomen. De oorzaak van de brand is nog niet bekend. De stalling ligt een eind verwijderd van het woonhuis van de stalhouders. Deze werden vannacht om half drie door de politie op de brand geattendeerd nadat een medewerker van een naastgelegen televisiebedrijf alarm had geslagen.


Ragnar Koot, zoon van de eigenaar, staat 's morgens met de eigenaren van de paarden op zijn erf. Hij probeert het gebeurde te bevatten. ,,We zijn gigantisch geschrokken." Hoe het vuur heeft kunnen ontstaan is hem nog compleet onduidelijk. ,,Ik denk dat het in ieder geval geen kortsluiting was want er waren geen stoppen doorgeslagen."

De eigenaren van de paarden zijn zwaar aangeslagen door het verlies van hun dieren. Monique Reijersen verloor haar drachtige pony. ,,Ik had haar net drie maanden, in maart zou ze het veulen krijgen. Ze was zo ontzettend lief, voor ons was het net een hond." Ze is niet in de stal gaan kijken. ,,Dat kan ik niet aan."

Nicole Bijl, eigenaresse van een veulentje dat voor de stal onder een zwart zeildoek ligt, ging wel kijken. ,,Het is haar nog net gelukt om uit de stal te komen, daarna is ze waarschijnlijk gestikt. Ik had haar vanaf haar geboorte, morgen zou ze zeven maanden worden."

De stalling bestaat uit twee afzonderlijke stallen. De naastgelegen stal met vier paarden werd door de vlammen gespaard. De verkoolde resten van de dieren in de afgebrande boxen zijn vanmorgen na technisch rechercheonderzoek opgehaald door een destructiebedrijf.


Rivka Groenier
dinsdag, 07-01-2003
Reageer - Print artikel - E-mail artikel

_Charlotte

Berichten: 8708
Geregistreerd: 13-03-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 16:55

aahhh gat wat erg!
ik zie het al voor me caro dood Huilen
bah bah bah
echt vreselijk voor die eigenaren Verdrietig

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 16:56

Wat verschrikkelijk Huilen arme paardjes en arme paardeneigenaren, wat een verdriet... krijg er koude rillingen van.

Ik wens iedereen die betrokken is geweest bij de brand via deze weg heel veel sterkte en dan vooral de paardeneigenaren die hun paard verloren zijn.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 17:02

Dit stond op www.brandweerbaarn.nl

Brand Paardenstal 07/01/03


Rond 3 uur werd de Brandweer gealarmeerd voor een brand in een paardenstal op het terrein van de fimra Koot aan de oud eemnesserweg De baarn 733 rukte als eerste uit, en gaf tijdens het aanrijden al meteem middelbrand en heeft in overleg met de Alarmcentrale de Ladderwagen uit Soest mee laten alarmeren. Volgens de melder sloegen de vlammen al aan alle kanten uit de stal. En onder de aanwezige paarden waren al de nodige slachtoffers gevallen.
Ter plaatse zijn gekomen de 733(tas LD/HD), 731(tas LD/HD), 771(HV2), 791(OVD Eemland Noord). De autoladder Soest(756) is wel ter plaatse geweest maar niet ingezet. Verder is er ook een dierenarts ter plaatse geweest i.v.m. een aantal paarden in de Stal. Rond 03.45uur was de brand meester, blussing 4 stralen lage druk. Van de 7 paarden zijn er 3 ongedeerd gebleven.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 18:45

Dat zijn de mensen van Koot Megatherm volgens mij.
Mijn vader doet volgens mij wel eens zaken met dat bedrijf.

dynamiek

Berichten: 3282
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Harskamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 22:52

Ja dat zijn die stallen van koot.

Gelukkig is een meisje dat ik ken, daar net verleden jaar weggegaan met haar paard.

Als ik eerlijk mag zijn waren die stallen ook niet echt denderd, heel erg benauwd en in slechte staat.

Maar erg zielig voor die paarden is het wel, ik moet er niet aan denken dat mijn dynamiek verbrandt zou zijn.

Ik hoop maar dat die paardjes snel dood zijn gegaan, je zou maar levend verbrandt worden

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 23:29

Zag er vanmorgen inderdaad een stukje over op het nieuws, wat een verschrikkelijke manier om je paard te verliezen... Scheve mond

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 10:38

Dat is zekers bij Koot achter. Het is per definitie zeker wel in Baarn, ik heb er drie jaar op het terrein gewoont. Die stallen zijn echt één grote paasei en het verbaast mij dat het nu pas is gebeurt. Het bestaat daar uit twee gedeelten; het gedeelte wat is afgebrand was nog het netste. De andere stal is helemaal een ouwe zooi.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 10:41

Over voorkomen gesproken (ik lees net stukje van Diana-Mabel),
wij hebben rookmelders in onze stal.
De hoefsmid kan er niet eens 1 ijzertje onderleggen en het alarm gaat af.
De brandweer heeft al een keer bij ons voor de deur gestaan; de boer die ons hooi altijd bracht had met zijn trekker een klein stukje naar binnen gereden Bloos Op die uitlaatgassen hadden de melders al gereageerd.

Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 10:43

Ik zag het gisterochtend ook op het nieuws. Vreselijk, je zag een paard dood in de stal liggen.. Verdrietig

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 12:20

Hier word ik helemaal stil van...
Wat vreselijk moet dat zijn voor die eigenaren. De gedachte dat je paard wou vluchten voor de vlammen maar levend is verbrand...
Verschrikkelijk.... Verdrietig

Nathalie1981

Berichten: 4219
Geregistreerd: 13-12-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 12:20

Heb het niet gehoord, maar heb wel tranen in mijn ogen en kippenvel, dit wens je geen dier of persoon toe.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 12:24

DAt moet de nachtmerrie zijn van ieder paardenbezitter. Automatische blusinstallaties, dat is wat er standaard in stallen geplaatst moet kunnen worden...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 13:09

Wat afschuwelijk zeg! Dat is mijn grootste angst ja, dat dit mijn paarden overkomt. OM die reden zou ik de stallen altijd vlak bij huis hebben, liever nog inpandig. i.v.m. diefstal en brand. Ik wilde iones altijd ook het liefst dichtbij de deur hebben, voor onsnapping.
Arme dieren, wat zullen ze een pijn hebben gehad en niemand die ze hoorde....

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 13:12

Je mag aannemen dat de dieren eerst gestikt zijn door de rookontwikkeling,
ze moeten heel erg angstig geweest zijn maar ik denk niet dat ze echt veel pijn gehad hebben.

Thirza

Berichten: 9261
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 15:20

ik vind het echt zo zielig ik moet er ook niet aan denken hoor!

bij mij op stal hebben ze de stallen zo gemaakt dat het zo min mogelijk vlam kan vatten.