Wedstrijden 'inplannen'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Wedstrijden 'inplannen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-03 00:00

Binnenkort ga ik met Max dus op concours, maar ik vroeg me af hoe jullie dat nou allemaal plannen.
Wat doe je als je 1 (of 2?) dagen voordat je concours hebt geen tijd hebt om te rijden?
Hoe plannen jullie je 'paardenweek'?
Krijgt je paard de dag na een wedstrijd vrij?
Kun je een paard de dag voor een springwedstrijd vrij geven? (volgens mij niet, maar okee, ik hoor ook wel eens anders)

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful



Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 08:54

Geen tijd om te rijden komt bij mij eigenlijk niet voor. Dat is meer een zaak van prioriteitn stellen.
Op ee nwedstrijdje werkt mijn paard lang niet zo hard als thuis dus ik vind dat geen reden om hem vrij te geven. Wel doe ik het 2 dagen voor de wedstrijd rustiger aan.

Lielle

Berichten: 66253
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 10:10

bij ons zijn ze standaard op maandag vrij (molen + wei) dus ook vaak na een wedstrijd. Verder zorg ik zeker dat ik de dagen voor de wedstrijd kan rijden, wat meer proefgericht trainen en puntjes op de i zetten. En natuurlijk kun je ze de dag ervoor vrij geven, de vraag is of het verstandig is. Dat hangt overigens sterk van je paard af. Ik rijd de dag voor een springwedstrijd vaak les (heb altijd springles op zaterdag) en doe het dan wat rustiger aan, mn in hoogte en hoeveelheid.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 10:22

Ik plan nog niet echt,
maar merk wel dat ik daar misschien wel eens naar moet gaan kijken Haha!

Ik vind wel dat als je uitgaat van een week, dat het niet meevalt om alles mee te pakken.
Een dressuurles,
springles,
longeren,
buiteritje,
wedstrijd,
dagje wei,
en dan houd je nog maar 1 dag over om te trainen, in mijn geval dan dressuurmatig.
Moeilijk hoor.

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 14:46

plannen doe ik ook niet echt, wel met de sgw wedstrijden,omhem goed op conditie te houden! maar gewoon niet! ik kijk hoe mijn pony zich voelt, hoe die aanvoelt en daarop reageer ik pas
meestal doe ik de dag voor de wedstrijd lekker rustig aan! beetje langs de weg hobbelen

"There is something about jumping a horse over a fence, something that makes you feel good. Perhaps it's the risk, the gamble. In any event it's a thing I need."

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 19:35

ik rijd op vaste dagen. ik heb voor het hele jaar al wedstrijden (niet meer dan drie keer per maand, waarvan 2 keer buiten 1 keer op de vereniging). iig krijgt hij de andere keer in de maand vrij op zondag. anders doe ik eens in de week (of mijn moeder de maandag) lekker rustig aan. zomers krijgt hij vaker een buitenrit enz., maar dan kan nu ff niet echt bij ons.
maandag rijdt mijn moeder pensionles, dinsdag carrousel en om de week op woensdag priveles (3/4 uur). de andere keer op woensdag, mag hij lekker springen met mijn broerje (lekker lol voor hem!).
donderdag rijd ik lekker relax vrij, 3 kwartier gemiddeld. vrijdag heb ik priveles (3/4 uur). en zaterdag rijd ik, als ik de dag erna wedstrijd heb, lekker rustig en anders gewoon fanatiek. verder komt hij er vaak 2 keer uit (lukt niet altijd, maar wel drie of 4 keer per week), 1 keer stappen of los (als het mogelijk is met de blub) en een keertje rijden.
moet even zeggen dat de zwaarte van de trainig bij mjn moeder B tot L2 (start B) is en en mijne L2 tot Z2 (start Z1, maar train natuurlijk van alles).

oké lekker lang verhaal, maar zo doen wij het dus
ik heb dus best een strak schema en houd me er altijd aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 20:41

Ik train juist de laatste dagen ietsjes af voor een wedstrijd. Ja, een L-proefje in de binnenbak thuis maak ik me niet erg druk meer om, maar voor grotere wedstrijden doe ik het wel. Ik let er de laatste dagen vooral op dat hij helemaal los is, en zeer scherp aan de hulpen staat.

Ik geef mijn paard altijd een dag vrij na concours. Op zich werkt hij harder in de training, maar er komt ook nog het reizen en wedstrijdstress e.d. bij kijken. Bovendien heb ik dan mooi een dag om alles op te ruimen en te poetsen.

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 23:18

Dat hangt helemaal van je paard af. Het ene paard kun je rustig wat rust geven en oppakken en een goede proef meerijden. Het andere paard moet er wel degelijk naar toe gewerkt worden. Meestal geef ik mijn paarden de dag voor de wedstrijd geen zware training. Hij moet er de dag van de wedstrijd wel zin in hebben.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 23:34

Ik heb met alle paarden een planning. Dit verschilt van paard tot paard.

Haha!

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 01:06

Ramony loopt het fijnst als we daarvoor fanatiek hebben gereden. Ik zou haar dus liever niet de dag ervoor stil zetten. Ik dacht ook dat een wedstrijd niet zoveel energie zou kosten (een uur prive is harder werken) maar ze daarna toch altijd moe. Ik denk dat alles er omheen toch ook energie kost. Vroeg eten, vlechten, wachten in de trailer en daarna ook nog een geheel vreemde omgeving. Anders stond ze nog op haar stal na te dutten. (Doe ik ook, vandaar dat ik altijd te laat op m'n werk ben).

Fewspot hengst Kaleido's Don Pedro ter dekking http://stalkaleido.nl
Kaleido's Don Pedro in the picture [ITP] Appaloosa sprookjes hengst

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 23:04

Nu kan ik nog niet spreken uit ervaringen met Salty, maar met Salty zal ik niet te veel doen de dag van tevoren (zeker niet in het zweet werken), hooguit een beetje soepel maken en de wei in. Salty loopt vaak lekkerder als ze een rustdag heeft gehad, maar dit zal per paard verschillen....

en tja....bij de spring / dressuurwedstrijden zijn de inspanningen voor het paard misschien minder groot dan tijdens de training, bij endurance niet.
Bovendien moet je niet vergeten dat de reis + indrukken ook vermoeiend zijn voor je paard...

Mirjam

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 10:39

Als we het dan toch over Endurance hebben..
De dag vóór de wedstrijd heeft mevrouw een "stap-dag". Dan wandelen we een stuk, soms verhard, soms alleen in de bak. Even een drafje om de soepelheid te testen, maar meer niet eigenlijk. Hiernaast staat ze wel zo´n 7 uur per dag buiten (met dit weer, ´s zomers, dus in het wedstrijdseizoen, langer).
Dan de wedstrijd zelf, dit is niet te vergelijken met Dressuur of springwedstrijden, en vaak worden er langere afstanden (met de trailer) afgelegd. Mirjam heeft een goed punt, dat ze zegt dat de reis en indrukken ook veel vergen, dat ben ik het zeker mee eens.
Daarom heeft Navy ná de wedstrijd ook een "stap-dag", maar dan meestal in het bos. Hier werk ik haar wel soepel en nageeflijk, maar van hard werken is geen sprake. Puur om de spiertjes soepel te houden..

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

Ganna

Berichten: 854
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Bijna in Utrecht. De dames in HR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 19:51

Ik sluit me aan bij Mandy (Navy).
Na een wedstrijd, en Ilonk staat zo'n dag toch al gauw 3 a 4 uur in de trailer, (tijdens vervoer, verder in een paddock), lekker het land in zodat ze zelf het "stap-werk" doet dat Mandy de dag erna doet.
De dag na de wedstrijd rijd ik een 1/2 uur tot een uur dressuurmatig, en een stuk lekker aan de lange teugel draven en galopperen.
Daarna een dag met iets minder en dan een dagje vrij. Ik vind het zelf niet goed om haar een dag vrij te geven de dag na een grote inspanning, ik bouw dan wat af.

The longer, the pony!
Remember it is the speed that kills the horse, not the distance!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 01:29

Ik denk dat het ook nogal scheelt welke tak van sport je doet. Ik zou een endurance paard ook geen vrij geven de dag na een 100 kilometerrit!

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 11:21

Ik rijd in die week gewoon wat dressuur, beetje springen en een dagje vrij, en een dag voor de wedstrijd ga ik een buitenrit maken.
En de dag na de wedstrijd maak ik meestal een klein buitenritje of ze krijgt vrij

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

Gekkemeid
Berichten: 289
Geregistreerd: 06-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 13:42

Ik rij meestal gewoon zoals gewoonlijk niks extras ofzo.. alleen als ik thuis niet kan rijden ga ik wel altijd een dag van te voren nog rijden opd e manege dan Haha!.. zodat ie op de wedstrijd iets minder druk is.. Ik geef hem meestal dag daarna wel vrij lekker de wei in enz.. Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amber_anne, Exorcizamus, JenniferU, Nickeltje, Plonspony, willievdh en 15 bezoekers