Hoe moet ik omgaan met een schoppend veulen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Hoe moet ik omgaan met een schoppend veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-03 22:42

Misschien beetje vreemde titel, maar ik wist even niets beters.

Sinds een tijdje heb ik er een welsh-A veulentje bij als maatje voor Noddy, mijn welsh-B veulentje.
De heren kunnen bijzonder goed met elkaar overweg dus dat verloopt allemaal prima.
Inmiddels is ook Rubbi helemaal gewend bij ons en daar begint het probleem. Ze zijn nu bijna 8 maanden oud en Noddy is nog steeds het lieve aanhankelijke veulen als altijd Lovers

Rubbi daarentegen begint ronduit een etterbakje te worden . Het heeft me 2 maanden gekost om zijn vertrouwen te winnen. Toen hij net bij ons was kon ik niet eens naar hem wijzen, nu kan ik in principe alles bij hem doen.
Maar, meneer heeft ontdekt dat hij een stel fantastische achterbenen heeft waar hij flink mee kan trappen en dat doet hij dus te pas en te onpas.
Hij krijgt van mij (als ik snel genoeg ben Bloos ) een rotschop terug en anders in ieder geval een flinke brul erachter aan, maar het doet hem allemaal niks.
Hij gooit gewoon nog een keer zijn kont in de lucht met zijn oren in de nek.
5 seconden later komt hij met zijn oortjes naar voren weer om te kroelen en dan ineens draait hij zich weer om om te trappen.

Ik weet niet zo goed wat ik ermee aan moet, ik straf hem er dus duidelijk voor, maar dat boeit hem helemaal niet.

Ik vraag me ook af waarom hij het doet. Ook als ik gewoon door de wei loop kan hij ineens op me afkomen en me zijn kont toekeren.

Hoe kan ik hier nu het beste mee omgaan?

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 23:28

Longeerzweepje hè.
Werkt ook prima op afstand.

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 23:44

Wij hebben ook twee veulens.De ene is vriendelijk en aanhalig.Zal geen vlieg kwaad doen.De andere is een hengst met heel erge losse achterbenen.Als hij van buiten komt op weg naar zijn stal,komt hij met z'n oren in zijn nek voorbij en probeert je in het voorbijgaan te meppen.Van de week wilde ik hem op stal nog even opstrooien en daar was meneer niet van gediend.Vliegensvlug draaide hij zich om en haalde uit.Ik was eigenlijk te verbouwereerd om te reageren.Toen mijn man even later hooi ging voeren wilde hij het zelfde geintje flikken.Dat heeft hij geweten.Iedere keer als hij zijn kont naar de deur draaide kreeg hij een ongelooflijke mep (heel gemeen met de mestvork Vork )Als hij keurig zijn koppie richting deur draaide werd hij de hemel ingeprezen.Op een gegeven ogenblijk was het goed,en ging de boxdeur dicht.Ik vind het best een moeilijk probleem,want ik ben van mening dat zijn stal zijn veilige plekkie moet zijn,maar hij heeft ons maar te dulden af en toe.Je moet het wel nu in de kiem zien te smoren want als hij wat ouder is, wordt het een levensgroot probleem.

labje
Berichten: 72
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 23:54

Hallo hier een stalgenootje van FlairS. Dat veulen is inderdaad vervelend want hij mepte mij ook bijna z'n stal uit van de week, maar gelukkig was ik net op tijd weg.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 23:58

je zou aan NH kunnen gaan doen, zodat hij jou als leider gaat zien...
en verder doe je wat ik ook zou doen... een ongelofelijke rotschop terug verkopen....

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 00:05

Maar die andere is echt een scheetje he;Maar hoe kan het ook anders met Rubiquil die echt een heel goede karakters doorgeeft,als vader!
Heb je je al voorgesteld Lisette?Dat hoort zo hoor! *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 03:11

SmithsGirl schreef:
je zou aan NH kunnen gaan doen, zodat hij jou als leider gaat zien...
en verder doe je wat ik ook zou doen... een ongelofelijke rotschop terug verkopen....


Briljant... Gaaaap

sorry (want het is niet persoonlijk bedoeld dit!), maar ik ben niet zo'n NH-fan omdat ik niet begrijp wat er nou zo anders aan is dan gewoon een paard opvoeden.

Je kunt er heel vaag en moeilijk over doen, maar simpel gezegd wil je niet dat hij je schopt. Dus maak je het hem voor eens en voor altijd duidelijk dat je daar niet van gediend bent. Ik sluit me dus helemaal bij de aanpak van FlairS aan.

Bij mij heet dat gewoon ''gezond verstand''.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 08:58

het andere is je voedt het paard op in z'n eigen taal en niet in de mensentaal....

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 09:10

Als je een paard in zijn eigen taal gaat opvoeden ziet hij je als gelijke,
tja, en in de wei schoppen ze ook elkaar dus waarom niet je verzorgers?

Zoiets moet je gelijk de kop indrukken, onze jonge merrie heeft mij 1 keer geschopt en ik denk dat ze de gevolgen nog wel herinnerd.
Niet leuk om te doen en ik wil ook niet verkondigen dat iedereen zijn paarden moet afronselen maar als dit veulen toch iedere keer dat gedrag herhaald moet hij toch een keer goed aangepakt worden.

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-03 10:09

Ik ben zelf totaal geen NH-fan. Wat dat betreft denk ik ongeveer hetzelfde als jij Zep, gewoon met je gezond verstand te werk gaan.
Door een aantal mensen wordt daar de term NH aan verbonden zodat het commercieel allemaal wat interessanter wordt. Want ja, het staat veel interessanter om te melden dat je een cursus NH hebt gevolgd dan dat je een cursus "hoe gebruik ik mijn gezond verstand" hebt gedaan.
En een aantal mensen vaart daar financieel zeer wel bij Knipoog
Is overigens puur mijn mening, ik zal niemand aanvallen die het NH wel aanhangt.

Ik zal er voorlopig voor zorgen dat ik iets bij me heb waarmee ik hem een pak op zijn donder kan geven.
Ik hou zelf ook niet van afranselen maar dit gedrag kan dus echt niet door de beugel.
Ik zal over een dag of wat nog eens laten weten wie er gewonnen heeft. Haha! Ik ga er vanuit dat ik dat ben Extreme duivel

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 10:29

Aanpakken, en hard ook. Ik heb een keer hetzelfde gehad met een hengstveulen. Die had ik vastgebonden om te borstelen, schopt hij weer. ik werd zo kwaad, heb hem ene paar beste tikken terug verkocht en echt fel gescholden. Hij schrok er zo van en vloog bij het hek omhoog.
Daarna heeft hij het nooit meer gedaan, het is ene echte lieverd geworden.
Je moet heel consequent zijn, niets verkeerds toestaan.
Beter 1 gemene tik met effect dan 100 zonder effect die misschien vriendelijker lijken.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 10:42

Kennelijk hebben echte 'paardenmensen' helemaal geen NH nodig om tot goede overeenkomsten met hun paard te komen...

Mijn voorkeur gaat ook uit naar het gezond verstand...
Een paard slaat bij mij ook maar 1 keer, daarna bedenkt ie zich wel...
Het is een kwestie van ingrijpen op het juiste moment. En liever te sterk ingrijpen dan te slap.
Reele angst kan zijn om opnieuw weer het vetrouwen van zo'n dier te moeten winnen, maar dat zal je waarschijnlijk mee gaan vallen. De meeste dieren reageren wonderwel op duidelijkheid.

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-03 11:20

Dees schreef:

Reele angst kan zijn om opnieuw weer het vetrouwen van zo'n dier te moeten winnen, maar dat zal je waarschijnlijk mee gaan vallen. De meeste dieren reageren wonderwel op duidelijkheid.


Dat is inderdaad wel mijn grootste angst, het heeft me echt ruim 2 maanden gekost om zijn vertrouwen te winnen en dat wil ik natuurlijk niet weer verliezen.
Maar wat jij zegt is waar, duidelijkheid is daarin heel belangrijk. Als hij weet dat hij bij goed gedrag beloont wordt en bij verkeerd gedrag gestraft en dat dus heel consequent, dan moet het goed komen.
Ik zal er dus nog meer dan anders op moeten letten zeer consequent te zijn en te blijven!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 11:27

Als je duidelijk en consequent bent hoef je niet bang te zijn voor angst.
Maar je moet natuurlijk wèl gelijk ingrijpen, zet hem dus het liefst op stal zodat hij niet weg kan en ga dan heel onopvallend uitmesten.
Zodra hij zonder aanleiding weer uithaalt pak je hem bij het halster zodat hij niet weer zijn kont naar je kan keren en geef jem hem een paar flinke schoppen terug daarna gelijk negeren.
Laat hem maar in een hoekje pruilen, geen medelijden hebben...
Maar nogmaals, je moet echt op scherp staan en zonder aarzelen binnen een seconde reageren.

MrMagic

Berichten: 705
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 11:29

Je hebt al door hoe het moet Lachen
Probeer hem alleen voor te zijn, dus als het veulen de kont al toedraait moet hij een stevige tik te pakken hebben (die hij dus niet snel zal vergeten). Jij moet dus eerder slaan dan hij het zou doen. Maar daarentegen als hij lief naar je komt lekker knuffelen. En als hij dan dreigt snel te draaien en de kont naar je toe wil/dreigt te draaien moet jij hem weer voor zijn. En als je op die manier heel consequent blijft zal hij snel genoeg doorhebben hoe het moet.
Maar blijf zeker het goede gedrag belonen.

Mijn voorkeur heeft het ook om de zachte paardvriendelijke benadering te doen, maar als je op deze manier geen keuze wordt gelaten moet je wel. Een paard moet wel respect voor je hebben en het liefst dwing ik dat niet af (met geweld dan), maar als ik niet anders kan dan wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 11:39

Ik denk dat je een beetje te lief bent geweest in wat jij noemt 'zijn vertrouwen winnen'. Het veulen ziet jou duidelijk niet meer als meerdere. Vertrouwen winnen is prima, een absolute must, maar kennelijk is het een beetje te ver doorgeslagen.

Korte metten maken met die geintjes, dus streng en consequent optreden. Je hebt 1 groot voordeel op dat beestje; jij weet wat hij gaat doen, dus zorg dat die enorme rotschop die je hem terug gaat geven, ook op tijd komt en dat 'ie niet mis te verstaan is.

Klinkt hard, maar het is veel harder als die kleine straks zo onhandelbaar is dat 'ie de frikandellen inmoet, en bovendien moeten we dan weer gaan discussieren over vegetarier worden of niet Haha!

Volhouden dus, op tijd streng en consequent straffen, en goed gedrag belonen (verstandig belonen, niet voldouwen met snoepjes), dan komt het wel goed.
Succes!

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-03 11:56

Sonja schreef:
Ik denk dat je een beetje te lief bent geweest in wat jij noemt 'zijn vertrouwen winnen'. Het veulen ziet jou duidelijk niet meer als meerdere. Vertrouwen winnen is prima, een absolute must, maar kennelijk is het een beetje te ver doorgeslagen.



Sips, daar zou je zo maar eens gelijk in kunnen hebben nu ik daar eens over nadenk.
Ik ben inderdaad echt alleen bezig geweest om vertrouwen te winnen, ik ben nu dus zover dat ik hem probleemloos halster aan en af kan doen en ik kan hem overal aanraken. Tot 2 weken terug lukte dat dus allemaal nog niet.
Hmmm, je hebt me echt iets gegeven om over na te denken. Dank je wel Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 12:01

Probeer jezelf maar te troosten met de gedachte dat een echte leider pas echt betrouwbaar is voor je paardje. Dat maakt het misschien minder moeilijk om radicaal in te grijpen. Pas als hij weet dat jij altijd weet wat er moet gebeuren, dat jij echt de baas bent en de juiste beslissingen neemt, ben jij voor 99% te vertrouwen voor een paard.
Enne..... betrouwbare leiders kunnen vaak ook heeeeel lekker knuffelen hoor, dus het ene sluit het andere niet uit Lovers

Zet 'm op!

labje
Berichten: 72
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 23:35

FliarS schreef dat ik me moest voorstelle.. Doet iedereen dat dan en hoe doe je dat?

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 12:11

wij hadden ook zo'n welshje. ging ik de hoefjes van mams uitkrabben stond hij op zijn achterbenen naar mij te maaien. ik heb hem de hele stal doorgejaagt. hij wist niet hoe hard ie moest lopen. ik heb dit maar 2 x hoeven doen en toen was het over. ook sym vind het leuk om zich om te draien en dan te gaan bokken. niet alleen naar mij, maar ook naar mams. tja mams laat het toe, maar ik niet. ik jaag haar zonder haar aan te raken met de longeerzweep de bak door als ze dat doet.
opstal doet ze dit niet. alleen als ze debiel bezich is in de bak (rennen, bokken, mama pesten enz).

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 12:25

Ik ben een keer aangevallen door een hengst van 2,5 jaar oud. Het beest was nauwelijks opgevoed door zijn eigenaar en daar waren ik en een vriendin voor 'aangenomen'

Hij steigerde naar me en raakte met zijn hoef mijn bovenarm. Je wil niet weten wat er had kunnen gebeuren als ik gevallen was.

Bij mij ging het gezond verstand echt uit hoor.. Ik heb hem zo vreselijk op zijn donder gegeven dat hij stond te shaken. Hij heeft het nooit meer gedaan.

Dus soms is het gewoon beter om terug te meppen. En anders zou je castratie misschien ook kunnen overdenken?

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-03 13:24

Castratie is nog niet aan de orde, hij is nu ruim 7 maanden oud.
Ik moet zeggen nadat ik hem woensdagmiddag alle hoeken van de stal heb laten zien Haha! , hij iets meer ontzag voor me heeft.
Vandaag probeerde hij het direct weer, maar met een flinke brul was ik hem voor.
Dus we zitten op de goede weg.

jacje

Berichten: 2557
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 16:27

Houden zo Rubbo is een mooi veulentje net zo mooi als Pinky en Mysty Pling

Ojasper
Berichten: 1211
Geregistreerd: 29-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 20:22

Terugschoppen Haha!

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 23:21

labje schreef:
Hallo hier een stalgenootje van FlairS. Dat veulen is inderdaad vervelend want hij mepte mij ook bijna z'n stal uit van de week, maar gelukkig was ik net op tijd weg.

Hey zeg hou je een beetje in over Rodin, het veulen van MIJN pony Knipoog Je merkt duidelijk dat ik hem niet meer opvoed bij mij deed die dat nooit Haha! Schijnheilig (hoezo arrogant) nee geintje, tja zijn moeder heeft er ook last van (heb het wel gemerkt Boos! )
maar Rodin gaat idd niks of niemand uit de weg en doet lekker waar die zelf zin in heeft.