van galop naar draf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

van galop naar draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-03 12:39

Hoe krijg ik die overgang netjes?Mabel klapt er ineens uit als ik een ophouding maak waarop de draf helemaal uit elkaar valt en ik mijn evenwicht verlies kortom het ziet er niet uit Haha!
hebben jullie tips?

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 13:01

probeer haar eens op te sluiten op een kleine volte zodat ze wat meer verzamelt moet gaan galopperen zonder dat jij in de mond hoeft te komen. En als ze dan trager wordt in de galop dan gaan zitten zodat ze in de draf overgaat. Zorg dat deze draf kalm is, en houd haar daarom zonodig op de kleine volte, wederom om haar niet in de mond te hoeven komen. Als je haar namelijk met de hand terug moet rijden is ze misschien eerder geneigd (zoals veel paarden) met het hoofd omhoog te komen, rug er uit, en dus uit elkaar te vallen.

De hond is de betere mens

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-03 13:20

Dus op je zit terug rijden zonder ophouding?
Dat moet lukken:)

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 14:02

En ook dit kun je oefenen, door te kijken of het paard terugkomt in het tempo als jij jezelf zwaarder maakt. EN als hij dat doet moet je laten weten dat hij het goed doet. Maar als dit niet lukt, zal er een overgang terug ook niet in zitten.

De hond is de betere mens


Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 21:23

Soms heb ik dat probleem ook wel eens.
Ik los het op door heel zwaar te gaan zitten en net voor de overgang sterk te verzamelen. Dan 'valt' ie als het ware in een rustige draf en kan je hem weer voorwaarts rijden.
Iig geval niet geheel met de hand terugrijden , dan krijg je dus als resultaat dat het paaard 'uit elkaar valt'.
Succes!!!

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 19:52

Diana_Mabel schreef:
Dus op je zit terug rijden zonder ophouding?
Dat moet lukken:)


Natuurlijk moet je ophoudingen geven, anders kan je niet verzamelen, Desiree heeft het goed uitgelegd. Maar ophoudingen geven is wel iets anders dan in de mond rukken. De ophouding moeten heel zacht gebeuren (fingespitchengefühl). Dus zitten met "beheerste" ophoudingen.
Succes !

more with less

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 13:51

Ik heb geleerd een nette overgang te maken naar de draf aan de lange teugel [dus zonder teugelhulp]. Op die manier kun je als ruiter ook geen steun zoeken op de teugels en leer je veel beter je eigen balans te
bewaren.
Die overgang maak je door je buitenzitbeenknobbel iets te verzwaren en daarbij je eigen balans iets naar achteren te verplaatsen. Natuurlijk mag dat voor omstaanders aper zichtbaar zijn. Dit doe je om je paard eventjes tegen te werken in zijn galop beweging waardoor hij zal gaan draven. Timing is daarbij erg belangrijk en de hulp moet maar kort duren [liever niet langer dan 1 pas].

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-03 14:58

Als ik een kneepje in de buitenteugel geef dan valt ze al in draf tenzij ik dan heeeeeel veel been geef. Dat van de buiten zitknobbel ga ik proberen zodra de bak weer begaanbaar is. Mabel is bij de vorige eigenaresse op zit ingereden dus dat snapt ze vast.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 15:50

probeer eens tot de overgang je been er aan te houden zodat de galop constant dan een ophouding met heel licht teugel en je zit
daarna meteen weer hand openen en been eraan

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 00:31

Als het echt een rampenplan is moet je een proberen om je paard idd op een kleine volte te laten galopperen. Hierdoor dwing je hem meer te verzamelen. Op het moment dat je voelt dat je paard goed bij elkaar gallopeerd doe je je gewicht iets naar buiten verplaatsen en neem je je teugels ook mee naar buiten. (niet overdrijven maar gewoon alles iets naar buiten) Je dwingt je paard dan tot het maken van een nette overgang. Wel goed opletten dat je paard op de kleine volte goed spoort en niet bv. een buitenschoudertje eruit gooit. Proberen op de kleine volte je paard schouder voor te laten galloperen. Dit is zo loei zwaar voor je paard dat ie blij zal zijn dat ie uberhaubt mag draven en zal ie rare fratsen wel uit zijn hoofd laten. Die van mij had ook altijd van die kunsten maar op deze manier heb ik hele mooie overgangen gekregen.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 08:57

weinig aan toe te voegen Haha!
Ik heb het ook gemerkt aan mabel..zodra je ook maar denkt te gaan draven, zit ze al in draf Haha!
en die overgang is inderdaad niet bepaald vloeiend Haha!
denk dat je samen met hermien zoiets makkelijk op kan lossen
succes met je lieverd!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 12 bezoekers