< Studeren = paard verkopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

< Studeren = paard verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-03 15:32

Hoi, hoi,

Niet om iemand aan te vallen of zo, want ik kan de keuze hiervoor heel goed begrijpen (persoonlijk). Wat mij de laatste tijd opvalt is dat veel mensen hun paard/pony helaas moeten verkopen, omdat zij er geen tijd/geld/etc. meer voor hebben. Wat de omstandigheden ook zijn, het lijkt mij een hele moeilijke beslissing. Vaak ook een hele moedige...

Hoe staan jullie hier tegenover? Ik kon ong. 3 jaar geleden ook een eigen paard krijgen. Een van mijn voormalige verzorgpaarden. Ik wilde echter nog tijd hebben voor andere dingen en iets van de wereld zien, etc. Studeren, you name it. Ik heb besloten het niet te doen destijds.

Voor mensen die hun paard (hebben) moeten verkopen vanwege de studie... hebben jullie hier vooraf wel eens bij stilgestaan? Het lijkt mij een moeilijke beslissing, maar wel een juiste. Correct voor jou en je paard. Het is niet fair als je geen tijd meer hebt voor je Lovers

Ik ben benieuwd...



Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48356
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 15:36

mijn mening is dat je van te voren wel weet of je gaat studeren of niet...

Ik kan me niet voorstellen dat iemand vanwege studie een paard/pony verkoopt... de studie zal toch ooit wel een keer afgelopen zijn...

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 16:05

Een studie is inderdaad op een gegeven moment afgelopen, maar dat duurt echt wel een paar jaar. En om je paard dan maar een paar jaar wat minder aandacht te geven / te verhuren of wat dan ook omdat jij hem niet kwijt wilt. Is dat eerlijk tegenover je paard? Of houd je dan alleen rekening met jezelf?
Het lijkt mij het eerlijkst tegenover je paard om hem dan te verkopen aan iemand die wel de tijd heeft om hem genoeg aandacht te geven. Wij hebben Tiko gekocht toen Myrthe 13 en ik 15 was, hoe graag we hem ook zouden willen hoeden. Als we straks allebei gaan studeren (ik komend jaar en Myrthe het jaar daarop) zit er als we geen tijd meer voor hebben (tenzij m'n jongere zusje hem opeens over wil nemen) ook voor ons niet anders in dan hem toch te verkopen.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48356
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 16:11

als je weet dat je gaat studeren, koop dan geen paard....
of zorg voor een goede verzorgster als je toch een paard wilt kopen...

Is misschien makkelijk gezegd vanuit mijn positie... ik heb mijn pony gekocht toen ik 23 was en ik heb nooit gestudeerd.....

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 16:16

Ik heb tot afgelopen weekend altijd 2 paarden gehad. Nu ik in februari weer ga studeren heb ik mijn fjordje verkocht. Natuurlijk vind ik dat wel erg, maar hij staat nu bij mensen die wel voldoende tijd voor hem hebben.
Studeren, werken en 2 paarden tijd en aandacht geven dat lukt mij gewoon niet. Ik heb geen spijt van mijn keuze.
Iemand die op haar 12e een paard krijgt zal ook ooit gaan studeren. Moet je dan maar geen paard kopen? Vind ik niet. Je kunt van tevoren helemaal niet weten hoe het gaat lopen, dus vind ik dat je er niet teveel rekening mee moet houden.

* To Belg, or not to Belg *

Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-03 16:17

Ik zou persoonlijk ook niet een paard kunnen verkopen, als ik een paard had gehad tijdens mijn studie. Mijn toenmalige studie dan wel. Ik weet niet of ik het gered had, waarschijnlijk wel. Afhankelijk van de situatie is het ook maar net waar je prioriteiten liggen. Ik zou het niet over mijn hart verkrijgen en ik ben 'blij' dat ik destijds nog geen eigen paard had. Moeilijke keuze hoor...

marel

Berichten: 681
Geregistreerd: 03-12-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 16:24

Mijn paard staat mijn studie niet zodanig in de weg dat ik zal overgaan om hem te verkopen.
Toch kan ik mij het heel goed voorstellen, met oog op je eigen toekomst. Als de combi studie/paard je teveel wordt zul je één van de twee moeten schrappen, en eerlijk gezegd is het wel zo reeel om dan te kiezen voor je eigen toekomst.
Het paard komt het ook niet ten goede als er te weinig tijd voor is, en een verzorgster zoeken is niet voor ieder mens een optie. Want vind maar eens een geschikt persoon. Daarbij ben ik zelf van mening dat ik een paard heb voor mijzelf, niet voor een ander, en financieel gezien vind ik het nogal ridicuul om te betalen voor iets waar je zelf niets mee doet.

Het kan misschien dienen als troost dat, in al onze rampspoed en onheil, hij die iets verliest en er wijsheid uit put, een winnaar is.

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 17:59

Ik heb Sweety gekocht net voor ik moest gaan studeen. Tot nu toe gaat dat prima. Maar als het er echt van zou komen dat ik geen tijd voor haar heb dan zorgt iemand danders wel even voor haar. Ik moet nu nog 3 jaar studeren. Maar sweety staat dus op de wei samen met het paardje van mijn nichtje. Zij heeft nu weinig tijd ze zit in haar 5de middelbaar dus nu doe ik het meest. En als ik het drukker krijg neemt zij over. Ik vind het toch beter voor je paad dat je hem niet verkoopt en bijvoorbeeld een tijd een verzorger ofzo zoekt. Denk je het eens in die beesten gaan maar van baas naar baas naar nog een andere baas en weer eens naar een andere baas. Dit vind ik veel erger dan eens een paar jaartjes door iemand anders verzorgd worden. Ik vind dat als je wilt gaan studeren en je weet dat je geen tijd hebt om voor een paard te zorgen of door andere redenen dan kan je er beter geen kopen en wachten.

www.Dyco.webs.com
Love, Language and Leadership

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 18:09

Ik heb dan wel geen eigen paard maar heb wel de hele verzorging op me. Ik rijd ongeveer 4 a 5 keer per week en ik studeer 40 uur per week. Meestal werk ik ook nog op zaterdag of zondag. Ik rijd ook wedstrijden, daarnaast heb ik nog een vriend, een sociaal leven.
Ik kan het nog combineren, ben in september begonnen met een nieuwe opleiding, hiervoor heb ik mbo gedaan en dat viel ook goed te combineren. Ik denk dat het maar aan ligt wat je prioriteiten zijn.. Toen ik mbo deed reisde ik ook nog elke dag 4 uur. Das nu maar 1,5 uur ongeveer. Het scheelt dat ik niet op kamers zit...
En ook al heb je een tijdje minder tijd das heus niet altijd erg. Meestal is er een oplossing. Maar als je je volledig in het studentenleven stort dan zal het inderdaad niet altijd even makkelijk te combineren zijn...

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 18:11

Ik heb tijdens mijn studie mijn paard ook gehouden (nu nog steeds trouwens). Ik reed er intensief wedstrijden mee, en mijn studie leed daar (bijna) niet onder. Met mijn studie heb ik wel veel moeite gehad, en heb er hard voor moeten knokken om mijn diploma te halen. Ik ging met de trein, vanaf mijn studentenkamer naar mijn school (50 minuten) en weer terug, 's avonds moest ik mijn paardje trainen en stapte ik weer op de trein een half uurtje heen en een half uurtje terug. Daarnaast wil je natuurlijk ook niet aan het sociale leven onder doen. Gelukkig kon ik af en toe een keertje terugvallen op 1 van de meisjes van stal. En daar doe je dan als je een keertje wat ruimer in tijd zit weer wat voor terug.
Pittig, absoluut, maar geen spijt. Wel daarentegen absoluut geen aanrader. Als iemand vlak voor zijn studie staat en staat te dubben over nu wel of geen paard aanschaffen zou ik het afraden. Dan zou ik zeggen ga lekker studeren en evt een paard ergens verzorgen ofzo, maar niet kopen.

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 18:12

Linda250 schreef:
Iemand die op haar 12e een paard krijgt zal ook ooit gaan studeren. Moet je dan maar geen paard kopen? Vind ik niet. Je kunt van tevoren helemaal niet weten hoe het gaat lopen, dus vind ik dat je er niet teveel rekening mee moet houden.

Hoho, ik kreeg op mn twaalfde (ok, bijna twaalf dan) een pony. Beestje staat al die tijd al bij mijn tante, heeft daar een kudde en wordt schitterend verzorgd. Mijn ouders (onder andere, ook andere familieleden hebben meebetaald) hebben me die pony gegeven, maar ik mocht er slechts één keer per week naartoe. Mijn ouders hebben nogal een ideefix dat een kind alleen moet studeren en enkel op zondag een half dagje ontspanning mag. Mijn tante vraagt stalgeld, maar dit is enkel de kosten die ze maakt aan stro, voer, water, biotine, ... ze heeft er geen winst op. Over een paar maanden neem ik die betaling over, tot dan zullen mijn ouders het nog doen. En ik studeer, dit is het tweede jaar al. Ik zal nog minstens drie jaar studeren. En ik heb het financieel niet gemakkelijk, ik moet krabben om rond te komen.

En toch zal ik Jessie nooit verkopen. Waarom niet? Hier heb je enkele redenen: waar ze vandaan komt, stond ze tot haar knieën in de modder. Haar stal was een grote hoop str*nt die ook nog eens onder water stond. Nog steeds gaat ze in haar eigen str*nt liggen omdat ze dat toen gewend was (was de enige droge plek in haar "stal" waar ze kon gaan liggen), ook al heeft ze nu een balzaal van een stal en is die brandschoon (elke dag volledig leeggeschept en dikke laag vers stro). Het is een schimmel, maar ze zag ros van de str*nt en het vuil toen ik haar kreeg. En ik heb erge vermoedens dat ze mishandeld is geweest ook. (Ze flipt zo ongeveer als je haar bij haar oude nickname noemt, of als haar vorige eigenaren op bezoek komen). En volgens het contract (op papier) moet Jessie, als ik haar terug verkoop, eerst aan de vorige eigenaren terug te koop aangeboden worden. No way dat ik haar laat teruggaan naar die situatie!!!!
Ten tweede heb ik slechte knieën en door een bijkomend probleem nauwelijks goede beenspieren. Ik rijd haar dus voornamelijk op stem, zit en teugel. Ze heeft zich volledig aan mijn manier van rijden aangepast. Ze is nu bijna 15. Moet het dat beestje nog aangedaan worden van zich weer helemaal opnieuw aan een andere, normale ruiter aan te passen?
Ten derde heeft ze mij door enkele heel moeilijke periodes in mijn leven geholpen en wil ik haar niet kwijt.
En nee, ik voel me er niet lekker bij dat ik haar maar eens per week kan zien en rijden. Maar ik voel me er wel goed bij dat ze nu ergens staat waar ze deftig verzorgd wordt en haar eigen kudde heeft en een grote wei en een propere stal en de liefde van mijn oom en tante. En dat ze me hinnikend begroet op elke zondagmiddag. Voor mij moet Jessie niet "renderen", ik hoef er niet elke dag mee te kunnen rijden. Als ze gelukkig is en ik die ene dag per week de miserie en alles kan vergeten dankzij haar, is ze al die moeite en het geld meer dan waard.
Elke cent gaat eerst naar Jessie, heeft zij het niet nodig, dan pas gaat die naar mijn spaarpot.
Ik zou haar graag vaker kunnen zien en knuffelen en zelf verzorgen, maar dat is pas voor over drie of vier jaar.

Ik verkoop haar niet, punt uit.

Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 18:38

Ik kan 2 paarden, studie, vriendje en werk prima combineren, maar dan moet ik wel toegeven dat rechten nou niet de meest intensieve studie is die er bestaat en dat ik het brakke gedeelte van het studentenleven meestal oversla..Knipoog

Sannuh

Berichten: 1387
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Nijmegen-Lent

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 18:48

Ik vind dat je er wel goed over na moet denken of je een paard koopt of niet als je eventueel ooit zou willen gaan studeren..1 van de voorwaarden van mijn ouders als mijn broer en ik een eigen paard willen is dan ook dat we als we gaan studeren in deze stad blijven, en ik ben het daar ook volledig mee eens en heb der absoluut geen moeite mee dat ik dan misschien niet in een andere stad zou kunnen gaan studeren(als ik dat zou gaan doen). Je koopt geen paard zodat je et over een paar jaar als je der geen tijd meer voor hebt weer kunt verkopen(er zijn natuurlijk uitzonderingen)..zo werkt et voor mij iig niet

Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 18:58

Ik kan het ook prima combineren! Qua tijd en geld..
Beter zelfs dan wanneer ik fulltime werkte..
Ik denk dat de meeste opleidingen minder tijd vergen dan een fulltime baan -> hangt natuurljik ook van jezelf af..
Maar ik doe een fulltime HBO opleiding en werk daarnaast ook nog 2 a 3 dagen...

Maar ik ga IEDERE dag naar mijn 2 pony's toe..
En ze zijn voor mij een wel overwogen keus, ik vind dat je niet zomaar een paard moet nemen en hem dan even later weer kan verkopen..
Ik hoop dat hun hun hele leven bij mij kunnen blijven!!

Maar het is idd wel zo dat ik dingen laat... Ik zou bijv. bestwel een jaar weg willen naar het buitenland bijvoorbeeld, maar ik zie dat niet zitten met 2 paarden...

hanneke

Berichten: 59
Geregistreerd: 12-07-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 19:12

ik heb mijn pony ook verkocht toen ik ging studeren. ik vond het niet eerlijk om haar 5 dagen per week op stal te laten staan en dan 2 dagen te gaan rijden. meenemen en er hier ergens stallen was geen optie. de beslissing om haar te verkopen was wel makkelijker omdat ik 18 werd en dus niet meer bij de pony's zou kunnen starten met haar. ik heb er nooit spijt van gehad, ik zou er namelijk geen tijd voor hebben om haar te verzorgen. en dan vind ik deze oplossing een stuk beter en eerlijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 19:25

Toen ik studeerde heb ik altijd bijrijdpaarden gehad, soms meer dan 1 tegelijk. Qua tijd kon ik dat prima combineren met mijn studie.
Financieel was dat ook goed te doen, want ik heb nooit hoeven betalen voor mijn bijrijdpaarden.

mariska

Berichten: 613
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Maasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 19:37

Nou, als ik het zo lees ben ik maar een beul... Ik studeer dus en woon op kamers, terwijl mijn paard(en) bij mijn ouders staan. Ik rijd alleen in het weekend als ik thuis ben en verder hebben de paarden vakantie. Dat houdt in iedere dag lekker in de wei en een goede verzorging door mijn ouders. (eten en een schone stal)

Ik heb niet het idee dat de paarden eronder lijden hoor, dat ik zo weinig thuis ben. Ze zijn vrolijk en gezond. En dat Nozem als inmiddels 7-jarige zich af en toe nog gedraagt als een driejarige, tja, dat heb ik natuurlijk gewoon aan mijzelf te wijten. Als je zo weinig rijdt, leren ze ook niet zoveel. Ik mag dus zelf ook niet zoveel eisen stellen, heel simpel. En als ik volgend jaar klaar ben met de studie... dan zal je eens zien Knipoog Haha!



gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 19:59

Citaat:
als je weet dat je gaat studeren, koop dan geen paard....
of zorg voor een goede verzorgster als je toch een paard wilt kopen...


Dus ik had maar geen paard meer moeten kopen na mijn pony? Ik studeer nu(eerstejaars geneeskunde) en het is nu nog goed te combineren, ondanks de ruim 3,5 uur reistijd iedere dag! Mijn studie gaat goed en ook mijn paard wordt regelmatig gereden(ook al heb ik weleens lange dagen!) en we gaan ook nog gewoon op wedstrijd.
Het scheelt wel dat ze op een eigen stalletje staan en iedere dag buiten kunnen. Op een manege zou ik minder eerlijk hebben gevonden voor het paard eerlijk gezegd, maar dat zou ik ook vinden als ik nog in Den Helder op school zat of werkte eigenlijk. Ik vind ruim 23 uur per dag op stal gewoon oneerlijk voor het dier en heb ook niet elke dag tijd/zin om een uur intensief te rijden...Gelukkig zit ik niet in die positie.

Nu gaat het heel goed, maar ik kan niet in de toekomst kijken. Het kan in het derde jaar of tijdens de co-schappen wel zo zwaar worden dat het niet meer gaat en dan zal het beestje toch weg moeten. Maar had ik hem dan maar niet moeten kopen? We hebben dan toch een paar jaar samen plezier gehad! *LOL*
Ik zou hem niet meenemen naar de 'grote stad'. Ten eerste omdat het een echt buitenpaard is en ik hem niet dag in dag uit in een stalletje wil hebben op een manege en ten tweede omdat dat bijna niet te betalen is...Huilen Maar of dat nou een reden zou zijn om geen paard te kopen? Ik vind van niet...Haha!

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 20:16

Ik denk dat het inderdaad ook veel scheelt hoe de situatie is waarin het paard gestald staat. Kijk, Tiko staat op een stal waar hij alleen naar buiten gaat als wij er zijn, of iemand anders waar wij een afspraak mee hebben gemaakt qua buiten zetten. Maar omdat hij vaak uitbreekt, kan hij niet 's ochtends buitengezet worden en 's avonds weer naar binnen. Bovendien staat hij op een half uur fietsen bij ons vandaan en hebben m'n ouders helemaal niets met paarden en dus geen behoefte (en geen tijd) om hem trouw 5 dagen per week te mesten en voeren. Dan is er geen andere optie dan (bij echt tijdgebrek) hem te verkopen.
Als je daarentegen familie hebt die er voor wil zorgen en/of je paard aan huis staat en veel naar buiten komt, wordt het een heel ander verhaal.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 20:16

Beetje kort door de bocht om te zeggen dat je niet aan een paard moet beginnen als je niet zeker weet of je hem over bijv. 4 jaar nog wel kunt houden.
Ik kan je zeggen dat ik dat nu ook niet weet,
wie weet ga ik volgend jaar wel nar Australie, heb nog geen wilde plannen maar zeg nooit nooit.
Dus zal ik moeten verkopen.
Nu kun je wel zeggen "Dat kan ik niet" maar dat zei ik voor 3 jaar terug ook, het kan dus wèl.
Het is onzin om te denken dat jij de enige bent die het dat paard het naar de zin kan maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 20:51

marieketencate schreef:
Ik kan 2 paarden, studie, vriendje en werk prima combineren, maar dan moet ik wel toegeven dat rechten nou niet de meest intensieve studie is die er bestaat en dat ik het brakke gedeelte van het studentenleven meestal oversla..Knipoog


En jij woont bij je ouders, dat maakt het toch ook wel iets simpeler. Bij mij komt de studie altijd en eeuwig op het laatste plan, en dat geeft toch wel veel stress. Tegenwoordig staat het bij mij ''officieel'' op het laagste plan (doe toch nog wel een tentamen af en toe) en daardoor kan ik me er eindelijk toe zetten om het gewoon erbij te doen.

Het is niet onmogelijk, maar kost best veel energie. Als je gemotiveerd bent voor je studie doe je het waarschijnlijk heel gemakkelijk, maar als je niet zo gemotiveerd bent is het best zwaar.

Als je echt een studenten-verenigings-leven wilt, is het moeilijk om er naast je studie wat dan ook nog intensief naast te doen. Daarnaast is het financieel ook een hele belasting, zeker als je ouders niet bijdragen. Ik kan me dus best voorstellen dat iemand zijn paard verkoopt, en dan weer een paard koopt na afloop van de studie als ze gaan werken (en het dus financieel een stuk eenvoudiger hebben)

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 21:02

leentje"]
[quote="Linda250 schreef:
Iemand die op haar 12e een paard krijgt zal ook ooit gaan studeren. Moet je dan maar geen paard kopen? Vind ik niet. Je kunt van tevoren helemaal niet weten hoe het gaat lopen, dus vind ik dat je er niet teveel rekening mee moet houden.

Hoho, ik kreeg op mn twaalfde (ok, bijna twaalf dan) een pony. Beestje staat al die tijd al bij mijn tante, heeft daar een kudde en wordt schitterend verzorgd. Mijn ouders (onder andere, ook andere familieleden hebben meebetaald) hebben me die pony gegeven, maar ik mocht er slechts één keer per week naartoe. Mijn ouders hebben nogal een ideefix dat een kind alleen moet studeren en enkel op zondag een half dagje ontspanning mag. Mijn tante vraagt stalgeld, maar dit is enkel de kosten die ze maakt aan stro, voer, water, biotine, ... ze heeft er geen winst op. Over een paar maanden neem ik die betaling over, tot dan zullen mijn ouders het nog doen. En ik studeer, dit is het tweede jaar al. Ik zal nog minstens drie jaar studeren. En ik heb het financieel niet gemakkelijk, ik moet krabben om rond te komen.

En toch zal ik Jessie nooit verkopen. Waarom niet? Hier heb je enkele redenen: waar ze vandaan komt, stond ze tot haar knieën in de modder. Haar stal was een grote hoop str*nt die ook nog eens onder water stond. Nog steeds gaat ze in haar eigen str*nt liggen omdat ze dat toen gewend was (was de enige droge plek in haar "stal" waar ze kon gaan liggen), ook al heeft ze nu een balzaal van een stal en is die brandschoon (elke dag volledig leeggeschept en dikke laag vers stro). Het is een schimmel, maar ze zag ros van de str*nt en het vuil toen ik haar kreeg. En ik heb erge vermoedens dat ze mishandeld is geweest ook. (Ze flipt zo ongeveer als je haar bij haar oude nickname noemt, of als haar vorige eigenaren op bezoek komen). En volgens het contract (op papier) moet Jessie, als ik haar terug verkoop, eerst aan de vorige eigenaren terug te koop aangeboden worden. No way dat ik haar laat teruggaan naar die situatie!!!!
Ten tweede heb ik slechte knieën en door een bijkomend probleem nauwelijks goede beenspieren. Ik rijd haar dus voornamelijk op stem, zit en teugel. Ze heeft zich volledig aan mijn manier van rijden aangepast. Ze is nu bijna 15. Moet het dat beestje nog aangedaan worden van zich weer helemaal opnieuw aan een andere, normale ruiter aan te passen?
Ten derde heeft ze mij door enkele heel moeilijke periodes in mijn leven geholpen en wil ik haar niet kwijt.
En nee, ik voel me er niet lekker bij dat ik haar maar eens per week kan zien en rijden. Maar ik voel me er wel goed bij dat ze nu ergens staat waar ze deftig verzorgd wordt en haar eigen kudde heeft en een grote wei en een propere stal en de liefde van mijn oom en tante. En dat ze me hinnikend begroet op elke zondagmiddag. Voor mij moet Jessie niet "renderen", ik hoef er niet elke dag mee te kunnen rijden. Als ze gelukkig is en ik die ene dag per week de miserie en alles kan vergeten dankzij haar, is ze al die moeite en het geld meer dan waard.
Elke cent gaat eerst naar Jessie, heeft zij het niet nodig, dan pas gaat die naar mijn spaarpot.
Ik zou haar graag vaker kunnen zien en knuffelen en zelf verzorgen, maar dat is pas voor over drie of vier jaar.

Ik verkoop haar niet, punt uit.
[/quote]

Dat is dus wat ik ook zeg....

* To Belg, or not to Belg *

maaikysammy
Berichten: 765
Geregistreerd: 13-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 22:58

hallo allemaal,

ik doe een hbo studie dier en veehouderij, zit nu in het tweede jaar en heb sinds 2 maanden een iegen pony. nou hoor ik ook wel vaak, heb je daar wel tijd voor met je studie??

ik weet van mezelf dat ik er tijd voor heb, want mijn studie is echt niet zo zwaar dat ik de hele tijd moet zitten blokken. verder heb ik de mazzel dat hij 10 huizen vererop bij mijn manege staat. dit scheelt errug veel reistijd!!!

maar als ik soms hoor hoeveel tijd andere mensen voor hun studie nodig hebben, kan ik het wel begrijpen als je dan je paard moet verkopen!!!
een andere reden hoor ik weleens dat mensen geen wedstrijden meer kunnen rijden doordat ze niet genoeg tijd hebben om te trainen met hun paard, maar dat vind ik geen reden om je paard te verkopen. je kan of iemand anders als bijrijder wedstrijden laten lopen of gewoon (zoals ik nu doe) je paard voorlopig recreatief rijden en bijvoorbeeld af en toe mennen of longeren ipv intensief rijden!!
no offense agains others by the way!!

nou veel succes met de paardjuhs en eventuele studies!!

xx maaike en sammy

Voor al uw fotoshoots!!!
https://www.facebook.com/macphotonl/

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 23:32

Er is nog een zeer belangrijke factor die meespeelt.
Gezondheid! Schijnheilig

Ik ken iemand die ongeveer 32 uur in de week werkt. En ze doet goed haar best. Ze is bekaf als ze thuis komt en vaak te moe om dan nog naar haar paard te gaan.
Haar lichaam is gewoon totaal niet sterk. Griep heerst? Zij heeft het.
Ze heeft mega veel slaap nodig, er is ook wat met haar bloed waardoor ze altijd slapjes is en haar maag is door allerlei voeding snel van streek en hup overgeven...
Kortom, een hele waslijst met klachten.
Ze heeft een paard en ja: het lukt.
Maar haar paard tijd, aandacht en energie geven is voor haar een grote opgave! En zij is echt geen uitzondering op de regel...

Je zult maar zoiemand zijn.
Dan is het anders als wanneer je lichaam wél meewerkt, je nauwelijks last hebt van je menstruatie, hoofdpijn niet of nauwelijks voorkomt en je ook nog als voordeel hebt dat je auto en rijbewijs hebt, en in 5 min. op stal bent.

Dat laatste is een groot verschil, dan kost het je minder energie, naar verhouding, om een paard te verzorgen en te trainen. Toch?
In zo'n geval kun je een eigen paard al veel beter combineren met werk of studie. Haha!

Er zijn vreemde gevallen, zoals ik. Extreme duivel
Ik had december 2001 kanker, uitzaaiingen in mijn longen, en om nou te zeggen dat ik ooit beter zou worden: NOT.
Maar er was grote kans dat de uitzaaiingen na de chemokuren onder controle konden worden gehouden.

Wat er ook zou gebeuren, het kon me niets schelen.
Ik kocht, samen met mijn man, een paard.
Zouden we wel tijd hebben, en geld, en energie?
Het maakte niet uit.
We waren stapelverliefd op haar en nog. Lovers

Oke, er zijn dagen dat mijn moeder hier in huis staat te stofzuigen omdat ik naar Cerise moet en daarna mijn energie op is.
Maar Cerise is ook degene waar die energie vandaan komt...
Zij is de reden dat ik door ga met vechten.
Zij is de reden dat ik leef. Scheve mond

Want ik wil nog buitenritten met Nimber, ik wil nog buitenritten met Ilindra, ik wil nog springlessen en dressuurproeven, ik wil zóveel.
Allerlei superdingen spoken door mijn hoofd.
Cerise droogt mijn tranen en lacht me uit als ik shagrijnig ben. *LOL*

Cerise 'ziet' wat een mens niet ziet
ze laat me zien hoe ze geniet
van wortels, heerlijk hooi
ik zie een buizerd, zó mooi,
alsof hij in me kijkt
mijn innerlijk bereikt...
de dag erna, inééns
twee reeën in het ochtendlicht
weer tranen
op mijn gezicht... Lovers

Dankjewel schat.
En ja, ik beloof je.
Ik ga dóór tot het eind. Lachen

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 00:06

Ik kan het me wel voorstellen dat iemand zou verkopen, beter dan een paard dat bij wijze van spreken wegkwijnt in zijn stal.
Maar ikzelf zal m'n merrietje echt niet verkopen! Als ik haar niet had woonde ik allang op kamers enzo, dat zit er nu niet in. Ook het leven na m'n studie heb ik al wat beperkt door er een veulen bij te kopen.

Ach, het is af en toe wel zwaar, maar zeker te doen. Dat is voor mij genoeg, mijn paard is m'n alles: als het goed gaat met haar gaat het goed met mij!

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Blue_flower, boemel, Iris94, Jorex, MRIIIS, nonnekee, othelloster, sas27 en 103 bezoekers