Dekken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-01 09:43

Hallo,
Ik zit er aan te denken, Navy te laten dekken.
Is nog helemaal niet zeker, maar wil gewoon graag reactie's!
Navy zelf is een merrie *LOL* van 8/9 jaartjes jong. Ze is bruin, Dravertje, groot uithoudingsvermogen, rij Endurance met 'r. Ze is 1.54 en slankgebouwd. Ik val helemaal op aparte kleuren (bont, Palomino, Appaloosa, vakl, Isabel enz..) maar ben er nog niet uit WAT ik wil. Sommige op stal zeggen: Een tinkerhengst, een Welshcob, enz.. Maar andere zeggen meer iets van: Arabier, Sportpony enzz.. Navy zelf is dus heel slank, en weet niet of ze een tinkerveulen kan dragen (heeft hoefkatrol, en ben bang dat een tinker te zwaar is..)
GRAAG TIPS!

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.


Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-01 09:46

Voo zover ik het begrepen heb past een veulen zich aan aan de grootte van de baarmoeder. Maar ik kan het verkeerd hebben Verward
groetjes,
Manon

DubbelFun

Berichten: 88478
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-01 09:52

Het is NIET aan te raden een te grote of te kleine hengst te nemen. Dit KAN wel degelijk gevolgen hebben met de geboorte.
Je moet proberen een hengst te kiezen die de onvolkomenheden in de merrie verbetert.
Wil je meer spieren: neem een quarter
stippen?: een appie
bont?: een paint/pinto

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-01 09:53

Thanx!!

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.


Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-01 09:57

kijk had ik het dus toch fout, fijn dat iemand me ff verbeterd Cool Zo leer je weer eens wat! Ik had dat eens een tijd geleden gehoord van iemand, maar dat was foute info dus...
Sugarmiss bedankt!
groetjes,
Manon

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-01 10:36

Je moet eerst doeleinden hebben voor het veulen. Ik zou persoonlijk nooit met een dravermerrie fokken maar er komen vaak ook goede springers van. Ik zou dus een hengst kiezen met springcapaciteiten.

DubbelFun

Berichten: 88478
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-01 10:52

Behalve natuurlijk als je graag wilt springen Haha!

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-01 10:58

Ik ken iemand die heeft haar draver laten dekken door een Fries. Het is misschien een vreemde combi, maar het is wel een onwijs leuk veulen. Als je een beetje een kleine merrie hebt met hoefkatrol zou ik dit zelf niet doen, maar misschien is het toch wel leuk om te weten.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-01 11:13

Citaat:
Op 2001-07-04 11:36, schreef Desiree:
Je moet eerst doeleinden hebben voor het veulen. Ik zou persoonlijk nooit met een dravermerrie fokken


Helemaal mee eens, als je niet de intentie en mogelijkheden hebt om het veulen zelf te houden zou ik niet met die merrie fokken.

Er zijn al meer dan genoeg recreatiepaarden!!! Waarvan een heleboel uiteindelijk bij de slacht belanden!

Wanneer je wilt fokken vind ik dat je dat alleen moet doen met een merrie waarvan de prestaties, karakter en het exterieur boven het gemiddelde uitstijgen zodat het veulen verzekerd is van een goede toekomst!

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-01 11:19

Het veulen blijft van mij hoor! En, ik zou NOOIT een paard naar de slacht om welke reden dan ook! Tuurlijk is een Draver niet het perfecte fokpaardje, maar ik wil er een bij voor recreatie en af en toe een wedstrijdje. Geen wedstrijdpaardje dus. Dat kan ik niet verlangen met een moeder als Navy *LOL* Maar, misschien is het idd niet verstandig.. Huilen

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-01 11:22

Helemaal met jullie eens. Ik heb zelf een (nu nog jaarling) merrie, die ik misschien over een aantal jaren wil laten dekken, maar dan wil ik het veulen wel zelf houden! En het is nog maar een plan, want ik vind dat je er heel goed over na moet denken, of je het veulen (ook al het een hengstje is) zelf wilt houden. Ook duurt het verschrikkelijk lang voor je er serieus mee aan de slag kan (eigen ervaring). Dus je moet er in ieder geval super goed over nadenken! Anders kun je er beter niet aan beginnen. Maar natuurlijk, als je er zelf achter staat zou ik het absoluut doen!
Anders lees je die hele discussie van Stef eens, staan best zinnige dingen tussen, en eigenlijk is deze discussie een beetje hetzelfde....
succes ermee!
greetz,
Manon

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-01 11:24

Ik zeg ook niet dat jij je paard naar de slacht brengt, maar er kan een tijd komen dat jij niet meer in de mogelijkheid bent, (of niet meer wil) om je paarden te houden.

Je weet waarschijnlijk zelf ook wel hoeveel dravers er worden aangeboden, die kun je gewoon voor het slachtgeld kopen...
Als er geen kopers komen mag jij één keer raden waar die naar toe gaan... Een enkele reis Italië dus!

Daar komt bij dat de kosten van het dekken, en het opfokken / inscharen niet opwegen tegen het 'eindproduct' want die zijn (zoals ik hierboven al vertelde) voor veel minder geld elders te halen...

Ik hoop ècht dat je er heel goed over nadenkt...

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-01 11:39

Gelukkig Sjuimpje dat jij erover begint.

Op eenmaal andermaal had ik een flinke discussie met Stef hierover. en schreef er een flink verhaal bij wat in de Paard & Sport heeft gestaan over particulier fokken. Ik ben toen heel erg geschrokken.

We willen het je niet afraden maar je weet nooit wat er in de leven gebeurt over 2 a 3 jaar Verward . Vaal wordt er gespeeld met paarden en worden er vreemde combinaties gefokt waar eigenlijk geen vraag voor is. Tja en dan verdwijnen ze naar Italie enz.. Verdrietig

Er is veel vraag naar goedgekeurde KWPNer die in de sport kunnen lopen. En deze worden door beroeps fokker gefokt. Zelfs hiervan beland een hoop bij de slacht.

Helaas geldt dit hetzelfde voor honden en katten. Ze gaan naar het asiel en als er niemand komt krijgen ze een spuit Verdrietig .

Heel veel succes en denk heel goed na. Pling

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-01 11:55

Zal ik zeker doen! Mag ik misschien weten in welke P&S dat stond? Kna ik t ook ff lezen *LOL*

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-01 12:03

Di kwam ik net tegen op marktplaats.nl (rubriek pony's), ook zo'n geval Extreme duivel :

Valentine's Jewel,
merrie,d.bruin,lief,luxe,mooie gangen,met veel pit.word ong.1.50m
het veulen moet in september/oktober gespeend worden en daarna waarschijnlijk verkocht.ik wil graag goed/zeker weten dat de nieuwe eigenaar echt geitresseerd is vandaar de vroege verkoop.
tot september blijft ie van mij, maar ik wil zeker weten dat ze daarna een goed baasje heeft en dat ik haar niet eerst aan een handelaar moet verkopen omdat ik haar daarna niet meer houden kan.


Tsja..... Verward

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-01 12:17

Zucht....

Dat bedoel ik nu....

En wat krijg je dan één of andere gek koopt dat veulen (want je kan toch nooit controleren) en die zie je nooit meer terug...

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-01 12:19

ja precies: byebye, zwaai zwaai! Hoe kun je nou zien of een koper een goede eigenaar is, en of ie het veulen nooit doorverkoopt Verward Maar ja, zulke gevallen zul je altijd blijven houden denk ik Extreme duivel , tenminste als mensen er niet goed over nadenken.
Maar goed, dit is een beetje errug off-topic Schijnheilig Schijnheilig Schijnheilig sorry...
greetz,
Manon

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-01 14:16

Nope vindt dit een hele goede discussie aub maar iedereen attent waar ze aan beginnen. zucht. gewoon om er heeeeeeel bewust van te zijn wat je doet. Er zijn al veeeeel te veel paarden in Nederland die een goed tehuis zoeken Party!! .

Dit is even mooi om aan stef te laten lezen.

Navy ben blij dat je er heeel bewust mee bezig bent. Tip zet ook even alle kosten op ee rijtje ook als het misgaat zoals het verhaal van Orri.

Dit forum is gewoon heel erg leerzaam. Party!!

Gr Pris Party!! ben weer helemaal happy.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Sirius_

Berichten: 10937
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-01 14:20

ik ben ook specifiek gaan zoeken naar een merrie omdat ik, net als stef, ooit een veulen wil fokken.
maar dankzij jullie is dat plan sowieso van de baan Party!! komt er een pony bij (niet dat dat vast staat maar dat wil ik later ooit, ooit) koop ik een a'tje, maar geen merrie laten dekken voor t geval dat het veulen weg moet, het geval dat de merrie overlijdt zoals in het verhaal van orri.

Sirius_

Berichten: 10937
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-01 14:20

ik ben ook specifiek gaan zoeken naar een merrie omdat ik, net als stef, ooit een veulen wil fokken.
maar dankzij jullie is dat plan sowieso van de baan Party!! komt er een pony bij (niet dat dat vast staat maar dat wil ik later ooit, ooit) koop ik een a'tje, maar geen merrie laten dekken voor t geval dat het veulen weg moet, het geval dat de merrie overlijdt zoals in het verhaal van orri. dus bokt is idd heel leerzaam Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Frummel01, Serena_Milco, Trendiction en 35 bezoekers