Fokken ja of nee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Fokken ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-03 11:52

Er zijn ontzettend veel paarden in nederland er staan er ontzettend veel te koop. Ik heb in oktober een merrie gekocht, bewust een merrie zodat ik er mee kan fokken.

Nu mijn vraag: heeft het nog wel zin om te fokken?en raak je de veulens nog wel kwijt?

Er zijn al zoveel goeie paarden en als ik fok is het puur omdat ik het wel leuk vind om een keer een veulen te hebben (Mabel heeft goeie papieren.)

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 12:40

Wat voor papieren heeft je merrie dan?
En heeft ze een predikaat en/of predikaten in de rest van de moederlijn?

Verder is fokken erg leuk, ik ga zelf ook proberen om elk jaar een veulentje te fokken maar ik heb iets andere mogelijk heden.
Heb een grote stal + wei tot mijn beschikking verder is het geen probleem als ik geen juiste koper voor het veulen kan vinden want dan ben ik in de mogelijkheid om hem desnoods jaren aan te houden.
Dat zijn gewoon de eerste voorwaarden waar je aan moet kunnen voldoen. Verder moet je rekening houden dat het niet risicoloos is voor de merrie.

Het valt niet mee om gemiddelde veulens kwijt te raken, de toppers zijn zo weg maar je moet gewoon heel eerlijk blijven tegenover jezelf en beseffen dat het fokken van een topper voor de meeste van ons niet is weggelegt. Aan het einde van het verhaal kost het je 9 van de 10 keer veel geld, je bent wel een ervaring rijker maar daarentegen heb je je merrie zeker een half jaar niet lekker kunnen rijden terwijl je haar daar voor eerste instantie voor hebt staan.

Conclusie: ik zou het met jouw uitgangspositie en jouw merrie niet doen.

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 12:53

Hoi Diana,

Ik zou eerst Mabel een keertje meenemen naar een KWPN keuring. Kijk of ze ook gewaardeerd wordt. Verder sluit ik mij aan bij Suzanne (Sjuimpje Haha!).

Als je overigens zelf een veulen wil fokken en dat besluit zelf te houden dan is het ook geen probleem.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 13:59

Wat staat er dan op de papieren van Mabel. Heeft ze een PROK goedkeuring en is ze al opgenomen in het stamboek of heeft ze nog een veulenboekpapier????

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-03 15:02

Het is nog helemaal niet aan de orde hoor dat ik ga fokken Haha!
Ik ben alleen wat aan het nadenken erover. Mabel moet eerst nog voor de keuring maar daarvoor wil ik haar eerst mooi in de spieren hebben want als we nu gaan wordt het niets.
Met goeie papieren bedoelde ik haar afstamming zelf heeft ze nog niets gepresteert.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 15:05

Ja het heet hier fokkerij en afstamming dus vroeg ik wat er op die papieren stond????

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-03 15:20

Haar vader is Ilmeo van Alme z en de vader van de moeder is G ramiro z.
(sorry beetje blond)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 15:24

Nou dat is nog niet zo verkeerd toch, heel mooi springbloed en een beproefde combinatie uitgevonden op Zangersheide. Ga maar fijn vrij springen oefenen, daar moet ze op kunnen scoren. Succes en hou je ons op de hoogte??

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 15:25

Idd naar de keuring gaan en sportpredikaat gaan halen, (Z springen met 5 wp); telt ook mee voor je veulen.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-03 16:02

Alleen ik kan niet springen ik dressuur met haar.....
Ik wil wel gaan springen maar Z?dat denk ik niet ben niet zo'n waaghals.
Haar moeder is ster trouwens.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 16:03

je kunt natuurlijk ook het sportpredikaat met dressuur halen (ook Z1 + 5) maar met die afstamming ligt springen meer voor de hand.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 16:04

Dan laat je een ander op haar springen, mocht je dat er voor over hebben.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 16:04

Ja maar omdat ze springgericht gefokt is is het verstandig om haar voor te bereiden op het losspringen op de keuring.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 16:19

Fokken voor Commerciele doeleinden is een heel moeilijk verhaal...dat moet je durven. Heel vaak kan het volkomen niet uit.
Rekenvoorbeeld; een redelijk goed veulen uit een fatsoenlijk tot goede stam levert in gunstige tijden een 3 tot 3,5 duizend euro op. Veulens die hoger worden verkocht zijn er ook, maar de meeste fokkers mogen heel blij zijn met een 7.000 gulden voor een net gefokt kwpn-veulen.

Nou, dan begint het met dekgeld + begeleidingskosten. Mijn merrie is drachtig, en dat heeft me nu al dik 1.100 euro gekost. Merrie was overigens meteen bij de eerste hengstigheid drachtig, tweede inseminatie. Alles ging helemaal meteen goed, geen bijkomende kosten. Dekgeld hengst was 800 euro ex btw en afdrachten.
Nu, 3 maanden van te voren wordt de merrie niet meer gebruikt anders dan een incidenteel buitenritje. De merrie krijgt merriebrok gevoert, die duurder is dan het 'gewone' voer, en ze krijgt wat meer hooi dan anders.

sTraks is daar het veulen. Ik moet een bewakingsiets huren (kost zo 200 euro voor een week of 3/4). De veearts moet het veulen enten en nageboorte gaan controleren, ook niet gratis. Dan krijgt de merrie de eerste maand na de bevalling heel veel voer meer (duurder voer) en nog steeds zal het niet echt leuk rijden zijn....
Ach, de kosten komen nog wel, ik hoop dat er niet nog een keer 1100 euro bij komt.

En als er nu een vosmerrie uit komt met 4 witte benen en een witte kop, dan weet ik nu al zeker dat ik de kosten er sowieso niet uit zal halen. Met een mooie donkerbruine worden mijn kansen iets groter, maar dan moet het wel goed kunnen lopen EN GEZOND ZIJN.
Het is nog niet klaar. Het is nogal wat voor een extraatje...

Overigens, ik kan het veulen niet aan huis houden. Ik heb straks 3 paarden in totaal, en 2 boxen. Ik zal moeten kiezen of ik er 1 verkoop, of dat ik het veulen de eerste tijd wil onderbrengen op een soort opfokadres.
ik ben er nog niet over uit. Maar eind september moet ik het wel weten....

Het is leuk je eigen veulen te fokken, daarom doe ik het. Maar als je het puur voor het geld doet, laat het dan maar....
Het is te veel geklooi voor te weinig winst.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 16:28

Dees schreef:
Fokken voor Commerciele doeleinden is een heel moeilijk verhaal...dat moet je durven. Heel vaak kan het volkomen niet uit.
Rekenvoorbeeld; een redelijk goed veulen uit een fatsoenlijk tot goede stam levert in gunstige tijden een 3 tot 3,5 duizend euro op. Veulens die hoger worden verkocht zijn er ook, maar de meeste fokkers mogen heel blij zijn met een 7.000 gulden voor een net gefokt kwpn-veulen.

Nou, dan begint het met dekgeld + begeleidingskosten. Mijn merrie is drachtig, en dat heeft me nu al dik 1.100 euro gekost. Merrie was overigens meteen bij de eerste hengstigheid drachtig, tweede inseminatie. Alles ging helemaal meteen goed, geen bijkomende kosten. Dekgeld hengst was 800 euro ex btw en afdrachten.
Nu, 3 maanden van te voren wordt de merrie niet meer gebruikt anders dan een incidenteel buitenritje. De merrie krijgt merriebrok gevoert, die duurder is dan het 'gewone' voer, en ze krijgt wat meer hooi dan anders.

sTraks is daar het veulen. Ik moet een bewakingsiets huren (kost zo 200 euro voor een week of 3/4). De veearts moet het veulen enten en nageboorte gaan controleren, ook niet gratis. Dan krijgt de merrie de eerste maand na de bevalling heel veel voer meer (duurder voer) en nog steeds zal het niet echt leuk rijden zijn....
Ach, de kosten komen nog wel, ik hoop dat er niet nog een keer 1100 euro bij komt.

En als er nu een vosmerrie uit komt met 4 witte benen en een witte kop, dan weet ik nu al zeker dat ik de kosten er sowieso niet uit zal halen. Met een mooie donkerbruine worden mijn kansen iets groter, maar dan moet het wel goed kunnen lopen EN GEZOND ZIJN.
Het is nog niet klaar. Het is nogal wat voor een extraatje...

Overigens, ik kan het veulen niet aan huis houden. Ik heb straks 3 paarden in totaal, en 2 boxen. Ik zal moeten kiezen of ik er 1 verkoop, of dat ik het veulen de eerste tijd wil onderbrengen op een soort opfokadres.
ik ben er nog niet over uit. Maar eind september moet ik het wel weten....

Het is leuk je eigen veulen te fokken, daarom doe ik het. Maar als je het puur voor het geld doet, laat het dan maar....
Het is te veel geklooi voor te weinig winst.


heel herkenbaar Dees, al was bij ons het dekgeld nog wat hoger. We doen het omdat we het leuk vinden, niet voor het geld. Raimaer is ook al zelf gefokt, dat maakt het wel extra leuk. We kunnen wel nog steeds leuk rijden, dat scheelt wel. Ik heb zelfs nog wedstrijden gestart (springen t/m 5 maanden, dressuur t/m 8).

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-03 16:42

Ik heb mabel vooral voor mijn plezier dus het fokkenhoeft niets op te leveren. Maar voorlopig wacht ik nog even want dat er geld bij moet is duidelijk (en ik heb net een huis gekocht Lachen )

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 16:45

Dees schreef:
bla bla... eigen veulen te fokken, daarom doe ik het. Maar als je het puur voor het geld doet, laat het dan maar....
Het is te veel geklooi voor te weinig winst.


Bekend verhaal he herhaling. Gelukkig zijn er ook nog een heleboel leuke kanten aan fokken.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 17:06

ik wil fokken met joy omdat ik het veulen zelf erbij wil houden.
Daarbij heeft ze goede papieren, zelf niet gepresteerd, maar zit wel in haar
ik zou niet fokken als ik het veulen niet zelf zou houden.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 17:11

marloes-joy schreef:
ik wil fokken met joy omdat ik het veulen zelf erbij wil houden.
Daarbij heeft ze goede papieren, zelf niet gepresteerd, maar zit wel in haar
ik zou niet fokken als ik het veulen niet zelf zou houden.


Dat is de beste motivatie om te fokken die er is. Fok voor jezelf en fok wat je zelf mooi vind, prima hoor. Als ik kan helpen sta ik tot je dienst!

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 00:29

Wat grappig dat jullie allemaal vragen naar jet predikaat wat slechts wat zegt van het uiterlijk en overkomen van het paard op een bepaalde moment, momentopname dus!
Het is leuk dat je een ster of keurmerrie hebt maar dat wil niet per definitie zeggen dat er een super dier uitkomt. Ik had een merrie met een wat lage lineaire score, vrijspringen deden ze tijdens de l jaargang nog niet. De merrie heeft een een prachtig hengst op de wereld gezet die ik als 3 jarige voor een leukeprijs; middenklasser(auto) heb kunnen verkopen als springpaard met heel veel mogelijkheden.
De vraag is wat wil je met je paard? wil je type en beweging hebben of ga je puur voor de spring of dressuursport? Of voor beide en wat wil je met het veulen zelf houden of verkopen? Knipoog

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 00:35

Nu komen we weer aan de geijkte antwoorden:
Ieder moet maar doen waar ze zich zelf prettig bij voelen. Slapen

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 03:11

Ik heb mijn (ex)merrie ook laten dekken (veulen geboren in 2001) niet omdat ik graag een veulen erbij wilde hebben, maar omdat mijn merrie sterk reageerde op mijn tuigveulenhengstje...
Prachtige merrieveulen geboren...
Maar ik heb geen naam in de fokkerij, vraag je het dekgeld dan is het per defintie niets...
Vraag je meer, vallen ze over je naam (geen bekende dus...)
Ze was te koop voor dekgeld, alle extra kosten vallen bij ons onder hobby...
Het veulen is naar Belgie verkocht (jawel, 1 veulen gefokt en gelijk internationaal..) nou ja geruild, en het paardje wat ik terug heb gekregen verkocht voor het dekgeld dat het veulen gekost heeft...

Tijdens de dracht had ik weer een super brave merrie die niet meer reageerde op de tuiger (=helaas verongelukt) en een prachtig leuk merrieveulen lopen...

Ik denk als je een "pret"veulen (beetje oneerbiedig) wilt hebben uit je merrie er ook rekening mee moet houden dat je merrie zou kunnen veranderen qua karakter (positief/negatief) Maar ook rekeing moet houden met de plaats die je hebt, kun je het veulen aanhouden, indien nodig...
Ik heb echt nooit begrepen waarom sommigen super zwaar tillen aan predikaten van de moeders van de moeders... ik ben nooit met mijn kwpn-er naar de keuring geweest (haar moeder is er ook nooit geweest, heb de merrie gezien en de eigenaren gesproken maar hadden daar geen zin in..= daarom mijn merrie slecht? of het veulen van haar?)
Ik dus geen kwpn-ers meer, allemaal verkocht voor de kids en heb nu a-welshjes

Ik vraag mij af of ik voor veulens uit mijn stermerrie meer geld zou krijgen dan van veulens uit een andere merrie (geen ster maar wel gelijkwaardig) als beginende welshfokker (ahum)?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 10:58

Gabrycha, daarom noem ik ook het sport predikaat, zegt mij meer om eerlijk te zijn.
En Alane, ster- en keurpredikaten zeggen idd iets over het uiterlijk, als je met jouw merrie niet naar de keuring wil is dat je goed recht, maar moet je er wel op rekenen dat dat minder gewaardeerd wordt. Een beetje hetzelfde als paarden die thuis "op Z niveau"gereden worden. En voor alle duidelijkheid, ik doe absoluut geen uitspraak over jouw merrie, ken haar niet eens.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 12:34

jE KUNT Ook eens dneken aan een NRPS-hengst, goedkoper qua dekgeld, en zeker niet minder voor de sport.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 12:42

Maar geen vol papier en dan raak je ze helemaal niet aan de straatstenen kwijt.