Help!!! Mijn hengst wordt ineens hengst!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Help!!! Mijn hengst wordt ineens hengst!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-03 14:40

Help!!! Gister ben ik nog met iemand aan het kleppen, over dat mijn jonge hengst nog prima tussen de shetjes inloopt en nu? Gooi ze net buiten en hij duikt boven op mijn grootste merrie! (wel zonder uitgeschoven apparaat hoor!) Wat nu? Heb altijd gezegd zolang hij mijn kleintjes niet sloopt mag hij hengst blijven. Hij is ook al aardig mooi uitgegroeid, alleen zijn hals mag van mij nog ff breder worden, iets meer hengstenhals dus... Nou kan ik hem natuurlijk meteen castreren, of nog even een mannelijk vriendje zoeken, en hem na de zomer laten castreren. Hij wordt in april 3 jaar en in het najaar wil ik beginnen met beleren. Zou hij nu nog veel meer uitdijen? Of is zo´n hals ook te trainen?
Met andere woorden wie heeft een beetje ervaring hiermee en kan me adviseren? Ik weet een ruin is stukken makkelijker ook met wedstrijden rijden enzo, en het schijnt dat een ruin nog ff groter wordt, maar het is ook gewoon zó zonde... Voor foto´s kijk maar even hier: [ITP] Mijn friese manneke
Vast bedankt!

http://www.lindasminiatures.com
Minipaarden met uitstraling, exterieur, beweging en een bijzondere kleur!


Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 15:11

uuhmmm tsjaa dat heb je nou eenmaal met hengsten. Opeens weten ze dat ze hengst zijn. Je kunt hem ook nog ff een tijdje apart zetten totdat je hem laat castreren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 15:19

Misschien iemand bij jou in de buurt zoeken die een hengst heeft maar hem nergens kan stallen. Vaak lees je advertenties als "stalling voor hengst gezocht" misschien te proberen?


ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 15:44

Als je toch niet van plan bent om hem hengst te laten, dan kun je hem het beste vroeg in het voorjaar laten castreren, zodat ie meteen de wei op kan, maar er nog niet veel (geen) vliegen zijn. Dit geeft de beste kans op een snelle genezing van de wond en weinig complicaties.
Een echte hengstehals train je er niet zomaar aan, de vraag is echter of je dit zo belangrijk vindt, dat je de castratie ervoor uitstelt.
Als je jong castreert dan zou een ruin groter worden, ik betwijfel of dat op driejarige leeftijd nog aantoonbare verschillen oplevert.
Als je het echt zonde vindt om hem te castreren, dan kun je ook sterilisatie overwegen. Hij blijft dan hengst maar kan niet meer voor nageslacht zorgen.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-03 17:02

Nou het gaat erom dat hij mijn shetjes niet gaat slopen, en dit soort speelse buien zijn natuurlijk niet goed voor de rug van mijn ukkies. Tja wat die hengstenhals betreft, ik ben gewoon gek op paarden met een lekkere stevige hals, das mijn persoonlijke smaak. Een tweede grote hengst erbij is geen optie, zoveel land en ruimte heb ik niet, wat ik dus wel zou kunnen doen is er een klein ruintje of hengstje bijzetten en nog tijdens de stalperiode de 2 merries dan bv s´ochtends buiten zetten en de mannen dan s´middags. Ik heb eventueel wel een stukje land apart waar de 2 shetmerries zouden kunnen lopen, maar ja het weideseizoen begint hier in principe pas met mei, hoewel 2 shets niet echt veel schade aan het land zullen toebrengen... Hem apart houden in zijn eentje vindt ik ook zielig, ik vind dat elk paard een maatje moet hebben. Maar dan zou hij nog een zomer hengst kunnen blijven, zou dat beter zijn voor zijn ontwikkeling of toch maar meteen hakkietakkiezakkieweg? In de omgang met mensen is het btw nog steeds een schat.

http://www.lindasminiatures.com
Minipaarden met uitstraling, exterieur, beweging en een bijzondere kleur!

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 21:25

ik heb afgelopen weekend ook besloten mijn 3 1/2 jarige Friese hengst te laten castreren Huilen hij loopt bij 2 ruinen en dat ging eigenlijk tot nu toe goed, hij begint nu zijn kracht te kennen en daagt zelfs de leider van 1.87m! uit, die begint het onderspit te delven en krijgt nu ook bijtwonden, met mijn andere paard speelt hij ook vaak, maar dat gaat nu toch te hard. Hij is al lekker uitgezwaard en ook al zadelmak en een goedgekeurde hengst...daar geloof ik niet in, dus waarom zou ik hem een eenzame opsluiting geven?..dus na heel lang nadenken toch maar castreren en lekker als ruin verder door het leven gaan. Als hij lekker loopt in de dressuursport is hij ooit evengoed wel te verkopen maar voorlopig hou ik mijn vriendjes nog even zelf hoor Lovers

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park

prompter

Berichten: 11049
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 21:29

Hier een "ervaren" hengstenbezitter: in het jaar dat ze 3 worden gaan bijna alle hengsten het typische hengstengedrag vertonen, ze worden hormonaal volwassen maar in hun hoofd zijn het vaak nog kinderen, dus gaan ze puberen... ze gaan je uitproberen, zich voor merries uit te sloven enz.

Wanneer ze weer wat ouder worden worden ze weer rustiger. Rain wordt dit jaar gelukkig 5.... Haha!

Extremely rare and Beyond Compare

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 21:53

Meavey schreef:
Maar dan zou hij nog een zomer hengst kunnen blijven, zou dat beter zijn voor zijn ontwikkeling of toch maar meteen hakkietakkiezakkieweg? In de omgang met mensen is het btw nog steeds een schat.


De beste tijd om te castreren is het voorjaar, veel beweging en weinig vliegen is de beste remedie voor een probleemloze operatie. Ik vraag me af of het veel zal uitmaken, nog een jaar wachten of niet. Als je de mogelijkheid hebt om hem nog een jaar hengst te laten zijn, dan kun je dat overwegen, anders zou ik het toch dit voorjaar doen.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 21:58

Ik sluit me bij Ikke aan,
Ik begrijp ook dat het om een Fries gaat?
Dan hebben ze toch al zat hals, als ze helemaal zo'n speknek krijgen zit dat rijtechnisch aleen maar in de weg.
De hals moet het toch voornamelijk hebben van trainen, een ongetrainde hengstenhals hoeft niet persee die mooie kap erop te hebben.

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 23:29

hals zat? nou niet bij elke fries hoor. ik loop stage op een hengstenhouderij voor frieze en de meeste ruinen daar hebben scharminkelig nekkie... vind ik een hengsten nek toch mooier.
maar on topic.
ik denk dat je moet kijken wat je belangrijkier vind. het gedrag van je paard tegenover de shets of het uiterlijk.


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 23:37

Je wil hem, begrijp ik hier uit, toch niet als hengst aan houden maar als ruin. Dan zou ik niet wachten tot hij het dekken echt heeft uitgevonden. Want dan is de kans groot dat hij dat z'n hele leven blijft doen(ook als hij ruin is) en dat is niet echt plezierig voor je rust(en dat van je merries) als je hem op het land heb staan.
Zonde want ik zelf ben ook(zeker qua uitstraling) veel gekker van hengsten dan van ruintjes.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-03 11:49

Dennis schreef:
Je wil hem, begrijp ik hier uit, toch niet als hengst aan houden maar als ruin. Dan zou ik niet wachten tot hij het dekken echt heeft uitgevonden. Want dan is de kans groot dat hij dat z'n hele leven blijft doen(ook als hij ruin is) en dat is niet echt plezierig voor je rust(en dat van je merries) als je hem op het land heb staan.
Zonde want ik zelf ben ook(zeker qua uitstraling) veel gekker van hengsten dan van ruintjes.


Kijk jij begrijpt em! Ik ben ook gek op de uistraling van een hengst, en dat heeft ie ook al wel hoor. Zijn hals is voor een hengst vindt ik nog niet echt breed, dat valt wel mee. De kans dat een fries goed genoeg is voor de keuring is nou eenmaal erg klein. Ik kan hem natuurlijk nog ff laten beoordelen door iemand die er verstand van heeft, want mocht hij natuurlijk wel een kans maken dat zou het echt doodzonde zijn! Knipoog Hij heeft het nu één maal gedaan, maar echt meer uit speelsigheid dan echt dekken. Ik sta dus op de uitkijk voor een goedkoop ruintje, en anders ja jammer dan, maar ik weet ook dat het voor hem dan beter is.
Afbeelding
Hier nog een foto van vorig weekend.
Laatst bijgewerkt door Meavey op 07-01-03 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

http://www.lindasminiatures.com
Minipaarden met uitstraling, exterieur, beweging en een bijzondere kleur!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 11:52

Meavey schreef:
[De kans dat een fries goed genoeg is voor de keuring is nou eenmaal erg klein. Ik kan hem natuurlijk nog ff laten beoordelen door iemand die er verstand van heeft, want mocht hij natuurlijk wel een kans maken dat zou het echt doodzonde zijn!
[/quote]

Dat heb ik ook gedaan,
ik wist zelf dat hij geen enkele kans zou maken terwijl er toch mensen behoorlijk gecharmeerd van hem waren.
Ik heb er dus nòg iemand naar laten kijken en die vertelde me precies waar het op stond.
Stel dat hij twijfels had gehad had ik al met mijn vader kort gesloten dat we nòg mintens 2 mensen (zonder financiële belangen) er naar zouden laten kijken.
Het is toch een partij geld wat er in gaat zitten, weggegooid geld als je nauwelijks kans gaat maken.

Poosje81
Berichten: 21188
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 14:36

als ik eerlijk ben, vind ik je hengst nogal laat met het ontdekken van zijn mannelijke kanten
mijn tinkermanneke, wordt dit voorjaar 2, heeft vorig jaar al meer dan genoeg op de merries gezeten, met alle gevolgen van dien

Des Lions - Fokkerij van Tinkers in Zuid Frankrijk
https://www.deslions.eu/
Live cam voor veulens 2024 via dit youtubekanaal; https://www.youtube.com/channel/UCOqsI9 ... bvuviF1vnw
Topic 2024; [KS-MK] Franse (Tinker)veulens 2024 - here we go again!

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 15:54

Ik heb ook een periode gehad dat mijn paard met andere paarden loskon. op een gegeven moment ging hij spelen dat werd vechten en sindsdien kan hij niet meer met meerderen los. Afgelopen zomer heeft hij echter nog wel met 2 ruinen in het land gestaan. Dit ging uiteindelijk goed. Toen hij met 3 1/2 jaar weer op stal kwam werd ie erg hengst en nu (bijna 4) wordt hij weer steeds makkelijker. Gelukkig maar.

Succes met je beslissing.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-03 20:56

Leonoor schreef:
als ik eerlijk ben, vind ik je hengst nogal laat met het ontdekken van zijn mannelijke kanten
mijn tinkermanneke, wordt dit voorjaar 2, heeft vorig jaar al meer dan genoeg op de merries gezeten, met alle gevolgen van dien


Het valt inderdaad mee, ik moet er wel bijzeggen dat hij tot vorig jaar met een érrug fel shethengsje stond die hem goed onder de duim hield, je moet je voorstellen dat mijn stoere hengst in een hoekje stond te bibberen van een hengstje van 75 cm dus. En hij heeft ook niet bij hengstige merries heeft gestaan hoor, de 2 shets waar hij nu bijstaat zijn drachtig. Alleen dat hengstje is dus inmiddels verkocht.
Ik ga nu een poging doen een maatje voor hem te vinden, zodat hij tot na de zomer nog hengst kan blijven, dus als iemand nog wat weet?

http://www.lindasminiatures.com
Minipaarden met uitstraling, exterieur, beweging en een bijzondere kleur!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Facebook, Slmt9, Team_Sublime en 120 bezoekers