Hoe krijg ik m wat feller door voer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Geriette

Berichten: 925
Geregistreerd: 04-01-03

Hoe krijg ik m wat feller door voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-03 11:20

Hallo,

Mijn paardje is een beetje flegmatiek. Hij is nu het winter is wel eens bokkerig hoor, maar niet echt actief Slapen , welk voer zou hem wat actiever kunnen krijgen?? Verward


batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 11:23

Ik zou dan voor sportmix gaan. Volgens mij krijgt Fleur dat ook, en ze is inderdaad een heel stuk fanatieker.. Lachen

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Meryl

Berichten: 2435
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tolbert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 14:36

Hallo,

Bij elk paard is het verschillend, mijn paard moet ik 2 week lang op stal zetten met haver waar hij zich te barsten in kan eten (doe ik niet hoor).
Alleen bij een ander paard hoef je elke dag maar een halve kilo haver te geven en hij loopt al 10 x zo actief (bij wijze van). Wat ik heb gedaan om mijn paard actiever te krijgen is een energie poeder (te koop bij oa. divoza) te geven, hierdoor wordt ook de weerstand verhoogd. Alleen het enige nadeel aan dit poeder is je gooit het door zijn eten (ik deed het door zijn sportmelange) alleen mijn paard vond zijn sport melange in 1 x helemaal niet meer zo lekker als daarvoor Maar goed dat zal ook wel per paard verschillen.

Groetjes Maaike

MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 15:19

Evert (mijn bijrijpaard) krijgt elke dag ongeveer anderhalve schep haver, dit werkt naar mijn idee wel, hij is een stuk actiever iig... Een poosje rust doet ze meestal ook wel goed met de vorige vorstperiode heeft ie bijna een week niet onder het zadel gelopen, daarna was ie echt een stuk beter voorwaarts....


Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 15:24

Misschien moet je even iets meer info geven.
Wat voor paard is het, hoe oud, wat doe je met hem/haar?

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 15:54

Jah, haver werkt meestal wel goed om je paard weer wat actiever te krijgen. Ik heb totaal geen verstand van hoeveel hij/zij dan moet hebben, maar ik weet wel dat ze dan ontzettend actief worden Haha!

Winnowill VTH (v. Numero Uno) naar de Hengstenkeuring??!!!


Paardenkracht: Het buitengewone vermogen van een paard om de mens op te beuren.

Meryl

Berichten: 2435
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tolbert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 17:23

Hallo,

Ik zou even wat meer informatie geven over wat voor een paard ik heb en wat ik er mee doe.
Ik heb een kruising Fries Hanoveraan 1.65, 11 jaar, sinds korte tijd ben ik gestopt met springen zodat ik mij nu volledig op de dressuur kan richten. Ik train vrij intensief met haar praktisch elke dag (tenzij ik niet met de trailer weg kan door gladheid). Zo`n training duurt gemiddelt een uur. Na een training geef ik haar altijd een half tot 3 kwart kilo sport melange. Overdag staat m,n paard meestal in de wei en rond een uurtje ov 4 wordt ze op stal gezet.

Groetjes Maaike

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 17:25

hoeveel brok krijgt ze verder?

Meryl

Berichten: 2435
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tolbert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 17:46

Hallo,

Daarbij krijgt ze 4x per dag voordroogkuil, 2 x per dag lucerne (totaal 1,5 kilo) en daarnaast krijgt ze nog een mengsel van haver gerst gebroken mais en bix ( ook in totaal 1,5 kilo ). En na de training nog een half tot 3 kwart sportmelange.
O ja en ze krijgt altijd een scheut olie door haar voer + appels en wortels.
Nee ze verhongert niet ... Pling

Groetjes !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 17:58

Geriette

Je zegt dat hij flegmatiek is en sloom is. mEt rijden en longeren.
Je zegt je hem met martingaal rijd omdat hij sterk word, vooral met springen. Dus daar meer voer is niet handig.

Ik denk dat je je gewoon meer moet richten op de dresuur.
Als je been geeft reaktie eisen.
Rij hem gerust met een zweepje en geef hem een tik achter je kuit als hij niet reageert.

En leer ook de overgangen terug met je zit te rijden.
Dan heb je geen martingaal nodig.

Rij veel overgangen, zodat je paard op moet leren letten.

Succes.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 20:21

Ik ga met runningkawa mee.
Je kunt niet elk paard snel maken door maar wat extra haver (of wat dan ook) te geven. Sommige paarden zijn van nature niet zo snel, of hebben gewoon geen zin in het werk,wat dan niet op te lossen is met voer.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 20:25

de meeste paarden worden alleen maar vetter en niet vlotter van meer (=energierijker) voer.
Vaak is het een combinatie van het aard van het beestje en een rijtechnisch probleem!

Meryl

Berichten: 2435
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tolbert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 21:15

Hallo,

Paarden worden niet sloom geboren die worden sloom gemaakt...
En paarden moet je niet sneler maken maar actiever.

Greetzzzz

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 01:03

ik heb zelf een fjord en die is ook nie altijd voorwaarts. voer helpt wel iets maar het is zijn karakter dat weet ik zeker!

Jasmijn 29-04-2011
<3 Jasmijn <3 Mampina
Brusje op komst!

Meryl

Berichten: 2435
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tolbert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 15:03

Dan heb je heb vast zelf traag gemaakt of de vorige eigenaar, want paarden die worden echt niet traag geboren hoor !

MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 15:19

Wat ook helpt is om met je zweep hem wat beter aan het been te maken. Direct tijdens het instappen veel zachte tikjes (een paard voelt immers ook een vlieg!) achter je kuit. Dat doen totdat ie flink doorstapt, dan halthouden en weer stappen zo ook de overgang stap - draf maken.. Op die manier krijg je een paard in het begin van het rijden goed aan het been, je zult dan ook merken dat je de volgende keer dat je hem rijdt hier minder moeite in hoeft te steken..

Suc6 ermee!

Meryl

Berichten: 2435
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tolbert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 15:53

Ik snap wat je bedoelt met bij tikken dan pomp je er als het ware energie in maar doordat je hem van voren tegen houd (niet harder laat lopen) moet hij zijn energie in z,n pas stoppen zo krijg je z,n achterhand er meer onder. En die overgangen van stap draf etc. is ook goed om te trainen alleen wees wel duidelijk met je hulpen vraag reactie, hij moet weten dat als jij in draf wil dat hij dan niet eerst nog een paar pasjes mag stappen en dan in draf....En vanaf het begin dat je traint direkt laten merken dat hij voor jou moet werken dat hij de volle 100 % moet gen niet dat jij 200 geeft en hij 100 ( bij wijze van)

Les_Fjal

Berichten: 1926
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 19:31

---
Ik train vrij intensief met haar praktisch elke dag (tenzij ik niet met de trailer weg kan door gladheid). Zo`n training duurt gemiddelt een uur.
---

Intensiviteit zit niet enkel in de duur, maar meer wat je van het paard vraagt.
Ik zelf heb van de zomer een vijf jarige in gereden die nou niet bepaald voorwaarts te noemen was.
Ik heb hem steeds kort en krachtig gereden..
Veel overgangen...snelle reacties...lekker vlot ...

Is ook idd, wat hier boven al gezegd werd, een punt van reactie van je paard. Vraag intensief denken van hem zodat hij wel moet opletten..

Doe dit niet te lang, dan kan je hem zuur krijgen.

Dus wat bij mij erg geholpen heeft :

Kort maar krachtig...

En dit later natuurlijk weer uit gaan bouwen..

Succes Lachen

Eentje is niet genoeg...Meer...Meer...Meer !!

~`Life's there for the ones who love to live and take it all, for it is free...~` -*Sonata Arctica*-

Meryl

Berichten: 2435
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tolbert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 21:24

Les_Fjal schreef:
---
Ik train vrij intensief met haar praktisch elke dag (tenzij ik niet met de trailer weg kan door gladheid). Zo`n training duurt gemiddelt een uur.
---

Intensiviteit zit niet enkel in de duur, maar meer wat je van het paard vraagt.
Ik zelf heb van de zomer een vijf jarige in gereden die nou niet bepaald voorwaarts te noemen was.
Ik heb hem steeds kort en krachtig gereden..
Veel overgangen...snelle reacties...lekker vlot ...

Is ook idd, wat hier boven al gezegd werd, een punt van reactie van je paard. Vraag intensief denken van hem zodat hij wel moet opletten..

Doe dit niet te lang, dan kan je hem zuur krijgen.

Dus wat bij mij erg geholpen heeft :

Kort maar krachtig...

En dit later natuurlijk weer uit gaan bouwen..

Succes Lachen


Ja dat is zo alleen ik heb de trainingen opgebouwt eerder reed ik ook maar een klein half uurtje, nu ben ik het eerste half uur bezig met hem actief te rijden (de basis) dat hij op mijn hulpen reageert daarna ga ik andere oefeningen doen...

hillary6
Berichten: 176
Geregistreerd: 15-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 14:00

whhaha dis leuk
wij hebben op school geleerd als je een paard goed en actief wil houden met je een goed voer ransoen maken .
hoeveel ds(droge stof) ze moeten hebben en hoeveel vep of zoiets
dat hadden wij op school gekregen .
wij moeten een voerransoen maken en daar krijgen we een cijfer voor

www.bjorntelintelo.nl uw hoefsmid aan huis !!

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 20:02

hillary6 schreef:
whhaha dis leuk
wij hebben op school geleerd als je een paard goed en actief wil houden met je een goed voer ransoen maken .
hoeveel ds(droge stof) ze moeten hebben en hoeveel vep of zoiets
dat hadden wij op school gekregen .
wij moeten een voerransoen maken en daar krijgen we een cijfer voor


Misschien is het handig om eens vanuit de mens teredeneren. Worden wij zelf actiever als we meer energie in ons voer stoppen????
Met alleen voer red je het echt niet. Van meer energie inname als dat een paard naodig heeft wordt hij alleen maar vetter en echt niet actiever.

9 van de 10 keer is het de aard van het beestje of een rijtechnisch probleem

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 22:34

ik mijn paard liever actiever aan de hulpen, dan dat ie van het voer snel wordt, gewoon lekker fel aan je kuit geen reactie op kuit hup tikje met de zweep, dat gaat bij mij het beste en maar door laten werken gedurende je training per dag, gewoon conditie opbouwen en fel aan de hulpen dat is naar mijn gevoel een fijnere manier van trainen dan je paard vol energie stoppen energie moet ie namelijk zelf aanmaken , het is net als wat hier boven werd gezecht bij ons helpt het nou ook niet echt als je meer energie in je eten stopt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 bezoekers