Ataxi, wat is het nu precies ??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zabbie
Berichten: 1333
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tilburg

Ataxi, wat is het nu precies ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-03 20:23

Hallo,

in een ander topic wordt gesproken over ataxi. Wat houdt dit precies in, en is het erfelijk ?

Meryl

Berichten: 2435
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tolbert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 20:34

Hallo,

Ik heb even op internet gezocht wat ataxi is....hier het resultaat.

Symptomen: als je verder leest zie je dat HYPP verward kan worden met ataxi.

HYPP staat voor hyperkalemic periodic paralysis, ook wel Impressive Syndroom genoemd. HYPP is een spieraandoening die kan voorkomen bij bepaalde Quarter Horses, Appaloosas en Paints, allen afkomstig van de Amerikaanse dekhengst Impressive. Een HYPP-paard vertoont sporadische aanvallen van spiertrillingen, zwakte en/of flauwvallen. Deze aanvallen kunnen gepaard gaan met sterke ademingsgeluiden t.g.v. verlammingen van de luchtwegspieren. Soms kan een plotse dood optreden na een ernstige verlammingsaanval, waarschijnlijk t.g.v. hartfalen of verlamming van de ademhalingsspieren. Deze verschijnselen kunnen variëren in sterkte en duur.

Door deze symptomen wordt een HYPP aanval vaak verward met de volgende ziektes:

Tying-up/Rhabdomyolysis;
Tying-up kan optreden door een aantal omstandigheden, o.a. te sterke training, voedingsdeficiëntie en spijsverteringsproblemen. Een HYPP-aanval treedt juist bij rust, voedingstijd of na stress (bij transport, voedselverandering of ziekte) op. Terwijl HYPP-paarden na een aanval meestal helemaal in orde zijn, hebben ze bij tying-up juist stijve en pijnlijke achterbeenspieren en rug
Koliek;
Ook bij een HYPP-aanval gaat een paard vaak liggen en kan het niet meer opstaan.
Ataxi/zenuwaandoeningen;
Hypp-paarden zijn bij bewustzijn gedurende een aanval en hebben geen pijn, terwijl bij ataxi de paarden niet bij bewustzijn zijn en pijn hebben.
Ademhalingsstoornissen;
Bij stikken en luchtwegproblemen kan men een paard ook zwaar horen ademhalen.
Oorzaken:

Een verhoogd kaliumgehalte in het bloed lijkt de directe oorzaak van een HYPP-aanval te zijn. Kalium is van belang voor het functioneren van spieren en zenuwen en de complexe regulatie van kalium in het lichaam vindt plaats via hormonen van nieren, bijnieren, schildklier en alvleesklier. Paarden nemen veel kalium op via het voer en de nieren dienen het overtollige kalium via de urine uit te scheiden. Uit onderzoek is gebleken dat de hormonale functie in HYPP-paarden niet verstoord is, maar de spieren vertonen een spontane (electrische) activiteit (zonder stimulatie), veroorzaakt door een genmutatie.

voor meer informatie kijk op http://www.simicur.nl/hypp.htm

Groetjes Maaike

Zabbie
Berichten: 1333
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-03 21:04

Dit stuk had ik ook al gelezen inderdaad, ( toch bedankt voor je berichtje ) , maar HYPP is dus niet hetzelfde als ataxi, wat is ataxi dan wel ?

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 21:48

De merrie waar ik op rijd is Atactisch door een ongeluk. D'r rug is beschadigt en achter klopt de coordinatie niet. Ze waggeld, voor een buitenstaander zou ze kreupel zijn.
Meestal word het veroorzaakt door Rhinopheunomi(als ik het zo goed schijf, word meestal gewoon Rhino genoemd). De stal waar Dien nu staat heerst Rhino. Als ze het krijgt zijn voor haar de risico's groter omdat ze al die afwijking heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 23:02

Ataxi betekent een obstructie in de zenuwbanen, de signalen komen niet meer goed door in het centrale zenuwstelsel. Als een paard dit heeft, uit zich dat meestal door slecht gebruik van de achterhand. De coordinatie wordt beduidend slechter en dat spreekt in de beweging. In ernstige mate komt het er op neer dat de achterhand niet of nauwelijks gebruikt wordt.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 23:11

http://www.natuurlijkgezond.com/html/ze ... verlamming

Verlammingsverschijnselen of ataxie:

Een onderbreking van de zenuw omdat deze bijvoorbeeld kapot is gegaan door geweld van buitenaf of door dat deze klem ligt bij bijv een hernia dan kunnen er verlammingsverschijnselen ontstaan ook kan de aandoening aangeboren zijn.Verlammingsverschijnselen kunnen varieren van bijvoorbeeld trillingen , trekkingen van spieren tot verlies van bewustzijn, gedragsverandering, gevoelloze plek en volledioge verlamming.

Als het omliggende weefsel van een zenuw of de zenuw zelf geprikkeld wordt kan er veel pijn en/of kramp ontstaan.Als er bij paarden sprake is van verlammingsverschijnselen dan spreekt men over ataxie.

van http://www.diereninfo.com/dieren2/advsc ... sp?qno=496

Vraag: .De Vraagbaak van zondagavond, 5 januari 2003 .

Vraag: Ataxie bij paarden, wat is het en wat is er aan te doen?
Vraagsteller bekend bij de redaktie
Wat is precies ataxie bij een paard? Wat zijn de gevolgen voor het dier, wat betekent dit voor de verdere loopbaan van zo'n paard (dressuur). Is het bij een jong paard beter te verhelpen dan bij een al wat ouder paard? Of is het helemaal niet verhelpen. Wat voor oefeningen kan je wel en welke kan je beter niet doen met een paard die ataxie heeft?
Bedankt alvast

Antwoord:
Er worden zo'n 15 oorzaken beschreven voor ataxie bij paarden en het is dus eerst zaak uit te maken met welke vorm we hier te maken hebben. Over het algemeen moet je bedenken dat zenuwweefsel, want dat is het weefsel dat bij ataxie in de knel komt, zeer matig herstelt en in ieder geval zeer traag als het al herstelt. Verder is rontgenonderzoek, contrastonderzoek van het ruggemerg en de wervelkolom en bloedonderzoek (bij infectieuze oorzaken) nodig om tot een (waarschijnlijkheids)diagnose te komen. Slechts een aantal oorzaken zijn te bestrijden en nog minder ook restloos te genezen. De beste oefening blijft nog altijd zwemmen, maar dat is vaak moeilijk realiseerbaar.

Verder:
Ataxie bij paarden is dus een zeer complex onderwerp. Ataxie is de ongecoordineerde gang van paarden. Goed te zien op de video band "Ziekte en Herkenning" in de serie Dagboek van een Paard. Ataxie is te vergelijken met diaree. Het is een verschijnsel maar een aantal oorzaken aan ten grondslag liggen. Globaal zijn er een aantal mogelijkheden die deze verschijnselen kunnen veroorzaken. Een afwijking aan hersenen, afwijking aan de zenuwbanen door een virus infectie (Rhinopneumonie, neuritis caudae Equina) door OCD in de hals, maar ook engels raaigras intoxicatie is mogelijk ( wat afgelopen voorjaar in Zeeland is gebeurd). Verder kunnen andere neurologische aandoeningen zoals EPM, EMND en myeloencephalopathy een rol spelen. Hier volgen enkele site's waar veel info te halen is

http://lam.vet.uga.edu/lam/lm000018.html
www.horseadvice.com/articles/diseases/d ... blers.html
www.horseadvice.com/articles/diseases/d ... pathy.html
www.iaep.com/pages/sportmed/ehv.html


Meer info over het paardenbeen:

http://www.daphorst.com/artpaardhardebeengebreken.htm
en:

http://www.daphorst.com/artpaardzachtebeengebreken.htm

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 13:51

ataxie: verstoring in het zenuwstelsel.
Zo staat het tenminste in de dikke van dale. het zenuwstelsel bestaat uit hersenen of beenmerg, dat is dus hetgeen de zenuwbanen geleidt. Als er ergens een storing is, dus het werkt niet goed, dan raak je plaatselijk verlamd, en dat is dus een ataxie. GEen staarttonus hebben is ook een soort verlamming. Het kan zich ook uiten in gebrek aan balans en coordinatie in de achterhand, het paard zet zijn achterbenen dan wijd uit elkaar, en niet naar voren onder de massa, maar erbuiten. Daarnaast buigt het extreem (als hanetred) in het spronggewricht.
Het is de mate die bepaalt of je het paard nog kan berijden of niet.
Meestal manifesteert het zich rond het 2e levensjaar. als het later gebeurt is het vaak n.a.v. een infectie in het beenmerg, onstaan door bijvoorbeeld rhino.
Ik had ooit een prachtige jaarling gekocht (zie profiel), die kreeg het ook toen hij net 2 geworden was. Het was veel te erg, ik heb er nog van alles aan proberen te doen, tijd gegeven, laten behandelen (voor zover dat mogelijk is) maar het mocht niet baten. Het werd langzaamaan erger. Ik heb hem naar de slacht moeten brengen.

WAt betreft rhino: je hebt dus 2 vormen van rhino, een of andere afkorting met een versie 3 of een versie 4. Een van die 2 is heel kwaadaardig, deze veroorzaakt infecties in het ruggemerg of andere plaatsen zoals aan de baarmoeder. Hierdoor ontstaat bij een drachtige merrie dus altijd spontane abortus. Het zijn dus virussen die een ataxie kunnen veroorzaken, maar ook een schimmel. Bij Lisiduna in Burg Haamstede is destijds een ziekte uitgebroken waardoor paarden ook ataxies werden. Bleek dat er een schimmel in het hooi zat. Zodra ze ophielden met dat hooi te voeren hielden de verschijnselen dus op.

Het vreemde is overigens dat iedereen elkaar tegenspreekt. Ik ken mensen waarbij de ataxie n.a.v. rhino is genezen, maar volgens Evert Offereins in "paardenbenen" is een ataxie als gevolg van een virus niet meer te genezen.

Het kan ook ontstaan door trauma, en valpartij of zich flink stoten. Maar het kan ook ontstaan door te snel groeien (volgens het boek paardenbenen van Offereins). Of door erfelijkheid.
In de tijd dat mijn paard ziek werd, kreeg een jaarling dezelfde verschijnselen. Ik ben de papieren gaan checken, en toen bleken ze uit dezelfde moeder te komen.............

Zabbie
Berichten: 1333
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-03 14:21

Ik heb elders op dit forum gelezen dat de vader van mijn merrie afgekeurd is vanwege ataxie. Mijn merrie heeft last van een zenuwtrek in haar hoofd, en gaat dan ook gooien met haar voorbenen. Ze heeft het niet altijd, maar het komt onverwachts opzetten. Kan dit ook een vorm van ataxie zijn, of komt dat niet voor in het hoofd, hals van een paard.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 14:41

is mogelijk, kan ook andere oorzaken hebben.

Zabbie
Berichten: 1333
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-03 15:00

tja, daar probeer ik achter te komen, maar tot nu toe heb ik nog geen verklaring gevonden voor haar knik-gedrag.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 15:04

Is het mogelijk dat het niet toch om heel subtiel verzet gaat? wat gebeurt er als je een strotouwtje aan het bit bind dat naar de singel toe loopt. Dan komt ze zichzelf namelijk tegen bij het knikken en dan wordt ze het zichzelf wel bewust. HEb je eigenlijk haar gebit ook na laten kijken?

Kabouterdans
Berichten: 5086
Geregistreerd: 19-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 15:06

Als een paard Ataxi heeft is het dan instaat om
op M/Z niveau een SGW wedstrijd te lopen????

Zabbie
Berichten: 1333
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-03 15:16

Ik heb geprobeerd om haar "op te binden" tijdens het longeren. Maar dan raakt ze over de rooien. Zoals ik al zei, het lijkt alsof ze het onbewust doet, een soort zenuwtik, die ze zelf niet in de hand heeft. Haar tanden worden regelmatig nagekeken en gevijld. Het gekke is, dat ze het in de winter minder vaak doet, dan in de zomer... ( zie ook mijn topic Mijn paardje is een knikkebol )

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 16:42

levi schreef:
Als een paard Ataxi heeft is het dan instaat om
op M/Z niveau een SGW wedstrijd te lopen????

bij mindere mate is dat niet uitgesloten nee. Een hanetred is ook een vorm van ataxie, zij het een hele lichte. Vele paarden met hanetred brengen het niet ver in de sport maar anderen weer wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 17:16

Pyra, ik heb ooit een paard meegemaakt die iets dergelijks deed, zij gooide vaak met haar hoofd, als een soort zenuwtik en deed dat vooral tijdens het rijden. Het hield niet op en toen is ze nagekeken en er bleek een beschadiging in haar hals te zitten bij een van de eerste halswervels, veroorzaakt door hangen. Dier is er niet meer, was niet te genezen.

Toevoeging bij Desiree: de hersenen en het ruggemerg vormen samen het centraal zenuwstelsel, de rest wordt perifeer zenuwstelsel genoemd en zijn dus alle andere zenuwbanen.

Zabbie
Berichten: 1333
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-03 17:44

Lovely, ik heb ook het idee dat het is ontstaan doordat mijn merrie een keer heel hard aan de ketting is gaan snukken toen ze aan de muur stond, hierdoor is er natuurlijk een enorme druk achter haar oren gekomen, op de atlaswervel denk ik. Ik heb sindskort een nieuwe instructeur, die heeft me geleerd Pyra erdoorheen te rijden en het gaat best aardig, al knikt ze af en toe nog wel. Ik probeer het te negeren en gewoon door te rijden.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 17:27

Lovely schreef:
Ataxi betekent een obstructie in de zenuwbanen, de signalen komen niet meer goed door in het centrale zenuwstelsel. Als een paard dit heeft, uit zich dat meestal door slecht gebruik van de achterhand. De coordinatie wordt beduidend slechter en dat spreekt in de beweging. In ernstige mate komt het er op neer dat de achterhand niet of nauwelijks gebruikt wordt.

IS dit erfelijk?!
Oh sorry ik heb het al gezien het is erfelijk!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 18:33

levi schreef:
Als een paard Ataxi heeft is het dan instaat om
op M/Z niveau een SGW wedstrijd te lopen????


Mijn merrie heeft een lichte vorm van ataxie (al jaren) , maar we zijn toch Z1 geworden...........of ze de wissels aan kan leren is nog afwachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 21:57

Vandaag was er bij de clinic in Ermelo een voorbeeld van een atactisch paard. Aan het begin van de rit liep die slechter dan na een tijdje. De ataxie was kennelijk zo licht dat dit paard er nog wel redelijk mee kon lopen, de vraag is echter hoever een paard kan komen.

Zabbie
Berichten: 1333
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-03 19:47

als het zo is dat mijn merrie last heeft van ataxie, dan lijkt het een lichte vorm te zijn.Als ik namelijk een half uurtje aan het rijden ben, worden de klachten ook minder, maar helemaal weg gaan ze niet, ze blijft af en toe knikken met haar hoofd.Maar ja, ik raak er zelf aan gewend, en irriteer me er niet zo meer aan, nu maar hopen dat ze gewoon mee kan op wedstrijd

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 21:20

Ataxie is een coordinatiestoornis, knikken met het hoofd heeft daar niks mee te maken. Als een paard ataxie heeft kan dat gemeten worden nu. Ik geloof er niet in dat paarden met ataxie nog kunnen presteren, zou er dan niks anders schelen?
Heeft dat schudden met het hoofd niet met allergie te maken, zie de topics ober head shaking: wrijven met de neus, heftig beginnen schudden met de kop. Typisch meer in de zomer dan in de winter....
Wobbler geeft ook ataxie en die Wobbler kan erfelijk zijn maar met zo'n paard rij je niet meer rond, die moeten vaak afgemaakt worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 22:01

In een eerder topic heb ik al verteld over dat hoofdschuddende paard dat ik heb gekend, die bleek een beschadiging aan de eerste nekwervels te hebben, opgelopen door te hangen.

Een paard met ataxie is niet optimaal en zal derhalve dus ook minder presteren als dat hij had gekund als hij gezond was geweest. Wat er wel uitkomt, verschilt per paard natuurlijk en de mate van de aandoening.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 13:20

Het wobblersyndrom is een ataxie. MAar niet elke ataxie is het wobbler syndrome. HAnetred is ook een (kleinschalige) ataxie maar daar kun je wel mee rijden.

Overigens ataxie KAN erfelijk zijn maar het kan ook andere oorzaken hebben dus.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 20:05

Had net poosje terug een stuk uit mijn fysiologieboek overgeschreven over ataxie... Gaat dan wel over mensen, maar ik zoek het straks op en zet het dan hier neer

Rochiril

Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Born

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 20:18

Heb helaas met het verschijnsel ataxi en 'knikken met het hoofd' te maken gehad. Heb nogal veel pech met paarden gehad kun je wel zeggen. Huilen
Mijn vader had een merrie, Brenda (v. Roemer) waar hij SGW mee reed. De eerste wedstrijd in het Z ging het fout. Op een stuk open land was er een drassig stuk (lees: heel drassig) en Brenda belande hierin in volle galop, met als gevolg dat ze tot net boven haar knieën wegzakte en door de vaart die ze had over de kop sloeg. Mn vader kwam er met wat schrammen vanaf, maar Brenda liep een zware knie blessure op. Na een jaar herstel kon ze weer ingezet worden in de sport, helaas was ze haar moed een beetje verloren wat het starten in de SGW gevaarlijk maakte. Ik ging haar dressurmatig rijden en kwam zelfs tot het M2, tot op een dag ik met haar een buiten ritje ging maken en ze struikelde en viel. Ik sprong ernaast, maar zij had veel moeite om weer op de been te komen. Aan de hand naar huis geleid en op stal gezet en veearts gebeld. Die deed het af als spierpijn na te intensieve training (welke?? Verward ). Dagen erma werden niet beter, ze bleef 'omvallen'. Veearts heeft uiteindelijk diagnose Ataxi gesteld. Het werd uiteindelijk zo erg dat ze nauwelijks nog kon staan op haar achterbenen, hebben we uiteindelijk moeten laten inslapen. Huilen De directe aanleiding moet het ongeluk 2 jaar daarvoor zijn geweest.