KWPN versus NRPS

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

KWPN versus NRPS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-03 12:50

Ik heb sinds kort een paard met NRPS stamboek.
Ik was op zoek naar een dressuurpaard en was eigenlijk op zoek naar een KWPN 'er maar liep tegen dit leuke paard aan. Pling
Het is een volwassen paard om te zien met voldoende maat (169 cm)
en helemaal niet pony-achtig.
Ik vroeg mij af wat jullie voorkeur is voor het ene of andere stamboek en zo ja waarom?

Groet, Ester


sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 12:56

Als je een goed paard voor de sport hebt maakt het niets uit wat voor etiket erop zit. Het NRPS heeft twee richtingen, paarden en pony's. De meeste paarden zijn gewoon KWPN gefokt. Wat zijn de ouders en voorouders van jouw paard????

Men kan alleen discussiƫren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-03 13:35

ik heb eeb 2,5 jarige Whinny Jackson x Ixion.
Hij is sinds 4 weken ruin.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 13:41

O mooi bloed, Ja Whinny Jackson was niet bij kwpn goedgekeurt dus vandaar. Ik zie toch veel goede kinderen van hem. Hij is helemaal KWPN gefokt Wolfgang x Zandigo x Nimmerdor.

Men kan alleen discussiƫren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 13:52

Ik heb ook een Whinny Jackson.Zij komt uit een NRPS merrie van Olympus(Noran OX x Amor)Helaas is zij, door invloed van Noran en Baccarat(van moeders kant)enWolfgang,die regelmatig E- ponie's doorgefokt heeft zelf ook in de E maat gebleven.Zij is nu zelf 8 maanden drachtig van Rubiquil en ik hoop dat er nu wel een iets groter product geboren gaat worden.Overigens heeft ze een volle broer(Webster van Spokey) die wel flink aan de maat is.Ondanks het risico van een veulen dat wat kleiner uitvalt dan je verwacht had,ben ik toch wel fan van een beetje Arabisch bloed.

Zabbie
Berichten: 1333
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 14:14

Mijn paard was ook ingeschreven bij het KWPN, Registratie A. Ik heb haar over laten schrijven naar het NRPS, omdat ze een E-pony is gebleven.Ik kon met haar niet naar de keuring van het KWPN, en bij het NRPS kon ze vanwege haar percentage arabisch bloed, makkelijk geaccepteerd worden. En ook naar de keuring, met goed resultaat !!

voor het eerst sinds jaren "paardloos..." 15-05-2008 een nier van mijn moeder gekregen, voor alle overige nierpatienten die wachten op een donor, mensen : " Don't take your organs to heaven, heaven knows we need them here "...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 20:17

essie79 schreef:
Ik vroeg mij af wat jullie voorkeur is voor het ene of andere stamboek en zo ja waarom?


KWPN omdat ze behalve het rijpaard ook tuigpaarden en gelderse paarden hebben, mijn 2 favoriete type paarden.
Het NRPS heeft hele mooie paarden maar zelf houd ik meer van wat "stoerdere" paarden met veel front, massa en beweging.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 20:22

Jantien, moderator van Medisch heeft ook een Whinny Jackson,
echt een knapperd! Net een mini cocktail

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 20:32

Las vrijdag in de Paardenkrant dat Wim Versteeg het NRPS verlaat. Hij krijgt een functie bij de AMEV als inspecteur.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Zabbie
Berichten: 1333
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 20:51

Die baan bij de AMEV zou ik ook wel willen !!!

voor het eerst sinds jaren "paardloos..." 15-05-2008 een nier van mijn moeder gekregen, voor alle overige nierpatienten die wachten op een donor, mensen : " Don't take your organs to heaven, heaven knows we need them here "...

Montreux

Berichten: 641
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 07:48

Mijn NRPSpaardje is een Bernstein (Ramiro) X Ixion. Ik moet eerlijk zeggen dat ik bij de aankoop het stamboek niet zo belangrijk vond. NRPS of KWPN maakte mij mij niet uit. Afstamming verder ook niet. Vond op dat moment eigenlijk alleen belangrijk hoe het paard gebouwd was en hoe ze liep (op de een of andere manier valt mijn oog toch altijd op sierlijke bloedpaardjes). Heb me eigenlijk pas in haar afstamming verdiept toen ik haar al gekocht had. Pas toen kwam ik tot de ontdekking dat haar papier eigenlijk lang zo slecht niet was. Zowel Ramiro als Ixion hebben goede prestaties neergezet in de sport. Bernstein is helaas veel te vroeg overleden. Over hem weet ik alleen wat ik van het KWPN opgestuurd heb gekregen. Helaas staat daar niets bij over zijn prestaties.

Die Hard Ijsselbokker #4
Montreux is my very own special friend

germie

Berichten: 25881
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 11:26

He Montreux, ik rij op een KWPN-er van Bernstein (ja, die van Ramiro, er zijn nog andere Bernsteins geweest)!!!
Ixion is ook kwpn, ken er een nakomeling van.

Het stamboek maakt mij niet veel uit. Het NRPS was vroeger een vergaarbak, dat wordt steeds beter.
Ik heb verschillende e-pony's gereden die bij het NRPS waren ingeschreven. Ik hou wel van veel bloed. Die pony's waren stuk voor stuk echte werkers, goede gangen, enz.
Maar het hulpboek is niets vind ik, daarin wordne nog alle mogelijke beesten op 4 benen opgenomen, zelfs als ze niet regelmatig kunnen draven.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 13:14

Citaat:
Maar het hulpboek is niets vind ik, daarin wordne nog alle mogelijke beesten op 4 benen opgenomen, zelfs als ze niet regelmatig kunnen draven.


Het hulpboek moet je meer zien als een registratieboek.
De EU bepalingen zeggen dat een stamboek elk paard moet registreren en daar hebben ze dit boek voor.

Bij het KWPN reg. B

Citaat:
Ixion is ook kwpn

Weet je dat zeker?

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 13:22

Ik heb geen voorkeur voor kwpn. Het is alleen zo dat de meeste paarden die ik tegen kom kwpn zijn, heel simpel.

De hond is de betere mens

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 14:45

Naar mijn weten is Ixion geen KWPNer, maar ik kan het ook mis hebben?

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 15:03

Klopt Chantal, Ixion is geen KWPNer

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 15:05

Ixion x was een Anglo-Arabische schimmelhengst die dekte voor het NRPS. Hij is enkele jaren geleden overleden (zoek even op Ixion met de zoekfunctie, er zijn topics over hem). De nakomelingen die ik heb gezien, doen het goed in het springen en in de sgw. Bij ons op stal staat een bijna 3-jarige nakomeling van hem, ook een schimmel. Weet niet of die bij het NRPS of bij het KWPN ingeschreven staat, en ik weet ook niet of Ixion dekte voor het KWPN. Naar mijn weten alleen bij het NRPS, maar ik kan het mis hebben.

Overigens heeft het NRPS drie registers: rijpony's, rijpaarden kleine maat (1.48-1.56) en rijpaarden grote maat. Wat opname betreft: ieder paard dat een bepaald percentage (Anglo-)Arabisch bloed voert (afhankelijk van het register) kan worden opgenomen bij het NRPS. Daar hoeven ze niet goed voor te draven Haha!. Naar mijn weten hoeft dat bij het KWPN ook niet, als de ouders maar aan de eisen van het stamboek voldoen.

Overigens heb ik zelf een lichte voorkeur voor het NRPS, ik houd wel van bloedpaardjes. Maar bij het KWPN loopt ook genoeg met Engels volbloed. Wat sportprestaties betreft zit je bij beide stamboeken goed.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 18:33

Klopt! Ixion is een Anglo-arab. Wij hebben er ook een van op stal, en wat voor een Kwijl Kwijl Kwijl !

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

Montreux

Berichten: 641
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 07:56

Mijn instructeur heeft wel eens beweerd dat Ixion-afstammeling een moeilijk karakter hebben. Voor wat betreft mijn schimmelmerrie is hij hierop terug gekomen. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Oh en Germie, hoe bevalt jouw Bernstein-afstammeling. Heb al eens eerder op bokt gevraagd of mensen meer info over Bernstein of zijn afstammelingen konden geven, maar heb daar slechts 1 reactie op ontvangen. Kom zelden iemand tegen die weet wie Bernstein is en tussen de wedstrijdpaarden die bij ons op de manege starten heb ik in in de afgelopen 3 jaar slechts 1 andere bernstein kunnen ontdekken. Op internet ben ik ook maar 1 bernstein-afstammeling tegengekomen die te koop stond bij stal Bernoski.

Die Hard Ijsselbokker #4
Montreux is my very own special friend

Mer1980

Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 11:25

Ik heb geen voorkeur voor KWPN of NRPS. Zelf heb ik 2 KWPN'rs gehad. 1 V: Cocktail en 1 van V: Amulet en nu heb ik een NRPS merrie V: Respect X Branco ox Ze meet 1.69m dus maat genoeg loopt niet als een pony heeft wel een kleine dis in der hoofd Haha! wel een iets ponyhoofdje.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 11:34

Bij Trakehners vind je IMO ook veel 'ponyhoofdjes'. Knipoog

Maar idd, die (Anglo-)Arabische invloed bij het NRPS zorgt wel vaak voor fijne pony-achtige koppies.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Machie

Berichten: 15953
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 10:32

Ik heb ook een 2.5 jarige nrps (hengst) v Bachelor NH (burggraaf) mv Nucari.
Mij maakt het niet uit, kwpn of nrps. Alleen heeft het kwpn naar mijn idee een betere naam...

En toch... mijn nrps heeft vrij veel arabisch bloed, maar geen pony hoofdje.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 10:49

nrps, want daar zit meer bloed in. bij de paarden is het helaas te weinig geworden en de pony's worden ook steeds minder, maar ik hou van paarden met arabisch bloed.
die hebben vaak erg mooie hoofdjes en veel beweging van achteren.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 10:59

Mijn voorkeur gaat uit naar het KWPN,
omdat ik Arabisch bloed niet zo prettig vind.
Ze gaan vaak wijd van achter en zijn overbouwd, verder vind ik de hals en de hoofd-halsverbinding niet prettig.

Over het algemeen vind ik KWPNers fijner om mee te werken en om te zien als NRPSers.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 12:31

machie schreef:
Alleen heeft het kwpn naar mijn idee een betere naam...


Dat hangt er IMO maar net van af wat je zoekt. Er gaan de wildste verhalen dat bij het NRPS 'alles maar goedgekeurd wordt'. Bullsh*t lijkt me: bij het NRPS gaat het net zo goed om prestatiefokkerij als bij het KWPN. Maar ieder stamboek heeft nu eenmaal zijn eigen eisen en wensen als het gaat om wat men wil zien en waar men mee wil fokken. Dat maakt IMO het ene stamboek niet beter of slechter dan het andere.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Manny en 46 bezoekers