IJslanderhengsten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48197
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

IJslanderhengsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-03 10:04

Ik wil mijn merrie komend seizoen (of volgend seizoen) graag laten dekken door een IJslanderhengst...

Weet iemand of er hengstenhouders zijn die hun hengst ook ter dekking stellen voor niet-IJslandse merries?

Svp geen reacties van "Het ras moet zuiver blijven", want ik weet hoe men in de IJslanderwereld over kruisingen denkt,... het veulen is niet voor handel bedoeld... het blijft gewoon bij mij.


dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 10:50

Voor zover ik weet zijn die er niet of zul je in ieder geval met een kaarsje moeten zoeken. Want ja, men is in de ijslanderwereld inderdaad niet zo positief over kruisingen dus zul je niet veel mensen vinden die hun hengst ervoor uitlenen.

Toch nog een vraag: Waarom?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48197
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-03 10:55

waarom? Ik ben weg van IJslanders... fantastisch ras, klein, sterk, hard...
Mijn merrie is een halve draver met (beetje) tölt-aanleg... en met een goed hengst kan er een töltend veulen uit komen....


dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 11:25

kan je als je een toltend paard zoekt dan niet beter een ijslanderveulen kopen?

beetje tolt + tolt geeft waarschijnlijk niet een overvloed aan tolt maar met een beetje pech een veulen wat net een rare combinatie geeft, moeilijk te tolten is en ook niet echt geschikt voor iets anders is.

Een goedgekeurde hengst vind je zo goed als zeker niet, dus dan moet je het ook met een matige hengst doen..

Skima

Berichten: 200
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Sellingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 17:28

Kijk eens op http://home.wanadoo.nl/ifijp/index.htm , dat is een soort "alternatief" IJslander stamboek.
Bij de advertenties staan meerdere hengsten ter dekking, deze zijn niet goedgekeurd bij het NSIJP en waarschijnlijk ook een stuk goedkoper per dekking.
Ik zou zelf voor een wat grotere tölter gaan zoals een Peruaanse Paso www.paso.nl of een singlefooter www.singlefooter.nl .
Misschien dat ik mijn IJslandse merrie in de toekomst nog eens door een grote tölter laat dekken.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48197
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-03 21:33

Hartstikke bedankt Skima!! Singlefooter ken ik al... en ik ga zeker een keer bij Sietske langs om kennis te maken met Tango....

ALs je een Peruaanse Paso op een IJslander zet... dan krijg je toch een Aegidienberger?? Die zijn ook heel mooi... Haha!

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 21:43

SmithsGirl schreef:
ALs je een Peruaanse Paso op een IJslander zet... dan krijg je toch een Aegidienberger?? Die zijn ook heel mooi... Haha!


Een aegidienberger is 3/8 paso en 5/8 ijslander
Afbeelding
Hier staan veel gangenpaardenrassen met beschrijvingen en foto's (duits)

http://home.t-online.de/home/Gangpferde ... rassen.htm

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 21:48

Singlefooter is zeker een goede optie. Tango is een prachtig paardje met mooie gangen. Daar komt dan vast een goed veulen uit en de singlefoot wordt altijd overgedragen aan het veulen, dus heb je straks lekker een singlefooterveulen. En geloof me, singlefooten is super!

Skima

Berichten: 200
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Sellingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 21:49

Een Aegidienberger is 5/8 IJslander en niet 50/50 .
Met de 50% paarden wordt weer doorgefokt en later weer met een IJslander gekruist, het duurt dus wel een aantal jaartjes voor een echte Aegidienberger geboren wordt !
Er is ook een website : www.aegidienberger.de
Groetjes, Nancy

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48197
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-03 21:56

jeetje... heel erg bedankt allemaal... Pling


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 bezoekers