ongeluk met halster

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
compagnon
Berichten: 140
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Ter idzard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-01 14:12

Hallo, hebben jullie je paard/pony wel eens met halster in het weiland?? ik denk het wel.

Een jaar terug toen wij fiesta nog hadden ( ik zet nog wel eens een foto van haar er op) die nu helaas verkocht ( snik snik) wij hadden haar dus in het weiland zoals gewoonlijk ook met halster ik kwam net terug van school en mijn zusje was al thuis toen mijn zusje ging rijden haalde ze haar pony uit het weiland en zag wel dat fiesta daar lag maar ze dacht die ligt daar lekker en die heeft nix mijn zusje ging dus zo naar les toen ik mijn pony cor uit de wei ging halen zag ik daar fiesta dus ook liggen ik liep naar haar toe, toen ik zag dat ze met haar achterbeen( het hoefijzer daarvan dat er uitsteekt) in het halster verstrikt zat begon ik te gillen en te huilen want ze was in paniek en schopte met haar achterbeen telkens tegen de kop aan (allemaal bloed) Verdrietig Verdrietig Verdrietig Ik rende naar mijn vader en moeder en zei dat fiesta dood ging ( dat viel wel mee maar ik was ook in paniek) mijn vader heeft het halster losgesneden en toen kon ze weer opstaan, ze was niet kreupel of zo. De veearts is er nog bijgeweest omdat ze een hele dikke kaak had die was niet gebroken maar het is dus goed gekomen, ik denk dat ze is gaan rollen en toen klem is komen te zitten als ik later was gaan rijden had ze het waarschijnlijk niet overleefd want ze had zich helemaal kapot kunnen trappen en ze lag ook in ommacht, ik ben blij dat het nog zo goed is afgelopen.

Doe je paard/pony nooit een te groot halster als ze hoefijzers om hebben want als ze gaan rollen is het niet best! Huilen Huilen Huilen

oja dit is fiesta:

[img]../upload/790/graniosfiesta.depoppert[/img]

_________________
I LOVE MY HORSES

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: compagnon op 2001-07-03 14:14 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: compagnon op 2001-07-03 14:19 ]</font>


Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-01 14:20

Dat is inderdaad heel erg schrikken zeg!!

Wij hebben de paarden wel halsters om in de wei, want als er iets gebeurt (in de sloot ofzo) kan je ze beter pakken. Razinda heeft geen ijzers dus die zal niet zo snel vast komen te zitten en Jur is daar vast niet lenig genoeg voor! Lachen

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

siouxsie

Berichten: 575
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-01 17:13

aargg getver
onze paarden hebbben wel hun halsters om.
kweet nie waarom

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-01 17:14

bah das idd schrikken maar ook als ze geen ijzers hebben nooit een te groot halster om doen hoor. die van ons staan als ze dag en nacht naar buiten gaan ook zonder halsters als ze alleen overdag naar het land gaandan wel om wat jura zegt n het is makkelijker om ze te vangen helemaal als je al die paarden halsters om/af moet doen ben je lang bezig

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice


Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-01 02:59

ik heb mijn paardje dus nooit en te nimmer een halster om!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

nouja als ik er niet bij ben, wel als ik haar vastheb staan ofzo om te poetsen, wandelen ed maar in de wei nooit en te nimmer (ook niet als ik er bij ben) en zeker niet in de stal.
in de wei loopt ze gelukkig niet van mij af en als ik even wacht komt ze vaak ook nog wel eens naar mij toe.

soms heeft ze wel van die rare buien maar liever dat, dat ik even moeite moet doen om haar te vangen, dan een halster om.
mijn vorige pony liet zich helemaal niet vangen in de wei, maar ik heb er geen seconde aan gedacht om haar dan maar een halster om te laten, dat zou waarschijnlijk ook niet veel geholpen hebben, dus veel geduld en vaak rammelen met een bak brokken (waarvan ze maar iets kreeg maar ok boeien) en andere trukjes zoals de ren injagen of met een stuk lint.

ik heb altijd zo gedacht en ben hier alleen maar in mijn mening mee gesterkt toen bij ons in de buurt een veulen overleed omdat ie een halster omhad (volgens mij aan de drink of voerbak), dit was wel enkele jaren geleden volgens mij en een half jaar geleden ongeveer hing zich bijna een paard op aan het halster in de stal, gelukkig waren ze hier wel op tijd bij (ik weet niet of ze het halster of touw ook hebben moeten doorsnijden).

Zo heeft mijn hond dus ook bijna nooit een halsband om, wel als ik met hem ga wandelen of ergens anders heengaa, maar als ie alleen is dus nooit.

je paard kan er dus verschrikkelijk gewond van raken of aan overlijden als je zo stom halster omlaat, dit net zo met een halsband bij een hond.

je kunt hem of haar dus misschien wel nooit meer levend terugzien, of tijdelijk gewond of voor altijd beschadigd (en dan reken ik de schrik ervan dus nog niet mee en de angsten ed die ervan komen).

toen ik vorig jaar in het ziekenhuis lag, heeft een vriendin van de manege voor mijn paardje gezorgd, op een gegeven moment is er wat mis gegaan (hond bij de benen of zoiets dergelijks) en is de pony gaan hangen.
ze stond met een ketting vast die aan de muur vastzat, dus de ketting kon je niet loskrijgen doordat er teveel spanning opzat, hetzelfde met het halster.
op een gegeven moment is ze gaan liggen en kon niet meer opstaan, wat zij (dat meisje dus) en de anderen (die intussen er ook bij waren gekomen) ook deden.

ze hebben het halster door gesneden, anders was er waarschijnlijk een boel fout gegaan.
ze is er toen een tijdje kreupel van geweest en had een wond onder haar buik, waardoor ik een tijdje niet kon rijden en daarna rustig aan. maar dat heb ik er wel voor over, ik vind het rijden ook niet het belangrijkste.


dus mensen, alsjeblieft, laat dat halster af behalve wanneer het nodig is om een paard vast te houden of zetten, ook niet even in de wei of stal als je erbij bent of als je het paard moeilijk kunt vangen zonder een halster.

wees verstandig, er kunnen nare ongelukken gebeuren bij een paard met een halster om, die veel naarder zijn dan (ontzettend) veel moeite doen om een paard te pakken te krijgen in de wei of waar dan ook.

*Na regen, komt zonneschijn... zegt men*

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-01 07:59

Een kennis van ons heeft precies hetzelfde meegemaakt met een Haf, ook die is na een paar dagen afgemaakt.

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-01 08:04

Ken ook iemand die het heeft gehad met haar pony Verdrietig
Die pony heeft het wel gered maar is dus aan 1 oog blind door dat halster en het hoefijzer Verdrietig

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-01 08:58

Omdat IJsco een beetje ontstoken oogjes heeft heb ik haar een vliegennetje omgedaan. Had eerst een gekocht die met een keelriempje en kopstuk vastzat maar die heeft ze al gesloopt, dus nu heb ik alleen de frontriem met sliertjes over.
Dus ik heb haar toch een halster om moeten doen om dat netje op te kunnen hangen, maar ik hou er helemaaaaaaaaaaaaaaaaaal niet van!! Ben blij als haar oogjes weer goed zijn en ze zonder iets de wei in kan.
Zonder halster vind ik geen probleem, ze komt altijd naar me toe gedraaft dus vangen heb ik geen moeite mee *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-01 14:53

hoi
Kawa heeft om die reden in de wei en op stal nooit een halster aan.
Allen als ik hem op de gang poets, maar poets of vlecht ik in de stal heeft hij zelfs nix om.

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-01 16:18

bij ons hebben ze ook altijd halsters in de wei om en nog nooit wat gebeurd ze hebben ook niet allemaal ijzers......
ik denk dat ze hun halster om hebben omdat we ze dan beter kunnen vangen
ze denken wel eens van oh naar stal daar heb ik geen zin in en weg zijn ze je kunt ze natuurlijk makkelijker pakken met een halster enzo en ja als ze in de sloot zouden liggen kun je het halster natuurlijk beet pakken enzo ik denk daarom...

Valentina 26 jarige welsh k (valk) merrie gestopt in de sport (M dressuur tussen de paarden) nu lekker veel op de wei met vriendjes, nog lekker in beweging met rijden en longe en heerlijk naar het strand, top!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-01 16:26

Ik zag vandaag in de nieuwe bit een tussenstukje die je aan je halster kunt doen om te voorkomen dat je paard vast blijft zitten. Het tussenstukje knapt als er teveel druk op komt en daardoor schiet je halster los. Was iets van F 17,- ongeveer dus niet duur.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot, Gambler99, pretty, xRivaldo en 100 bezoekers