nagevelijk in de proef??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LaUtJûHh
Berichten: 31
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: R'wijk

nagevelijk in de proef??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-03 13:40

Ik heb een vraagje moet je paard in een B proefje al helemaal nagevelijk zijn of zijn ze daar dan nog niet zo strang op?? XXXLaura

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 13:49

bij ons in de regio wel (N Brabant), zonder een nageeflijk paard kom je echt niet boven de 140 uit. Andere regio's weet ik niet.

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 13:55

ja ik vind dat ze tegenwoordig wel erg streng izjn soms!
hier in Noord-Holland valt het volgens mij nog redelijk mee, maar als je zag wat er vroeger in de B liep en wat er nu allemaal wel niet voor moois loopt!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 17:22

ik vind het overigens wel terecht, met een niet nageeflijk paard kun je geen voltes, middendraf oid rijden. Dan is het een beetje rondtrekken, maar niet rijden.

haike
Berichten: 13519
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 17:36

wel nageeflijk anders haal je hier geen punten (NB) Hoeft niet zo te zijn dat ie rond en met veel impuls loopt. Gewoon ontspannen naar beneden

daan
Berichten: 661
Geregistreerd: 16-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 17:59

Ik ken hier in Noord Holland wel mensen die met een niet nageeflijk paard de B vol gereden hebben. In de L kwamen ze dan niet meer in de wp natuurlijk.

DromenLies
Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 18:50

in de b kan het nog wel maar ik denk dat je ook wel vooruit moet denken nnar l dus ik wil ook heel graag starten met mijn paardje maar ze is nog te gestressed en als ze volgzaam is da wil ik het wel proberen
op zich kan ze een b proef lopen maar ik wil dat ze hem gewoon perfect ( kan) lopen

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 19:27

Toen ik voor het eerst wedstrijden reed toen liep ze de eerste 2 wedstrijdjes niet nagevelijk. (dat deed ze thuis wel altijd hoor) maar dat werd hard afgestraft, ik kwam dan altijd rond de 145 pnt. De wedstrijden daarna liep ze altijd super nagevelijk en toen kreeg ik meteen me winstpunten en ik mag nu naar de L1.

Dus ze moeten we degelijk nagevelijk lopen, zo kan de jury zien dat je het waard ben om naar de L1 te gaan.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 20:15

Idd hoeft in de B je paard nog niet nageeflijk te zijn. Zo lang ie maar niet tegen de hand is. Hier in Noord- Holland zijn er genoeg mensen die ik ken die wel gewoon zo hun puntjes bij elkaar rijden..

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 21:38

Op de jurycursus is ons geleerd dat paarden in de B ook nageeflijk moeten lopen. Anders kom je idd rond de 145 terecht.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 22:02

En dan zie je dus het verschil tussen de regio's onderling. Overigens Haike, impuls is helemaal een basisvoorwaarde, anders kan hij ook niet nageeflijk zijn.

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 22:06

Mijn ervaring hier in Friesland is dat je paard in de B een constante aanleuning moet hebben. Hij hoeft dus niet aan de teugel te lopen, maar moet ook niet tegen de hand in komen. Het hoofdje moet constant op dezelfde plek blijven. Hoe dichter dit bij aan de teugel rijden komt hoe hoger je punten zijn. Heb je echt een constante sterrenkijker, dan kun je dat winstpunt wel vergeten. Maar met een mooie constante aanleuning kun je hier wel een klein winstpuntje rijden (mits tenminste alles verder goed uitgevoerd wordt.)
Veel succes.

paardjeJarig

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 20:21

hoeft nog niet echt, maar wel op weg zijn. ik ben Z1 startgerechtig en mijn paard is ook niet goed nagevelijk. loopt wel mooi rond enz. maar echt nagevelijk? nou nee..........., niet altijd Frusty

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 21:02

hoe kom jij dan in het M2?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 21:35

Onder nageeflijk worden heel verschillende dingen verstaan merk ik al. Ik zie genoeg paarden die niet echt nageeflijk door de baan gaan maar toch redelijk aan het plaatje voldoen.
Eigenlijk zou je eerst eens moeten omschrijven wat nageeflijkheid precies is.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 22:25

Ik weet wel dat ik, ook in Noord-Holland, echt geen punten kreeg als hij niet de hele proef nagevelijk bleef. Nu scheelt het misschien wel dat hij nogal heet kan zijn en als hij dan ook nog iets van de hand af is, is het hele beeld meteen zo slordig...Haha!

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 01:01

Ik zie hier (Z-H) veel paarden die niet nageeflijk zijn in een b-proefje. Ik vind het zelf echter een voorwaarde dat een paard wél nageeflijk is in een b-proefje, is toch een van de basisdingen om je paard lekker te laten lopen, anders wordt het al snel je paard rondsleuren (wat ik vaak zie). Of je ziet paarden die idd aardig aan het plaatje voldoen, maar gewoon in de krul getrokken worden....

paardjeJarig

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 17:19

Lielle schreef:
hoe kom jij dan in het M2?


ik kom wel eerlijk aan de punten hoor, zo bedoel ik het niet. maar hij loopt niet helemaal door en door onspannen en daar werk ik wel naartoe! hij is niet tegen de hand ofzo, maar gewoon niet de hele proef door lekker ontspannen (wel voor een groot deel).

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 17:22


KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 17:39

Ik denk dat het er vooral aan ligt wat voor een wedstrijd het is. Je kan van een paard die al 16 jaar menegelessen meeloopt nou eenmaal niet verwachten dat ie nagevelijk is. Andersom kan je van een vrouw van 18 die al 6 jaar een eigen paard heeft en wekelijks les krijgt wel verwachten dat het paard nagevelijk is. Ik denk dat je dus moet kijken of wedstrijden ook opengesteld worden voor de manegepaarden. Het is niet meer dan logisch dat het "niveau" dan daalt. En in het Z zijn ook paarden die niet helemaal nagevelijk zijn of constant ontspannen en dat geeft ook niet want dat is de stap na het Z pas van toepassing. DAT is namelijk het totale plaatje EN het allermoeilijkste. Je vraagt dan een totale inspanning onder totale ontspanning........en in de B heb je gewoon een goed aanleuning nodig en als dat resulteerd in een nagevelijk paard is het helemaal goed. De B is niet voor niks de Basis

paardjeJarig

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 17:47

sorry foutje Bloos Clown in verkeerd topic gereageerd
Laatst bijgewerkt door paardje op 08-01-03 15:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 19:17

Ik denk dat een paard in een B-proefje nog niet [echt] nageeflijk hoeft te zijn. Hij moet wel de hand volgen en het bit aannemen. Daarbij hoeft het paard niet met de neus aan de LL te lopen, maar dan krijg je ook nooit een wp. Haha!

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 10:24

Er is toch een verschil tussen nageeflijk en aan de teugel? Na nageven, komt het aan de teugel lopen. Of zie ik dat nou verkeerd? Een paard wat altijd sterren kijkt, en nu net buiten de loodlijn loopt, is al nageeflijk, maar nog niet compleet aan de teugel. Het is dan niet zo`n grote stap meer. In de B is nageeftlijk denk ik al voldoende, al spreek ik (nog) niet uit ervaring! Wel handig om te weten trouwens! Ik ben van plan van de lente B te starten.