HELP, is dit duur?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

HELP, is dit duur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-03 11:52

Wij zijn van de week bij een pony wezen kijken en mijn moeder schrok wel erg van de prijs. Daarom vroeg ik me af of dit duur is voor zo'n beestje. Eerst wat gegevens:

* Het gaat om een New Forest met zeer goed papier.
* Het is een merrie.
* Ze is kroon en prestatie.
* 14 jaar.
* 1.46m
* Heeft Z2 dressuur en M2 springen gelopen.
* Verder heeft ze heel erg veel prijzen gewonnen.

De mensen vragen 5000 euro voor hun pony. Ik heb er al op gereden en ik moet zeggen ik heb nog nooit eerder op zo'n pony gezeten die zulke ruime, soepele en lekkere bewegingen had Tong uitsteken

Nou hopelijk snel bericht

BYE

Winnowill VTH (v. Numero Uno) naar de Hengstenkeuring??!!!


Paardenkracht: Het buitengewone vermogen van een paard om de mens op te beuren.


Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 12:10

ik vind het niet duur hoor.
De pony loopt Z2 en springt M (m2 bestaat niet met springen )
Goede papieren..
tjah hij is wel 14 maar die 5000 euro is hij wel waard denk ik zo.
als ik het zo lees!
Laatst bijgewerkt door Chantal op 05-01-03 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Berichten: 47937
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 12:13

Tja deze pony heeft dus echt heel wat gepresteerd en heeft bovendien alles om echt vpoor de fok ingezet te worden.
Daar hangt gewoon een prijskaartje aan , je kunt er waarschijnlijk ver mee komen en bovendien prijzige veulentjes mee fokken.

Er zal vast wel iemand zijn die ondanks de 14 jaar , wat toch al wat ouder is , graag deze pony wil kopen om een enthousiast ruitertje flink omhoog te helpen (en daarna veulentjes ervan...) .

Het hangt er natuurlijk wel vanaf of de merrie dus echt nog kan presteren op dat niveau , of bv. de afgelopen jaren alleen maar een beetje in de wei gestaan heeft met af en toe een hobbelritje..
en kan ze nog goed veulens geven ?

Het is maar net wat je zoekt.... er lopen vast wel mensen rond die precies zoiets zoeken en die zullen er best wel die prijs voor over hebben denk ik , mits dus nog echt op dat niveau terug te brengen.

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 12:49

nee zeker niet duur! een meisje hier in de buurt verkoopt haar pony(E) geloof rond de 8/9/10 ofzo loopt dubbel M (ik weet wel dat ie Z gesprongen heeft maar terug is geplaatst en nu niet meer goed wi springen) maar ze vragen er wel 5500 voor! dat vind ik nog eens belachelijk! geen papieren! maar dit vind ik wel redelijk normaal!

"There is something about jumping a horse over a fence, something that makes you feel good. Perhaps it's the risk, the gamble. In any event it's a thing I need."

ardonnypony

Berichten: 329
Geregistreerd: 23-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 13:07

nou 5000 euro voor zo'n beessie ? het is wel 11000 gulden !
en da vind ik wel een beetje duur . de pony heeft wel wat gepresteerd maar toch kan 4000 beter !
is iue verkeersmak?> dan kan het wel

Haha! er is geen leven zonder lol (en paarden):D

Zonnetje81
Berichten: 18588
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 13:30

Ik vind het een redelijke prijs hoor. Z pony's zijn dit gewoon waard zeker met dit papier enz. Dus in het vervolg is dit eenles dat als je naar een Z pony gaat informeren dat je deze prijzen kunt verwachten of zelfs meer.

sharief
Berichten: 852
Geregistreerd: 18-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 13:34

Ik heb er geen verstand van maar volgens mij heb je er wel een hele goede leerpony aan en voor de rest net als Pmarena zegt, veulens ..
Succes bij je zoektocht!

;-)

xxFiekexx

Berichten: 539
Geregistreerd: 30-12-01
Woonplaats: Zeewolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 13:36

Sja, voor paarden die gepreseerd hebben of dat nog steeds doen, worden flinke prijzen gevraagd en betaald. En omdat je met deze pony ook nog kunt gaan fokken vind ik de prijs zeker niet onredelijk...

Mag een vegetariër vlinders in zijn buik hebben?

Larissa

Berichten: 729
Geregistreerd: 17-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 13:45

Omdat ze al zo veel gepresteerd heeft en het zo ver heeft gebracht mag er wel iets voor gevraagd worden. Ze heeft ook papieren en is een uitstekende leerpony als ik het zo lees. Maar misschien is de leeftijd een probleem voor je Verward als je een jonger paardje wil. Deze pony voldoet aan alle eisen en daarom mogen ze er ook een goede prijs voor vragen. Het is maar net wat je er aan wilt geven...

*Jolanda*

Berichten: 1483
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 18:19

Nou ik vind deze al aardig op leeftijd hoor, als ie nou 10/12 geweest was, dan klopte deze prijs wel maar nu vind ik het toch wel ff te duur.
Maarja het is natuurlijk maar net wat een gek ervoor geeft.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 18:31

Ik vind het eerlijk gezegd ook vrij prijzig. Mijn 1e reactie was `jeetje wat een geld`. Nu vinden dus een aantal Bokkers het een redelijke prijs. Sorry hoor, voor een pony van 14 jaar. Kan het wel een prima pony zijn om alles op te leren en zeker als je wilt gaan fokken.

Maar als je nu net niet wil gaan fokken?

Ik vind het vrij duur. Het ligt er denk ik ook aan, waar je naar op zoek bent en wat voor een niveau je nu zelf rijdt. Zo´n paard is misschien een uitkomst als je veel aanleg hebt en je ouders je stimuleren om wedstrijden te gaan rijden en zo. Als je ouders dat allemaal maar onzin vinden en dus eigenlijk een pony kopen om lekker mee te tutten en rond te scheuren over strand of bos, zou ik lekker op zoek gaan naar wat anders.

Op zoek naar de zon!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 18:34

Als de pony echt geweldig kan lopen en jou het gevoel kan geveb waar je de rest van je leven wat aan hebt, dan is ze zeker niet duur.
Ik zou graag gewild hebben om zo'n kans vroeger gehad te hebben Haha!
Dus als jullie het kunnen betalen, neem die kans met beide handen aan, want je kunt er super veel mee leren.

En 14, kan oud zijn, maar kan ook nog heel lang goed meelopen.
Bij elk levend wezen blijft dat een gok.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 18:38

Als je niet van plan bent New Forests te gaan fokken en deze op keuringen uit te brengen, dan zou ik het zeker niet doen.
Dan kun je voor hetzelfde geld een veel betere pony kopen die misschien iets minder papier heeft wat het fokken betreft.

Als je moeder gewoon voor haar dochter een leuke sportpony wil gaan kopen zou ik als ik jou was verder zoeken, en bijv. niet zo naar de papieren maar meer naar 'wat je zoekt' gaan kijken.

Dan kun je al gauw een pony tegen komen die bijv. M springen en M dressuur is, voor minder dan de helft van het geld.
Zeker deze tijd van het jaar, wanneer de prijzen iets lager liggen.
Succes!

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-03 18:59

Op zich is deze pony wel super voor ons, maar jah me ouders he Verward . Het is een echte leerpony (kinderen van 10 rijden er zo mee weg). En voor ons is het papier ook wel belangrijk, niet dat we willen fokken, maar stel dat de pony iets krijgt waardoor ze niet meer geschikt is voor de sport dan kan ze teminste elk jaar nog wat opbrengen (qwa veulens dan). Nou jah de meeste vinden het dus niet duur, denk dat ik toch nog maar eens met me ouders om de tafel ga Haha!

Thanx in ieder geval Haha!

Winnowill VTH (v. Numero Uno) naar de Hengstenkeuring??!!!


Paardenkracht: Het buitengewone vermogen van een paard om de mens op te beuren.

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 19:01

Ik vind het een redelijke prijs en dit zijn super leerpony's! Ik zou graag zelf zo'n pony gehad hebben om mee te beginnen, maar ja, dat zat er niet in...*LOL*
Als je een leerpony zoekt en jullie kunnen het betalen zou ik het zeker doen! Als je geen wedstrijdambities hebt(of ouders zonder Haha! ) dan zou ik een leuke, makke recreatiepony zoeken. Die hoeft dan niet zoveel talent te hebben...Het is dus helemaal waar je naar op zoek bent, maar ik neem aan dat je niet bij zo'n pony gaat kijken als je geen ambities hebt Lachen
Ik vind de prijs redelijk hoor en zo oud is 14 voor een pony niet Haha! Ik kan zat pony's van ver in de 20 die nog prima meedraaien in de sport!

Succes met je keuze!

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Sociolan

Berichten: 1369
Geregistreerd: 08-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 19:04

tja die leeftijd!
Als ie jonger was zal ik m nemen maar ik vind m te oud.
Kijk anders verder op zoek naar een andere pony!
Je vind er vast wel 1!
En van die hoge prestatie kun jij vast ook wel verrichten.
Veel suc6 er mee!
Doei,
[naam]

Doe maar gek, alles is al zo "normaal"


Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131850
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 20:58

Allereerst zou ik even de prestaties checken.
Als de eigenaar je verteld heeft dat de pony M2-springen heeft gelopen dan klopt er iets niet, want deze klasse bestaat helemaal niet.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 21:13

Neel schreef:
Op zich is deze pony wel super voor ons, maar jah me ouders he Verward . Het is een echte leerpony (kinderen van 10 rijden er zo mee weg). En voor ons is het papier ook wel belangrijk, niet dat we willen fokken, maar stel dat de pony iets krijgt waardoor ze niet meer geschikt is voor de sport dan kan ze teminste elk jaar nog wat opbrengen (qwa veulens dan). Nou jah de meeste vinden het dus niet duur, denk dat ik toch nog maar eens met me ouders om de tafel ga Haha!

Thanx in ieder geval Haha!


Neel, voor 2500 is er ook een echt goede leerpony te vinden hoor, en ook nog met papieren waar je eventueel nog 'leuk mee kunt fokken'.
Verder wat het fokken betreft: al zou je deze pony nemen, het brengt nauwelijks iets op als je er mee gaat fokken.

De 'duurdere' veulens die je dan zou willen fokken kun je nauwelijks voor dat bedrag verkopen omdat de economie niet zo rooskleurig is dat men meer wil betalen alleen vanwege de superpapieren.
Dan maar mindere papieren, zo gaat men de komende jaren denken. Haha!

Veel succes met het zoeken naar een goede pony.
Mocht je moeder zo gek zijn deze te kopen, dan zou ik in ieder geval tegen haar zeggen met 3000 te beginnen! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 21:32

Goede sportpony's die echt goed na te rijden zijn dun gezaaid. (en van M dressuur ben ik niet zo onder de indruk, zeker niet in de ponysport) Het is dus net wat je wilt. Wil je sporten, dan is zo'n pony niet te duur, en 14 is echt niet zo oud (wij hebben een paard van 19 op stal staan, nu 20 dus, die het komende jaar voor het eerst Grand Prix uitgebracht gaat worden. Da's een hele oude taaie, maar toch...) E 5000,- is niet zo gek veel geld voor een goede sportpony, ik kan ze vinden voor het driedubbele namelijk!!

Wil je gewoon een lekkere tut-pony waar je ook nog eens mee op concours wilt, dan kun je inderdaad voor de helft van het geld ook wel wat vinden.

Ik begrijp in al deze topics het stigma op een ''duur'' paard nooit zo erg. De ondertoon in de postings van Dimple en Dorine bevalt me eerlijk gezegd helemaal niet, maar dat zal wel aan mij liggen... Als ik ook van andere bokkers soms zie wat voor commentaar die krijgen... kom op mensen!

Overigens Neel: ik zie dat je 20 bent, ik neem dus aan dat het geen wedstrijdpony voor jou zou moeten worden? (want anders zou ik toch eerder over een paard na gaan denken...)

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 09:39

Zep schreef:
Ik begrijp in al deze topics het stigma op een ''duur'' paard nooit zo erg. De ondertoon in de postings van Dimple en Dorine bevalt me eerlijk gezegd helemaal niet, maar dat zal wel aan mij liggen... Als ik ook van andere bokkers soms zie wat voor commentaar die krijgen... kom op mensen!


Leg eens uit, Zep.

Is het niet misschien je eigenlijk gevoeligheid op dit specifieke onderwerp dat jij denkt er meer in te lezen dan dat er daadwerkelijk staat?

Ik geef gewoon heel eerlijk mijn mening op haar vraag "vinden jullie dit duur". Ja, ik vind dat duur. Net zo duur dat als je een autootje zoekt voor de boodschappen en er een Jaguar voor koopt. Ze willen niet fokken, de markt ligt niet zo jofel. Het is me ook nog niet duidelijk of ze er echt mee op concours wil en echt de sport in wil gaan.
Daarbij merkte jezelf heel opmerkzaam op dat ze al 20 jaar is en wellicht beter aan een paard kan gaan denken.

Op zoek naar de zon!!!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 14:41

Hangt er idd voor een groot deel van af wat je ermee wilt.
Als je echt wedstrijden wilt gaan rijden (maar ja, op je 20e kan je misschien idd beter aan een paard beginnen voor wedstrijden) en het klikt echt goed tussen jou en die pony ( en dat is ook heel veel waard!), is het misschien een redelijke prijs. Ten minste als ze echt recente wedstrijdervaring heeft. Wil je er gewoon recreatie mee gaan rijden, dan is dit voor jou erg veel geld denk ik.
Waar je ook even rekening mee moet houden is het niveau waar je zelf op rijd (ik weet niet wat voor niveau dat is bij jou), ik heb namelijk verschillende keren zien gebeuren dat zo'n ervaren pony gekochte werd voor een B-ruiter en dat dit helemaal mis ging. Die pony was gewend opgesloten gereden te worden, de ruiter kon dat niet en de pony maakte daar misbruik van. Dit hangt natuurlijk ook van het karakter van de pony af en misschien is dit ook helemaal niet op jou van toepassing (dan heb ik niets gezegd).

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Zonnetje81
Berichten: 18588
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 15:31

Nou sorry hoor maar als mensen hier gaan zeggen dat 14 jaar oud is voor een pony en dat je dan ineens moet kelderen met je prijs.... Daar ben ik het totaal nie tmee eens, zullen wel paarden mensen zijn die dat zeggen. Voor een paard kan ik me daar wat bij voorstellen maar een leerpony is echt niet oud als ie 14 is. Eerder op de top van zn kunnen misschien.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 15:36

Orionneke, een paard van 14 is helemaal niet oud. Maar het ligt er sterk aan wat je ermee wilt doen.
Als je nu pas de sport in wilt gaan met je paard/pony en verwacht dat je zelf heel veel leert en snel omhoog zal schieten kan je wellicht beter en langer uit de voeten met een paard wat jonger is.

Ik denk dat Richtje er ook gelijk in heeft om te vragen naar het niveau. Je kan er veel van leren, maar het kan ook helemaal de mist in gaan.

Neel, zijn jullie er al uit?? Ik ben benieuwd!

Op zoek naar de zon!!!

Lielle

Berichten: 66253
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 15:49

er lopen hier volgens mij twee discussies door elkaar:
- is deze pony € 5000 waard?
- is het aan te raden voor Neel om deze pony te kopen voor dat bedrag?

Ik ben niet erg bekend met ponyprijzen maar eerlijk gezegd lijkt het mij geen gekke prijs. Of het voor Neel een aanrader is, dan komen er andere zaken kijken als:
- wil je gaan fokken
- wedstrijdambities (en dan zou ze dus bij de paarden moeten starten)
Dus is die pony dat voor Neel waard? En dat kan zij alleen beantwoorden.
Ik zou het er niet aan uitgeven, maar ik wil a) geen pony, b) niet fokken c) wedstrijden rijden bij de paarden.

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 16:33

D-pony's zijn duurder dan E-maatjes. Dit komt doordat D-pony's internationaal potenties zouden kunnen hebben.
Voor een goede NF merrie, met goed papier, die je ook evt. nog bij de paarden zou kunnen starten is het niet te duur.
Moet de pony natuurlijk wel goedgekeurd worden.
Voor een ruin was het teveel.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Madelief, Annika_l83, maaaikkee, Tessapolly en 15 bezoekers