paard loopt na werken kreupe voor niet???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

KimThirza

Berichten: 275
Geregistreerd: 30-11-02
Woonplaats: zoetermeer

paard loopt na werken kreupe voor niet???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-03 21:36

mijn paard heeft in de zomer sybnovia gehad ze hebeen dat er uitgespoten toen, maar nu na een tijd liep ze ineens weer kreupel, ik had gereden een uur in de les en ze liep kreupel tijdens het uitstapen, volgende dag leip ze goed en na het rijden weer niej goed weten jullie of dit weer hetzelfde kan zijn???

Thirza (Cavalier x Zeoliet) Drachtig van Total US!!!
Een prachtig hengstje!!


prompter

Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 21:39

Deze vraag had je pas geleden toch ook al gesteld? Toen hebben meerdere malen mensen je verteld dat synovia gewrichtsvloeistof is, geen oorzaak voor kreupelheid. Je dierenarts had toch verteld dat het overbelasting is? Geef dat paard een poos rust en laat haar door de dierenarts behandelen.

Extremely rare and Beyond Compare

KimThirza

Berichten: 275
Geregistreerd: 30-11-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-03 22:04

neej dat was het niej en dit is een andere vraag hoor!!! en synovia is wel die oorzaak en een ziekte aan het paarden been meerdere paarden hebben dit gehad bij ons op stal en er heeft er nu ook weer 1 die ziekte dus het is wel degelijk een oorzaak ja ik weet dat het gewrichtvloeistof is ja dat is er al een keer uitgespoten, en nee het is geen overbelastin ja eerst toen heeft ze rust gehad heel lang zelfs en nu word ze weer kreupel na het werken dus ik weet het niej meer.....

Thirza (Cavalier x Zeoliet) Drachtig van Total US!!!
Een prachtig hengstje!!

prompter

Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 22:15

Als je het niet weet moet je er een dierenarts bij halen.... wat denk je nou dat wij er aan kunnen doen? We kennen het paard niet, kunnen hem van achter onze pc niet zien, haal er een vakman bij!

Extremely rare and Beyond Compare

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 12:47

Eigenlijk vraag ik me af of het zin heeft om nog te antwoorden na de vorige keer als ik je berichtje zo lees.

Een van de redenen dat een paard na het werk kreupel kan gaan lopen kan een gebroken griffelbeen zijn. Dat schuurt namelijk langs de pees en gaat na enige tijd pijnlijk worden. Het is ook een diagnose die nogal gemakkelijk gemist wordt door dierenartsen en alleen vast te stellen met een foto.

Maar dit is maar een van de vele redenen en dus ook maar een slag in de lucht.
Laat de dierenarts gewoon nog eens komen en vraag hem of haar je duidelijk uit te leggen wat de bevindingen zijn zodat je het misschien beter gaat begrijpen want wat je schrijft klopt gewoon niet en kan de dierenarts nooit zo gezegd hebben.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 12:53

Wie is eigenlijk je dierenarts. En sta jij met je paard nog in Bleiswijk op die nieuwe manege?
Je spuit niet iets uit het gewricht, maar je zuigt het eruit. Mij even niet duidelijk wat je veearts eerder heeft gedaan.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 18:35

Ik denk dat je met synovia een tenosynovitis bedoelt.Dit is een ontsteking van de synoviaal membraan van de peesschede. Je ziet dan een zwelling omdat er extra synovia wordt gemaakt.
Heel veel paarden hebben dit op een chronische manier, namelijk de beroemde gallen. En hebben er dan weinig tot geen last van.
Normaal wordt dit niet behandeld, of alleen door te smeren met bijv Cole's liniment en bandageren (om het 'op te laten drogen')
Er wordt ook wel behandeld door de overtollige synovia weg te halen. Zolang er geen septische ontsteking (dus 1 met bacterien, bijv door een wond of via het bloed) heeft dit geen zin. Je lost er niets mee op, de oorzaak wordt niet behandeld en meestal zijn na een poosje de gallen gewoon weer terug. Is in dat geval een cosmetische ingreep met weinig resultaat.
Is er wel een bacteriele infectie bij ontstaan dan is drainage nodig en daarnaast een behandeling met antibiotica.

Maar nog steeds is de synovia niet de oorzaak, alleen, bij overmatige productie, een symptoom.

Wat betreft kreupelen na het werk, dat kan allerlei oorzaken hebben.Het kan ook wel het oude probleem zijn, maar dat hoeft niet. Laat een goed kreupelheidsonderzoek doen, misschien is het aan de hand, voor het rijden ook al te zien voor een goede DA, en anders zal je hem moeten rijden. Maar dat zullen ze zelf ook wel aangeven.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

KimThirza

Berichten: 275
Geregistreerd: 30-11-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-03 18:39

jah dat klopt helemaal wat ik ga vrijdag naar de klieniek om een kreupelheidsonderzoek te laten doen en eventueel een scan dan horen jullie wel meer van me en dankjewel voor de reacties

Thirza (Cavalier x Zeoliet) Drachtig van Total US!!!
Een prachtig hengstje!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 109 bezoekers