bokken in galop, en schuin door de bocht in galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
peanuts
Berichten: 110
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: eindhoven

bokken in galop, en schuin door de bocht in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-03 20:38

Hallo,

Ik verzorg nu 3/4 maanden een d-pony van 4 jaar.
Voor mij heeft een ander meisje deze pony verzorgt maar reed alleen rondjes en heeft alleen rechte stukken gegaloppeerd.
Elke keer als ik hem de hulpen voor de galop geef, geeft hij een bok.
Als ik dan eenmaal in galop zit en door een bocht ga loopt hij zo schuin naar binnen met zn lijf dat hij zelf uitglijdt en soms struikelt. Ook dan bokt hij een paar keer na het uitglijden.
Laats ging ik met mn zus (ook op pony)op een groot grasveld galopperen en bleef hij maar bokken in galop totdat ik eraf lag Ziek
Heeft er iemand tips over wat ik hier aan/tegen kan doen Scheve mond


verkaatje
Berichten: 741
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Amstelveen/Oostwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 20:43

oei, tegen dat bokken weet ik niet zoveel, je kan misschien met er gaan longeren voordat je gaat rijden, dan moet ze ook in een rondje lopen en wordt ze misschien iets soepeler.
Bij die bochten doe ik altijd heel sterk binnen been en binnenteugel, maar dan wel met stelling naar binnen zodat ze naar buiten "wegloopt''

peanuts
Berichten: 110
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-03 20:49

ik wilde hem eerst ook een keer longeren gewoon voor de afwisseling.
Maar dan bokt hij en steigert hij ook en je houdt hem bijna niet aan het hoofdstel. In stap en draf gaat het overigens wel goed maar ja dan gaat hij natuurlijk ook niet zo hard. En heb kan ik hem beter bijsturen.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 21:34

En het is niets medisch?
Als mijn paard 'bokt' (nog vrij laag Haha! ) en in de hoeken dr kont naar binnen draait is er iets goed mis.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 21:59

Jep, laat zijn rug en tanden na kijken. Anders van het begin beginnen. Als je hem op de grond niet de baas kunt. Dan kun je dat ook nooit goed onder het zadel.

Ik zeg altijd controle begint vanaf de grond.

Daarbij ga hem in stap en draf goed los werken. Dus LL lopen. Daarbij veel wendingen en overgangen. De galop zou dat al veel beter gaan.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

calliou
Berichten: 30
Geregistreerd: 09-12-05

Re: bokken in galop, en schuin door de bocht in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 13:56

hey..

Als je pony of paard bokt is dat vaak een reactie op het been (protest).
Zorg dat je voor je aangalopeerd dat je je pony hebt gezegd dat je aan wil galoperen door een ophouding te maken met wat been.. dan komt binnen been en buiten been naar achteren en met een gevoelige kleine hulp aan galopperen..

Dat schuin door de bocht is vooral een teken van niet bij elkaar galopperen..
zorg vooral dat je zelf recht boven de pony zit en probeer heel veel tempowisselingen te rijden.. hierdoor krijg je controle over het tempo en is het rijden van figuren en bochten en stukje makkelijker..

Gewoon proberen het tempo te regelen door op te vangen en weer los te laten..
vooral dat loslaten is heel belangrijk ander word je pony heel sterk.. hou ten alle tijden een gevoelige hand met contact naar de mond..
een licht veerkrachtige ver binding

Dit is zo'n beetje wat ik aan mijn leskinders altijd probeer te leren.. met minder sterk in te werken.. meer bereiken..
gewoon door vaak te herhalen..

Als de galop moeilijk is galoppeer dan ook maar kleine stukjes.. 10 kleine stukjes heeft meer invloed dan een groot stuk.. en het is makkelijker voor je pony dus hij zal liever meewerken..

Probeer het eens.. ik hoor graag hoe het gaat


Sophie2
Berichten: 4814
Geregistreerd: 04-09-05
Woonplaats: Winterswijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 16:13

verkaatje schreef:
oei, tegen dat bokken weet ik niet zoveel, je kan misschien met er gaan longeren voordat je gaat rijden, dan moet ze ook in een rondje lopen en wordt ze misschien iets soepeler.
Bij die bochten doe ik altijd heel sterk binnen been en binnenteugel, maar dan wel met stelling naar binnen zodat ze naar buiten "wegloopt''



Dit is dus echt helemaal fout.. sorry

Misschien ligt het zadel niet goed? Eerst moet je dat uitsluiten voordat je verder zoekt. Omdat je pony nog maar 4 jaar is en nog in de groei heb je er wel kans op. En wat betreft de bochten. Probeer niet teveel te sturen. Buitenteugel er echt GOED aan en binnenteugel licht contact. Wat ook helpt is met een bijzet (op de juiste manier gebruiken) longeren. Zo leert hij ook balans te vinden in galop. Ik zou wel even een stapje terug doen. Eerst een goede draf. Dus mooi in balans. Veel figuren, voltes enzovoort. Ook veel overgangen ed.

Succes

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Re: bokken in galop, en schuin door de bocht in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 16:50

Zorg eerst eens dat medische problemen uitgesloten zijn (tanden, rug e.d.) en laat ook eens een zadelmaker naar de ligging van het zadel kijken.

Het is natuurlijk een vrij jonge pony. Je zegt dat hij hard gaat en schijn door de bocht. Hierbij denk ik eigenlijk eerder een beetje aan een balansprobleem. Ik denk dat het heel belangrijk is dat je les gaat nemen bij een goede instructeur. Probeer eens iemand te zoeken die je les wilt geven op de plek waar je verzorgpony staat.

Ook het bokken kan een teken van onbalans zijn. Daarnaast kan het ook van frissigheid komen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 bezoekers