uitzoeken vd hengst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caira
Berichten: 26056
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

uitzoeken vd hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-03 18:27

Naar aanleiding van een eerder topic over het uitzoeken van hengsten.

Hoe kun je een hengst uitzoeken, als de ouders van de hengsten niet bekend zijn en je de hengst dus puur op uiterlijk en gangen moet beoordelen. Waar moet je op letten?

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 18:32

je eigen merrie, en de nakomelingen van die hengst (waarbij je natuurlijk ook moet kijken wat voor type moeder daarbij hoort), wat voor type wil je fokken en natuurlijk ook kijken wat er bij je merrie past.

Caira
Berichten: 26056
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-03 18:34

en wat als de nakomelingen ook niet bekend zijn, klinkt onmogelijk maar is in de tinkerwereld helaas erg bekend!

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 18:34

Ik denk dat je naar de bekende weg vraagt!!
Of je hebt er nog niets geleerd. Huilen


Uit je profiel:

Citaat:
Ik ben dus Lonneke 19 jaren jong en studente aan de http://www.stoas.nl/ das dus de stoas hogeschool. Daar doe ik een HBO opleiding tot docent paardenhouderij een superschooltje weinig leerlingen maar een geweldige sfeer.

Caira
Berichten: 26056
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-03 18:37

???? raskenmerken en exterieur ken ik natuurlijk wel, maar aangezien ik mijn merrie nog nooit gedekt heb. En dus nu een hengst aan het uitzoeken ben. Vraag ik me af of ik nog op andere dingen dan kenmerken, gangen en exterieur moet letten!

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 18:51

om welke hengsten gaat het dan, heb van de meeste hengsten al nakomelingen gezien op de keuringen afgelopen jaar.
en als er nog geen nakommelingen zijn moet jezelf heel goed naar je merrie kijken en haar zwakke en goede punten opschrijven. wat voor type veulen wil je fokken dan? (vanner,cob,grai, scudder? of zwaarder lichter groter kleiner?). wat wil je verbeteren aan je merrie?

RTM
Berichten: 6130
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 19:07

Marjolein schreef:
om welke hengsten gaat het dan, heb van de meeste hengsten al nakomelingen gezien op de keuringen afgelopen jaar.
en als er nog geen nakommelingen zijn moet jezelf heel goed naar je merrie kijken en haar zwakke en goede punten opschrijven. wat voor type veulen wil je fokken dan? (vanner,cob,grai, scudder? of zwaarder lichter groter kleiner?). wat wil je verbeteren aan je merrie?


Hierin ga ik mee. Van een aantal hengsten is al wel redelijk bekend wat ze doorfokken, dus daar kan je zeker naar kijken. Kijk ook naar het karakter zou ik zeggen... Jij hebt nog wel het geluk dat je een redelijk zware merrie hebt met een aardige stokmaat. In principe kan je dus elke hengst er wel opzetten, maar het ligt eraan wat je wil. Wil je meer beweging, meer maat??

Een idd, welke hengsten had je in gedachten?

Caira
Berichten: 26056
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-03 19:54

chakotay, pitalo, pablo beetje de macho hengsten. Of hebben jullie nog een andere aanrader?

RTM
Berichten: 6130
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 20:07

Chakotay zou ik eerst afwachten of hij al dat wit doorfokt. Behalve wanneer je natuurlijk graag zo'n wit veulen zou willen hebben Knipoog Pitalo had dit jaar de jeugdkampioen+res.dagkampioen in Zuidwolde, een veulen bij ons van stal, heel mooi merrietje, kon leuk bewegen maar wel een heel pittig karakter!! Precies haar paps! Pablo fokt voornamelijk grote veulens, wel vaak 3-kleur. Op het moment hebben wij een veulen van hem op stal staan, merrietje van april en echt groot!

Maar wat wil je voor veulen fokken? Ook leuk om te weten natuurlijk, anders wordt het lastig advies geven Knipoog

Caira
Berichten: 26056
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-03 20:14

dressuurmatig is irish erg leuk gebouwd, wel zouden de achterbenen iets beter kunnen. Ik zoek dus een hengst met aardig wat afdruk. De kleur is eigenlijk niet zo erg belangrijk. Ware het niet dat sommige hengsten zwart doorfokken, zoals o-malley. En dat zou ik toch erg zonde vinden.

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 20:52

heb van pablo ook een zwart veulen gezien uit een bonte merrie (op foto dan).
de 3 hengsten die jij noemt zijn mooie hengsten maar wel 3 die iedereen veel aanspreken.
Als ik zo naar Irish kijk, vind ik het een mooi type, lekker zwaar. Als je dressuurmatig verder wil met het veulen zou ik er een iets chiquere hengst opzetten die groot doorfokt (als het veulen ooit weg moet verkoopt groter beter Haha! ). wat ik ook een leuke hengst vond is bram. vrij groot, niet in t oog springend maar wel aansprekend. Boris is ook leuk misschien iets aan de chique kant voor irish. Van saint patrick heb ik ook leuke veulens gezien op de keuring, (heb wel staan wat voor premie maar nu niet bij de hand)

RTM
Berichten: 6130
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 21:30

Ik heb ook niet gezegd dat Pablo altijd 3-kleur fokt, wij hebben nu ook een zwartbont veulen van hem staan. En idd, hij heeft dit jaar een zwart veulen gehad.

Pitalo heeft een heel sterk achterbeen, veel actie *kanonnetje* Pablo heeft ook hele goede bewegingen.
Een hengst als Glen King Hill zou ik niet doen, die is toch wel redelijk traag van achter. Qua beweging kan ik op het moment eigenlijk alleen maar oordelen over deze drie hengsten, omdat ik ze persoonlijk ken.

Ik zou dit jaar maar nar de hengstenshow gaan, daar rondkijken en de hengsten persoonlijk gaan bewonderen... Kun je denk ik een beter beeld vormen.

Wil je haar dit jaar laten dekken of volgend jaar?

Caira
Berichten: 26056
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-03 21:32

eigenlijk dit jaar al, ze is nu mooi bespierd en zal dus makkelijker erdoorheen komen. Alleen is het dus erg moeilijk om een leuke tinkerhengst te vinden!

RTM
Berichten: 6130
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 21:38

Ferro vond ik trouwens vorig jaar ook opvallen, ben benieuwd wat dat gaat worden... Maar het meest benieuwd ben ik naar de nakomelingen van Chakotay Knipoog (En naar ons eigen Pitalo veulentje, uit dezelfde merrie, hopen dat t weer zo'n superbeestje wordt!!)

Caira
Berichten: 26056
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-03 21:39

ik ben idd ook erg benieuwd naar chakotay. Ken zijn bewegingen niet maar zijn ex. vind ik erg leuk

RTM
Berichten: 6130
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 21:41

Ik heb nog ergens een superfoto van z'n koppie... Zal 'm eens opzoeken binnenkort... Het is wel weer eens iets aparts, maar stel dat ie al dat wit door gaat fokken... Ok, als het beestje dan een geweldige bouw, beweging en uitstraling heeft, maar stel dat ie op die punten ook nog eens achterblijft, dan baal je flink denk ik!

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 13:22

Is het niet mogelijk om bij het NTS informatie op te vragen over nakomelingen van jouw favoriete hengsten? Je zou dan contact kunnen opnemen met de eigenaren van de nakomelingen en hun vragen naar hun ervaringen, etc. Goedgekeurde nakomelingen van Chakotay zijn er nog niet maar er loopt vast al wat uitprobeersels Knipoog van hem rond. Ik zou zeggen, neem contact op met zijn eigenares en vraag er na.
Trouwens: hij heeft een ontzettend gaaf koppie maar voor Fayette iets te grof en ook teveel wit Haha!