Sneeuw en ijzers, oplossing??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Sneeuw en ijzers, oplossing??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-03 10:31

Hier is het momenteel ook behoorlijk aan het sneeuwen, nu verwacht ik niet gelijk dat er een groot pak sneeuw komt te liggen, maar goed, je weet maar nooit.....

Japik staat op ijzers, is er een oplossing voor om te voorkomen dat hij van die grote ijsvoeten krijgt, en dus toch straks even lekker in de bak kan?? Ik dacht misschien de onderkant van de hoeven goed insmeren met vaseline ofzo, maar misschien zijn er wel hele andere tips???

Kijk op mijn website om meer te weten te komen over mijn paarden!


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 12:47

onderkant invetten

pmarena

Berichten: 48047
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 13:14

Sokken erom Haha!

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 16:11

idd een dikke laag van iets vettigs erop smeren, bijv vaseline of hoefvet. gaat er wel vrij snel weer af trouwens, dus je moet het wel goed in de gaten houden.

JECKYLL

Berichten: 1411
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: VELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 18:43

mijn paardjuh heeft sneeuwplaatjuhs!
khep ze net nog uit geprobeerd, sneeuw blijft erniet inzittuh en hij glijdt ook nie uit. egt handig!!!


yorin

Berichten: 2279
Geregistreerd: 06-02-02
Woonplaats: Almelo :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 19:05

we hebben vanmiddag ook een buitenrid gedaan in de sneeuw je moet gewoon hele dikke hoefvet onder de hoef van je pony of paard smeren ze glijden dan nog wel een beetje uit maar niet zo erg meer... groetjes sabrina

- en - is + uit iets negatiefs kun je altijd iets positiefs halen! :)
Nieuwe aanwinst! :D

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 22:41

Als er sneeuw ligt of het is glad komt mijn paardje echt zen stal niet uit! Als ze eenmaal gaan glijden ben je de l*l. Ik wil geen onnodig risico lopen.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 11:49

Als er van die gaatjes in de ijzers zitten, kan je er ook kalkoenen (zo heten die dingen in Ned. toch Verward ) onder draaien.

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 11:53

Kalkoenen of stiften noemen ze die hier. Volgens mij hebben ze in verschillende delen van Nederland verschillende benamingen voor die dingen.

Als het even kan haal ik mijn paard van de ijzers af met dit weer. Hij loopt ook in de wei en dan heb ik hem liever blootsvoets.

Naisven

Berichten: 1013
Geregistreerd: 22-01-02
Woonplaats: Odijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 11:59

Hallo allemaal,

Er bestaan ook "sneeuwzooltjes" die de hoefsmid onder je paard kan maken. Het is een soort rubber slangetje wat tussen de hoef en het ijzer komt te zitten en wat aan de binnenkant tussen het ijzer uitsteekt. Rubber beweegt als je paard loopt en daardoor kan er niks "vastklonten" onder de hoef. Misschien eens aan je hoefsmid vragen?

Mijn pony's zijn niet eigenwijs, ze doen alles op hun eigen wijze :)

Tallie1979
Berichten: 22741
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 12:06

Ik dacht dat de hoeven niet uitkrabben ook helpt..

Dan kan de sneeuw er niet in blijven zitten doordat de hoef al vol zit.. Je kan dan na je ritje de hoeven alsnog uitkrabben.. Wie weet helpt het? Lachen

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 14:43

Groene zeep schijnt ook te helpen.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 15:10

As ik in de winter met Flair (vorig verzorgpaard) naar de manege ging, deed ik de hoeven altijd heel goed en dik invetten, maar dan ging ik over de weg en daar lag ook strooizout. Dus dat klonterde niet echt. Dex laat ik nu gewoon staan. Beter vrijwillig staan dan straks weer verplicht.

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 14:55

Hij kan maar beter een keertje NIET naar buiten dan dat je hem naar buiten haalt en daarna NOOIT meer naar buiten kan omdat ie zn poot gebroken heeft.

En idd, als ie eenmaal gevallen is staan ze ook nooit meer op omdat ie geen grip heeft in sneeuw of andere gladheid.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Sica en 90 bezoekers