Tango onder het mes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
singlefooter

Berichten: 220
Geregistreerd: 07-11-02
Woonplaats: Scherpenzeel

Tango onder het mes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-03 13:42

Morgen is het zover, dan wordt mijn hengst Tango geopereerd om een ontstoken kieswortel te verwijderen. Doordat er een stuk van de kies is afgebroken kan deze waarschijnlijk niet meer getrokken worden en zal hij gestempeld moeten worden, wat betekend dat ze de kies vanuit de bovenkant van de kaak naar beneden tikken.

Doordat de ontsteking is doorgetrokken naar de voorhoofdsholte volgt nog een lange weg van verpleging omdat de holte dagelijks gespoeld zal moeten worden.

Gelukkig weet ik wel dat hij in Utrecht in goede handen is, maar toch.

Is er iemand die dit ook meegemaakt heeft ?

Sietske

Xara

Berichten: 230
Geregistreerd: 30-12-02
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 13:56

dit is idd een vervelend probleem...
het klinkt erg gevaarlijk!!!
ik hoop voor jou en je paardje
dat de ontsteking daarna weggaat!!
sterkte en beterschap voor je hengst!!

odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 17:07

Ik heb ongeveer zoiets gehad met mijn paard. Die had een ontsteking boven z'n kies zitten. alleen die kon er gelukkig zo uitgetrokken worden. het was officieel de bedoeling om hem te laten stempelen, omdat een kaak van een paard ander is dan dat van een mens.bij ons zitten alle tanden los in de kaak en bij paarden meestal vast. bij mijn paard zat hij gelukkig los en stond hij na 2 dagen al weer op stal. maar ik ben blij dat hij niet gestempelt hoefde te worden. er wordt een gat aan de buitenkant geboord. niet zo heel groot, dacht ter grootte van een kwartje. hierdoor wordt het stukje van de kies eruit getikt. hierna wordt er meestal een drain in het gat geplaatst. dit wordt dan dagelijks gespoeld. toen mijn paard op de Uithof stond, stond er ook een Friesje met een drain. die heeft er wel een week of 2 gestaan. bij mijn paard zou eigenlijk bij de plaatselijke dierenkliniek de kies gestempeld worden en die hadden het er toen ook al over dat je er een hele tijd mee zoet bent. het is ook niet zeker of het gaatje helemaal dichtgroeid. meestal wel, maar er zijn ook paarden bij wie het open blijft. maar dat valt niet zo op omdat er weer haar omheen groeit.
maar misschien kunnen ze het er toch nog gewoon uittrekken/uitsnijden en is dit allemaal niet nodig.
in ieder geval veel succes..