Gestressed..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Gestressed..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-03 13:33

Flair is de afgelopen weken heel gestressed, niet elke dag. De ene dag loopt ze lekker ontspannen en de andere dag rent ze overal doorheen. Ze heeft geen energie teveel, ze komt genoeg los en word elke dag gereden of gelongeerd.
Ik vraag me af hoe dit kan komen en wat ik er tegen kan doen?

Wat ik nu doe als ze gestressed is, is teugels los en voltes draven, dan is ze nog vrij rustig. Zodra ik mijn teugels op maat pak begint het stressen, heel kort en onregelmatig lopen met haar hoofd in de lucht en er is niks meer mee te beginnen. Ik heb haar in een gestressde bui ookal eens door andere mensen laten rijden en die konden er dus ook niks mee.

Iemand een oplossing of tips?

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 17:37

Ik ken ook een paard die dat heeft (heb er vandaag nog op gereden zelfs..), hij is dan rustig en er hoeft maar iets te gebeuren of hoofd in de lucht en oncontroleerd baar hard gaan. Ik moest dan mijn handen laag en naar voren doen en met zit en stem hulpen naar de stap. Vanuit daar veer rustig aan opbouwen en opnieuw proberen.
Het werkte heel goed, en we kwamen steeds iets verder. Maar soms dan stresde hij weer en weer naar de stap.

Ik zou alleen niet weten waarom ze het de ene dag wel doet en de andere dag niet.

Succes!!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 20:14

als het echt stress is, heel veel geduld hebben. het kan natuurlijk ook gewoon verzet zijn, door te gaan rennen en uit elkaar te drukken om zo niet aan het werk te hoeven. er is ook een kans dat ze last heeft van haar gebit.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-03 20:25

Ik kan het wel medisch gaan zoeken, maar waarom doet ze het dan niet elke keer als ik haar rij, het is echt wisselend. Ze is ook vaker gestressed als het vrij druk in de bak is.
Dat ze niet aan het werk wil zou kunnen natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 11:43

Ik vraag me ook af of dit wel stress is. Bij een lange teugel blijft ze rustig alleen bij het aannemen van de teugels wordt ze druk. Dat lijkt dan eerder op verzet en dat kan rijtechnisch of medisch zijn.
Je moet je paard iig goed naar de hand toe blijven rijden. Let er op dat je heel geleidelijk de teugels aanneemt. Probeer dat punt op te zoeken waarbij jij een fijn contact hebt en je paard toch rustig blijft. Probeer daar heel voorzichtig aan steeds een stapje verder in te gaan. Let er op dat je je paard voorwaarts blijft rijden want een paard kan alleen van achter naar voor naar de hand toe gereden worden.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 20:43

Ik ga met Jippie mee *LOL*
MIjn paard wil ook nog weleens druk worden als ik mijn teugels oppak(ook als ik het heel geleidelijk doe), hij weet dan dat we echt aan het werk gaan en probeert er even onderuit te komen.
Nu kan ik hem daar in een paar passen doorheen rijden, maar je hebt ook wel gezien hoe het een half jaar geleden was.
Blijf gewoon goed met je been naar je hand rijden, wendingen en langzaam lichtrijden/zwaar zitten. Laat haar niet onder je vandaan rennen!
Als je het niet zo op kan lossen is het misschien toch een medisch probleem, maar Flair kennende zal het wel een truukje zijn om onder het werk uit te komen. Maar houdt het voor de zekerheid in de gaten! *LOL*

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-03 17:13

Vandaag en gister deed ze weer normaal, ik denk dat het inderdaad gewoon onder het werk uitkomen was.