trekpaard en dressuur?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

met een trekpaard dressuur gaan starten, vinden jullie dat kunnen?

ja...
61 (78%)
nee.....
12 (15%)
weet het niet/ ik heb mijn twijfels, omdat....
5 (6%)

Totaal aantal stemmen: 78


brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

trekpaard en dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-03 00:20

Ik was even benieuwd wat jullie hiervan vinden Haha! .....wij doen dus alles met onze paarden: marathon, ploegen, recreatief rijden, aangespannen rijden en keuringen etc...er mist nog 1 ding en dat is echt dressuur starten!
Nou gaan we binnenkort beginnen met het beleren van de jongste en denk dat ik haar dressuurmatig wil laten lopen. Ze loopt super aan de hand en denk dat ze dat ook zo gaat doen onder het zadel, maar dat is natuurlijk afwachten. Ik ben in iedergeval van plan om de B uit te rijden en bevalt het ons niet, gaan we gewoon wat anders doen... Ik weet dat ik nooit heel erg hoog kan komen, want trekpaarden zijn niet in staat om alle dressuurmatige dingen te kunnen....maar B en L zou ik wel kunnen met haar denk ik!
Ik hoor van veel mensen dat ze het debiel vinden en dat een trekpaard niet in de ring hoort, terwijl er paarden zijn die het wel super doen....ik rijd 2 hengsten die een dressuur-clinic lopen en ze doen het perfect Haha!
...en ik hoor ook veel mensen die het onwijs leuk vinden en zeker ook bijzonder!
Volgens mij moet je dan wel een beetje lef hebben, want veel mensen zullen het niet waarderen en je voor alles uitmaken.....maar loop toch al voor L*L, dus kan me totaal niet schelen Clown
Ik wil graag jullie mening weten Knipoog Haha!

Koudbloedigheid dat is pas het mooie leven! 'shed a tear because i'm missing you, but I'm still alright to smile'profiel under construction


Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 01:21

Gewoon doen!
Lijkt me juist gaaf om eens een trekpaard de ring in te zien komen Haha! Laat ze gewoon zien dat het kan, en als jij het leuk vind, waarom zou je je dan iets aantrekken van andere mensen?
Sommigen zullen het als de grap van de eeuw zien, anderen zullen vinden dat je het niet kunt maken, maar ik zou het wel waarderen als iemand een leuke proef neer kan zetten met een trekpaard.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 01:37

DOEN joh! Ik vind ze keileuk. Moet eerlijk toegeven, tot een jaar terug vond ik zelf paarden met "spillebenen" het mooist, slanke typjes, ranke fiere bouw ... pas recent ben ik verliefd geworden op die stoere échte paarden, Clysdales, Percherons, Shires, Ardenners, Trait Du nord, Tinkers ... echt, om te kwijlen zo mooi, en ... bovendien hebben ze veel meer in hun mars dan kracht en kalmte alleen!!! Ze zijn miskend vind ik, dus zeker doen!!!!!!! En voor ik nu bokt-storm veroorzaak, "spillebeentjes" vind ik nog steeds leuk hoor, heb van beiden eentje, en het zijn beiden schatjes, ik heb gewoon paardjes met wat "meer" leren waarderen, c'est tout!

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48200
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 12:15

absoluut DOEN !!! Ik vind het juist mooier en leuker om bv een trekpaard te zien dan al die "skinny" KWPN'ers en NRPS'ers.. Haha!

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 12:21

DOEN!!! Ik kom kijken, we wonen niet zo héél ver van elkaar vandaan Knipoog. Ik kom je coachen in ieder geval! Haha!

:* Astrid Alida - fashion & beautyblog: astridalida.com
/3 Haflingersdressuur (Subtop): Happy Haflingers (Instagram)

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 12:22

Oh, er stond trouwens nog een heel stuk in de Bit over, en daar stond ook een 'Dressuurplaatje' bij, volgens mij waren dit Belzen ofzo...

:* Astrid Alida - fashion & beautyblog: astridalida.com
/3 Haflingersdressuur (Subtop): Happy Haflingers (Instagram)

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-03 18:43

astridastrid schreef:
Oh, er stond trouwens nog een heel stuk in de Bit over, en daar stond ook een 'Dressuurplaatje' bij, volgens mij waren dit Belzen ofzo...

leuk dat je me komt coachen Haha! we zijn nog niet zo ver hoor, ze vind het zadel nu super okay, maar duurt nog wel even voordat ze echt bereden gaat worden! we doen niks overhaast!
Ik rijd om mijn stage op de nationale en internationale kampioenshengst Zephir van waardzicht en daar heb ik samen met een ander meisje een clinis trekpaardendressuur mee gegeven en dat was erg cool!

Ik hoorde het dat er wat in het bit stond! is het de moeite waard om te lezen......wat zeg ik nou....alles met trekpaarden is de moeite waard Schijnheilig
Ik was al van plan om vanavond hem te gaan halen Knipoog

Ik rij nu op een frieze stermerrie wedstrijdjes, maar ze is nu kreupel door een schop van een ander paard...maar ik vind dat mijn paarden ook gewoon netjes kunnen lopen, vandaar dat ik graag met Brechje wil gaan starten. Er worden wel wedstrijden voor belzen en haflingers gehouden door het stamboek, maar dat vind ik niet zo.....echt starten is veel leuker!
Maar als het zover is dan horen jullie het meteen!

Koudbloedigheid dat is pas het mooie leven! 'shed a tear because i'm missing you, but I'm still alright to smile'profiel under construction

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 01:06

Ehhhhh.......hoe zit het met de galop? Lukt dat een beetje?

Persoonlijk zie ik het nog niet helemaal voor me een Bels in de dressuur. Bij dressuur denk je aan lichtheid en elasticiteit, das niet meteen het eerste waar je aan denkt bij Belzen Verward

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-03 01:17

fabienne schreef:
Ehhhhh.......hoe zit het met de galop? Lukt dat een beetje?

Persoonlijk zie ik het nog niet helemaal voor me een Bels in de dressuur. Bij dressuur denk je aan lichtheid en elasticiteit, das niet meteen het eerste waar je aan denkt bij Belzen Verward


je moet eens weten hoe geweldig ze kunnen galoperen(in alle soorten en maten), die van mijn zusje kan ook de piaff lopen en dat soort dingen.
Ik snap dat veel mensen denken dat ze weinig tot niks kunnen, totdat ze eens zelf een dressuurproefje rijden (me too) en helemaal verkocht zijn. Ik heb ook altijd een ander beeld gehad van deze paarden, totdat ik er dus zelf eentje ging rijden Lovers Vinessa rijd aan de teugel en loopt daarbij super uitgestrekt...het is jammer dat mijn scanner het heeft begeven...maar ik had hier nog een hele mooie actiefoto van haar Lovers dat bewijst dat ze zeker ook een proefje kan rijden! Je hebt natuurlijk altijd van die slonzen ertussen zitten, zoals onze Truus...maar voor een harde rengalop kun je haar wakker maken hoor en zeker weten dat er weinig paarden haar bijhouden Haha!
Heb je wel eens van de Power Horse Competition gehoord? dat is een goed voorbeeld van belzen en hun behendigheid en snelheid..dit is wel voor de kar, maar waarom niet onder het zadel!
Maar wie weet wordt ik wel beroemd met mijn Brechje....de spaanse pas heeft ze al geleerd, of ze het onder het zadel doet weet ik nog niet, maar dan kan ze zeker al die andere dingen ook leren Knipoog

Koudbloedigheid dat is pas het mooie leven! 'shed a tear because i'm missing you, but I'm still alright to smile'profiel under construction

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-03 01:24

wist je dat ze ook uitstekend kunnen springen Haha!
mevrouw Brechje had het 2 maanden geleden niet zo naar haar zin in het weiland en toen sprong ze maar over het hek van ruim 1.20 Haha! en ze had nog een hoop ruimte over ook Knipoog Ik was me dood geschrokken, maar ze vond het zelf niet zo boeiend....echt niet dat ze daar nog in het weiland gaat Tong uitsteken Maar mocht het met dressuur niet lukken, dan kunnen we altijd nog gaan springen Scheve mond Haha!

Koudbloedigheid dat is pas het mooie leven! 'shed a tear because i'm missing you, but I'm still alright to smile'profiel under construction

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 10:33

Als je het leuk vind dan moet je dat zeker doen hoor. Je geeft zelf al aan dat je er niet veel van verwacht en dat je iig de B door wilt rijden. Dat moet denk ik ook wel mogelijk zijn.
Maar echt serieus dressuur kun je er niet mee rijden. Ee trekpaard is gefokt en geselecteerd om zijn stuwende achterbeen dat hij nodig heeft om een ploeg te trekken. Bij een dressuurpaard draaid alles om het dragende achterbeen waarbij hij zijn eigen gewicht leert dragen. Bovendien mist een trekpaard daarbij souplesse. Voor een trekpaard zal het dus onmogelijk zijn verzamelde oefeningen als piaffe/passage/uitgestrekte gangen of pirouettes te laten zien. Misschien dat je het paard iets kunt leren dat er in de verste verte op lijkt [cirsusdressuur] maar dat heeft weinig te maken met een echte gedragen verzamelde oefeningen zoals we dat in de wedstrijdring zien.
Trekpaarden zijn machtig mooie paarden die hun eigen kwaliteiten hebben en die liggen niet in de dressuur, als je er mee wilt dressuren prima, maar realiseer je dat wel.

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 10:43

Als je het leuk vind moet je het doen.. maar ik zie het eerlijk gezegt nog niet helemaal voor me..
Maar je moet doen wat je denkt dta goed is!

ceelylover

Berichten: 1010
Geregistreerd: 18-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 11:25

ik zou het wel doen hoor.. ik denk niet dat je er mee in de z mee komt maar lijkt me wel leuk hoor!! als je er dressuur me rijd wil ik er wel een softo's van zien! succes alvast!!

Take A l0ke @ mY pr0file

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 15:08

Doen.
Maar je zult wel raar aangekeken worden denk ik.
Hopelijk respecteert de jury je tegen die tijd!
Alvast succes, en hopelijk doet je scanner het snel weer, want ik ben toch wel benieuwd!

Brabantse Fries ;)

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 16:36

brechje schreef:
je moet eens weten hoe geweldig ze kunnen galoperen(in alle soorten en maten), die van mijn zusje kan ook de piaff lopen en dat soort dingen.
...maar voor een harde rengalop kun je haar wakker maken hoor en zeker weten dat er weinig paarden haar bijhouden

Maar wie weet wordt ik wel beroemd met mijn Brechje....de spaanse pas heeft ze al geleerd, of ze het onder het zadel doet weet ik nog niet, maar dan kan ze zeker al die andere dingen ook leren Knipoog


Dressuur rijden is wat anders dan kunstjes leren.

Als een Bels goed gebouwd is naar zijn rasstandaard is hij gebouwd om te trekken. Dat gaat niet samen met verzamelde gangen.
De meesten staan erom bekend dat ze NIET goed kunnen galopperen!

Eerste vereiste bij dressuur is lichtheid en souplesse. Dat zal je met een Bels nauwelijks kunnen bereiken...........

Vergeef me maar ik krijg een visioen van een voorbij denderende Bels waardoor het juryhok zo begint te schudden dat de schrijfster het commentaar niet meer kan noteren Haha! Haha! Haha!

MirandaMax
Berichten: 172
Geregistreerd: 21-06-02
Woonplaats: Woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 20:21

Ik denk dat je toch wel met een Trekpaard wat dressuur kan rijden, maar denk dat je toch met veel dingen moeite zal hebben, en sommige dingen misschien wel nooit zal kunnen doen.

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 20:29

DOEN!! Laat iedereen maar zien dat niet alleen kwpn knollen dressuur kunnen lopen!

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

Pasterza

Berichten: 2693
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 20:54

Heej wisten jullie dat er hier in nederland een trekpaardhengst is die Z-dressuur rijdt (onder t zadel)? Jaja, heb m zelfs op video staan. Hij heet dancer en wordt/werd gereden door Ulrieka Avontuur. Een paar jaar geleden deden ze mee aan een show in duitsland die op tv werd uitgezonden (op WDR) en heb t ff opgenomen. Dusss starten met die belg! Sommige belgen kunnen t dus echt wel !

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-03 22:08

schaapjuh schreef:
Heej wisten jullie dat er hier in nederland een trekpaardhengst is die Z-dressuur rijdt (onder t zadel)? Jaja, heb m zelfs op video staan. Hij heet dancer en wordt/werd gereden door Ulrieka Avontuur. Een paar jaar geleden deden ze mee aan een show in duitsland die op tv werd uitgezonden (op WDR) en heb t ff opgenomen. Dusss starten met die belg! Sommige belgen kunnen t dus echt wel !

ja dat weet ik...coby en anky hebben ook een proef gereden op 2 belsen en ze deden het uitstekend Haha! daarnaast rijd de hengst Zephir van waardzicht op M1 niveau, maar zijn bijrijder is helaas gestopt....nu mag ik op hem rijden Knipoog
En wat veel mensen niet weten, is dat er 3 lijnen rondhuizen bij de belzen:
zeeuwse lijn, vlaamse lijn en branbantse lijn (heet eigenlijk anders) en dat geeft aan hoe de paarden gebouwd zijn......je hebt zwaar gebouwde trekpaarden, 'normaal'gebouwd en chique gebouwde paarden, dit ligt aan hoe de lijnen vroeger dus gekruist zijn (chique=arabierenbloed)......onze brechje en vinessa zijn dus meer chique gebouwde trekpaardjes, marion is een zwaargebouwde en truus heeft een normale bouw!
Wacht kan wel proberen of ik die foto kan fotograferen met mijn digi...misschien dat hij goed te zien is..... Haha!

Koudbloedigheid dat is pas het mooie leven! 'shed a tear because i'm missing you, but I'm still alright to smile'profiel under construction


brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-03 22:34

kon die ene foto onder het zadel nergens vinden, maar heb wel 2 andere gevonden die een beetje weergeven dat het kan...
Afbeelding
deze hengst rijd M..vind deze foto niet zo heel erg mooi, maar dit paard is het bewijs dat het kan Knipoog
Afbeelding
onze vinessa in de wei...hier was ze nog niet onder het zadel, maar daar kan je wel zien hoe vrij ze kan bewegen....sorry van de onduidelijkheid, maar is foto van foto en weerspiegeld erg. Nu is ze al een jaar onder het zadel en zo loopt ze dus ook onder het zadel(iets meer uitgestrekt want is nu extra getraind) en mooi aan de teugel.
Als ik die actiefoto vind van haar onder het zadel zal ik hem ergens plaatsen. Ik had een andere foto van haar in de wei, waar ze nog beter loopt, maar kreeg het niet voor elkaar om hem over te fotograveren, was te overlicht....maar jullie moeten het maar met deze doen! Haha!

Koudbloedigheid dat is pas het mooie leven! 'shed a tear because i'm missing you, but I'm still alright to smile'profiel under construction

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 23:21

die twee foto's geven meteen het probleem aan: op de voorhand en met een stuwend achterbeen ipv voorbeen.

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-03 23:43

Lielle schreef:
die twee foto's geven meteen het probleem aan: op de voorhand en met een stuwend achterbeen ipv voorbeen.

weet ik wel...maar het gaat erom of ik ga starten, niet of ik heel hoog ga komen....ik rij voor mijn plezier, niet voor de prestaties Haha!
mijn paarden blinken uit in hun exterieur Schijnheilig We gaan B starten, daarna misschien een begin aan L, verder ga ik toch niet komen en hoef ik ook niet te komen.
Ik zie hier op de manege allemaal van die dozen die amper in de B halen met hun paardjes en ondertussen mijn paarden voor alles en nog wat uitschelden , wil ze laten zien dat een trekpaard meer kan dan ze denken en een betere proef rijden dan hun paard ooit zou doen...zou het niet verwonderlijk vinden als ik hoger eindig met mijn paardjes en ze laten zien dat ik zeker wel kan rijden Haha! kan ik ook wel Tong uitsteken ...Ik heb 3 gewone paardjes uitgebracht op wedstrijden en ben niet zo heel fanatiek, maar heb Omar (Inspekteur x Ulft)toch in een korte periode naar de M gereden en dat zonder dat ik heel veel les heb gehad. Gewoon op gevoel. Wil gewoon 'mijn ras' promoten als een veelzijdig paard en niet als een dom en slome knol! Terwijl dat dus totaal niet zo is.....denk dat ze veel meer in hun mars hebben dan een groot aantal paarden die 'voor de lol' starten. En nee, een echt dressuurpaard gaat het niet worden, maar dat is ook niet de rede dat is dit ras heb gekozen...ze zijn mooi, machtig en super lief....maar zijn ook bijdehand en hebben veel pit
mijn brechje:
Afbeelding
dit is het paardje waar ik mee wil starten, zij is 1 van de chique uitvoeringen onder de trekpaarden Haha! zeg nou zelf, ze is toch een mooi paardje Lovers Haha! Knipoog en dit maakt me verliefd op het ras Tong uitsteken Kwijl
Vind dat lompe logge bij mijn meisje wel meevallen, ze oogt meer richting sierlijk en 'licht' als je het binnen trekpaardennormen houd tenminste Haha!

Koudbloedigheid dat is pas het mooie leven! 'shed a tear because i'm missing you, but I'm still alright to smile'profiel under construction

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-03 23:51

fabienne schreef:
Als een Bels goed gebouwd is naar zijn rasstandaard is hij gebouwd om te trekken. Dat gaat niet samen met verzamelde gangen.
De meesten staan erom bekend dat ze NIET goed kunnen galopperen!

Vergeef me maar ik krijg een visioen van een voorbij denderende Bels waardoor het juryhok zo begint te schudden dat de schrijfster het commentaar niet meer kan noteren Haha! Haha! Haha!


Er is een goedgekeurde dekhengst....Tonic.....die in uitgestrekte draf door de baan gaat en je moet dan het publiek zien, die vinden het prachtig Haha! Maar zo overdreven kunnen mijn paardje nog net niet.(.....de oudste laten we toevallig door hem dekken)!
Ik ken geen 1 trekpaard die niet kan galoperen, wij gaan elk jaar op dagtocht in zeeland met meer dan 50 trekpaarden en reken maar dat ze allemaal in galop over het strand denderen....maar ik geloof ook wel dat er trekpaarden zijn die dat niet kunnen of nog nooit hebben uitgeprobeerd Tong uitsteken

en dat laatste.....lijkt me erg cool Haha! sensatie Knipoog doe ik het tenminste op 1 punt beter laat de jury op positieve manier uit hun pan trillen voor een DENDEREND applaus zie het al voor me Haha! dolle Koe in de bak! Knipoog

Koudbloedigheid dat is pas het mooie leven! 'shed a tear because i'm missing you, but I'm still alright to smile'profiel under construction

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 02:08

Ik zou me meer zorgen maken om de gezondheid van het paard dan wat de jury van jouw prestatie in de ring vindt. Zoals hier al gezegd wordt zijn deze paarden niet voor dressuur gefokt. Ik denk dat het dressuurmatig rijden van deze dieren een enorme aanslag op de botten en pezen is, laat staan als je er mee gaat springen. Moet je eens voorstellen wat voor een denderend gewicht die benen moeten verdragen in de galop! Ik denk dat het voor geen enkel paard gezond is om hem iets te laten doen waar ie totaal niet voor gefokt is en de bouw/bewegingen niet voor heeft. Een arabier trekt ook geen boomstammen.

Gewoon lekker recreatief onder het zadel rijden kan natuurlijk geen kwaad, maar als je echt dressuurmatig gaat trainen zou ik wel dondersgoed uitkijken dat dit werk hem niet kilt. Een B proef zou, afhankelijk van het paard, nog wel moeten kunnen. Overigens heb ik een tijdje een Belgisch koudbloed gereden, een inmiddels 7 jarige ruin van 1.85m hoog. Hij is als 3 jarige ingereden en is sindsdien altijd dressuurmatig getraind. Hierdoor heeft hij bespiering ontwikkeld die anders is dan als wanneer hij gewoon als trekpaard aan het werk was gegaan. Hij heeft nu als 7 jarige zelfs wat schoudervrijheid en begint wat meer onder te treden. Hij heeft een aantal stap-draf proeven gelopen en prijzen + winstpunten gehaald. Op het moment is ie zo in vorm dat ie geen gek figuur zou slaan in een B-proef. Hij heeft als het ware rijpaard gangen ontwikkeld. Hoger dan B zal hij niet hoeven lopen, daar is gewoon te zwaar voor en dat zou niet gezond meer voor hem zijn.

Afbeelding

Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 03:39

Ik ben dan wel benieuwd hoe een beetje natte buitenbaan eruitziet als je net je proefje hebt gereden Knipoog
Niet l*llig bedoeld hoor maar ze zal wel aardig wat graspollen kunnen verplaatsen met haar hogere gewicht en grote hoeven.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: kimmetje26, marygoround en 13 bezoekers