'Nederlandse kloonbaby geboren'

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 

Moet het wettelijk toegstaan worden mensen te klonen?

Ja
8 (7%)
Nee
88 (86%)
Ik heb geen mening
6 (5%)

Totaal aantal stemmen: 102


Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

'Nederlandse kloonbaby geboren'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-03 20:55

'Nederlandse kloonbaby geboren'
De tweede gekloonde baby is vrijdagavond geboren. Het zou gaan om een meisje van een lesbisch paar uit Nederland dat geboren is in een 'Noord-Europees land'. Dat heeft Clonaid zaterdag bekendgemaakt.
Volgens Bart Overvliet, het Nederlandse hoofd van de aan Clonaid gelieerde sekte Raelian, maken de moeder en het kind het goed.

Het zou gaan om een meisje van een lesbisch paar uit Nederland dat geboren is in een 'Noord-Europees land'. De Nederlandse kloon zou 2,7 kilo wegen en om 22.00 uur zijn geboren. In welk land dat gebeurde, wil Clonaid niet zeggen om de privacy van de ouders te beschermen. De moeder zou geen lid van de Raelian sekte zijn, maar heeft ze zelf contact opgenomen met Clonaid.

Clonaid kondigde op 27 december aan dat de eerste gekloonde mens geboren was in Florida. De organisatie wil daarvoor echter geen bewijzen leveren, naar eigen zeggen om de privacy van de ouders en het kind te beschermen. Wetenschappers betwijfelen het waarheidsgehalte van de bewering van Clonaid.

Clonaid is opgericht door de religieuze sekte Raelian, die geloven dat buitenaardse wezens 25 duizend jaar geleden door middel van klonering de mens heeft geschapen. Leider Claude Vorilhon, die zichzelf Rael noemt, zei vrijdag dat zijn beweging en Clonaid twee verschillende organisaties zijn en dat hij zich niet verantwoordelijk voelt voor de beweringen van Clonaid.

Het klonen van mensen is verboden in Nederland, maar er is geen wet die het baren van een gekloonde baby verbiedt.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie hiervan vinden.
Moet dit wettelijke worden toegstaan? Of juist niet? En wanneer vind je dat klonen effectief kan zijn?


Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 21:04

Ik vind van niet. Wetenschap is mooi, maar klonen van mensen en dieren lijkt me ongezond. Ik heb geen geloof, maar hecht wel aan de menselijke ziel. Wat gebeurt met die ziel als er gekloont wordt? Laten we eerst de het hele wezen van de mens maar eens te ontrafelen voordat we ze klonen.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 21:06

nee niet klonen.
Willen we over een paar eeuwen maar 1 soort mens hebben of zo?

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 21:12

Nee vind dat je daar niet aan mag rommelen. Veels te gevaarlijk en onzinnig zijn al genoeg mensen.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 21:29

Waar houdt het dan op?
Ik snap niet dat we hier naar toe willen?

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 21:52

Ik vind dat klonen van mensen en dieren als manier van voortplanting absoluut niet mag en wereldwijd verboden moet worden!
Maar ik vind dat klonen ten behoeve van de wetenschap wel toegestaan moet blijven. Op bepaalde voorwaarden uiteraard!

Ik ben het dus voor één keer eens met de fransen Haha!

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*


Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 22:27

Natuurlijk ben ik tegen klonen,
het houd nooit ergens op.
Het hele idee is gewoon ziek.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 22:32

Ik zelf zou het heel erg vinden, als dit bericht waar is.
Ik vraag me altijd af, om wat voor dingen het hier gaat; imo is het alleen maar zo, dat "men" wil bewijzen dat zoiets überhaupt mogelijk is.
Ieder mens/dier is uniek, maar dat zou wel eens heel erg kunnen veranderen! Het zou natuurlijk niet erg zijn, als er allemaal van die tiepjes zoals ik rondlopen Pling Knipoog , maar je moet er toch niet aan denken, als de wereld overspoelt gaat worden met Bin Ladens, Sadam Hoesseins, Adolf Hitlers, Jack the Rippers en aanverwante figuren ! Gek genoeg, zullen juist dát de mensen zijn, waar mee gekloond gaat worden; allemaal onder het motto: dan kunnen we gaan onderzoeken wat de beweegredenen van deze mensen zijn/waren Frusty !

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 22:36

Ik snap de lol van dat klonen niet, je hebt dan 2 dezelfde mensen Verward . Lekker saai. Daar komt bij dat de gekloonde naar verwachting zeer jong zal sterven, waarom zou iemand dat aan doen? Ik vind het ontzettend ethisch onverantwoord. Heeft iemand 'The boys from Brazil' gelezen van Ira Levin? Het schijnt dat ze in WO2 ook echt al zover waren (Dr Mengele) dat het klonen mogelijk was en dat er sinds die tijd al veel meer geexperimenteerd is en veel meer gekloonde babies geboren zijn dan er naar buiten gebracht is. Dus wie weet zitten we straks echt met een hele meute gekloonde Hitlers....lekker idee.

Ik vind trouwens dat het klonen van organen voor transplantaties wel moet kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 23:54

Grappig dat je over Boys form Brazil begint, daar moest ik ook aan denken. In dat verhaal waren alle babies ook ondergebracht in een vergelijkbaar gezin etc. Waar het het nature-nurture verhaal aangaat, bleken allebie wel hun invloed te hebben.
Hoe kan een gekloonde babie trouwens 'geboren' worden? Hoe werkt dat?
Verder sluit ik me aan bij Rom, goeie gedachte.

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 00:02

organen klonen is prima, perfect zelfs, zolang niet iedereen donor is, en er zoveel vraag is en te weinig aanbod

maar mensen klonen.,. Iedereen is uniek, en dat moet zo blijven

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 00:03

Volgens mij wordt de gekloonde cel gewoon bij een vrouw in de baarmoeder gebracht.
Over het nature-nurture verhaal wordt aardig gediscussieerd, maar ik denk dat ze allebei ongeveer even veel invloed hebben.

sunshine

Berichten: 12055
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 00:33

Ik ben er tegen.
Waar is het goed voor? Laat het gewoon zoals het is!

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 00:47

Nee, ik ben er dus tegen. Nog even en er wordt op een dergelijke manier met de genitica van de mens geklooid dat de 'perfecte' mens zal worden geproduceerd. Waar houdt het op? Ieder mens is inderdaad uniek, en dat moet zo blijven. Je moet niet sollen met de natuur. Ik ben ook niet gelovig, maar vind dit wel erg ver gaan. Het klonen van zelfs schapen vind ik niet normaal.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 06:28

Ik vind klonen dus niet kunnen. Mensen hebben genoeg keuzen die ze kunnen maken als ze kinderen willen. Mensen zouden allang blij mogen zijn met wat God hen geeft. Zo langzamerhand gaat de mens zich boven God stellen en waar gaan we dan heen?
Ik ben nogal gelovig dus vandaar mijn antwoordje. Dit is hoe ik erover denk! Schijnheilig

Some love last a lifetime...Some love last forever!!!
http://www.freewebs.com/martellstables
Profiel is weer aangepast!!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 07:49

Tegen.
Waar ligt straks de grens? In hoeverre kun je op deze manier je perfecte baby bestellen? Nee, ik vind het maar eng gedoe, krijg er de kriebels van. Bovendien vind ik het vreselijk overbodig. Er zijn nu al kinderen genoeg die geen enkele kans krijgen op deze wereld. Laat mensen zich daar maar eens mee bezig houden!

* To Belg, or not to Belg *

marel

Berichten: 681
Geregistreerd: 03-12-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 11:47

Wat ik mij afvraag is of dit bericht 'officieel' is, is dit werkelijk onderzocht en bevestigd dat het daadwerkelijk gaat om gekloonde baby? Ik heb zo mijn twijfels...
In ieder geval vind ik het ronduit absurd om mensen te klonen, ik vind dat wetenschap iets moet toevoegen, maar wat is het nut van een kloon? Met levende wezens speel je niet, punt. Ben het er niet mee eens, het druist tegen de ethische principes in, het moet verboden worden.
Organen klonen is een heel ander verhaal natuurlijk, zoals al werd gezegd.

Het kan misschien dienen als troost dat, in al onze rampspoed en onheil, hij die iets verliest en er wijsheid uit put, een winnaar is.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 12:01

Ik hoop dat het bericht niet klopt. Ik ben tegen klonen. Het slaat nergens op om een exacte kopie van een bepaald mens te creeeren. Dan heb je straks van die freaks die in het hotel waar Britney Spears geslapen heeft, een haar of wimper of wat dan ook van haar zoeken en met behulp van dat DNA haar gaan klonen. En wat heb je eraan? Ik heb liever dat iedereen gewoon uniek blijft. Het is al erg genoeg dat je soms hoort dat iemand een soort van 'dubbelganger' van je gesignaleerd heeft. Dan voel je je echt raar. Moet je voorstellen hoe sterren zich zouden voelen als ze gekloond worden, en hoe de wereld eruit zou zien met allemaal gekloonde Bin Ladens en dergelijke (die dat waarschijnlijk wel weer als compliment zouden zien) en als bijvoorbeeld iedereen zijn held als kind wil hebben. Je kind moet een goede ruiter zijn, maak dan een kloon van Jos Lansink of Anky van Grunsven. Dat slaat toch nergens op! Het is helemaal nergens voor nodig. En bovendien denk ik dat die gekloonde kinderen veel zwakker zijn dan een normaal mens dat niet gekloond is.
Ik ben bang dat het misschien ooit wel zo ver komt dat we alles perfect willen hebben: genetisch gemanipuleerde groenten en dieren, misschien zelfs gekloonde dieren ("ja, het zou toch zonde zijn als een paard als Olympic Bonfire verloren zou gaan....") en dan ook nog eens gekloonde mensen, zodat niemand meer 'rare dikke heupen', 'een misvormd gezicht' of wat dan ook heeft. Ik vind dat echt onzin. Kom op, laat de natuur lekker zijn gang gaan en laat de wereld lekker bestaan uit bijv. de minder sterke, maar misschien wel mooie dieren en de hele mooie dieren die misschien wat minder sterk zijn en dan natuurlijk ook de 'wondertjes'. Het is onethisch om daar wat aan te veranderen.

Citaat:
Heeft iemand 'The boys from Brazil' gelezen van Ira Levin?

Ik heb het boek een tijd geleden ook gelezen en schrok er nogal van. Het is een boek en dus (hopelijk!!!!) fictie, maar je wordt wel even met je neus op de feiten gedrukt. Ik zie het wel gebeuren dat er wat freaks zijn die Hitler zouden willen klonen en daar moeten we dus met een goede en strenge wet zeker een stokje voor zien te steken!

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 15:02

DiamondCheckers schreef:
Mensen zouden allang blij mogen zijn met wat God hen geeft. Zo langzamerhand gaat de mens zich boven God stellen en waar gaan we dan heen?


maar ja, waar ligt de grens dan? klonen mag dus niet, organen klonen misschien, maar dan kan je net zo goed de hele medische wetenschap stoppen, want daar 'stelt de mens zich ook boven God' toch?

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 15:07

ah, er was dus al een cloontopic.

ik vind dat je absoluut de cloontechniek moet onderzoeken. clonen is een nieuw stuk gereedschap wat ons wordt gegeven. het zou dom zijn om die aan de kant te schuiven op basis van ethische bezwaren. dat alles exact op elkaar zal lijken is maar een beginfase in de techniek. denk aan het clonen van organen of oplossen van allerlei medische problemen mbv. de techniek.

als dit een nieuwe stap is in onze ontwikkeling/evolutie moeten we die onderzoeken.

Amor Vincit Omnia

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 15:15

Ja dat is zo, voor de transplantatieproblematiek zou het een uitkomst zijn. Maar clonaid heeft mensen gekloond omdat ze geloven dat ze van aliens afstammen en dat ze zich zo voort moeten planten Verward Hebben te veel x-files gekeken

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 15:20

bijvoorbeeld kayla. we kunnen op dit moment de mogelijkheden nog niet inschatten, we hebben alleen maar spookverhalen gehoord en we hebben het gevoel dat elk mens uniek moet zijn en dat dit zal veranderen.

stel je voor dat je organen van je paard kan laten klonen of andere beschadigde delen, zodat ze weer perfect in orde zijn. misschien is het een nieuw punt in de fokkerij van de toekomst. want de doelstelling van fokken is: om een genetisch beter paard te krijgen dan zijn ouders.

vroeger dachten mensen ook dat electriciteit een duivelse uitvinding was. *LOL*

Amor Vincit Omnia

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 15:23

Ja maar ik blijf klonen alleen nuttig vinden voor enkel organen ed, hele mensen klonen vind ik echt onzin.

sunshine

Berichten: 12055
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 16:38

DiamondCheckers schreef:
Ik vind klonen dus niet kunnen. Mensen hebben genoeg keuzen die ze kunnen maken als ze kinderen willen. Mensen zouden allang blij mogen zijn met wat God hen geeft. Zo langzamerhand gaat de mens zich boven God stellen en waar gaan we dan heen?
Ik ben nogal gelovig dus vandaar mijn antwoordje. Dit is hoe ik erover denk! Schijnheilig



Ik ben ook gelovig en ben het hier helemaal mee eens.
Ook al zeg ik dat wel niet maar ik vind dat je gelijk hebt. We moeten blij zijn met wat we hebben....maargoed...de mens wil weer eens wat anders doen.
Laat de natuur gewoon zoals het is!!!

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 16:39

Dus jij gaat nooit naar een dokter Sunshine? En je laat je niet opereren als dat nodig is?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amanda_T, Anoukjuuuhh, C_estmoi, DexterM, Domi_94, GoogleAdsense, Ik_is_Ik, Maaaarije, Molly1230, redbutton, RoronaZorro en 98 bezoekers