pelham bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

pelham bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-03 13:00

Hee, ik las laatst een boek van Heather Moffett, Verlichtte rijkunst heette het, en het sprak me helemaal aan. Alleen een dingetje: zij was helemaal voor het gebruik van een pelham bit. Kan iemand me wat meer over dit bit vertellen? En zijn er ook mensen die het zelf gebruiken? Ik zou graag wat ervaringen van mensen met dit bit willen horen.


Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 14:09

Ik rijd met een Westernpelham. Ik rijd alleen op de onderste teugel, omdat ik niet met dubbele teugels overweg kan. Als je "zachte" handen hebt en er op de juiste manier mee omgaat krijg je de paarden mooi nageeflijk, ook als je daarna weer overstapt op een normale trens zijn ze nageeflijker. Je hebt geen constante verbinding met de paardenmond, maar een los-vast contact. Even oppakken en weer loslaten. Op die manier. Ik gebruik pelhams, waarvan de sacharen apart te bewegen zijn, zodat je een zijdige teugeldruk kunt gebruiken. Het Linda-Tellington-Jones bit schijnt een fijn bit te zijn, maar het mondstuk is wat aan de dikke kant, dus kan alleen voor paarden met veel ruimte in de mond.

Wie vrij wil zijn als een adelaar, moet wel zijn vleugels durven uit te slaan.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 15:11

Het is niet voor niets dat dit bit in de dressuurring neit is toegestaan en in de springring pas vanaf de klasse Z.
Een behoorlijk scherp bit waar je een goede hand voor moet hebben. Bij alles wat je doet en veranderd moet er een achterliggende gedachte achterzitten om je paard te verbeteren, ik vraag me af waarom je er zomaar zo'n bit in gaat hangen als er geen aanleiding toe is. Als die aanleiding er wel toe is moet je het proberen zien te verbeteren, met of zonder dat bit. Maar vaak is het beter om een gewoon bitje in te houden en hem daarop fijn in de mond zien te krijgen.
(Al heb je natuurlijk altijd paarden die niet op een simpele bustrens te rijden zijn, maar dat zijn uitzonderingen)

Caira
Berichten: 26054
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 15:32

Zo een uitzondering had ik Steef, mijn tinkermerrie was verschrikkelijk hard in de mond, toen ben ik met meedewerking van een vakkundig instructrice aan de slag gegaan met een liverpool ( ong. dezelfde werking) om irish het gevoel te laten krijgen van nagevelijkheid. Nu 2 maanden later rijd ik haar vrolijk op een trensje! dus het kan werken, mits onder de juiste begeleiding!

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 19:26

Hier in Nederland heeft iedereen iets tegen bitten met een hefboomwerking. Zou zielig zijn enz. Ik krijg ook altijd standaard commentaar als ik zeg dat ik mijn paarden op een pelham rijd.In andre landen is het heel normaal dat men met zulke bitten rijdt, vooral tijdens
buitenritten e.d. Ik denk dat je bij een trens ook goed handen moet hebben, je rijdt nml. met een constant contact. Iemand met onvaste handen kan het paard dan flink storen.
Lees eens het boek "Het paard, het bit en de ruiter", hier staat veel info. over verschillende biten en het gebruik ervan.

Wie vrij wil zijn als een adelaar, moet wel zijn vleugels durven uit te slaan.

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-03 20:01

Ah thanks Ran, ik was al een tijdje op zoek naar zo'n boek. Nou ja laat ik het zondag gewoon eens aan mijn instructrice vragen, die weet wel of het wat voor me is.

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 20:21

Ik reed Flap vroeger op wandeling (in groep, met springen) wel eens met een pelhalm omdat hij met een trens weleens te hevig werd (en dan echt door de bol ging, door de teugel springen en steigeren). De pelhalm deed zijn werk perfect. Ik reed met 1 teugel aan een verbindingsriempje tussen de twee ringen. Nu flap beter op mijn zit- en beenhulpen reageert heb ik hem niet meer nodig, zelfs niet in grote groepen. Hij gaat fijn op zijn trensje, tot mijn groot jolijt, want eigenlijk ben ik niet zo voor zware bitten. In sommige gevallen (veiligheid) kunnen ze soms wel eens nuttig zijn, maar ik zou er toch geen algemene regel van maken.

more with less

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 22:56

Wat is nou het grote verschil tussen een gebroken en een ongebroken ? De gebroken zijn de scharen apart te bewegen en is zachter ? Of wat anders ?

.

Josephine

Berichten: 249
Geregistreerd: 10-10-02
Woonplaats: Brabantse Boerenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 17:23

tjee, dus als ik het goed begrijp is een pelham bit dus sterk! Ik begrijp uit het boek van Moffet dat het juist een paardvriendelijk bit is! Ik houd het nu toch maar gewoon op mijn enkelgebroken dikke bitje.
pff, dat valt tegen zeg...

Ons paardje dankt de hemel dat haar baasjes zo str*nteigenwijs zijn!! Antoine de Bodt, bedankt!

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 17:26

gebroken is zachter dan ongebroken. Te vergelijken met een stang en een trens

more with less

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 23:15

[quote="kenomaxbe"]gebroken is zachter dan ongebroken. Te vergelijken met een stang en een trens.

Een stang heeft ook een hefboomwerking, dus dit kun je denk ik niet vergelijken met een ongebroken trens. bij een gbroken mondstuk zijn de scharen apart te bewegen en het heeft een notekrakerswerking.

Wie vrij wil zijn als een adelaar, moet wel zijn vleugels durven uit te slaan.


Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 03:28

laat we dan zeggen een ongebroken trens is scherper dan een gebroken trens, wat waarschijnlijk bedoelt word

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 03:24

Een ongebroken trens is niet per definitie scherper, het hangt af van de mond van het paard en van wat voor werking je in een bit zoekt. Een gebroken trens heeft een notekraker werking op de onderkaak, er zijn paarden die hier absoluut niet tegen kunnen en die veel beter lopen op een ongebroken trens of een ongebroken stang (bit met hefboomwerking).
Een pelham is een bit wat je ALTIJD met 4 teugels moet gebuiken omdat anders de hele werking ervan in het niets opgaat. De werking van een gebroken pelham is te vergelijken met de werking van een stang en trens en wordt dan ook vaak als overgangsbit gebruikt. De werking is helemaal niet scherp als je voornamelijk op je bovenste teugel rijdt, dan is de werking hetzelfde als van een gewone water- of bustrens. Pak je de onderste teugel erbij dan krijg je pas een hefboomwerking: de werking van een stang bij een stang en trens. De lengte van de onderste teugel bepaald de scherpte van de inwerking.

Over het gezever in NL over bitten met hefboomwerking: ik ben her er helemaal mee eens dat die bitten een onterecht negatief image hebben. Elk bit dankt zijn scherpte aan de handen van zijn gebruiker. Iemand die goed met een bit met hefboomwerking kan rijden doet minder schade dan iemand die zijn handen niet stilhoudt maar rijd op een water- of bustrens.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 bezoekers