wanneer mogen veulentjes weg bij de ma?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Vietjuh
Berichten: 259
Geregistreerd: 17-11-02

wanneer mogen veulentjes weg bij de ma?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-03 18:33

hallo,
mijn vraag is: wanneer mag een veulen bij zijn moeder vandaan? mag dat als ze zelf kunnen eten en drinken of pas na een bepaalde tijd???
wat vinden jullie?? nou ik hoop veel recaties te krijgen!

groetjes Veronica


KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 18:41

Natuurlijk moeten ze eerst zelfstandig kunnen eten, bij ons gaan ze rond de vijf, zes maanden van moeders af. Wel blijven ze nog een tijdje naast elkaar staan. Wij leggen de lat bij de veulens zelf, sommige veulens zijn blij als ze van die ouwe bemoeial af mogen andere kruipen het liefst terug in de schoot........ Sommige zijn er gewoon eerder klaar voor dan andere maar gemiddeld vijf A zes maanden

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 19:06

Die van mij werd op 4 maand gespeend. Ze was er helemaal klaar voor, haar moeder was het duidelijk zat, en bovendien was ze gaan beginnen luchtzuigen. Uit vrees dat het veulen dit ging overnemen is ze vervroegd afgespeend geworden. Al bij al is het beter dat de kleintjes wat langer bij moeder kunnen bljiven, maar zoals hierboven aangehaald, elke veulen is anders, en elke situatie is anders, maar 3 maand zoals af en toe gebeurt is echt wel aan de vroege kant al zullen ze het ook wel overleven, maar ze hebben de leer-bagage nog niet mee van hun moeder zoals waar te mesten, wat te eten en vooral NIET te eten, wie te vertrouwen ... dat leren ze over een tijdspanne die langer is dan drie maand. Een veulen mag gerust tot 7-8-9 maand bij moeder blijven, maar bij hengstjes moet je natuurlijk op zijn gedrag letten dat hij z'n eigen moeder niet gaat (test)dekken.

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 19:32

Het minimale is toch wel 3 maanden. Ik zou er zelf de voorkeur aangeven om ze lekker zo lang mogelijk bij de moeder te laten.

Stel dat het veulen in de lente wordt geboren, dan lijkt het me een mooie tijd om in de herfst het veulen in een inschaarweide te zetten met leeftijdsgenootjes.

Op zoek naar de zon!!!

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 20:29

Hoe langer, hoe beter, de meeste merries jagen hun veulen vanzelf weg, meestal ligt dat bij een maand of acht, maar soms ook eerder, ligt aan de situatie. vijf maanden is echt te kort, uitzonderingen daargelaten.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 20:51

Die van mij is op 5 à 6 maand "van de speen" gehaald. Ze heeft zo 2 weken naast haar moeder op stal gestaan tot haar uier weg was en heb ze dan na nog 2 weekjes samen terug op de wei gezet (ze zijn al die tijd enkel en alleen gescheiden geweest door een schrikdraad) Al die tijd hebben ze onbeperkt contact gehad maar zogen was uitgesloten.
Nu is ze alweer 9 maand en ze staat nog steeds bij haar moeder. Geeft geen enkel probleem als ik ga rijden of wat dan ook, en ze leert nog iedere dag van haar moeder

Jammer genoeg vetrekken beide morgen naar een nieuwe baas...dan worden ze dus definitief van elkaar gehaald.. Huilen

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 00:56

het minimum is 100 dagen , dus iets meer dan 3 maanden
maar over het algemeen vind ik 5 tot 6 maanden beter, mijn oude verzorgpaard heeft haar veulens bij zich mogen houden tot ze ze zelf zat was de ene keer was dat na 6 maanden en twee veulens heeft ze ruim 9 maanden bij zich gehad

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 10:43

100 dagen is veelste weinig. wil je een veulen zonder trauma en voldoende anti stoffen zit je echt wel aan de 6 maanden. is het langer mogelijk zou ik er niet 2x over denken, maar ze lekker bij elkaar laten.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

MrMagic

Berichten: 705
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 15:30

het echte minimum zit bij de drie a vier maanden en is op zich ook niet zo'n probleem.
Maar het is wel beter om toch nog even te wachten tot een veulen zo'n 5 maand is. Dan krijg je toch zeker een mooier en sterker (gezonder) veulen Lachen

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 15:36

Idd minimaal 3 maanden. Bugs is bij 3,5 maand op de wei gegaan. Bij hem was het toch waarscheinlijk nog wel wat te vroeg, want hij werd wel ziek, miste de voeding stoffen in de melk denk ik nog.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 20:56

Ik heb mijn veulen afgespeend op vijf maanden. Toen merkte ik dat ze er klaar voor was.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane


Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 02:10

3 maanden is eingelijk te kort , 100 dagen moet je eingelijk als het absolute minimum houden (als er om wat voor redenen niet mogelijk is om het veulen langer bij de merrie te houden dan) je zou denken wat maakt het dan nog voor verschil die5 of 6 dagen maar het verschil is duidelijk merkbaar, die paar dagen zijn heel belangrijk

tuurlijk is het veel en veel beter om het veulen er langer bij te laten (liefst 5 tot 6 maanden (of nog langer als het haalbaar is in de situatie en voor de merrie)

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Vietjuh
Berichten: 259
Geregistreerd: 17-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-03 19:13

allemaal reuze bedankt hoor!!

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 19:22

Ik kende een veulentje waarvan de moeder na 3 maanden is overleden, hij leefde gelukkig met nog andere veulens + moeders maar dit is niet goed voor hem geweest. Ik denk dat 6 maanden het beste is, mits ze elkaar niet eerder helemaal zat zijn.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Evito_06, GrapeshotBot, Jane808, roosjenat en 43 bezoekers