Hoe denken jullie over nierproblemen bij een paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Hoe denken jullie over nierproblemen bij een paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-03 19:07

Ik heb nu al een aantal keer ervaren dat een paard heel nier gevoelig is. En dus voor veel problemen kan zorgen.
Zelfs zo erg dat een paard bijna onhandelbaar is. Met rijden en het humeur er onder kan lijden.

Wat zijn jullie ervaringen en gedachten daarover?


Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 20:29

Yorghos heeft als 3 jarige nierproblemen gehad en hij is er doodziek van geweest. Het heeft echt lang geduurt voordat hij weer een beetje zichzelf was...
Ik begrijp alleen jouw vraag niet zo goed. Wat bedoel je met "niergevoelig" ? Een paard dat gevoelig is als je de nieren "betast" heeft bij mijn weten behandeling nodig. Een gezond paard kan die aanraking wel velen meen ik. Yorghos reageert er tenminste helemaal niet meer op.
Maar misschien begrijp ik je vraag niet zo goed.

* To Belg, or not to Belg *

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 22:39

Mijn ervaring is dat alternatief genezers met grote regelmaat de diagnose stellen dat de nieren niet functioneren. Gevoeligheid van de nieren stel je vast dmv urine- en bloedonderzoek.
Hoe is in jou geval de diagnose gesteld?

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 22:49

Net als Jippie heb ik het idee dat in de alternatieve hoek erg snel wordt gegrepen naar de diagnose "nierproblemen". Leverproblemen worden ook veelvuldig genoemd.
Ik krijg wel eens het idee dat het een gemakkelijke uitweg is wanneer ze het ook niet weten. En er zijn er heel wat die volgens mij geen idee hebben waar ze mee bezig zijn.

Inderdaad is met bloed- en urine onderzoek gemakkelijk aan te tonen of er daadwerkelijk een probleem zit.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-03 23:08

Kan best waar zijn, wat jullie zeggen.
Ik heb het alleen zo ervaren.
Bij netty is geconstateerd dat ze last van haar nieren heeft, door er licht op te drukken. Hij deed nog wat dingen, maar uhm..... geen idee wat. Homeopaat zullen we maar zeggen..... Haha!
Ik mocht het zelf ook doen. Verklaart ook waarom ik er nooit mocht poetsen, zonder dat ze haar oren in de nek legt.

Wat ik nou me nou afvraag waarom het dan wel dat na de nierkuur beter is geworden, ik daar nu gewoon mag komen en zij veel vriendelijker is en niet zo humeurig?
En ik meer kan vragen met rijden.

Ik wil absoluut niets beweren hoor. Ik was namelijk ook heel huiverig. Nog steeds. Maar idg heb ik een goed ervaring.

Ik hoor het niet alleen van homeopaten e.d. Maar ook gewoon in de wandel gangen en ik lees het ook.
Waarom de nierdeken?
Toch ook, omdat de nieren gevoelig zijn?

Ik weet het verder ook niet, daarom vraag ik hier jullie mening. Misschien dat er dan wat meer duidelijkheid ontstaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 23:31

Sorry, maar een dergelijke diagnose zegt mij helemaal niets. Het kunnen net zo goed de rugspieren geweest zijn. En een nierdeken helpt in ieder geval om die niet te snel laten afkoelen na het werk.
Dat jij na de kur verbetering hebt gemerkt geloof ik direct maar dat wil nog niet zeggen dat verbetering is opgetreden nav de kuur.
Een niet erg wetenschappelijke aanpak.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-03 00:22

Ik beweer ok niet dat het zo is. Maar ik was wel zeer verbaast.
Dat zul je begrijpen.
Ik vraag dus ook wat jullie ervaringen hier mee zijn en niet wat jullie van mijn ervaring vinden.
Het is Btw niet mijn eigen paard.

En dat het niet een wetenschappelijke aanpak is, dat begrijp ik ook.
Maar dat doet er nu niet toe.
Laatst bijgewerkt door Tigger op 03-01-03 00:32, in het totaal 2 keer bewerkt

prompter

Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 00:28

De nieren kun je niet voelen van buitenaf! Erboven zitten de lendewervels met enorm brede en platte zij-uitsteeksels, en onder die uitsteeksels zit nog een dik vetschort. Juist om de nieren te beschermen tegen beschadiging van buitenaf.
Wanneer een paard gevoelig is op de "nierplek", dan is hij gevoelig op zijn rugspieren - en dat zijn heel veel paarden, helaas....

Extremely rare and Beyond Compare

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-03 00:44

Dus we zijn genept?
Het had niets met de nieren te maken?

Waarom wordt dat dan gezegt?
Duidelijk een manier om goed gelovige/ wanhopige mensen geld uit hun zak te laten rollen?

Maar dan heb ik nog geen verklaring voor het feit dat het beter gaat?
Hmm, lastig.

prompter

Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 00:54

Je bent inderdaad genept, en dat gebeurt verdorie zo vaak! Ik ben best wel een fan van alternatieve geneeswijzen, maar er lopen zoveel beunhazen in rond die mensen geld uit de zak kloppen met hun ondeugdelijke diagnoses en behandelingen.

Ik heb cursussen gevolgd bij Erik Laarakker (holistisch dierenarts) en Gerry van Oossanen (arts en acupuncturiste), mensen die echte artsenpapieren in huis hebben, juist om een beetje te begrijpen waar het allemaal om gaat en om de "neppers" er wat eerder uit te halen. Niet dat ik heilig in deze twee geloof, maar ze hebben ten minste een behoorlijke opleiding gevolgd.

Natuurlijk kunnen paarden last van hun nieren hebben, maar echt, dat kun je alleen dmv bloed- en/of urineonderzoek constateren, nooit van buitenaf. Het wordt gauw geroepen in het alternatieve circuit, omdat je het zelf moeilijk kunt controleren en omdat veel paarden op die plek gevoelig zijn.

En wat voor kuur heb je gekregen? Hoe weet je wat daar in zit, en of dat echt voor de nieren was en niet een milde pijnstiller/ontstekingsremmer, die de rugspieren wat tot rust heeft gebracht?

Moeilijk hoor, gezondheid van mens en dier, en helaas een hoop beunhazen.... en mensen die geloven in die beunhazen, niet omdat die mensen dom zijn, maar gewoon goed van vertrouwen - en dat vertrouwen wordt misbruikt.

Extremely rare and Beyond Compare

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-03 01:06

Ik voel me nu toch wel een beetje dom.
Ik ga niet zomaar met iemand in zee. In goed vetrouwen die man laten komen.
Laat ik blij zijn dat het goed is gegaan en de klachten over zijn. Ongeacht of het nu de nieren waren of niet.

Maar geloven zij zo erg in zichzelf? Niemand is hier mee gebaad lijkt mij.

Iig bedankt voor de toelichting.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 01:37

Wie was die man? Dat niemand anders meer genept wordt door die kwakzalver...

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-03 01:57

Ik denk dat namen noemen geen zin heeft. Ik doe dat zoiezo niet.
Als je in een diagnose als deze gelooft is dat de keuze van die persoon.
Ik weet nu dat ik niet zo snel meer de diagnose "nierprobleem" geloof.
Laat dat dan een les zijn. Daar hoeft geen naam aan te pas te komen.

Ik zeg ook nog steeds niet dat ik genept ben, in wezen ben ik dat ook niet, want het gaat nu goed.

Ik vraag me nu alleen maar af, hoe het nou eigenlijk zit.
Zeker als ik lees dat de nieren niet gevoeld zouden kunnen worden.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 09:12

promptertje schreef:
De nieren kun je niet voelen van buitenaf! Erboven zitten de lendewervels met enorm brede en platte zij-uitsteeksels, en onder die uitsteeksels zit nog een dik vetschort. Juist om de nieren te beschermen tegen beschadiging van buitenaf.
Wanneer een paard gevoelig is op de "nierplek", dan is hij gevoelig op zijn rugspieren - en dat zijn heel veel paarden, helaas....


Dit is voor mij ook nieuw. Ik zie zo vaak mensen drukken op die plek. "Kijk maar, jouw paard heeft ook last van zijn nieren..." Maar het klinkt logisch wat je zegt. Heb je misschien een plaatje hierbij?
De diagnose bij Yorghos is destijds gesteld aan de hand van bloed- en urineonderzoek. In zijn geval was er dus wel een probleem en dat is goed opgelost. Maar ik begrijp uit dit verhaal dat het een veel voorkomende (foute) diagnose is?

* To Belg, or not to Belg *

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 10:22

Nou om weer even ontopic te gaan. Mijn paard had dus erge nierproblemen. Keurig vastgesteld door bloedonderzoek door een veearts die ook op de homeopatische weg is gegaan. De man Meneer v/d Bosch heeft mij goed geholpen. El Roy bleek de eiwitten die in hollandse voer zitten en gras niet te kunnen verwerken. Hij werd hier lusteloos van en kreeg exceem. En wel in die mate dat hij zich tegen muren en hekken opgooide en binnen 2 weken helemaal open lag. Ook bleef hij achter in de groei en ging achter koehakkig staan.

Sinds hij op zijn medicijnen staat (de naam heb ik ff niet naast mij liggen) is het 1000 X beter gegaan. Hij heeft geen jeuk meer en is 4 cm gegroeid. dmv speciaal bekappen en goed eiwitloos voer staat hij al een stuk rechter achter. Hij groeit mega goed en zijn manen lijken ook weer ergens op. Hij staat nu op 2 kg onderhoudsbrok met weinig eiwitten en 1 kg havens muesli zonder haver. Ook krijgt hij hooi en dit gaat goed. In de zomer mag hij vanwege zijn eiwit probleem maar max 1 uur op het verse gras staan. Ik mag juni stoppen met de medicijnen, want dan moet alles het weer goed doen. Iedere 3 maanden onderzoeken we zijn bloed. En het is ondertussen al flink verbeterd.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

prompter

Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 10:34

Ik zal vanavond even in mijn anatomieboeken zoeken, of ik een duidelijke afbeelding van de locatie van de nieren kan scannen. Ik kwam op internet (dierenartsensite) nog de opmerking tegen dat de nieren alleen via rectaal onderzoek gevoeld kunnen worden.

Kijk Merilyn, zoals bij jou is het echt op de juiste manier gediagnostiseerd en behandeld! Fijn dat je paard zo is opgeknapt, want paarden kunnen wel degelijk overbelaste nieren hebben, dat is geen fabeltje.

Extremely rare and Beyond Compare


prompter

Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 22:42

OK, ik heb een plaatje gescand uit "Illustrated atlas of equine anatomy" van R.J. Riegel (staat helemaal vol met dit soort geweldige plaatjes) waarop je de linker nier (Left kidney) kunt zien liggen, een eind onder de lendewervels. Ik denk dat ze zo'n 10-15 cm onder de huid liggen, die kun je dus echt niet voelen van buitenaf:

Afbeelding

Ik hoop dat er nu niemand meer intrapt wanneer er boven de lendewervels op de rug wordt gedrukt en er een "gevoelige nier" zou zitten...

Extremely rare and Beyond Compare

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-03 00:21

Hij duwde bij mij ook iets aan de zijkant, net naast de wervels.
Maar dat kan ook niet dus......

Weet je wat ik niet snap? Als die man nou gewoon had gezegt wat het wel was, dan was er toch nog niets aan de hand geweest. Hij geeft punt 1 een goede diagnose, punt 2 ook dan verdiend hij zijn centen, punt 3 iedreen wordt er gelukkiger van.

Ik snap het niet hoor.
Maar dat zal wel te makkelijk zijn..... Haha!

prompter

Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 00:31

Het probleem is: wanneer hij zegt dat het paard last heeft van zijn rugspieren (wat dus meestal het geval is) dan zegt hij eigenlijk dat het de schuld van de ruiter is - en dat willen de meeste mensen toch niet graag horen (en dat kan ik me eigenlijk best wel indenken). Dus vandaar "hocus-pocus-het zijn de nieren", lekker vaag, komt vast van het voer, heeft iedereen vrede mee - ook het paard, als dat opknapt.

Wanneer je zegt dat het door het rijden komt, denken een hoop mensen al gauw "hoe komt die vent daar nou bij, ik rij toch goed" en ze gaan weer op zoek naar een andere oorzaak. Kijk, en dan heeft hij zijn centen niet, dus drie keer raden waar hij voor kiest.

En dat opzij van de wervel duwen wat je zei: dat is alleen maar aan de zijkant van het doornuitsteeksel duwen, die brede zij-uitsteeksels van de lendewervels zitten daar nog onder.

Grappige avatar heb je trouwens ineens Haha!

Extremely rare and Beyond Compare

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-03 01:01

Cool he? Haha!

Hmm, oke duidelijk.
Nu lees ik hier toch ook dat veel mensen nog steeds bij nieren komen.
Net ook weer.

Ik blijf het vaag vinden, maar dat kun je me niet kwalijk nemen denk ik..... Tong uitsteken

Ik weet nu dat ik iig niet meer hoef te hopen dat het iets met de nieren te maken heeft.
Maar wat zijn dan bijv kenmerken dat een paard last heeft van zijn nieren? Dat wil ik dan nog wel even weten.

Het rijden gaat overigens nu wel aardig. Ik rij nu ook heel anders dan voorheen, krijg nu behoorlijk les Haha!
Haar achterhand was ook enorm belabberd, dat gaat nu gelukkig ook beter.
Waarschijnlijk reed ik haar wel degelijk verkeerd. En door de samenloop van omstandigheden heeft ie mazzel gehad dat ik anders ging rijden toen die man kwam......

Nou ja, moeilijk onderwerp, als ik nog eens een idee heb..... Haha!

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 10:37

Hetgene wat je wel op die plek kunt voelen is de nier-meridiaan. Iets uit de acupressuur. Dat is niet de nier zelf. Volgens de acupressuur kan pijn op de meridiaanpunten duiden op een blokkade ergens in het lichaam. In de bit staat iedere maand zo'n geel boekje over acupressuur. Erg interessant maar offtopic Knipoog

Niets zo charmant als een paard in her land.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 10:41

Tigger schreef:
Maar wat zijn dan bijv kenmerken dat een paard last heeft van zijn nieren? Dat wil ik dan nog wel even weten.


Nierproblemen gaat meestal gepaard met een slechte schilferige huid, kale plekken en jeuk.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 11:33

Tigger schreef:
Maar wat zijn dan bijv kenmerken dat een paard last heeft van zijn nieren? Dat wil ik dan nog wel even weten.


Slecht drinken, moeilijk plassen, conditieverlies...
Yorghos plaste in een uurtje rijles soms wel 3x. Dat was voor mij de aanleiding om een oorzaak te zoeken. Daarnaast werd hij ook plotseling mager en lusteloos.

Prompertje, bedankt voor het plaatje. Dat maakt het weer een stukje duidelijker.

Nu word ik wel weer nieuwsgierig naar hoe dat zit met die meridiaan.

* To Belg, or not to Belg *

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 14:39

Kenmerken zijn vaak dat er boven de nieren korstjes kunnen ontstaan, vaak hebben ze ook schilfers over het hele lichaam (een soort roos), nieren zijn verwerkers van afvalstoffen, en deze zijn vaak overbelast.. ik vind het niet heel erg vreemd dat deze diagnose is gesteld!!
Waarschijnlijk was er wel meer aan de hand, maar dat kon hij niet vertellen.
Heeft hij je ook medicijnen mee gegeven, zoja zou je me dan de namen kunnen geven.
Ik weet namelijk dat Solidago een reinigingskuur is voor de nieren, deze kan verder helemaal geen kwaad voor de rest, en het is nooit verkeerd als de nieren even geholpen worden door ze te reinigen..
Maar je kan de nieren inderdaad niet voelen, dat is onzin, ik denk wel dat je genept ben, maar als je medicijnen gehad hebt, zou je dan de namen even door willen geven?
Dank je wel..
Groetjes Marielle

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

prompter

Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 15:01

Linda250 schreef:

Prompertje, bedankt voor het plaatje. Dat maakt het weer een stukje duidelijker.

Nu word ik wel weer nieuwsgierig naar hoe dat zit met die meridiaan.


Nou, ik ben nu toch zo leuk met de scanner aan het spelen.... hier is eerst de niermeridiaan:
Afbeelding

Zoals je ziet komt die niet eens in de buurt van de nieren zo krijg je nou verkeerde informatie over het alternatieve circuit Lips are sealed

Hier is de meridiaan die er wel overheen loopt, eigenlijk de belangrijkste en langste meridiaan van allemaal:
Afbeelding
Heb je hier wat aan, Linda?

Extremely rare and Beyond Compare


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Armani1985, Bytespider en 126 bezoekers