NSPS of NMPRS fokken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

NSPS of NMPRS fokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-03 14:05

Ik heb een heel leuk NSPS merrietje van 85cm hoog. Ze is erg chique gebouwd en heeft een aparte schimmel kleur met aalstreep.
Nou wil ik grotendeels voor mezelf fokken, maar houd ik altijd in mijn achterhoofd dat er ook wel eens wat verkocht moet worden. Nu twijfel ik heel erg met wat voor hengstje ik zal fokken. Als ik zie wat voor prijzen er in de mini paardjes rond gaan, zou ik bijna denken dat het financieel interesanter is om met NMPRS te fokken.
En haar moeder is schimmel, haar vader vos, ik wil ten eerste kijken of ik een hengstje kan vinden wat haar minpunten verbeterd maar zoek dan ook iets aparts.


Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 16:41

Tja, wat vindt je zelf mooier of leuker? Er zijn inderdaad wel hogere prijzen bij het NMPRS maar dat is over het algemeen ook niet voor een 100% shet, of je moet een eerste premie en kampioen fokken. Als je met een Amerikaanse of Falabella mini gaat kruisen krijg je er inderdaad meestal meer geld voor, maar het dekgeld is dan ook duurder natuurlijk.
Misschien eerst een keertje proberen met een goedkoper hengstje, om te kijken hoe ze fokt? Dan kan je daarna altijd een keer met een ander dekken om eens te kijken hoe, en wat, je daar weer uitkrijgt, en of er vraag naar is, of ze er genoeg geld voor bieden dus.
Ik had vorig jaar een eerste premie hengstveulentje die maar 2 ouders op papier had, en toch heb ik er een leuk bedrag voor gekregen. Daarentegen had ik het jaar ervoor, uit precies dezelfde combi, een derde premie hengstveulen en laat ik maar zeggen dat ik daar niks aan verdiend heb... integendeel heb hem voor een prikkie verkocht aan mensen die hem in ieder geval een goed tehuis wilden geven. Dat is het risico van fokken, 2 goede paardjes geven ook niet altijd een topveulen.

http://www.lindasminiatures.com
Minipaarden met uitstraling, exterieur, beweging en een bijzondere kleur!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 19:24

Hon is een vrij luxe shet (als ze niet baggervet is Haha!) op de NMPRS keuring haalde ze een 2e premie. Bij het NSPS had ze misschien zelfs geen premie gehad, omdat ze bij het NSPS weer terug gaan (terecht!!) naar het oude, zwaardere type. Hon zou hiervoor dus te luxe zijn (dit is me overigens verteld, zit zelf helemaal niet meer in het nsps).
betreft de prijzen van minipaardjes, dat hoeft niks te zeggen. Tuurlijk vang ik zeer waarschijnlijk meer voor hon's veulen dan als ze NSPS was, maar er zit dan ook een zoon van Toyhorse Midnight Shadow op. Dit betekend echter nog niet dat ik 15.000 euro voor het veulen kan krijgen. In de verste verte niet zelfs. Punt 1 is het kleine maat, en geen minimaat, punt 2 zit er nu eenmaal shetland in, en niet 100% amerikaanse of argentijnse lijnen.
Ben het dus met meavey eens, en ik denk dat jij de enige bent die deze keuze kunt maken


Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 22:00

Voor leukere keuringen moet je NMPRS gaan. Wat we nu tot nu toen samen gezien hebben is dat veel gezelliger.
Ik vind Paulien echt iets voor het NMPRS, iig meer dan voor het NSPS. Floor is meer NSPS maar die dan weer NMPRS op papier. Kunnen we ze niet van papier laten wisselen Knipoog .
Ik denk dat we het best eerst een goed NSPS hengstje moeten nemen en dan nog eens verder kijken.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 14:43

Ik ben het met Stef eens, als je een luxe pony hebt moet je vooral niet meer naar het NSPS gaan. En het is ook niet echt meer aantrekkelijk om te fokken voor het NSPS. De prijzen zijn te laag. Maar ze willen idd weer terug naar het oude systeem. Ik zou een jaar dan NSPS nemen en het nadere jaar NMRPS en kijken wat beter bevalt.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23411
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 10:02

ik ben nu een jaar lid geweest van het nsps en ik heb alleen maar gezeik gehad, ik heb een beetje het idee dat het een zooitje is daar. Ze sturen van alles op, vervolgens krijg je een brief dat ze een duplicaatpapier naar iemand hebben verzonden maar ze weten niet meer naar wie (juist naar mij). Ik ben er nu, een jaar later, klaar mee. Sharif gaat ook zekers naar het nmprs.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 14:51

daar een zooitje? hoe kom je er bij? Ze zijn al niet blij als je rond 9.00 uur aan de lijn hangt met een vraag hahaha Haha! Ik zit nog even te twijfelen of ik naar het NMRPS ga of bij het NSPS blijf. Ik ben er uit ik stap over!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 166 bezoekers