Strobuik?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Strobuik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-03 18:19

Denk je dat je eindelijk je paard wat op dieet kunt zetten nu ze niet meer in de wei komt maar alleen in de bak de hele dag en 's avonds op stal...
Tinka heeft nog steeds een ontzettend dikke buik.
Drachtig is ze niet, en heel veel voer krijgt ze ook niet.
3x per dag een plakje hooi en in totaal per dag 1,5 kilo Hartog Conceptbrok. Daarbij rijden we 3 a 4 keer in de week en dan ook lange buitenritten.
Vet is ze ook niet echt, maar die bolle pens!
Het geval is dat ze de hele nacht stro staat te vreten. En dan ook echt zo dat de stal elke keer bijna leeg is als je haar 's morgens weer buitenzet.
Nu zou een optie zijn om anders strooisel te gebruiken, maar stro zit bij het stalgeld in dus dat is 1. voordeliger en 2. makkelijker.
Daarom wil ik eerst vragen of jullie nog tips voor me hebben? Stro besproeien met iets ofzo dat ze het niet allemaal meer eet? Of iets anders?


Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 18:22

Misschien kun je haar meer hooi o.i.d geven zodat ze meer te eten heeft en niet aan het stro begint.
En kun je niet een onderlaag van zaagsel doen en daar bovenop wat stro, zodat ze niet zoveel stro te eten heeft?

Succes! Cool


Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 19:04

Ik ken mensen die zette hun aard op een dunne laag stro, en daarbovenop een dikke laag hooi zodat het paard gewoon eten kon.
En dan in de plas en poep hoek gewoon stro.
Of spuit azijn over het stro, dat hielp bij Lasagna geweldiggoed maar je moet er dan heel veel opspuiten.

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 19:32

Ik heb precies hetzelfde met Rinkja.
Ze is niet dik,alleen die buik....
Iets erover heen sproeien helpt echt niet,hoor.
Rinkja krijgt nu graszaadhooi,daar zit erg weinig in,dus ze kunnen er veel van hebben,en zo heeft ze de hele dag wat te knabbelen.
Er zit alleen wel te weinig in,om dat alleen te geven,
en meestal vind ze stro lekkerder,daarom meng ik er gewoon bermhooi doorheen.
's Avonds laat geef ik haar een dikke laag stro voor de nacht,
wat 's morgens voor de grootste deel vies of opgegeten is,en dan
doe ik er geen nieuw stro in.
Overdag staat ze maar op weinig of geen stro.
Maar dan moet je wel vaak de hoeven teren,omdat het minder goed is voor de hoeven.
Maar dat weegt niet op tegen het stro eten,want ze heeft er al twee keer koliek van gehad,dus kan ze beter overdag niet op stro staan,
want ze eet het toch meteen op,en dan staat ze ook weer zonder stro.
Zaagsel heb ik ook gehad,maar dan stampte ze al haar stront door de hele box,en kon er elke dag een nieuw pak in,als ik het weer schoon wilde hebben,dus dat werd te duur.
Ik zou iig geval hooi geven,waar weinig in zit,zodat ze veel te knabbelen hebben.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 20:50

Ik ken het precies... Ik laat het maar gewoon zo, ene dag is het erger dan de andere en ze lijkt er geen last van te hebben....

Zo hadden wij een pony op stal die te dik werd, dus die werd zonder pardon op dieet gezet, veel minder hooi kreeg ze. Tja, wat deed de pony, die ging dan maar stro eten met als gevolg koliek. Conclusie: pony moest op zaagsel, want van stro krijgt ze koliek. Sommige mensen hebben ook echt de echte oorzaak niet door he.... Denken er veel verstand van te hebben, maar goed...

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 20:58

Gewoon geen brokken meer (in 1 kg brok zit meer energie dan in een kg hooi, terwijl ze met hooi toch wel 5 keer zo lang bezig zijn) en veel meer hooi, dan wordt dat stro eten ook wel minder. Stro is moeilijker te verteren dan hooi.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 11:59

Bud deed hetzelfde. Vrat heel zijn stal leeg, en kreeg een strobuikje. Niet extreem, en het zat niet in de weg, maar mooi vond ik het ook niet Haha! Een daarbij komend feit was dat Bud waarschijnlijk stroallergie heeft. Hij staat sinds gisteren op zaagsel. Hij heeft het zaagsel al wel geproefd, maar vond het niet geslaagd *LOL*

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Letizia

Berichten: 12145
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 12:02

Ik zou ook verminderen op het krachtvoer, een handje na het rijden als beloning is al genoeg.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 13:48

Het zit vast niet in het krachtvoer als ik dat zo hoor. Waarschijnlijk is het net als bij Isolda, een grasbuik. (in dit geval dus strobuik en bij Isolda op het moment hooibuik)
Dan maakt het niet uit of je mindert in je krachtvoer, die opgeblazen buik blijft.
Als ik Isolda 'sochtends op de wei zet heeft ze een veel dikkere bolle buik dan als ik haar 'savonds weer ophaal.
Ik weet niet wat je er aan kunt doen eigelijk. Geen hooi of stro meer geven. Maar ja, je paard moet wat eten he? Knipoog

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-03 16:22

Kijk Jantina begrijpt mijn probleem Knipoog
Krachtvoer minderen zal idd niet helpen omdat ze niet vet is. Alleen idd die opgezwollen buik. Ga ik stro vervangen door hooi dan wordt ook de strobuik vervangen door een hooibuik enz enz.
Enige optie is denk ik ander strooisel of me er maar bij neerleggen...

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131848
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 16:32

Da's echt een heel lastig probleem Cody.
De hoeveelheid voer lijkt me zo op het eerste gezicht prima, zou ik niets aan veranderen.
Het probleem met stro eten is echt moeilijk op te lossen, tenzij je natuurlijk van bodembedekking verandert, maar dat is ook weer lastig.
Hebben jullie toevallig graszaadhooi op stal ?
Je zou eens kunnen proberen om er een paar plakken bij te geven.
Eten doet ze toch (of het nu hooi, stro of iets anders is Vork Knipoog), en graszaadhooi is wat lichter verteerbaar dan stro.

maaikysammy
Berichten: 765
Geregistreerd: 13-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 23:15

mijn pony eet ook z'n stro op, heeft ook zo'n dik buikje, maar ja weet ook niet zo goed wat nu te doen!!

ik weet wel dat je gewoon moet zorgen dat hij wel kan drinken, dan hoopt het zich niet als een prop op in de darmen!!

en idd zorgen dat er voldoende hooi ligt, dat vinden ze vaak toch wat lekkerder dan stro!!

veel succes en wil je me laten weten als je iets hebt gevonden, misschien helpt het bij Sammy ook!!!

Voor al uw fotoshoots!!!
https://www.facebook.com/macphotonl/

prompter

Berichten: 10916
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 23:19

Cody schreef:
Ga ik stro vervangen door hooi dan wordt ook de strobuik vervangen door een hooibuik enz enz.
Enige optie is denk ik ander strooisel of me er maar bij neerleggen...


Hoi Cody, meer hooi geven helpt echt! Op een of andere manier zitten ze van hooi toch eerder vol en worden ze er minder dik van, heb dit al bij tientallen dravers die we op stal hebben gehad gezien. Danny eet ook zoveel stro, maar als ze 's winters maar voldoende kuilvoer krijgt, dan valt ze keurig af, ook al staat ze tot aan haar knieen in het stro!

Extremely rare and Beyond Compare

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-03 23:25

Wat ik wel eens kan proberen is om 's avonds een plak hooi door het schone stro te mengen, want ik weet idd dat ze hooi lekkerder vindt, dus misschien gaat ze het dan een beetje tussen het stro uit zoeken en doet ze er dus zo langer over.
Drinken heeft ze overigens altijd tot haar beschikking.
Zal laten weten of ze minder stro gaat eten als ik het meng met een plak hooi.

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 01:50

je kunt hem ook na het eten een muilkorf omdoen, dan kan het stro niet meer in grote hoeveelheden naar binnen. Vriendin van mij deed dat bij haar paard en die stond dan de hele dag strootje voor strootje door die muilkorf heen te prikken. Verveelde zich in ieder geval niet.... Drinken uit een drinkautomaat kon ook gewoon, dus misschien is zo'n muilkorf ook een optie.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 13:30

Ik heb me er dus bij neergelegd Haha!
Want wat moet je dan? Je paard niets te eten geven, ander lichtverteerbaar hooi zou wel een goede optie zijn.
Dat hooi mengen door het stro zou een optie voor je kunnen zijn, maar ik denk dat zodra ze het hooi er tussen uit heeft, ze alsnog flink aan het stro gaat *LOL*

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 13:59

Kun je niet het vieze stro met het nieuwe stro mengen? (dus alleen drollen eruit). Het helpt bij [**] iig wel. Hij zoekt lang naar verse sprietjes maar knabbelt toch wel wat. Vingers aflikken


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 996981 en 49 bezoekers