[LO] Hoe kun je bij longeren???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

[LO] Hoe kun je bij longeren???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-03 17:34

hoe kun je bij longeren voorkomen dat het paard naar je toekomt of naar binnen valt??

Pinky_Girl: Titel aangepast. [LO] Toegevoegd!!

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 17:40

Zorg dat je ongeveer schuin achter je paard staat.
Hoe leg je dat uit?
Daarbij moet je de longeerzweep achter je paard houden. Op het moment dat je paard naar binnen dreigt te komen, gelijk de zweep erbij houden.
Ik doe ook weleens de zweep op de hoogte van haar flank. Dat drijft haar weer naar buiten.
Ga niet lopen slaan met de zweep, dat maakt haar alleen maar bang. Zachtjes aantikken kan wel.
Of je zweep laten "knallen" achter haar om haar voorwaarts te houden.
Zelf ben ik meer voor Stemhulpen.
Verbazend hoe snel paarden het oppikken.

Succes.

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 17:56

Ik longeer altijd met dubbele longe dan heb je dat probleem niet

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 20:07

Een driehoek vormen,
jij in het midden, beetje bij de achterhand, alsof je het paard naar voren wil duwen.
Contact met de mond van je paard, door de lijn strak (niet te) te houden.
En de zweep op de achterhand van het paard gericht houden.

Als dit echt in orde is kan je paard geen kant meer op.

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 20:16

Inderdaad, zoals Tigger en Antoinette reeds aangaven. Je moet een soort driehoek vormen met je paard. Zorg dat je met je lichaam steeds in lijn blijft met de achterhand van het paard. Wanneer het paard naar binnen komt, wijs je met de longeerzweep naar de schouder van het paard om het paard zo weer naar buiten te drijven. Met de longe golvende bewegingen maken kan ook helpen voor het paard op afstand te houden. Door middel van jezelf te verplaatsen kan je je paard ook doen vertragen en van hand doen veranderen. Wanneer je ter hoogte van de schouder komt te staan zal het paard vertragen, wanneer je ter hoogte van het hoofd komt te staat zal het paard stoppen. Met een beetje oefening kan je je paard aan de hand van wijzen met de arm (eventueel verlengd door de longe) je paard ook zo leren van hand veranderen. Met de stem kan je ook veel bereiken aan de longe. Telkens je een bevel geeft met je lichaam of zweep kan je het bevel ook zeggen. Op den duur zal het paard een bepaald woord gaan associeren met een bepaalde beweging en heb je helemaal geen lichaamstaal, zweep of zelfs longe meer nodig bij het longeren !
Succes !

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 20:27

Dank je Kenomaxbe.
Dat bedoel ik. Moeilijk uit te leggen.

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 23:03

shasta schreef:
Ik longeer altijd met dubbele longe dan heb je dat probleem niet

Idd.
Maar je moet het denk beeldige 3 hoekje gebruiken. En als hij naar binnen komt ff de zweep naar z'n schouder. Er een comando bij geven(bv. groot ofzo) helpt ook wel. Als je het al gebruik bij het wegsturen kan je het op ieder moment gebruiken als het er eenmaal in zit.

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 12:29

wat doe je dan met een paard dat echt superbang is van de longeerzweep?
De enkele keren dat ik mijn pony heb proberen te longeren, valt ze ook naar binnen (tenzij er iemand naast haar loopt). Als er dan iemand stiekem probeerde van mij een zweep aan te reiken, schiet ze opeens weg, terwijl ze zo'n beetje door haar achterbenen zakt (het doet me denken aan een hond die met zn staart tussen zn poten wegsprint). Ook als ik de zweep al vastheb en die niet meer naast mij houd, krijg ik zo'n reactie.
Ze is niet in het algemeen bang voor een zweep, op stal enzo mag ik met een zweep naast haar staan, haar aanraken,... Ook als ze aan de hand meeloopt en bijvoorbeeld een tikje krijgt omdat ze staakt, geen probleem. Ook als ik er opzit mag iemand mij een zweep aangeven, mag ik er mee langs haar ogen zwieren, allemaal geen probleem. Bij longeren wel. Iemand een idee hoe dat komt, of het op te lossen is?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 13:44

lekker laten doorschieten aan de longe en als ze dan wil ophouden nog een rondje doorgaan. Gewoon gebruiken dus, en raar gedrag negeren Haha!

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 19:57

Ik doe het altijd zo dat, als eht paard naar binnen wil komen ik met de zweep naar de schouder wijs. Verder niet

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 20:09

ja je moet in een 'pizzapuntje' staan,wanneer je pony naar binnenvalt sluit je m op met je zweep,idd wat SAKKIA zegt naar zn schouders wijzen.
Maar ook goed voorwaarts houden.

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 11:00

Ja, naar schouder wijzen met zweep of als je ook NH doet met je paardje je hand omhoog brengen. En voorwaarts houden.

JollyHumpy
Berichten: 1954
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 20:01

Bij mij help het ook als ik Jolly ''wegwijs'' met de hand die het dichtst bij haar hoofd is ...
wat ook helpt is een klein hulpteugeltje die je zo zet dat de buitekant steun geeft ( zorg wel dat ze naar binnen kijkt hoor !! )
en zoals iedereen al zegt met de zweep naar de voorhand wijzen !
Ook handig is als je je pony aanleert om op een comando van je weg te stappen ! dat kan je dan onder het longeren gebruiken !
succes ermee ! humpy (=shet) komt ook alsmaar naar binnen en dat doet hij vooral als ik niet in de "pizzapunt-vorm " sta ! en als hij dr genoeg van krijgt ! dus misschien is het ook een iedee om soms maar eens 5 minutjes te longeren en het langzaam optebouwen zodat het luek blijft !
nogmaals succes Haha!