werkstuk over Gehandicapten in de paardensport wie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kenyn

Berichten: 694
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Surhuisterveen (friesland)

werkstuk over Gehandicapten in de paardensport wie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-03 13:00

kan ons helpen?
Voor school moeten we een werkstuk maken. Wij hebben als onderwerp Gehandicapten in de paardensport. Alleen we hebben nog geen hoofdvraag.
Dit zijn onze deelvragen:

1. wat is de therapeutische werking?
2. wat voor invloed hebben paarden op de gehandicapten?
3. wat voor mogelijkheden hebben gehandicapten in de paardensport?
4. wat voor inkomsten hebben gehandicapten, is de paardensport dan
ook een te dure sport?
5. wat is het verschil in financiën tussen mensen die wel of niet
gehandicapt zijn?

Onze vragen zijn:

Wie weet een hoofdvraag?

Wie weet het antwoord op deelvraag 2?

Wie weet een site waar we info en foto's kunnen vinden ?

Is er iemand op bokt die met gehandicapten werkt of iemand weet die met gehandicapten werkt?

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 13:04

Ik ben journaliste en heb een tijdje geleden (halverwege november) een artikel geschreven over de Manege zonder Drempels in Bennekom. Ik wil je het artikel wel toesturen? Er staat ook wat in over de therapeutische werking en ook over de invloed van de paarden op de gehandicapten. Mocht je dan nog meer informatie willen nav mijn artikel dan kan je me altijd nog mailen of pb-en en kan je eventueel ook nog contact opnemen met de Manege zonder Drempels

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 13:07

Je zou het aan Jet kunnen vragen hier op bokt, zij is instructrice en geeft les aan gehandicapten die paardrijden. Ik ben begeleidster in een van de lessen Haha!
MIsschien dat je verder kan helpen maar ze heeft het erg druk dus ik
weet het niet zeker.

loes-freke

Berichten: 4483
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: drogteropslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 14:22

wat dach je bij joop stokkel informatie te winnen?
hij is zijn een arm en een been kwijt geraakt op jonge leeftijd, door een penhuisje dat niet afgesloten was.
eerst zwom hij en haalde goud en later is hij gaan paard rijden op manege gijsbrecht van amstel in ouderkerk aan de amstel.
ook hier in haalde hij goud als ik het goed had.
hij woond samen met vriendin (kan nu wel zijn vrouw zijn) in aalsmeer.
hij zal ongetwijfeld heel veel over kunnen vertellen.
het is een hele aardige man, dus je zal hem best kunnen bellen.
intresse pb me maar dan geef ik je verdere informatie.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 14:27

Je kan de FPG Federatie Paardrijden Gehandicapten bellen:
Dieuwke Papma, secr. FPG Wekeromseweg 8, 6816 VS Arnhem.

Bij de manege (Het Paardendal) waar ik lang heb gereden zijn ze bezig met het oprichten van de Groene Hart Ruiters (rijvereniging voor gehandicapten). Ze zijn ook aangesloten (of daarmee bezig) bij de fpg.
misschien kan je op www.gehandicapten.nl nog wat vinden.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 14:27

Ik heb dit nog gevonden:
Naar schatting niet meer dan 3% van de gehandicapten in Nederland beoefent een sport. Dit in tegenstelling tot de rond 75% van de valide Nederlanders. Sinds de jaren zestig wordt de beoefening van sport door gehandicapten sterk gestimuleerd. Het paardrijden is een van die sporten.

De Vereniging Federatie Paardrijden Gehandicapten (FPG) is sinds 1967 de overkoepelende organisatie van inmiddels ruim 70 stichtingen en verenigingen in Nederland die op non profit basis het paardrijden voor gehandicapten als doelstelling hebben.
Het doel van de FPG is de bevordering van het paardrijden door gehandicapten op een medisch, fysiotherapeutisch, psychologisch, pedagogisch en hippisch verantwoorde wijze. Zij ziet het paardrijden door gehandicapten als een combinatie van sportbeoefening, recreatief bezig zijn en therapeutische zorg. De FPG staat dan ook garant voor het op een verantwoorde wijze geven van rijlessen aan de gehandicapte ruiter. De instructeurs en instructrices krijgen daartoe een aparte opleiding. Het zgn. FPG-diploma wordt van overheidswege erkend.

Bij de lid-organisaties van de FPG rijden wekelijks ongeveer 6000 ruiters. Zij hebben een lichamelijke, zintuiglijke, verstandelijke of meervoudige handicap. Per jaar worden aan hen circa 200.000 lesuren gegeven. Voordat zij mogen paardrijden moeten zij medisch worden gekeurd. Bij de rijlessen aan lichamelijk gehandicapten is een fysiotherapeut betrokken. Wekelijks zijn enige duizenden vrijwilligers onze gehandicapte ruiters bij de lessen behulpzaam.

Voor de diverse soorten van handicaps zijn er allerlei aanpassingen ontwikkeld. Om de ruiter extra steun te geven zijn er zadels die vacuüm gezogen kunnen worden. Andere zadels zijn voorzien van een handgreep. Met klittenband te bevestigen zij- en rugsteunen op een versterkt zadeldek maken het mogelijk zwaar gehandicapte ruiters goed in het zadel te houden. Ook zijn er diverse aanpassingen aan teugels, stijgbeugels en andere onderdelen van het harnachement.

Thans zijn de volgende rij-activiteiten mogelijk:

- recreatief rijden;
- recreatief rijden met fysiotherapie;
- hippotherapie (doelgerichte fysiotherapie met het paard als hulpmiddel);
- voltigeren (als pedagogische/psychologische omgangsvormen);
- aangespannen rijden;
- wedstrijdsport (dressuur en aangespannen rijden).

Een deel van deze activiteiten bevindt zich nog in de opbouwfase en nog niet alle lid-organisaties kunnen deze voorzieningen aanbieden.
Een en ander is ook sterk afhankelijk van de vraag en de mogelijkheden van de ruiters.

De FPG hecht veel waarde aan het therapeutische karakter van het paardrijden door gehandicapten. Kinderen met gedragsproblemen bijvoorbeeld kunnen intermenselijke contacten oefenen via de ralatie die zij met het paard hebben. Het verzorgen van het paard (voeren, borstelen, stal schoonmaken) kweekt het verantwoordelijkheidsgevoel aan en geeft de voldoening iets voor een ander te betekenen.

Te paard zittend valt het gevoel van lichamelijk gehandicapt zijn vaak grotendeels weg. Vanuit een paarderug ziet de wereld er immers geheel anders uit dan vanuit een rolstoel. Dit versterkt het zelfvertrouwen en het gevoel van gelijkwaardigheid.
Het paardrijden werkt stimulerend op de algemene conditie zoals ademhaling, bloedcirculatie, motoriek, spierkracht, houding, en het reactievermogen.

De lid-organisaties ondernemen naast de wekelijkse rijles vele andere activiteiten voor de ruiters om de sociale contacten en de integratie te bevorderen: ruiterkampen, diplomarijden, eenvoudige wedstrijden, buitendagen, sinterklaasviering, festiviteiten, etc.

Samenvattend kan worden gesteld, dat bij het paardrijden een unieke gelegenheid aanwezig is om de handicap te doen vergeten, de persoonlijkheidsvorming te versterken en therapeutisch bezig te zijn en dat alles in een ambiance waarin het pure rijplezier het allerbelangrijkste is.

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 17:23

nynke schreef:
kan ons helpen?
Voor school moeten we een werkstuk maken. Wij hebben als onderwerp Gehandicapten in de paardensport. Alleen we hebben nog geen hoofdvraag.
Dit zijn onze deelvragen:

1. wat is de therapeutische werking?
Ligt helemaal aan de handicap die iemand heeft. Over het algemeen word door de beweging van het paard, het lichaam van de ruiter geactiveerd. Daarmee bedoel ikd at er spieren gebruikt worden die anders niet of nauwelijks gebruikt worden. Buiten de lichamelijke therapie is het net als bij valide ruiters ook goed voor je geestelijke welzijn. Het werkt ontspannend.
2. wat voor invloed hebben paarden op de gehandicapten?
Net zo een invloed als op valide mensen. Ik denk dat je voor je je werkstuk gaat maken je na moet denken of je de lichamelijk of geestelijk gehandicapten als model in je werkstuk wil hebben. Daar zit namelijk een groot verschil in.
3. wat voor mogelijkheden hebben gehandicapten in de paardensport?
ook bij deze vraag maak je onderscheid in mindervaliditeit.
Als mindervalide is de drempel hoog om ergens naar binnen te gaan. Als ik op paardenevenementen kom zijn er nog altijd mensen die alleen de stoel zien en zich niet voor kunnen stellend at ik alles doe wat een ander ook doet, welliswaar iets aangepast maar toch.
4. wat voor inkomsten hebben gehandicapten, is de paardensport dan
ook een te dure sport?
Het grotendeel heeft een uitkering. Ook dit ligt weer aan de handicap die iemand heeft. Paardensport word duurder voor een gehandicapte omdat er speciale spullen voor nodig zijn plus de begeleiding. Als je kijkt naar het prijsverschil tussen de lessen dan verbaas je je.
5. wat is het verschil in financiën tussen mensen die wel of niet
gehandicapt zijn?
Kijk het vorige antwoord. Dit wil dus niet zeggen dat elke gehandicapte een uitkering heeft maar alles is duurder voor iemand met een handicap. Denk aan gas en licht, water, kleding enz.

Onze vragen zijn:

Wie weet een hoofdvraag?

Wie weet het antwoord op deelvraag 2?

Wie weet een site waar we info en foto's kunnen vinden ?

Is er iemand op bokt die met gehandicapten werkt of iemand weet die met gehandicapten werkt?

Als je nog meer vragen heb, mag je ook een pbtje sturen.
Ook zal je in je werkstuk aan moeten geven dat er een verschil is tussen het hebben van een eigen paard en rijden op een manege.
Gehandicapten met een eigen paard hebben veel meer mogelijkheden en zijn ook redelijk zelfstandig en creatief(geworden)
Aan het antwoord van Sjimmie heb je ook veel.
Succes met je werkstuk.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 19:20

In de Bit van een paar maanden terug stond een heel artikel over Ineke de Groot (ook een gehandicapte paardrijdster). Er stond in hoe ze haar voorbereiding deed tijdens een wedstrijd. Misschien is het leuk om de foto's die bij het artikel stonden als plaatjes ofzo te gebruiken.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 21:21

hee nynke! ik heet ook nynke en woon vlakbij surhuisterveen ( tussen oostereemnr en surhuisterveen in). Ik heb vrijwilligerswerk gedan bij de dolfijn in drachten, met verstandelijke/lichamelijk gehandicapten op friese paarden. je mag mij wel wat vragen.....

daan
Berichten: 661
Geregistreerd: 16-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 23:10

Bij ons in Zaandam heb je een manege voor gehandicapten, de Blijde Ruiters. Misschien kun je dar contact mee opnemen. Ik kan eventueel wel een telefoonnummer voor je opzoeken als je wilt.

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 10:56

zie ook www.nebasnsg.nl ! dit is de site van de Nederlandse sportorganisatie voor mensen met een beperking (mijn werkgever Haha! )