loopstal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

loopstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-03 18:40

Wie heeft er ervaringen met een loopstal?
Het is de bedoeling dat ze bij ons in de winterperiode gewoon in de wei blijven en dan de stal open, zodat ze dus in en uit de stal kunnen.

Wie heeft dat ook en wat zijn jullie ervaringen ermee, staan jullie paarden er vaak in?, gebruiken ze het als mestplaats? etc.

arabiangirl

Berichten: 62
Geregistreerd: 01-01-03
Woonplaats: zuid limburg(NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 19:51

ik heb zelf geen paarden maar wel ervaring er mee. als het slecht weer is staan ze er vaak in en s`nachts. ze mesten er ook veel in dus je moet wel om de paar dagen ff de ergste mest plekken weg halen.

xXIreenXx

Berichten: 1067
Geregistreerd: 19-07-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 19:55

Een schuilstal is wel ideaal in de winter.
Alleen de paarden die hoger in rangorde staan jagen de anderen er vaak uit dus je moet wel opletten als er eentje alleen in de wei blijft staan.
Maar mesten moet je idd wel doen, anders stapelt het zich op.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 19:55

Nou ik heb er 1 Haha!

Nu met al die hevige regenval staat ze er eigenlijk constant in (met mooi droog weer niet). De wei kun je niet meer echt wei noemen (eerder modderbad Boos! ) dus nou staat ze uit zichzelf eigenlijk de hele dag binnen.
Normaal mest ze NOOIT in haar loopstal (tis een hele propere dame) ze heeft duidelijk haat WC op de wei, maar omdat er zoveel modder enzo ligt durft ze weleens "zondigen" Haha!

Joyce1988
Berichten: 3518
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 19:56

Onze shet heeft een loopstal. Hij staat gewoon in de wei, maar kan ook gewoon naar binnen... Er staat ook een D-pony bij. Bij ons lopen ze de wei wel kapot, dus wij zetten een heel stuk weide af als het geregent heeft, want dan lopen ze (bij ons) extra snel de weide kapot. Die van ons poepen er ook gewoon, dus ik moet toch zeker wel om de 2 dagen de poep weghalen. Vooral voorin de wei poepen ze veel (bij de stal in de buurt, in de wei valt het wel mee)

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 20:16

Ik vind een loopstal (schuilstal) ideaal. Opening naar het zuiden of oosten. Het is de meest natuurlijke en fijnste manier om paarden te houden. Veel paarden mesten wel in de stal. Wit zand als ondergrond of stenen met daarop stro of zaagsel. En dus regelmatig uitmesten.

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 21:11

Mijn pony heeft het ook zo.
Hij staat eigenlijk nooit binnen alleen als hij gevoerd wordt en als ik hem borstel of opzadel.
Hij kan dus naar binnen maar eigenlijk doet hij het nooit.
De ondergrond is gewoon zand en hij mest er weleens maar niet zo erg dat ik de stal moet gaan uitmesten.
Meestal haal ik eens in de zoveel tijd alles eruit.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 21:37

Ik vind het het einde.

Mijn paarden lopen in een koppeltje van totaal 8 paarden.
De loopstal is een oude koeienloop stal. De 'gang" is ong 15 meter en aan het eind hebben we 2 kanten extra dicht getimmerd en de voorkant is gemaakt van platen en een deken. Nu ziet het eruit als een box zonder deur.
De "gang" is geheel overdekt en is tevens de voederplaats, er zitten nog van die koeien hekken tussen en is daardoor mooi in vakken verdeeld.

Het betonplatau is groot en droog en er bevind zich nog een schuilhut en een grote badkuip met (leiding Party!! )water.
Via een lang pad,(zand en aarde) wat nu dus een grote prutzooi is, lopen ze naar het land. Het land is goed droog en daar lopen ze het hele jaar door(we hebben 3 stukken die we kunnen gebruiken).

Ik heb 2 mest en voer dagen in de week en verder hoef ik niks te doen.
Het enige nadeel is dat je je paard niet erg in het zweet moet rijden.
Als er iets is kan ik mijn paard opsluiten in die box.

Mijn paarden zijn echt super gelukkig, ze kunnen gaan en staan waar ze willen en er heerst een echt kudde gedrag.

Ik zal eens kijken of ik wat foto's kan maken.

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 21:56

Dat lijkt me dus echt het einde, dat je pony gewoon zelf in en uit kan.
Ik heb eens op tv een loopstal gezien, in Duitsland geloof ik, daar hadden ze ook een soort ronde "hooiruif'', daar konden de paarden gewoon in een cirkel omheen staan. Zag er verder ook heel goed uit, echt om jaloers op te zijn.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 22:14

Soxje schreef:
Ik vind een loopstal (schuilstal) ideaal. Opening naar het zuiden of oosten. Het is de meest natuurlijke en fijnste manier om paarden te houden. Veel paarden mesten wel in de stal. Wit zand als ondergrond of stenen met daarop stro of zaagsel. En dus regelmatig uitmesten.


NOOIT naar het zuiden, van die richting komt alle regen (en we weten allemaal hoe vaak het hier regent..) en dan verandert je stalletje in no-time in een zwembad!
Doe de opening liever naar het Noorden, NoordOosten, of Oosten van die laatste richting komt slechts een paar keer per jaar de wind. (heb hem ook ongeveer naar het Oosten staan met de achterkant naar het zuiden)

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 23:00

De laatste tijd hebben we hier alleen maar die koude oostenwind. Daar ben ik dus geen voorstander van, ook niet van het noorden hoor. Als er al wind uit het zuiden is, is tie volgens mij warm, of warmer..... Mischien is nog het beste bosjes ervoor?? Ook de opening uit de wind dus Lachen

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-03 00:39

Alvast bedankt voor jullie reactie's
Het is voor ons voor het eerst dat we met het plan lopen om dus 's winters de stal open te laten voor de pony's die lekker binnen willen staan, dus was even benieuwd hoe jullie het doen!

Syrianda
Berichten: 1830
Geregistreerd: 28-12-02
Woonplaats: een mooi stadje in het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 00:50

Wij hebben op onze stal ook een loopstal ( net in gebruik) en er wordt door de paarden hevig gebruik van gemaakt met slecht weer of veel wind. Erg handig ook om je pony uit de wei te halen met slecht weer want dan hoef je je niet nat te laten regenen want ze staat toch binnen.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 10:00

Wij hebben ook een loopstal van 3x4 meter dacht ik. Hij is geplaatst in een lange schuur die aan het weiland staan. Via een brede deuropening aan de noordkant kunnen ze naar binnen, en aan de voorkant van de stal hebben we 3 halve brede stands gemaakt met als scheiding een dikke houtplaat van een meter hoog. In de standje staan de paarden dus niet maar hier ligt het eten in. In de rest van het stalletje strooien we om de paar dagen een pakje stro. Aan de noordkant zit ook nog een raampje, open. Aan de voorkant kun je via een deurtje erin, en dan heb je een smal stukje voor de stands waar je kan staan.

Eentje van mij staat er vaak in, als het heeft geregent is zij vaak helemaal droog. Alleen zij wordt gereden dus dat is wel makkelijk. Die andere van mij (1,5) staat meer buiten. Omdat buiten ook een stenen voerbak staat voor het kuil.

Ze maken er wel soms snel een smerige boel van, ook al hebben wij een stenen ophoging vanuit het land. Voor de rest valt het mesten mee, het ligt vaak in een hoekje. En de rest ligt in het land.

Je moet alleen oppassen met eten geven e.d. in de inloopstal, alleen doen als ze samen kunnen eten zonder dat ze elkaar de hersens in slaan.

Gisteren stonden ze met ze 3-en in het weiland met de inloopstal: een 2,5-jarige KWPN-er, 6-jarige pony van 1.48m en de 1,5-jarige die als zo'n 1.40m meet. Een gezellige en drukke boel dus in het stalletje, maar dat ging harstikke goed.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 12:30

Tiko zou eerst ook een loopstal krijgen, lijkt me nog steeds ideaal.
Maar helaas is hij heel mokgevoelig en kon hij dus in de herfst niet meer de hele dag naar buiten.

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 14:31

Bij ons zijn er zes stallen, twee rijen van telkens drie stallen, met de deuren naar elkaar toe gericht. De ruimte ertussen is een heel breed (breder dan een stal diep of breed is) betonnen plateau en ook volledig overdekt. Langs één kant kunnen ze zo de wei op (gewoon de staldeuren openzetten en ze lopen vanzelf buiten). Normaal gezien is de toegang naar de wei met schriklint afgesloten, ze hebben op de wei enkele bomen en de geluidsmuur van de autostrade voor schaduw en beschutting. In de zomer als het loeiheet is en met verschrikkelijk regenweer laten we dat schriklint echter open, en kunnen ze komen schuilen tussen de stallen. Er wordt dan halverwege op borsthoogte voor de groten een lint gespannen, zodat de kleintjes een stukje van zichzelf hebben en niet in een hoekje geslagen worden. Dat kun je dan een soort loopstal noemen. Geen van de paarden heeft daar ooit geplast of gepoept, zelfs al stonden ze er uren na elkaar. Daarvoor gaan ze dus echt speciaal de wei op, of wachten ze tot ze in hun stalletje mogen. Onderhoud: 's avonds eventjes die plateau afborstelen.

Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 18:39

Citaat:
De laatste tijd hebben we hier alleen maar die koude oostenwind. Daar ben ik dus geen voorstander van, ook niet van het noorden hoor. Als er al wind uit het zuiden is, is tie volgens mij warm, of warmer.....


áls paarden al last van het weer zouden hebben dan hebben ze voornamelijk last van hitte en van veel, langdurige regen. Sommige rassen hebben een dunnere vacht dan anderen en als ze lang in de ijskoude regen staan willen ze nog wel eens tot op de huid nat worden.
Maar van kou hebben ze dus echt geen last. De koude oostenwind van de laatste tijd doet ze dus echt niet zo veel, regen daartegen komt vrijwel altijd vanuit het zuid-westen en de zonnewarmte ook. Daarom moet je vogelhuisjes bv ook altijd ophangen met de vliegopening naar het noord-oosten gericht en dus de dichte achterkant op het zuid-westen.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 21:15

Wij hebben overal inloopstallen.
Alleen onze KWPNmerrie staat op stal (2,5 bij 5 m.)
Ik vind gewoon dat pony's er recht op hebben, zeker de robuuste rassen en de jonge dieren. Ze kunnen zelf kiezen wanneer en of ze erin gaan.
De shetlanders staan er niet veel in. Die vinden het wel geweldig als er een nieuwe lading stro en hooi inkomt, lekker in rollen!
Wat me opvalt van de mest......je moet elke keer als je komt de drollen eruit halen en dan nieuw stro erover. we mesten 1x per week de hele stal uit, maar elke dag de drollen!
Geschikt....paarden met een slechte weerstand of overgevoelig voor mok zijn is het geen goed idee, want voor de stal, wordt het een blubberboel, waar ze steeds door heen lopen......

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 21:32

Ivanka heeft ook een in- en uitloopstal van 3x3m. In het begin stond ze er heel veel in, nu wordt het iets minder, maar dat komt misschien ook omdat ze nu een veel grotere wei *meer gras dus Tong uitsteken* heeft gekregen.
Sinds het heeft gevroren moet ze van mij 's nachts binnen blijven en dan gaat de deur dus dicht Knipoog Maar overdag staat de deur gewoon open en kan ze dus zelf kiezen of ze binnen of buiten staat.
Ik vind het echt heel fijn dat ze een in en uitloopstal heeft, wat wel een stuk minder fijn is, is dat het voor haar stal een ongelooflijke blubberboel is, waardoor ze mok begint te krijgen. Dus heb ik de potten uierzalf er maar bij gehaald, om het te verhelpen Knipoog

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 22:09

Yorghos en Lucas hebben ook een loopstal bij de wei. Maar ik betrap ze er zelden op dat ze binnen staan. Zelfs met erg nat weer zoals nu, blijven ze voornamelijk buiten.
Ook mesten doen ze over het algemeen gewoon op de wei.
Als meerdere paarden van een loopstal gebruik maken, moet je zorgen dat je een brede deuropening hebt. Zodat er geen ongelukken ontstaan wanneer 2 paarden tegelijkertijd besluiten dat het tijd is om naar binnen te gaan (of naar buiten natuurlijk). Ook moet de stal groot genoeg zijn voor het aantal paarden dat ervan gebruik moet maken.

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-03 22:24

Bij onze nieuwe stal is het voor de stal bestraat, dus dat met de modder boel gaat nog al meevallen denk ik.
Het probleem is meer met de mest, we kunnen namelijk niet zoveel mest opslaan waarschijnlijk.
De mest in de wei sleepten we altijd, maar ja zaagsel met mest op de wei, lijkt me niet zo'n goed idee. Het is namelijk voor het eerst dat we een inloopstal willen doen.
Ben dus benieuwd of we zo niet gigantisch snel een goede hoge mest bult zullen krijgen!

ieris

Berichten: 1775
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 13:44

Ik heb ook een loopstal voor mijn paarden.
Ze staan er niet zo heel vaak in,maar ik leg daar wel het hooi neer,dus als ze willen eten staan ze tog binnen.
Ze mesten meer buiten als binnen.
ik maak de stal om de dag schoon en dan liggen er ongeveer 3a 4 hoopjes in.
Dus ik denk dat het wel mee zal vallen met die mestberg,die word niet zo gauw heel hoog.