Slecht contact door westernzadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Slecht contact door westernzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-03 00:19

Omdat ik mijn engelse zadel opgevuld wordt rijd ik tijdelijk met het western zadel van mijn zus. Wat me alleen opvalt is dat de hulpen daarmee zo slecht doorkomen. En dan bedoel ik dus vooral drijvende hulpen. Laatst bijvoorbeld was mijn pony best vlot maar moest ik haast schoppen om hem in draf te krijgen terwijl hij zonder zadel juist prima aan de hulpen is. Ligt dit aan het soort zadel wat ik heb (vrij goedkoop) of is het met allemaal zo? Ik vind het zelf echt vreemd omdat ik altijd dacht dat een western zael toch eigenlijk relaxter zou moeten rijden als een engelse maar als ik zo mijn best moet doen om de hulpen door te laten komen valt me dat tegen. Iemand enig idee hoe dat zit?

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 00:41

Ligt eraan wat je paard en jij gewend zijn. De paarden die ik rijd/reed waren allemaal met een westernzadel ingereden, en kregen de hulpen niet anders.

Kan me best voorstellen dat de hulpen met een dressuurzadel makkelijker overkomen dan met een westernzadel. Maargoed, westernzadels zitten gewoon veeeeel lekkerder *LOL*

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 00:50

Ligt er ook aan hoe je het paard rijdt. Als jij op de engels manier gewend bent om bij iedere stap bij te drijven heb je door die fenders idd weinig contact met je paard. De westernruiter geeft één aanwijzing, en dan moet het paard de opdracht uitvoeren tot er een andere opdracht komt.
En ik weet niet of je normaal met een spoortje rijdt? Misschien is een spoortje de oplossing. Been aanleggen, geen reactie? Dan spoortje erbij.
En een goedkoop zadel met stug leer, zonder close contact, is lastiger rijden dan een kwalitatief goed zadel met voorgevormde fenders en soepel leer...

En ben jij groot, ben jij klein? Wat is de maat van je pony?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 09:24

Ik denk dat het inderdaad goed aan het zadel kan liggen, dat het je paard en/of jou niet lekker zit. Heeft niet altijd met passen te maken. Toen ik na m'n eerste spelezadeltje van Mileen een ' echt' zadel zocht, ben ik maar liefst een jaar bezig geweest voordat ik HET zadel gevonden had. Ik voelde namelijk helemaal niks, dus kon het achterbeen van m'n paard niet meer voelen. Daarvoor reed ik met een Divozaatje en had ik lekker contact met m'n paardje, maar ik heb allerlei zadels geprobeerd, van BC tot Crates tot de meest vage monsters, maar ik kan er gewoon niet mee rijden als ik niks voel. Uiteindelijk dan toch een knoertoud handgemaakt amerikaans zadel gevonden waar ik heerlijk mee rij.
Ik denk dus dat jij nu ook zo'n zadel hebt. Het past dan misschien wel, maar het rijdt gewoon niet fijn voor jullie.
Hopen dus dat je eigen zadel snel klaar is.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 09:44

Toen ik 2 jaar geleden op les ging vond ik een westernzadel ook heel anders. Maar omdat die paarden helemaal western gereden zijn is het veel makkelijker. Zij kennen de 'western'hulpen al. Maar met mijn appaloosa is het veel lastiger, ze kent nog geen western, dus zij moet die hulpen ook nog leren.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 10:48

Cassidy schreef:
Ligt er ook aan hoe je het paard rijdt. Als jij op de engels manier gewend bent om bij iedere stap bij te drijven heb je door die fenders idd weinig contact met je paard. De westernruiter geeft één aanwijzing, en dan moet het paard de opdracht uitvoeren tot er een andere opdracht komt.

Een beetje engelse ruiter ook hoor Haha!
Ik weet niet waar al die mensen die rare ideeën vandaan hebben, maar ook in het engels hoor je niet de hele tijd te drijven. Gewoon contact en je been stil, net als in western.

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 11:40

Toen ik overging van engels naar western was het wel even wennen inderdaad, het lijkt alsof je verder van je paard afzit. Met een kunststof westernzadel had ik daar geen last van maar met een 'echt' westernzadel wel. Maar je went daar snel genoeg aan. Ik had ook het idee dat mijn zithulpen helemaal niet meer door kwamen maar dat is echt niet zo!

naiomi
Berichten: 310
Geregistreerd: 27-12-02
Woonplaats: Bergen op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 13:27

Het ligt aan t zadel en aan jou want op een westernzadel moet je leren zitten en dus ook het paard leren aanvoelen het is inderdaad de 1e keer heel raar ik heb dat probleem ook gehad maar naarmate je vaker rijd met westernzadel hoe beter het gaat.
Ik kan nu absoluut niet meer op een dressuurzadel rijden dat zal ik ook weer moeten leren ( dat gaan we dus NOOIT meer doen!!!<sorry moest ff kwijt>) Ik ben echt genezen van dressuur I love WESTERN!!!
Groetjes Naiomi

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 00:21

De problemen van “minder” gevoel hebben, ligt veelal aan het type westernzadel en met name de rigging- en skirt constructie.

Als je een degelijk zadel hebt met een extra riggingleather telt het vanaf de flank van je paard al gauw zo’n 20mm leer (2x5mm skirts, 2x5mm riggingleather en dan nog een seat –als die langer is-). Bij de stijgbeugels zit je ook al gauw op 20mm en dus kun je van “voelen” niet veel verwachten. Degelijk heeft hier zijn prijs. Er is dan ook een groot verschil tussen westernzadels die speciaal voor de Reining (etc.) wedstrijden zijn gemaakt en die, die de meeste “cowboys” gebruiken voor hun “dagelijkse” werk.

De laatste jaren zie je in de wedstrijd sport veel “close contact” westernzadels. Hierbij zijn de skirts veel dunner en bovendien hoog opgesneden op de plaats waar de beenhulpen gegeven worden. Ook de stijgbeugelriemen zijn achter de fenders weggelaten en de fenders zijn dun; ook weer om zo dicht mogelijk bij het paard te komen.

Ik ben van mening dat het verschil tussen een “working saddle” en een “competition saddle” voor de wedstrijdrijder belangrijker kan zijn, dan de meeste verschillen tussen “reining”, “pleasure” en “cutting” zadels.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 11:26

Maar dan kom je weer terug op het stigma dat westernzadels hebben dat kwaliteit alleen maar dik, zwaar etc kan zijn.

Van mijn Ortho-Flex (Caliente) zijn de fenders gemaakt van 2 lagen zeer soepel rundleer waartussen een strook zit van zeer sterk kunststof materiaal (vergelijkbaar met autogordelspul). Hierdoor waren de fenders vanaf het begin zeer soepel, niet 'bulky'en toch oersterk.
De fenderriemen lopen ook niet door het zadel, maar alleen die kunststof band, zodat ook onder je benen alles 'smal' blijft. Dit in tegenstelling tot mijn andere OF, wat duidelijk meer een 'werk'zadel is.