Help, paard kopen, liefde of rationeel besluit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-01 10:28

Gisteren heb ik voor de tweede keer een ijslandse merrie bekeken. Ze heeft een goed karakter, is braaf, erg soepel, verkeersmak, lekker aan de maat voor een ijslander,licht in de mond, tolt aan een los teugeltje, heeft een ruime draf, ik durf mijn moeder (die niet echt paardrijd) er zo mee weg te sturen etc etc. Ik heb afgesproken binnen een paar dagen te laten weten of ik haar wil hebben.

Vannacht lag ik wakker. Het is een fijn ongecompliceerd paardje maar ik weet niet of ik haar wil hebben. Waar ik aan twijfel:
Ik vind haar te weinig temperament hebben, ik houd van felle paardjes, Saela is eerder laconiek, ze is trouwens wel goed voor het been maar geeft het uit zichzelf niet aan.

Ik vind haar niet mooi. Hoe erg ik me ook voorgenomen heb dit niet mee te laten spelen, vind ik dit toch jammer.

Ze heeft een erg lange rug en ik vraag me af of dat dan niet een zwakke schakel wordt wanneer je meer oprichting en verzameling van haar gaat vragen.

Hoe ging het bij jullie toen jullie je paard kochten en hoeveel heb je er gezien voordat je hem of haar tegenkwam, was het liefde of een rationele beslissing?

Heeft er iemand ervaring met paarden met een lange rug?

Ik heb echt wat steun nodig bij het nemen van de juiste beslissing. Ben ik gewoon te kritisch dat ik een nog leuker paard wil en laat ik dan niet een geweldig leuk paardje schieten omdat ze me niet fel genoeg is (eigenlijk juist heel braaf) en niet geweldig mooi.

Dit is Saela.

[img]../upload/146/saela.jpg[/img]

[img]../upload/146/saela[/img]


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-01 10:38

Dit paard heeft absoluut geen te lange rug, ik vind dat ze juist een mooie rug heeft. Als ze korter wordt kun je haar misschien gemakkelijker verzamelen maar zal ze meer uitzwenken met achterhand als je lengtebuiging gaat vragen. Wat zijn je doeleinden met dit paard? Vind je recreatief rijden belangrijk? Dan is dit paardje ideaal. En wat voor wedstrijden wil je ermee gaan rijden? ze lijkt me ook heel geschikt voor dressuurwedstrijden qua karakter. En of ze feller moet worden voor het been, of loperiger, tja, dat is ook een beetje aan de ruiter he. Je kunt ze zo maken, het is een kwestie van africhting, dus daar zou ik het niet op laten afketsen. Qua maat is ze ook zeer geschikt voor jou. Ik vind ijslanders overigens nooit mooi, maar ik vind dit ook geen lelijke pony. Maar ja, dat is weer een kwestie van smaak.

Lielle

Berichten: 66253
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-01 10:40

Waarom laat je niet meespelen of je haar mooi vindt? Je moet er nog lang naar kijken, als het goed is. Ik zou zeggen koop alleen een paard als je er echt van overtuigd bent dat deze het is en geen andere. Gewoon verliefd zijn dus *grin*. Anders ga je op rationele argumenten af terwijl je een gevoelsrelatie gaat opbouwen. En als jij van felle paardjes houdt, zou ik er zo een zoeken, want dat past dan beter bij je.

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-01 10:43

Liefde op het eerste gezicht en het paard niet meer uit je hoofd kunnen zetten. ZO moet je een paard kopen en niet anders! MAar dat is mijn mening, ik heb dan bij de tweede ook heel lang gezocht. Maar zal het de volgende keer weer zo doen!

Voorzitster AFM

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-01 10:45

Ik zoek een recreatiepaard met genoeg gangaanleg voor ijslander wedstijdjes, (daar moeten ze zo flitsend mogelijk de gangen tonen tolt, stap, draf galop en als het paard dat kan ook telgang). Verder vind ik het wel fijn als ik het paard dressuurmatig kan rijden is ook goed voor de ontwikkeling van de gangen ( overgangen, voltes, wijken etc.)Ook wil ik nog wel een keer aan een endurancewedstrijdje mee doen.
Grappig dat je vind dat ze geen lange rug heeft, haar rug is wel langer dan bij de andere ijslanders dat zijn toch meer vierkante types. zij heeft echt meer van een rijpaard ook wel qua gangen (nou ja de tolt dan niet maar haar stap, draf en galop voelen niet heel "ijslands"

janna

Berichten: 4536
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-01 10:45

c
Laatst bijgewerkt door janna op 25-02-22 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

-

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-01 11:04

Denk er om dat als je verliefd bent, dingen gaat doen met een dolle kop. dus ook dan kun je een paard kopen waar je dus wel verliefd op bent, maar waar je niets mee kunt, en dan kom je in dezelfde problemen terecht als een ander meisje hier op de site, dat nu niet weet of ze nu wel of niet haar paard moet verkopen. Dat je verliefd wordt, is niet altijd een voorwaarde dat het zal lukken. DAt is niet met mannen zo (als je vrouw bent) maar ook niet met paarden!


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-01 11:23

ik vind haar errug leuk moet ik zeggen!!!

Tja, met honey was het simpel, ik zag haar oogjes en was verkocht, dat was gewoon echt liefde op het 1e gezicht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-01 11:24

Een lange rug geeft ook wat meer souplesse en als je geluk hebt (en goed traint) ook lenigheid. Die voordelen ken ik omdat mijn paard ook niet echt compact is. MIsschien heb je de foto's gezien op het plaatjes forum??
Toen ik mijn paard zag als veulen was ik helemaal van de kaart. TOen ik hem weer zag als bijna 3-jarige ging ik weer bijna om. Zwaar voor de bijl dus zeg maar. Mijn paard, altijd al geweest.

Van dit paardje vind ik dat hij een geweldige snoet heeft, niet echt een hoofd voor een flegmatiek paard trouwens.

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-01 11:37

als je twijfeld nooit doen. straks koop je haar en zit je te balen omdat je 3 mnd later het paardje tegen komt.
Kijk nog wat verder er zijn zoveel paarden.
verliefd op het eerste gezicht hoeft niet maar er moet toch wel iets in het paard je aanspreken waardoor je sterk het idee hebt dit kon 'm wel eens zijn.Bekekijk het eens anders hoe erg zou je het vinden als je morgen wordt gebeld dat ze aan een ander verkocht is?
moet je er niet aan denken of heb je zoiets van wat banketstaaf ik moet verder zoeken. stel jezelf deze vraag en je weet misschien al genoeg...
sterkte

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-01 12:08

Ik heb mijn vos gekocht terwijl ik hem wel leuk vond maar niet geweldig.

Maar ik wist van mijzelf dat dit paard wel geschikt was voor mij en wanneer ik keek naar het karakter en wat het dier tot die tijd aan toe had gedaan wist ik zeker dat dat paard mijn toppertje zou worden.

Ik heb hem nu vier maanden, de 1e maand was een crime, eerst enorme schimmel, daarna staken maar daar zijn we nu helemaal doorheen en ik vind het nu echt een fantastisch paard!!! (en ik ben niet de enige...)

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-01 12:16

Kun je hem anders niet een maandje op proef krijgen?

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-01 12:19

hoi
ik zou ook op proef doen en ik vind haar geen lange rug hebben en een prachtig beestje, en als je van drukkere paarden houd, saela kan ook heel lief zijn dus ja je moet maar zien. ik had eerst ook beetje twijfels over expensive over zijn maat en omdat ie geen bles had, maar alles is oke en ik hou nu heel veel van hem.

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

karishma
Berichten: 52
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-01 12:21

wij hebben een paard op de manege met een VEEL langere rug, en deze loop ver in de dressuur, kan goed springen en heeft een superkarakter. Party!!
volgens mij is de rug van de ijslander helemaal niet TE lang. tenminste, ik zie het niet. bij dat paard van ons zie je het supergoed.
en waar ik op let bij een paard kopen, zelf heb ik er nog nooit een gekocht, maar mijn verzorgpaard is te koop. en die kopers letten vaak meer op het uiterlijk dan op het paard zelf ( ze heeft piephakken)
maar je moet zelf uiteindelijk de beslissing nemen. ze ziet er leuk uit.
-x- patricia

paarden zijn slecht voor je hart, ze stelen het.... ( karishma doet dit dus ook..)

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-01 12:21

Ik heb mijn veulentje gekocht omdat ze het daar heel slecht had Boos! , en ze keek zo lief uit haar oogjes van : kom jij mij helpen Lovers ?? Agossie, wat moet je dan? Ik heb er helemaal niet over nagedacht, ik zei: inladen die hap, meenemen Schijnheilig .....haha, ik vind dat het een goede keus van, vooral omdat ze het waarschijnlijk niet had gehaald, als ik haar niet had gekocht, of er nog even over na had willen denken. Ik vond haar ook eigenlijk helemaal niet mooi Verward , maar ja, het was een veulen, daar veranderd zoveel nog aan, met een volwassen paard is dat toch anders.
Over een jaar, of het jaar daarop, wil ik nog een veulen erbij kopen, het lieft een schimmeltje, welsh cob, maar wedden dat ik met heel iets anders in huis kom......?? Maar dat zie ik dan wel, k ben in ieder geval erg blij met de keuze die ik toen heb gemaakt.
Als ik jo was zou ik er nog heel erg goed over nadenken, ik had het niet gedaan waarschijnlijk, het moet wel "klikken"
Veel succes ermee!
Greetz,
Manon

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-01 12:32

Ik ben het met Kim (Nimber) eens.
Gewoon de vraag stellen:
"Wat als hij morgen al is verkocht en ik hem niet krijgen kan?"
Ben je totaal van de kaart bij die gedachte, dan vraag je hem op proef.
Als je alleen maar denkt "Jammer dat ik bij verkoop naar een ander paardje moet zoeken", dan zou ik niet kopen.
Veel sterkte bij de beslissing, en misschien kun je een vriendin die jou supergoed kent en ook paardrijdt, vragen wat ze vindt?
Blijf in elk geval kijken naar verschillende advertenties. Wie weet zie je er eentje die je nog meer aanspreekt?
Groetjes, Dorine.

lein

Berichten: 1577
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-01 12:42

Ik zou alles goed op een ijtje zetten. Met de voor en nadelen laat ik maar zeggen. En als het kan op proef nemen.

Nog een ander vraagje Ik ben ook een beetje op zoek naar een niet al te dure ijslander weet jij er misschien nog 1?
groetjes Marjolein

lein

Berichten: 1577
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-01 12:46

ik bedoelde rijtje oepsie Lachen

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-01 13:21

Ik vind Saela er erg leuk uitzien, maar daar heb jij niets aan natuurlijk!

Een afgewogen keuze maken is altijd het verstandigst, maar verliefd worden op een paard is ook geweldig, je wilt zo'n dier je leven lang nooit meer kwijt. Vaak is het dan wel zo dat het paard eigenlijk helemaal niet voldoet aan wat je eigenlijk rationeel gezien zou willen.

Dus voor beide keuzes is wat te zeggen.

Veel succes! en een proefperiode is inderdaad het veiligst en anders gewoon verder zoeken. Mieke

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-01 15:55

Niet helemaal mijn type ijslander. Ik zou haar dus ook niet kopen.
Kijk gewoon rustig verder en slaap er nog een paar nachten over.
Je belt gewoon die mensen dat je het niet zeker weet en dat als er iemand komt ze hem gewoon moeten verkopen.
Denk je na een week ach toch wel leuk, dan bel je toch gewoon.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-01 18:07

Toen ik mijn paardje vond en uitkoos was dat op zijn karakter, koelbloedig (hmmm Verward waar is dat gebleven *LOL* ), absoluut lui en had een lief koppie.

Nu is hij 20 kilo lichter dan toen, voorwaartser zodat ik na 3 maanden ook wist wat voor gangen hij heeft, wist ik toen niet eens Haha! hij was niet vooruit te branden *LOL* Iedere keer als ik dat lieve koppie zie ben ik verliefd, het heeft moeten groeien maar ik zou hem niet kwijt willen.

Hij is qua omgang met vreemden weleens wat drammerig en onbeleefd, dat komt omdat je bij hem respect moet kweken....ook vertrouwen geven en ontvangen heeft zeker afgelopen jaar in beslag genomen.
Als je er iemand op zit die hem zou dwingen commando's op te volgen ipv samenwerken en belonen dan vliegt hij in no-time alle kanten op. Hij is toch al ietwat schrikkeriger bij vreemden.

Hij is 200% braaf, houd wel van een geintje, schiet snel in de stress maar blijft ontzettend lief. Lovers

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-01 19:03

Als het hem nu niet echt is word hij het nooit. Ik heb jammer genoeg geen eigen paard/pony maar alle pony's waar ik meteen verlieft op was zijn het ook echt voor mij(ik heb wel het geluk om regelmatig op 2 van die paardjes te rijden!). Jammer genoeg allebei niet te koop maar ik verzorg er 1(zelf ingereden) en die ander is van het bazinnetje van m'n verzorg pony's en 'haar' paard(waar zij dus op rijd).
Ik zou het niet doen als het hem nu al niet helemaal is maar als je het toch wil proberen zou ik hem zeker op proef nemen.
XXX
Ciska

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-01 20:08

Hoi Dimmelin, mijn mening is ook dat het echt liefde op het eerste gezicht moet zijn.

Zoals ik het bij jou hoor, klinkt dat niet bepaald als liefde op het eerste gezicht, dus ik zou het persoonlijk dan niet doen.
En zoals Lielle al zegt, waarom zou je geen mooi paard mogen nemen??

Bij mijn paard Fitz was het ook liefde op het eerste gezicht. Maar omdat hij eigenlijk een stukje boven het budget lag, ben ik toch maar weer verder gaan kijken. Maar Fitz kon ik niet uit mijn hoofd zetten. Zelfs mijn instructeur wist me niet op andere gedachten te brengen, hij vond nl. dat hij een veel te traag achterbeen had.
Ik heb dus toch doorgezet en heb er een fantastisch paard aan.
Ik heb wel 3 maanden proef bedongen omdat hij al veel eigenaren had versleten en dat bevreemde mij wel.

Dus als je verder gaat met de IJslander zou ik wel proberen om nog een proeftijd te bedingen, dan kun je zien of hij/zij is wat je ervan verwacht.

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-01 20:26

Echt heel erg bedankt voor jullie reacties. Het heeft me wel een beetje houvast gegeven. Instinctief voel ik natuurlijk wel dat dit haar gewoon niet is maar het is wel een vreselijk leuk en makkelijk (wat ik dan idioot genoeg saai ga vinden)paardje.

(Als iemand nog een makkelijke goed gereden lieve brave ijslandse merrie zoekt met redelijk goede afstamming en vijf gangen waaronder tolt aan een los teugeltje. Ik kan je Saela zeker aanbevelen. )

De opmerking van Nimber was wel raak. Ik zou het inderdaad jammer vinden maar niet wanhopig worden. Ook zou ik bij het idee haar morgen op te halen bij wijze van spreken eerder zenuwachtig worden omdat ik misschien niet de juiste beslissing neem dan dolgelukkig.

Toen ik mijn vroegere huurpony in de stal zag staan met klitten in haar manen en een wilde blik in haar ogen, 6 jaar oud nooit iets mee gedaan, was ik op slag verliefd en haalde de man die de pony's verhuurde over haar voor mij te kopen in plaats van de brave pony die hij in gedachte had. In theorie een erg verkeerde keuze voor een meisje van 13 met weinig ervaring. Ze werd mijn maatje, ik reed haar zonder zadel en hoofdstel in de wei. Zoiets zoek ik weer al doe ik er een jaar over.

Nu komt het moeilijke deel, hoe vertel ik het de eigenaresse van Saela. Ze was zo aardig en gastvrij. Ik had zo graag een paard van haar gekocht, echt een betrouwbaar goed adres. Ook heb ik na het rijden al een beetje laten doorschemeren dat ik haar warschijnlijk wel wilde hebben. De eigenaresse zo aardig, het paardje zo lief, mijn moeder die mee was kijken vond haar ook helemaal te gek. Ik voelde me bijna verplicht haar te nemen. En zie nu ook erg op tegen de mail die ik de eigenaresse zo ga sturen (telefoon durf ik niet) Zal ik haar nu een onkostenvergoeding aanbieden voor de twee keer dat ik gereden heb?

Bedankt,

Eline

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-01 20:37

Vertel haar de waarheid;

Zeg haar dat Saela een heel geschikt lief paardje is en dat je haar erg leuk vind, maar dat je jezelf kent en toch graag een wat pittiger dier wilt. Als zij zo'n paardje weet moet ze je het zeker vertellen...
Zeg maar dat ondanks ze bijna alles is wat je zoekt je twijfeld en dat dat als het niet bevalt ook niet leuk voor het paardje is dat je natuurlijk een allerbest thuis toewenst!
Zeg maar dat je je oren openhoud als je iemand tegenkomt die zo'n paardje zoekt en dat je de gastvrijheid erg op prijs steld.
Misschien weet ze ook nog wel een goed adres, voor je en bedank haar...

Telefonisch is wel zo netjes!!!

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trendiction en 34 bezoekers