Met het hoofd duwen/schuren na het rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Met het hoofd duwen/schuren na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-02 10:48

Mijn verzorgpaardje duwt ontzettend met haar hoofd na het rijden. Als je afgestegen bent en naast haar staat, kan je niet normaal naast haar blijven staan door een beetje debiel gedoe met haar hoofd. Duwen, trekken, schuren e.d. Ze is vier, dus het is hopelijk nog goed af te leren, maar HOE leer je het af? Het is namelijk een beetje knullig als ze over een tijdje op wedstrijden uitgebracht wordt en ze aan het eind van de proef (westernpaardje) naast me de bak moet verlaten en ik dan door een duw enkele seconden eerder de bak uit ben dan zij.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 12:02

geef een rukje aan de teugels en geef een tik tegen haar hoofd, en zeg duidelijk 'nee' blijf dat herhalen, na een paar keer weet ze wel dat dit niet mag.

laat haar wel haar hoofd schuren zodra haar hoofdstel af is, want ze heeft gewoon jeuk van het hoofdstel, die van mij weten heel goed dat zodra het hoofdstel af is en ze staan op de poetsplaats/in de stal, dat ze dan ff mogen schuren, aan mij of aan de voerbak ofzo
maar zolang ze een hoofdstel/halster omhebben schuren ze niet, dat weten ze heel goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 12:12

Persoonlijk zou ik me ook zonder hoofdstel nooit laten degraderen tot schuurpaal. Teken van totaal geen respect voor de baas, ook niet als ze er mee wachten tot het hoofdstel af is.
Duidelijk Nee of Foei of wat je ook wilt gebruiken zeggen, en evt. een tik tegen de neus. Gewoon een paar dagen consequent volhouden, dan ben je d'r vanaf.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-02 12:19

Ik heb haar pas twee weken als verzorgpaardje en dan is het altijd moeilijk wat je moet en mag doen. Ik ben altijd bang dat de eigenaar van het paard bijvoorbeeld tegen me zegt dat ik te hard doe tegen zijn paard of misschien juist dat ik niet hard genoeg optreed. Ik weet dat zij ook een hekel aan het geschuur en domme geduw van het paard hebben, dus ik zal gewoon jullie raad opvolgen. Ik denk dat het wel al een heleboel helpt, ook al is het een koppig en supersterk paardje Lachen

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 12:22

Ik ga ook helemaal met Sonja mee.
Nooit een paard tegen jou aan laten schuren, al is het tegen je grote teen... Haha! Dit is een teken dat jij in rangorde ónder jouw paard staat, dus niet datgene wat jij wilt toch?

Als mijn paard het doet (een enkele keer wil ze het nog wel eens proberen) krijgt ze geen tik op het hoofd (ze wordt gauw kopschuw) maar bijv. wel een ruk aan de teugels of, als ze geen hoofdstel om heeft, een harde stoot tegen haar kaak/hoofd met mijn elleboog, arm, vuist, wat toevallig voorhanden is.
Ik zeg/roep dan ook keihard: "Eyh!!!" Boos! (bij haar betekent dat foei Knipoog ).
Eventueel nog streng daarna: "Dénk erom!"

Veel sterkte met afleren! Lachen

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 13:08

de mijne mag het ook absoluut niet. Dat doet ie maar tegen z'n voerbak ofzo. Ik ben geen krabpaal. Hij durft het niet in z'n hoofd te halen zoiets bij andere paarden te doen dus waarom wel bij mij? Knipoog

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 13:18

Die van mij doet het ook, maar alleen tegen mijn hand.
Dat zeg ik verkeerd..... Ik hou mijn hand tegen de zijkant van haar hoofd en dan mag ze schuren. Verder doet ze het gelukkig niet.
Ja, tegen haar been..... Maar dat moet ze zelf weten.

xdenisex

Berichten: 3235
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 14:30

Ja mijn peerd deed t maar van mij mag hij t niet meer want hij deed het heeel hard!!ik vloog bijna door de lucht!!!

lottiey
Berichten: 181
Geregistreerd: 04-09-02
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 16:22

met of zonder hoofdstel, bij mij mag het allebei niet. het paard gebruikt je gewoon als schuurpaal

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 18:08

Soms kriebel ik haar wat op haar hoofd dan denkt ze al gauw dat je wel even voor schuurpaal wilt spelen, dat mag ze niet dan duw ik haar weg, een tik op haar hoofd geven doe ik niet want ze is snel schuw.
schuren doet ze maar tegen haar benen of ergens anders tegenaan maar niet tegen mij!

Zilly
Berichten: 3037
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: ZTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 20:03

Ik sluit me volledig aan bij Dorine, een paard mag jou echt niet gebruiken als krabpaal, en de mijn paardje al helemaal niet!!! Maar dat doet hij ook niet, en zelfs niet als ik hem op zijn hoofd kriebel (netals xxappiexx zegt). Me paardje weet gewoon dat het niet mag, en dat is best wel belangrijk dat je hem dat aanleert, jij bent de baas, je paard niet!!!!!

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 20:12

Duidelijk nee zeggen.
Ik heb een keer zo hard zijn hoofd tegen mijn kaak gehad....dat heeft ie dus wel geweten.
Maar hij mag het altijd heel ff van mij...maar hij weet dat ie voorzichtig moet zijn.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 20:41

Felix doet dat al zolang hij bij me is , al ruim 8 jaar dus.

Ik heb ook nooit geweten dat dat met rangorde te maken heeft.

Ik ga het nu ook niet meer afleren, ik heb er geen last van als hij het af en toe eens doet.
Tis alleen niet fijn als hij dat ook bij kinderen gaat doen Haha!

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 22:06

Hai,

Ik zou dit even met de eigenaar overleggen want die laat het misschien wel toe en als jij het dier er dan voor gaat straffen,begrijpt het paard er niets meer van.

Als de eigenaar dit niet toestaat dan zou ik haar,zijn advies opvolgen aan hoe je dit kan aanpakken en niet zomaar zelf er wat aan gaan doen zonder dat je weet wat de eigenaar ervan vindt.

Groetjes Smousje.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-03 00:27

Nee de eigenaren laat het niet toe. De eigenaren hebben meerdere paarden en doetnop zich niet heel erg veel met haar (vandaar dat ik haar dus verzorg), maar altijd als ze het wel doet en ze zijn erbij dan zeggen ze ook altijd dat ze het supervervelend vinden als ze dat doet en dat ze dat echt snel af moet leren...

Ik ben trouwens vandaag al een beetje bezig gegaan met 'Ey!' en als het te erg werd een tik op haar hoofd geven en ik moet zeggen dat het aan het eind van de dag zelfs al beter was. Als je het maar consequent volhoudt he?

lottiey
Berichten: 181
Geregistreerd: 04-09-02
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 14:08

inderdaad consequent volhouden dan komt het wel goed, met paarden moet je dat zoiezo wel zijn anders nemen ze een loopje met je

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 14:16

Sher deed dat ook, idd gewoon een ruk aan de teugels geven. Als we terug bij stal zijn en ik haar hoofdstel afdoe dan borstel ik haar altijd even achter haar oren, en dat vind ze geweldig. En daarna moet ze met schuren gewoon wachten tot ze weer in stal staat oid.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 15:39

Mabel doet het ook en ik vond het juist lief. Mijn instructrice zag het en zei dat ik het niet goed moest keuren. Nu ben ik heel streng en sta het niet meer toe, wel moeilijk want ze is zooo lief na het rijden. Gisteren heb ik haar gewaarschuwd en toen ze het nog deed een tik op haar neus.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 23:48

oeps...
ook ik ben waarschijnlijk erg dom geweest
Joy mag altij even rustig schuren, klaar is klaar, dat wel
maar even jeuken..kan dat echt niet? Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 10:55

Tuurlijk KAN het wel, het is jouw paard, dus je mag doen en laten wat je wilt.... 't Is alleen wel een teken van pure minachting, dus 't is maar net of je je daar prettig bij voelt...

marel

Berichten: 681
Geregistreerd: 03-12-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 11:14

Mmmm ik laat hem (zonder hoofdstel dan) wel altijd aan mijn schouder schuren na het rijden.
Dat het een vorm is van totale minachting lijkt mij ietwat ver gaan, als ik kijk naar mijn paard is het één van de meest gehoorzame die ik ken. Als hij mij daadwerkelijke als 'mindere' zou zien zou ik toch wel verwachten dat dit verder doorzet in andere dingen, maar daar heb ik nooit iets van gemerkt.
Wel interessant om te weten trouwens Lachen

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 11:16

inderdaad marel, ben het helemaal met je eens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 11:42

marel schreef:
Mmmm ik laat hem (zonder hoofdstel dan) wel altijd aan mijn schouder schuren na het rijden.
Dat het een vorm is van totale minachting lijkt mij ietwat ver gaan, als ik kijk naar mijn paard is het één van de meest gehoorzame die ik ken. Als hij mij daadwerkelijke als 'mindere' zou zien zou ik toch wel verwachten dat dit verder doorzet in andere dingen, maar daar heb ik nooit iets van gemerkt.
Wel interessant om te weten trouwens Lachen


Maar als je niet wist dat dat schuren met dominantie te maken heeft, herken je andere signalen misschien ook wel niet....

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 12:12

Mijn vorige pony mocht altijd wel schuren pas als het hoofdstel af is, hij deed het altijd heel voorzichtig tegen m'n rug aan. Met je handen over de plekken wrijven waar ze vaak jeuk hebben vinden ze ook heel erg fijn.