Lichtrijden of doorzitten? vraag/discussie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mer1980

Berichten: 18830
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Lichtrijden of doorzitten? vraag/discussie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-02 16:41

Ik ben erg benieuwd hoe hier de meningen over zijn.

Ik rij dus veel jonge paarden de laatste tijd. Ro is nog niet zo lang onder het zadel, El Roy net zadelmak en nu die zwarte. Nu gaan ze best wel eens tekeer. Ik bedoel daarme dat ze dus vrij fris zijn en zodra ze dus beginnen te stuiteren blijf ik vaak doorzitten. Of als ik ga voelen dat za dat willen ga ik ook zitten. Ik zit dan veel fijner en kan er meer aan rijden. beter mijn been eraan en makkelijker zitten. Nu hoor ik vaak het is slecht voor de rug en je belast het paard er te veel mee, maar ik heb best al wat jonge paarden gereden en er is er nog niet een kapot door gegaan en ook heb ik nog nooit een paard met rugblessure gehad. Het is dus niet zo dat ik meteen ga doorzitten ik rij meerstal de eerste 15 min. gewoon licht tenzij ze dus gaan stuiteren. Met name El Roy is dan beter te hanteren. Als hij uitgeraast is kan ik weer gewoon lichtrijden. Graag meningen of wat dan ook.

Groetjes Merilyn

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 17:15

Ik heb soms ook paarden op stal die soms erg vrolijk zijn of paarden die net zadelmak zijn, ik ga er altijd vanuit dat je hoe ver een paard ook doorgereden ook is dat je hem niet mag storen, en als ik dan hem niet stoor en hem beter kan uitzitten als ik doorzit ga ik doorzitten, en andersom.

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 17:16

Wat ik altijd geleerd heb is dat de rug van jonge paarden nog niet sterk genoeg is om op door te zitten.
Pas als ze wat langer onder het zadel zijn is de rug sterk genoeg en kan het paard de ruiter genoeg dragen om door te zitten.

Zelf rij ik dus altijd licht op jonge paarden en ga pas na een tijdje doorzitten. Dat doorzitten bouw ik op.

Maar ik denk dat even kort doorzitten als ze beginnen te stuiteren nu niet direct tot rugproblemen zou leiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 17:22

Als het paard je rustig laat zitten en jij rijdt netjes (waar ik bij Merilyn geen seconde aan twijfel) dan kan doorzitten geen kwaad hoor.
Persoonlijk sta ik liever als een paard erg tekeer gaat, dan laat ik de bokken gewoon onder me door rollen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 17:22

Als paarden beginnen te stuiteren blijf ik er liever ietsje boven hangen in een vage verlichte zit.
Als je echt in de rug gaat zitten en ze geven een bok krijg je gratis vliegles of een hernia. Schijnheilig

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 17:24

Sonja schreef:
Persoonlijk sta ik liever als een paard erg tekeer gaat, dan laat ik de bokken gewoon onder me door rollen.


Dat wás ooit mijn trucje, tot ik een keer een lichtelijk vreemde bok kreeg en ik met mijn edele delen midden op de boom kwam, Lips are sealed Frusty

Mer1980

Berichten: 18830
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-02 17:25

Sjuimpje schreef:
Als paarden beginnen te stuiteren blijf ik er liever ietsje boven hangen in een vage verlichte zit.
Als je echt in de rug gaat zitten en ze geven een bok krijg je gratis vliegles of een hernia. Schijnheilig


hahahahahahaha ja daar heb je gelijk in. Ik ga soms ook iets staan, maar de meeste bokken zit ik makkelijker uit op mijn kont Haha! daarna blijf ik vaak ook ff zitten totdat ik voel dat de joligheid weg is. }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 17:27

Tja Steef, da's bij meisjes ook niet echt een lekker gevoel, maar toch minder dramatisch als bij jongetjes geloof ik Haha!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 17:28

Sonja schreef:
Tja Steef, da's bij meisjes ook niet echt een lekker gevoel, maar toch minder dramatisch als bij jongetjes geloof ik Haha!


gesteriliseerd voor het leven......

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 17:31

Ik denk dat je beter netjes kunt doorzitten dan op zijn rug gaan zitten stuiteren. Dat gebonk is natuurlijk echt slecht voor de rug (en niet alleen van het paard). Ik denk dus dat je niks verkeerds doet.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 17:40

lijkt me niets mis mee, als je zo boven kunt blijven *LOL* Ik ga idd verlicht zitten of heel diep met mijn benen er stevig omheen.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 17:40

Maar doorzitten op een jong paard valt vaak niet mee, omdat ze nog crij gespannen zijn.
Ik ben ook niet zo'n voorstander van doorzitten. Vaak belemmer je het paard in zijn beweging, ook als je netjes kunt blijft zitten. Het paard heeft al moeite met op zijn eigen benen lopen, dus het lijkt mij alleen maar vervelend.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 17:41

Tigger, het gaat hier om een paard dat fris is en wil stuiteren. Die belemmer ik graag in zijn beweging Haha!

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 17:48

Misschien een renzadeltje aanschaffen Steef Knipoog

Voordeel daarvan is wel dat je zo ver boven je paard kan komen dat ze kunnen bokken wat ze willen, het haalt niets uit Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 18:49

Als een paard stuitert in draf blijf ik lichtrijden, doorzitten gaat met een gespannen paard toch niet normaal.
Maar word het stuiteren meer bokken, dan ga ik zo zwaar en diep mogelijk zitten.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 18:55

Lielle schreef:
Tigger, het gaat hier om een paard dat fris is en wil stuiteren. Die belemmer ik graag in zijn beweging Haha!


Tja als het een wildebras is. Maar ik ging ervan uit dat het gewoon een jong paard is, met beginners kuren.. Haha!

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 20:26

Het hangt er een beetje vanaf of het paard je makkelijk laat zitten denk ik. Voor mijn ene paard, hoewel jong (5) maar bepaald niet groen meer is doorzitten een crime wanneer ie nog niet helemaal los is. Hoe fel ie ook is, ik moet bij hem blijven lichtrijden. Ga ik doorzitten dan hap ik geheid zand. Maar bv. mijn 4 jarige die wel vrij groen daar zit ik altijd op door als ie gek aan het doen is. Ik zit zoweizo vaak door op dit paard. Hij is helemaal niet ver in de africhting maar hij zit als een Rolls Royce en ik kan gewoon fijner op hem rijden doorzittend dan lichtrijdend. Zolang je gewoon makkelijk kunt zitten is er volgens mij niets mis mee.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 20:31

Ik ga ook doorzitten en twee keer zoveel van het dier vragen zodat hij/zij zo met zn gedachten bij mij is dat hij het bokken even vergeet, daarna de ontspanning er weer in en lichtrijden liefst rechtuit

Sassje
Berichten: 717
Geregistreerd: 27-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 23:35

bij bokken is staan meestal handig maar je hebt van die beesten die stoppen en hun hoofd tussen benen doen Schijnheilig

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 00:02

Ik ga juist doorzitten om het bokken te voorkomen (IK BEN HELD)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 00:47

Frisheid bij een jong paard zou ik liever oplossen door eerst te gaan longeren [10-15 min]. Daarna zou ik pas opstappen.
Doorzitten doe ik alleen wanneer een paard zijn rug gebruikt. Bij een jong, fris paard dat gaat dribbelen bouw je te veel spanning op door door te zitten. Een jong bokkend paard rij je naar voren.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 10:45

Jippie schreef:
Frisheid bij een jong paard zou ik liever oplossen door eerst te gaan longeren [10-15 min]. Daarna zou ik pas opstappen.
Doorzitten doe ik alleen wanneer een paard zijn rug gebruikt. Bij een jong, fris paard dat gaat dribbelen bouw je te veel spanning op door door te zitten. Een jong bokkend paard rij je naar voren.


Ik heb het niet over frisheid, frisheid ben ik blij mee. Waar ik het wel over heb is het kijken naar lanslopende, fietsende mensen al dan niet met honden enzo, de reactie hierop los ik op door het paard aan het "werk"te zetten en daarna de ontspanning er weer in te brengen. Dat is iets anders dan een fris paard......

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 12:50

Sonja schreef:
Tja Steef, da's bij meisjes ook niet echt een lekker gevoel, maar toch minder dramatisch als bij jongetjes geloof ik Haha!


Vandaar mijn onderschrift... ik vroeg me altijd al af waarom Steef dat nou zei... Haha!


ontopic:
Bij de gewone bokken vind ik staan handig zodat ze onder me door bokken, maar bij sommige paarden voel je de bokken niet aankomen zodat je niet de kans krijgt om te gaan staan... Ik heb zo`n geval dat als ze jolig is ik niet alleen bokken, maar ook andere hele vage onverklaarbare sprongen krijg Lachen daar helpt staan niet tegen dus dan ga ik ook doorzitten, als ik bij een sprong van de voorkant net toevallig ga staan bij het lichtrijden dan heb ik geheid een bloedneus. (spreekt uit ervaring Haha! )

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 20:20

Ik rij altijd los in lichtrijden om de rug te sparen, maakt mij niet uit hoe oud het paard is. Bij een jong paard doe ik zelden doorgezeten draf, bij een ouder paard (ten vroegeste vanaf 5 jaar) ga in na het losrijden doorzitten. Wanneer je enkel blijft doorzitten tijdens de boksessies is dit waarschijnlijk toch (hopelijk) maar een fractie van het rij-uur, en kan je hiermee weinig schade aanrichten. Als je je veiliger voelt tijdens het bokken al doorzittend, gewoon doen, vanals het paard zich weer gedraagt, zou ik weer lichtrijden.
Succes !

Vincent15
Berichten: 61
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 01:30

Sonja schreef:
Persoonlijk sta ik liever als een paard erg tekeer gaat, dan laat ik de bokken gewoon onder me door rollen.


Zelf doe ik het ook op deze methode, probeer zo ontlastend mogelijk te rijden en rij ze goed voorwaarts en zet ze aan het werk, zodat ze daar hun hoofd bij moeten houden die combi werkt voor mij het beste. Pling