[LO] Stilstaan en omdraaien aan de longe...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

[LO] Stilstaan en omdraaien aan de longe...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-02 23:45

Mijn verzorgpaardje heeft tijdens het longeren, voornamelijk op de rechterhand, de neiging om stil te gaan staan en zich om te draaien om vervolgens de andere kant op te gaan rennen. Als ik geen geluk heb, nagelt ze zich zelfs aan de grond vast en weigert ze nog een stap te verzetten. Ze is net vier en heeft dus nogal wat streken, maar ik heb er echt een hekel aan als ze dit doet. Hoe kan ik het snelst en het meest consequent optreden? Een zweep helpt niks.. enkel als verlenging van mijn arm. Ze is niet bang voor de zweep en ook al krijgt ze een tik met de longeerzweep, ze blijft net zo graag staan.

Tijdens het wandelen met haar, blijft ze soms ook ineens stil staan. Ze wil dan ook geen stap meer verzetten. Ik weet dat het aanstellerij is en dat ze mij uit wil proberen (is ook niet zo gek, ik verzorg haar nog maar kort), maar ze is enorm sterk en hoe ik ook mijn best doe (tikje op haar kont, haar eerst even rustig laten staan en dan met bemoedigende woorden haar trachten weer in beweging te krijgen), ze blijft koppig stilstaan.

Hoe krijg ik dit koppige paardje in beweging?

Pinky_Girl : [LO] Toegevoegd


Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 23:52

Frusty Dit is echt doodsimpel op te lossen, pak een zweep en zorg dat hij die kans gewoon niet krijgt, gebuert het wel dan sla je hem flink naar voren! Let er wel op dat je goed staat (kan dat nooit zo goed uitleggen) dus dat je niet voor zijn hoofd staat en dat je hem zo afremt.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-03 00:00

Nee, ik sta goed, ik heb in mijn leven al ontzettend veel paarden gelongeerd. Het probleem is, dat als ze stopt, ze met haar hoofd naar mij toe stopt. Met een zweep op haar voorkant steigert ze, en als je probeert haar zijkant te raken dan loopt ze steeds verder naar achteren en steeds harder. Bovendien heb je dan ook nog eens de kans dat ze opzij trapt of heel erg hard weg galoppeert (met mij aan de longe = handen compleet open).
Bij andere paarden lukte me het wel, hoe problematisch ze soms ook waren, maar zij haalt soms echt het bloed onder mijn nagels vandaan. Ik zie ook dat ze gewoon nog geen respect voor me heeft, want ze steigert gewoon recht voor me en zal, als ik niet weg spring, volgens mij ook nog best eens op me neer kunnen komen. Maar ze is een stevige Quarter, dus lekker zal dat niet zijn....

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 00:04

Ik heb dat ook gehad met mijn pony.
Toch is de oplossing zorgen dat je achter de schouder blijft.
Het moeilijkste is om te beginnen. Loopt hij eenmaal om je heen dan zorgen dat je achter de schouder blijft en de zweep er goed achter houden.
Ook al zou dit betekenen dat je af en toe een noodsprong moet maken zorg dat je niet voor de schouder komt te staan want dan is het meteen omdraaien.
Mijn pony deed precies hetzelfde en ook vanuit het steigeren ineens met een moordgang naar voren schieten (dus op mij af).
Nou dat heb ik hem toch wel even afgeleerd.
Tip: doe handschoenen aan dan blijven je handen in ieder geval heel in het geval dat het mis gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 00:05

Als je longeert, doe je dat dan in een grote bak of in een roundpenn? Dit soort problemen los je het makkelijkste op in een round penn.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-03 00:23

Ik doe het in een grote bak. Ik heb namelijk geen roundpenn tot mijn beschikking (jammer genoeg).
Andere paarden kunnen overigens wel gemakkelijk gelongeerd worden in de bak, maar zo'n grote bak nodigt natuurlijk wel uit tot wegrennen en raar doen. Wat ik overigens wel merk, is dat ze voornamelijk omdraait of stil gaat staan op de zijde waar ze niet op de hoefslag loopt, dus waar ze gewoon recht door de bak heen loopt. Daar is het wat muller en misschien dat dat al helemaal de doorslag geeft. Moet natuurlijk ook niet mogen, maar op de hoefslag (zeg maar waar het zand wat 'aangetrapter is') loopt ze praktisch altijd goed

Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 02:15

Mijn paard deed exact maar dan ook exact hetzelfde als die van jou.
Niemand kon haar longeren en geloof me, een heleboel ervaren mensen hebben het geprobeerd.
Het lukte echt NIET, met als resultaat dat ik dus een jaar lang niet gelongeerd heb.
Op een gegeven moment heb ik een stuk van de bak afgezet met paaltjes en lint met een doorsnee van circa 8-10 meter en heb haar hier 2 keer per week in gelongeerd.
In het begin probeerde ze het nog wel, maar ja al die trukjes werken niet zo goed op een kleine cirkel }>
Na een week kon ik haar normaal longeren in de cirkel en na ongeveer 3 weken dacht ik, laat ik het weer eens in de grote bak proberen.
Het oude euvel stak weer de kop op.
Ik heb gewoon doorgezet in mijn cirkel en na 2 maanden kon ik haar gewoon weer in de grote bak longeren.
Nu probeert ze het af en toe nog wel maar ze zet het niet meer door en ik kan dan gewoon verder gaan met longeren.

Succes met je paardje!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 12:47

Als je je paard goed aan het werk houdt aan de longe zal hij nooit de kans kunnen krijgen om te stoppen. Je moet dus zelf veel geconcentreerder aan het werk blijven met je paard. Iedere pas blijven controleren.
Als een paard omdraaid zal hij echt eerst een pasje of 2 iets langzamer moeten gaan maken. Als jij op dat moment niet snel en duidelijk ingrijpt gaat ie stil staan of draait om.

Ik ben er absoluut geen voorstander van om het paard naar voren te gaan jagen met een zweep wanneer hij al stil staat. Bij veel paarden werkt dat nl. niet.
Het paard heeft tijdens het longeren dan al diverse keren laten zien dat hij niet gehoorzaam was aan de hulpen van de longeerder. Die signalen zijn nooit opgepakt dus het paard heeft op die punten zijn zin door kunnen drijven en heeft daarin de bevestiging gevonden van de longeerder. Als het paar vevolgens besluit om om te draaien en de longeerder reageert daar heel fel op met een zweep kun je een paard enorm beledigen. Je staat de hele tijd toe en dan ineens wordt je om dat laatste dingetje kwaad. Sommige paarden zetten daarop de aanval in naar de longeerder door je eventjes de onderzijde van het hoefijzer te laten zien. Dat is te gevaarlijk want een paardenhoef komt hard aan.
Begin op dat punt weer rustig van voor af aan en laat het niet uit de hand lopen. De fout zit 'm bij de longeerder dus wordt niet kwaad op je paard maar wel op jezelf.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 12:51

Een longeerbakje is echt niet zo moeilijk te maken, als je een stukje grond over hebt. Sla wat palen in de grond en span er een stuk lint tussen.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Lydia
Berichten: 18
Geregistreerd: 30-09-02
Woonplaats: \

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 13:23

Ik had een fjord van 2 jaar en in het begin, had een ander meisje hem gelongeerd, toen heb ik het zelf geprobeert, en het ging in het begin goed , maar toen ging ze de hele tijd omdraaien, en als ik met de zweep sloeg , ging ze naar me toe stijgeren. Toen heeft dat andere meisje weer geholpen, en zij dat je gewoon de hele tijd in de gaten moet houden en als ze met haar hoofd naar binnen gaat lopen, en ietsiepietse vaard minderd een tikje geven. En dat heeft geholpen!!!! suc6 (ik leef met je mee)

PAARDENGEK

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 13:56

Ik denk idd dat je eerst moet kijken of je zelf alles wel goed doet. Ik had voor ik Sher kreeg ook al heel wat paarden gelongeerd. Maar Sher heeft dus een hekel aan longeren en in het begin ging ze in draf altijd inene stoppen met haar hoofd naar je toe, of zich omdraaien en de andere kant op lopen.
Toen heeft iemand mij geholpen, en laten zien dat ik haar beter niet te grote cirkels kan laten lopen en zodra ze een beetje langzamer gaat haar al te laten merken dat ze door moet lopen. En dat werkte! Ze is nog steeds niet makkelijk met longeren, je moet blijven opletten, maar ze stopt niet meer en draait zich niet meer om.
En als hij niet onder de indruk is van de zweep, kan je ook in het zand schoppen, sommige paarden reageren daar beter op.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-03 14:45

Summertje schreef:
Een longeerbakje is echt niet zo moeilijk te maken, als je een stukje grond over hebt. Sla wat palen in de grond en span er een stuk lint tussen.


Ik weet dat dat inderdaad zo makkelijk is, maar op de eerste plaats is het niet mijn eigen paard (en dus ook niet mijn eigen grond daar bij de stallen) en op de tweede plaats is er geen bak of wat dan ook bij de stallen. Daarvoor moet ik eerst een stukje lopen. Ik rijd in een bak die de eigenaren van mijn verzorgpaardjes voor een paar uur per dag afhuren. Ik heb echter wel de kans dat de mensen van wie de bak is ook willen gaan rijden als ik rijd en ik kan er dus niet allemaal hindernispalen in gaan zetten met linten ertussen enzo. Ik ben al blij genoeg dat ik in die bak mag rijden... Het is gewoon jammer dat ik geen longeerbakje heb, maar aan de andere kant, ze moet het gewoon leren in die grote bak. Of nou ja, IK moet het dus eigenlijk gewoon leren in die grote bak

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 14:51

Mijn paard deed dat dus ook.
Ze is gewoon aan het etteren.
Mij lukte het ook niet, ze stopte, stijgerde, en raazde de andere kant uit.
Ik heb de lijn korter gehouden, en gewoon flink voorwaards laten galloperen.
Nu doet ze het nietmeer( * klopt af*)

Brabantse Fries ;)

boemel

Berichten: 8359
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 14:53

Dat probleem had ik met een 3-jarige ruin v. 1.80m. Ook altijd op de rechterhand. Vanuit draf of galop kon hij zo vliegensvlug stoppen en omdraaien dat je het echt niet meer bij kon houden. Als je teveel met de zweep erbij kwam, werd hij kwaad en kwam tegen je in. Hij kende gewoon geen angst voor de zweep en werk steeds bozer. Zelfs met 2 mensen (of met 3) was het bijna niet te doen. Op een keer toen hij het weer vertikte sloeg de eigenaar hem met de longeerzweep op de kont, terwijl hij net iets te dichtbij stond. Het paard sloeg uit en raakte de eigenaar tegen de borst. Die ging meteen aan de grond en heeft daar behoorlijk lang last van gehad.

Ik wilde perse dat hij normaal aan de longeerlijn kon lopen. Dus toen maar met alles wat ik aan hindernismateriaal en verder afzetmateriaal kon vinden een vrij kleine hoge longeerring gemaakt. Aan de zweep heb ik plastic stroken gemaakt, die ritselden en verder heb ik de longeerlijn op een andere (scherpere) manier vastgemaakt aan het bit om te voorkomen dat hij aan de haal ging. Ik heb de strijd gewonnen, maar wat was dat vreselijk moeilijk bij hem. Ik heb hem 3 dagen gelongeerd in de afgezette ring, toen was hij er doorheen en had ik er geen problemen meer mee. Maar je moest hem wel echt iedere seconde in de gaten houden. De nieuwe eigenaresse, die paarden reed voor haar beroep, vond hem ook al zo'n monster aan de longeerlijn. Dat paard had er echt een hekel aan en als je even niet oplette kon hij mooi de fout in gaan.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 14:55

altijd goed bezig en naar voren houden. zweep erbij en al denkt hij er alleen maar al aan, geef 'm voor zijn billen. hij moet het even weten dat hij het niet mag proberen.

Amor Vincit Omnia

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 16:51

Ze hebben mij ook eens zo'n 'knol' in handen gestopt, een shet. Ik heb gewoon een dressuurzweep(die lange zwiebertouwen vind ik soms toch onhandig) genomen en dan gelongeerd, op een kleine volte, en gewoon als hij stopte(had ook geen schrik voor de zweep) een tik op zijn kont, en heel de tijd mee lopen, eerst liep ik zelf in een cirkeltje mee, maar daarna gewoon met de zweep, hij luisterde uiteindelijk wel hoor.

Je moet dit paard gewoon aanpakken. Hij speelt met je voeten, laat hem desnoods de zweep maar voelen!


flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-03 17:09

Angelke, ik pak het paard echt aan hoor en om de zweep geeft ze helemaal niks! Ik denk dat het voor mij voornamelijk belangrijk is dat ik de zweep echt als verlengstuk van mijn arm gebruik en die gewoon dicht bij haar achterhand houd om haar op die manier 'voorwaarts te houden'.

Een Shetlander is koppig, maar dit paardje is sterk, slim en ontzettend snel. Bovendien is ze nog jong en is ze nog helemaal niet gewend aan het longeren. Vandaar dat ik het wel meteen goed wil doen en niet nu dingen toe wil staan die ik straks weer ga afkeuren. Ze is me gewoon heel erg aan het uitproberen en ik moet nu consequent zijn, anders dan gaat ze me straks op alle mogelijke manieren uitproberen en dan ook niet alleen tijdens het longeren..

DromenLies
Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 17:55

ik ben bezig met een paardje in te rijden van holland en dat beest heeft heel weinig respect voor mensen het ging eerst zo ik zadelde haar op om te longeren en dan zette ze geen stap meer eerst lief geprobeerd aaien toespreken nog meer poetsen snoepjes enz
toe werd ik een beetje pissed en heb ik haar een paar flinke knallen ver mocht met de longeerlijn nog steeds niks
toen kwam de eigenaar eraan en die zag dat en die ging er achter staan en klik met z'n tong en toen ging ze

helaas toen ik het de volgende keer weer probeerde zette ze weer geen stap
toen de eigenaar dit zag heeft ie een zweep er bij gepakt
eerst gewoon lopen doet ze dat niet dan slaan net zolang totdat ze loopt
en daarna heb ik het nog zo'n 3 keer met zweep moeten doen en toen ging het
het is natuurlijk niet aardig tegen zo'n paard maar het moet gewoon leren respect voor je te hebben

met longeren draait ze zich ook wel eens om
paarden kunnen heel sneaky zijn
ik zie aan haar ogen wanneer ze iets wil proberen en dan zeg ik heel hard nee
ook als ik niet zeker weet of ze iets gaat proberen want ik probeer haar gewoon voor te zijn
en inderdaad nadat ze me drie keer het had geflikt en ik waakzamer werd deed ze het niet meer
misschien helpt dit verhaal jou een beetje opweg in iedergeval succes ermee

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 18:06

Lasagna deed dit ook.
En gewoon zorgen dat ze goed door blijft lopen.
En gewoon elke keer een knal; geven als ze het probeerde.
En nu doet ze het niet meer.
Ik klop het ook even af Haha!.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-03 19:50

ocianx schreef:
ik zie aan haar ogen wanneer ze iets wil proberen en dan zeg ik heel hard nee


Jammer genoeg zie ik dat bij haar nog niet: Ik ken haar daar denk ik nog niet lang genoeg voor en ze is sowieso een 'drakie'
Het vervelendste vind ik het als het paard aan de hand ook nog eens niet mee wil lopen. Naar de bak toe moet ik een stukje lopen en dan gaat ze constant stilstaan. Dus op de manier van: gewicht verplaatsen naar achteren en zo lang mogelijk volhouden. Knettergek word ik ervan.
Maar ik denk dat ik haar sowieso ook een beetje anders aan moet gaan pakken. Bijvoorbeeld niet alleen naar de bak toe gaan om te rijden, maar ook gewoon eens om haar daar even lekker uit te laten razen, misschien dat Natural Horsemanship met haar te doen of gewoon alleen te longeren. Misschien ziet ze soms een beetje tegen het rijden op (vooral omdat ze nog niet vaak gereden is en ik de afgelopen week ongeveer drie keer gereden heb). Dus gewoon stap voor stap...

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 19:51

als ze stil staat en van je wegdraait, ben je al te laat geweest. Zoals Jippie zegt, je moet die eerdere signalen zien en daarop reageren. Zet bovendien een stuk van de bak af met wat hindernissen, dan heb je ook een soort roundpen.

Kellyloverke

Berichten: 181
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: foudgum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 21:33

Hey, ik heb ook hetzelfde meebeleefd met mijn verzorgshetlander Kelly. we zouden haar beleren om voor de kar en we zijn begonnen met longeren. Ze had het al eens eerder wat gedaan en toen ging het wel redelijk maar zodra het aantal werk opgevoerd werd begon ze zich als een idioot te gedragen. Koe Ze ging ook omdraaien, weg vliegen(en dan ik erachteraan want ja, loslaten is ook niet het beste plan!) en ook stijgeren en dan op mij aanstormen. Zelfs haar baasje en een vriendin van hun die er heel breed en gevaarlijk voor pony's uitziet lukte het niet. Kelly was een hopeloos geval *LOL* Maar toen is Ragna (bokkertje) even langsgekomen en die heeft geholpen. Zij heeft ontdekt, en dat zij die vriendin van haar baasje ook al, dat Kelly totaal geen ontzag voor ons had en dat ze daarom niet wou werken omdat wij het graag wilden. Ragna heeft de bak afgzeten met draad waar ze doorheenvloog! Maar zodra Kelly stijgerde gaf ze haar een tikje tegen de hals met een springzweepje, dit heeft ontzettend geholpen en zo heb ik ook doorgzet daarna. Kelly deed het zelfs zo idioot dat ze zo hoog stijgerde dat ze achterover kiepte. Ik schrok dan zo dat ik stopte maar Ragna zi: gewoon doorgaan, ze wil alleen maar aandacht en stoppen! Maar met Kelly gaat nu alles helemaal goed! Ze doet alles wat ik wel en loopt als de beste voor de kar! Heel veel succes met je pony en zorg dat ie ontzag voor je krijgt!!! Knipoog

LeT LovE RUle... hih SiEtS!!

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 11:25

jonge paarde hebben het altijd moeilijk in grote bakken.
Ze hebben nergens steun aan.
Je zou toch echt eens moeten overleggen dat je een stukje kan afzetten hoe kleiner hoe beter dan kan jij er ook makkelijk bij met je zweep.
Ik heb het zelfde gehad, nu een stukje afgezet, het werk prima *LOL*

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 11:35

probeer het eens met een dubbel longe werkte bij mijn perfect en is paard vriendelijk.

tranen duizende tranen, slaap zacht mijn meisje,voor altijd in mijn hart.


dylectie.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 13:49

Ik herken het probleem dus ook...

Toen ik Snowdon een jaar geleden kocht, was ie heeeeeel erg lui en totaal geen respect voor zweep en dergelijke. Het longeren was een ramp. Ik was een beginnende longeerder (:) wat n woord) en Snowdon was behoorlijk eigenwijs. Ook ervaren mensen, bijvoorbeeld mijn westerninstructrice die em ook longeerlesen gaf, lukte het niet om de "aanvallen" te voorkomen. In het begin was het gewoon rustig naar je toe komen, elke keer weer proberen. Maar hij bleef dus proberen en bedacht steeds een andere manier om maar niet op dat saaie rondje te blijven lopen. Eerst kwam het gericht bokken bij het wegsturen en de recentse probeersel is het steigeren en op je afstormen.

Tijdens mijn stage afgelopen voorjaar zou hij voor de kar beleerd worden en ik zag er eigenlijk al tegenop vanwege het longeren (band erchter etc). Maar waarrempel, aan de dubbele longe was ie superbraaf en deed ie alles perfect! Ze vonden hem het schoolvoorbeeld van brave tinker.... Ik dus een paar keer geoefend met de dubbele longe, raad gevraagd etc. En sindsdien longeer ik dus met de dubbele longe. Heb laatst een keer enkele longe gedaan, omdat mijn tuig net ingevet was enja... toen ging alles goed... ik stond versteld.. tot t laatste moment, toen werd is dus alsnog boos, hij vond het lang genoeg geduurd te hebben en als hij iets wilt, dan gebeurt dat ook (denkt hij). Het is dat te gevaarlijk wred, dat ze ons de bak uit moesten halen, anders had ik "dominantiespelletje van hem" eens goed afgemaakt.. Maarja die omstandigheden ook altijd:)

Wij hebben dus ook geen roundpennen ook geen mogelijkheid tot neerzetten van longeercirkel en lint gaat ie zo doorheen...
verder is ie superlief hoor Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 bezoekers