Niet KUNNEN reageren op been?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Niet KUNNEN reageren op been?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-03 14:27

Laatste keer in mijn les moest ik minder vragen van mijn instructrice. Ik probeerde hem met losrijden altijd zo veel mogelijk naar voren toe te rijden, om hem goed voorwaarts en aan mijn been te krijgen. Dit ging nooit erg lekker, ik kreeg hem heel lastig naar voren toe altijd.
Nu mag ik dat dus niet meer doen, omdat hij gewoon niet kon reageren op mijn been ofzo... Ik snap niet helemaal wat ze daarmee bedoelt. Het ging er ook over dat ik hem eerst in een goede aanleuning op mijn hand moest krijgen, dus naar mijn hand toerijden, maar niet dat verruimen en flink voorwaarts rijden. Op het moment dat die aanleuning goed was mocht (moest) ik hem trouwens wel naar voren toe rijden, omdat hij dus de neiging heeft achter de teugel te kruipen op het moment dat ik hem nageeflijk wil rijden.
Kan iemand hier uitleggen waarom ik hem in het begin dus niet naar voren mag/kan rijden, aangezien ik het niet helemaal snap waarom hij dat nou niet kan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 16:17

Rij je hem zoveel naat voren dat hij over/boven zijn tempo loopt?

Dan krijg je nooit ontspanning, alleen maar het tegen overgestelde.

Een paard wat aan het been is moet niet hard gaan lopen.
Je maakt ze allert om 2/ 3 pasjes te laten veruimen, neit versnellen.
Je gallopeert eens aan, en weer terug naar draf.
Je gaat stappen en na 2 passen, weer wegdraven.
Je maakt schijnovergangen van draf naar stap enz.

daarvan leert hij opletten en in dat soort oefeningen moet jezelf streng zijn dat je paard daar dan ook meteen op reageert.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 16:35

Waarom heb je dat niet aan je instructrise gevraagt?
Als zij niet weet dat jij het niet begrijpt, kom je nooit op dezelfde lijn en kan het gebeuren dat er misverstanden ontstaan.

Daar heb een instructrise voor.

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 19:55

Helemaal met Tigger eens, waarom vraag je het niet aan je instructrice ? Het heeft geen zin te betalen voor een les waarvan je zelf het nut niet inziet. Je moet gelijkgestemd zijn met je instructrice wil je iets hebben aan je lessen.
Succes !

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-03 01:36

Ik zie het nut er zeer zeker wel van in, ik voelde dat ze gelijk had, dat ie inderdaad niet kon reageren en als ik hem meer met rust liet, dat ie dan beter ging lopen en ik later dan wel kon vragen om hem naar voren te rijden...
Was meer de vraag of jullie dat ook kennen, dat een paard dat eerst nog niet kan, en daarna (als ie los en in goede aanleuning loopt) dus wel... Dat het zo is weet ik, maar het waarom gedeelte weet ik dus niet...

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 01:44

En dat moet je dus vragen..... Suffie, daar is ze voor.

MirandaMax
Berichten: 172
Geregistreerd: 21-06-02
Woonplaats: Woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 21:34

Ik vind het een beetje raar dat je niet naar voren mag rijden.
Ik weet niet of je hem over zijn tempo laat lopen, dan is het natuurlijk verkeerd, maar als je dat niet doet, dan is het juist goed. Ikzelf moet Max eigenlijk ook in het begin flink voorwaarts laten lopen en overgangen maken. Als ik hem in het begin niet voorwaarts hou, en hem eerst naar beneden rijd, enz., dan gaat het steeds langzamer. En dan wil ie trouwens ook minder goed.
Vind het trouwens een beetje raar, hoezo zou hij niet kunnen reageren op je benen???

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-03 01:18

Doordat ie niet echt lekker in aanleuning wil/kan komen, kan hij zijn reactie op mijn been nergens kwijt ofzoiets, waardoor ik dus helemaal geen reactie krijg... Op het moment dat die aanleuning goed is mag ik ook meer gaan schakelen...