Hoe doen? Zadel aanschaffen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Hoe doen? Zadel aanschaffen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-03 13:34

Over een paar maandjes wordt Carina 3. Nou ben ik van plan om tegen die tijd een zadel te gaan kopen voor haar. Hoe gaat dat nou precies in zijn werk?
Je gaat naar een winkel/zadelmakerij, zoekt eventuele zadels uit en dan komen ze naar jou toen, om te passen toch?
Maar hoe doe je dat met een paard wat eigenlijk nog niet zadelmak is, want ze heeft nog geen zadel dus kan ook niet zadelmak gemaakt worden. Verward Normaal ga je toch ook op het zadel zitten enzo, om te kijken of het zadel dan ook goed zit?

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...


Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 13:46

Kun je niet ergerns een zadeltje lenen(oudje) dan kun je hem eerst zadelmak maken en dan je zadel kopen.

Ik zou niet het risico nemen om hem te kopen zonder dat jij erop hebt gezeten, je weet dan nooit of hij goed past.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 13:48

persoonlijk begin ik nooit met een goed zadel met zadelmak maken.
Ik gebruik met longeren eerst een oud zadel.
Als dat longeren goed gaat, gooi ik er pas mijn goede zadel op.

Als je paard dus goed tegen een zadel kan, kun je dus een zadel passen.
Alleen rijden gaat dan idd nog niet, maar je ziet wel of het goed op het paard ligt.
Maar of jij er dan ook nog fijn in zit is een gok.

wat ik persoonlijk zou doen is proberen of je van kenissen met zadelmak maken niet een zadel mag lenen.
En als je paard dan redelijk onder het zadel is, pas een nieuw zadel kopen.
Dan kun je er tenminste ook op rijden.

Hou er ook rekening mee dat je paard nog in de groei is.
En met rijden ook meer spieren zal krijgen en zodoende een goed passend zadel, na een jaar niet meer past.

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-03 13:50

Dat wat jullie zeggen; een oud zadeltje lenen om zadelmak te maken, daar had ik ook aan aan gedacht.
Probleem is alleen dat ik zelf niet kan beoordelen of een zadel echt goed past of niet. En ik wil niet een slechtpassend zadel gebruiken. Als ze daardoor een hekel aan het zadel krijgt...

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 13:54

Een zadel van een goed merk [Stubben, Kieffer, Passier] past bijna altijd op een gemiddeld paard. Met een onderlegger kun je nog wel wat oneffenheden aanpassen.
Een nieuw zadel zou ik pas kopen wanneer je paard een jaartjeonde rhet zadel is. Je staat er versteld van zo veel als ze nog groeien.

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-03 14:00

Jippie, ik denk niet dat iemand zijn goede zadel zal willen uitlenen, en al helemaal niet voor een jaar.
Als ik zelf zo'n zadel wil kopen, oud dan zal het me toch veel geld kosten, zeker als je het jaar daarna een echt goed passend zadel wilt kopen.

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 14:29

Ik zou gewoon een oud zadeltje kopen, iemand die er meer verstand van heeft laten kijken en eronder een gelpad/bontje gooien. Want als je nu een goed zadel kooptrote kans dat het volgend jaar niet meer past

boemel

Berichten: 8340
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 14:37

Ik zou ook een gebruikt zadel op de kop zien te tikken. Als je er een v/e bekend merk koopt, kun je het zadel naar een jaar altijd weer makkelijk verkopen. Het komt echt vaak voor dat je zadel naar een jaar niet meer helemaal lekker ligt, doordat je paard veranderd is. Als je een nieuw gekocht zadel na een jaar moet verkopen, heb je er uiteindelijk nog veel meer geld op toe moeten leggen.

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 14:55

Je kunt toch ook beginnen met een kunststof zadel een Wintec ofzo? Die zijn tweedehands helemaal niet duur en je kunt er een jaar mee doen en dan koop je een zadel wat meer naar jouw wens is!

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Een shet, een fjord, een Gelderse en een halve hackney en mijn stallen zijn vol!

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 17:24

Je kunt genoeg oude zadels op internet vinden, op forums.
Of vraaag het hier op bokt.
zag laatst nog een oud zadel voor 35 euro.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 21:59

Ik zou ook een oud zadel op de kop zien te tikken, of misschien ken je iemand met een zadel dat hij niet meer gebruikt. Ik heb het zelf altijd met een oud zadel gedaan, meestal een kunststof, ook omdat dit weinig weegt, en mocht het niet helemaal 100% zitten, heeft een paard er minder last van dan van een leren zadel dat wat stugger is.
Je moet bij een zadel er op letten dat je eronderdoor kunt kijken als het op je paard ligt, je handen onder de zweetbladen door kunnen halen bij de schouders, de singel moet ongeveer een handbreedte achter de elleboog liggen, en er moet genoeg ruimte zijn bij de kamer (2 vingers tussen zadel en schoft). Let er ook op dat het diepste punt ook daadwerkelijk in het midden zit als het zadel erop ligt, dus dat het zadel niet naar voor of achter kantelt, en dat je het zadel niet te ver op kunt tillen aan de achterkant, zodat het niet gaat schuiven.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Wruppie
Berichten: 260
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 22:01

ik zou echt geen nieuw zadel kopen want als je moet dan zeker weer een nieuw zadel kopen omdat ie eruit gegroeid is, in elke ruitersport zaak heb je wel tweedehands zadeltjes die je voor weinig kunt kopen.

Sociolan

Berichten: 1369
Geregistreerd: 08-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 22:03

Je moet natuurlijk kijken als het zadel goed op de rug zit.
Zit het wel goed bij de schoft?
Ligt het goed op de rug?
Er zijn veel vragen er over.
Maar als je een zadel hebt wat denkt dat het zadel goed is.
Dan moet je nog een paar weken wachten.
Als je paard drukplekken (witte vlekjes) krijgt dan zit het zadel niet goed.
(tis wel erg moeilijk te zien bij een witte schimmel Knipoog)
Doei,
[naam]

Doe maar gek, alles is al zo "normaal"

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 22:08

Eh, als jij op die manier kijkt of je zadel wel of niet past, doe je toch iets verkeerd hoor... Drukplekjes zijn niet echt gewenst bij een paard, en zeker niet bij een paard dat zadelmak gemaakt moet worden, dat moet juist leren een zadel te accepteren, en dus niet leren dat een zadel zeer doet.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131961
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 23:20

Zelf zou ik ook zeker niet met een nieuw zadel beginnen.
Ten eerste omdat het risico op beschadigen erg groot is, ten tweede omdat een zadel dat nu goed past waarschijnlijk over een aantal maanden / jaar helemaal niet meer op maat is.
Wat je wel zou kunnen doen, is contact opnemen met een ruitersportzaak waar je tzt. een nieuw zadel wilt kopen.
Als je vertelt in welke situatie je zit (en zo zijn er zovelen !) zullen ze je vast helpen om een goed passend tweedehands zadeltje voor je op de kop te tikken.

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-03 12:47

Ik heb laatst contact gehad met een ruitersportzaak. Deze vertelden mij dat ik het beste eerst een oud maar wel goed passend zadel kon gebruiken om het dier zadelmak te maken. En wanneer het dier zadelmak is dan de zadelmaker te bellen en hem langs te laten komen.
Toen vroeg ik dus ook of het zadel dan misschien na een paar maanden niet meer zou passen. Hij zei dat dat een fabeltje was. Dat de dieren alleen smaller werden op de schouders en niet breder. Als het dier smaller was geworden op de schouders dan kon je het zadel laten opvullen en dan lag het weer goed. Verder zei hij dat het heel belangrijk was dat het zadel goed past (wanneer je erop gat rijden) voor het zadelmak maken kon je best een minder passend zadel gebruiken omdat je er dan zelf nog niet opzat en het zadel niet kon gaan drukken.

Waarom is trouwens de kans op beschadigingen groot? Als het dier met een oud zadel zadelmak gemaakt is, dan gebeurd er daarna toch niets meer met het nieuwe zadel? Of zie ik dat verkeerd?

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 12:59

Daar zat ik gister ook een beetje aan te denken, wel toevallig dat er nu een topic van is Haha!
ik heb thuis een zadel liggen, of het past weet ik nog niet, maar als het wel zo is gebruik ik dat voor het inrijden.
maar anders verkoop ik het en koop ik een oud zadeltje ervoor, dat wel goed past natuurlijk.
met nog evt. een bontje eronder.
en na een tijdje koop ik me een beter zadel.
ik heb dan wel in de buurt(5 min.lopen) een winkel waar ze zadels hebben, dus dat is wel ideaal, misschien kan ik er daar 1 kopen.

het lijkt me niet dat iemand zijn zadel uitleent voor een paard zadelmak te maken hoor Verward

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 13:05

Boogiegirl schreef:
het lijkt me niet dat iemand zijn zadel uitleent voor een paard zadelmak te maken hoor Verward


wij lenen ons zadel wel uit aan iemand, om zijn paardje zadelmak te maken...hij betaald me dan een kleine vergoeding....maar weinig mensen kunnen er wat mee, dat heb je met grote paardjes Haha!

Koudbloedigheid dat is pas het mooie leven! 'shed a tear because i'm missing you, but I'm still alright to smile'profiel under construction

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-03 21:37

Misschien dat ik idd wel een zadel kan lenen. Het zadel van de moeder van Carina.
Als ze dan zadelmak is, dus niet ingereden, alleen zadelmak. Is het slim om dan wel meteen een goed zadel te kopen?

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131961
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 13:46

carina schreef:
Waarom is trouwens de kans op beschadigingen groot? Als het dier met een oud zadel zadelmak gemaakt is, dan gebeurd er daarna toch niets meer met het nieuwe zadel? Of zie ik dat verkeerd?


Daarmee bedoelde ik dat het risico op beschadigingen aan een nieuw zadel vrij groot is.
Dus als je meteen met een nieuw zadel begint, en niet eerst een tijdje met een wat ouder zadel.

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-03 21:38

Aha op die manier .

Wat denken jullie van m'n vraag hierboven?

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: marga1, Wistaire en 105 bezoekers