Wat vervangt het A-brandmerk nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Wat vervangt het A-brandmerk nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-02 13:21

Naar aanleiding van een topic op fokkerij en afstamming vroeg ik me af hoe dat tegenwoordig gaat? Omdat er niet meer gebrandmerkt mag worden zal die ook niet meer mogen bij afgekeurde paarden (Het zogenaamde A brandmerk). Waar kan je tegenwoordig een afgekeurd paard dan nog aan herkennen?????????


Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 19:19

Citaat:
Waar kan je tegenwoordig een afgekeurd paard dan nog aan herkennen?????????


Dat hoef je volgens mij niet te herkennen.
Als een paard koopt vraag je om de papieren.
Zijn die er niet. dan vraag je om het paspoort waar eventueel een chip nr. instaat.
En kijk ook even naar de laatste enting datum in het paspoort zodat je het even bij die Dierenarts het verkoop verhaal na kan trekken.

Is er dat allemaal niet bij. dan is de verkoper in het kader van de EU regelgeving in overtreding. En gewoon de AID-bellen, kunnen die een procesverbaal opmaken.

Want aan sjoemelaars hebben we anno 2003 geen behoefte meer.

Je koopt toch ook geen auto zonder kenteken deel 3 om er dan in het verkeer in deel gaan nemen.
Auto's zonder deel 3 gaan naar................POLEN Knipoog

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 22:12

Troef: voor mijn pony heb ik ook geen paspoort....
Ik heb hem als veulen van de paardemarkt gehaald en heb er nooit papieren bij gehad.
Hij is ook niet gechipt aangezien ik ook geen wedstrijden rijd zag ik daar het nut niet zo van in.
Het enige wat ik heb is een entingsboekje.
Hij is zeker niet afgekeurd of iets dergelijks maar ik heb er verder geen papieren bij.
Dus het wil niet meteen zeggen dat er gesjoemeld wordt als de papieren niet overlegd kunnen worden.

Het is natuurlijk wel van belang dat je een verhaal van de verkoper bij twijfel natrekt.
Wat in mijn geval goed mogelijk is omdat ik wel het entingsboekje erbij heb.
Officieel moet ik wel een paspoort hebben maar ja het is er nooit van gekomen....
Zal er toch eens maar weer eens achteraan gaan want het is natuurlijk wel handig!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-03 00:59

Troef en wat als dat papier en het paspoort gewoon aanwezig zijn bij het paard? Wie verhindert een malafide verkoper zo'n paard aan te bieden?

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 08:32

Citaat:
Wie verhindert een malafide verkoper zo'n paard aan te bieden?


Er kan geen papier meer aanwezig zijn als hij door de verzekering is overgenomen.

Wel kan een stamboek een duplicaat afgegeven op de gegevens van paspoort wat er bij is. Maar er staat dan duidelijk duplicaat op.

Maar er hoort een aantekening in het paspoort te staan van de laatste Da behandeling.(Dat vaak door gemakzucht niet wordt gedaan)
Dit is een verantwoording van de DA.

Entingboekjes horen in een archief,daar de entingen in het paspoort horen te staan.

Dus de koper zoekt bij zo'n verkoper zelf de problemen op voor de toekomst.
En wil je dat deze malafide handel voorbij gaat. AID bellen. Ik doe het.


Daar paarden/pony's komende op de opbare weg zonder paspoort cq identificatie voor de EU-wet in ieder geval slagers zijn !!


Citaat:
Ik heb hem als veulen van de paardemarkt gehaald en heb er nooit papieren bij gehad.
Hij is ook niet gechipt aangezien ik ook geen wedstrijden rijd zag ik daar het nut niet zo van in.
Het enige wat ik heb is een entingsboekje.
Hij is zeker niet afgekeurd of iets dergelijks maar ik heb er verder geen papieren bij.


Niet afgekeurd? Hoe weet je dat zeker?? Hij kan ook nog wel ergens gestolen geweest zijn??

Als je mij zo'n pony aanbied voor de verkoop met alleen een entingsboekje.
Laat ik hem staan of bel de AID Haha!

Er hoort een geldig identificatie bij te zijn!!!

Citaat:
Wie verhindert een malafide verkoper zo'n paard aan te bieden?


Niemand.
Maar je kunt hem/haar binnen 2 jaar wel aansprakelijk stellen.
Maar of de koper zelf ook schoon is op de graad zal dan de rechter wel uit maken. Huilen
Laatst bijgewerkt door Troef op 01-01-03 09:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 09:08

Troef schreef:
Wel kan een stamboek een duplicaat afgegeven op de gegevens van paspoort wat er bij is. Maar er staat dan duidelijk duplicaat op.

Maar er hoort een aantekening in het paspoort te staan van de laatste Da behandeling.(Dat vaak door gemakzucht niet wordt gedaan)
Dit is een verantwoording van de DA.

Entingboekjes horen in een archief,daar de entingen in het paspoort horen te staan.



Ik heb ook een duplicaat-paspoort aangevraagd omdat het paspoort van mijn paard er niet was en ja er staat duplicaat in. Ik had overigens wel alle overige stamboek, entings en keuringspapieren erbij. Zo'n duplicaat is overigens nog harstikke duur , maar dat terzijde.

Troef, wat bedoel je met entingsboekjes horen in een archief, je bedoelt dat ze niet meer gebruikt worden Verward . Het viel mij op dat de DA niet vraagt naar het paspoort, ook denk ik niet dat ze bij bijvoorbeeld een kliniek vragen naar het paspoort als ze een paard behandeld hebben. Zou overigens wel heel erg mooi zijn als je op die manier de historie van een paard kunt bekijken, als alle behandelingen in het paspoort vermeld staan. Ik vind het paspoort op dit moment nog een beetje erg 'papier'werk en niet een praktisch iets. Misschien gaat daar verandering in komen. Overigens is de kans op kwijtraken wel groot als je op ieder concours, keuring, etc dat paspoort moet meeslepen.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 09:16

Citaat:
Overigens is de kans op kwijtraken wel groot als je op ieder concours, keuring, etc dat paspoort moet meeslepen.


Dat is ook met je auto papieren en rijbewijs. Knipoog

De Da is verplicht om medicijn gebruik voor de EU-wet in een logboek van het paard/pony bij te houden. en dat is het paspoort.

Dit heeft ook te maken met de afvoer voor de slacht.
Nl. in welke categorie het vlees straks komt voor de volksgezondheid.

De DA is mede verantwoordelijk.
Maar die nemen alleen vaak de verantwoording van het geld.
Heeft dit iets te maken met het zwartgeld. Knipoog
Anders is het toch een kleine moeite.
Het is ook in het belang van de behandeling hoe de voorgaande historie was.

Citaat:
Ik vind het paspoort op dit moment nog een beetje erg 'papier'werk en niet een praktisch iets.


Moet je eens bij je biefstuk terug gaan kijken hoeveel papierwerk er aan zat.

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 11:22

Dan moeten sommige stamboeken wel wat sneller worden. Ik kreeg mijn paspoort toen mijn veulen bijna één jaar was en uiteraard al een deel inentingen gehad had.
Is zo'n paspoort een Europees gegeven dat in elke EU-land even streng gevolgd wordt? Ik heb er nl bij ons nog niet zo veel over gehoord en het is zeker niet verplicht op onze wedstrijden.

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)


Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 11:28

Citaat:
Dan moeten sommige stamboeken wel wat sneller worden. Ik kreeg mijn paspoort toen mijn veulen bijna één jaar was en uiteraard al een deel inentingen gehad had.
Is zo'n paspoort een Europees gegeven dat in elke EU-land even streng gevolgd wordt? Ik heb er nl bij ons nog niet zo veel over gehoord en het is zeker niet verplicht op onze wedstrijden.


Wanneer is er bij jullie wel een keer iets verplicht volgens de EU -normen
Het ene schandaal na het andere als het over het houden en voederen van dieren gaat Boos!

Het is beter dan men in STRASBOURG blijft ziiten dan in Brussel Huilen

Hier nog andere Belgen

Citaat:
Een grote nieuwigheid dit jaar: slechts indien de kandidaat-hengst voorafgaand aan de keuring een volledig veterinair onderzoek ondergaan heeft en de resultaten hiervan gunstig worden geacht door de Universiteit van Luik (Faculteit voor Diergeneeskunde) of door eender welk Universitair Centrum van de Europese Unie, zal de kandidaat toegelaten worden tot de keuring.


http://www.sbsnet.be/pages_nl/concours2003.htm
Laatst bijgewerkt door Troef op 01-01-03 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 11:48

Als ik een veulen van 3mnd oud op de paardenmarkt koop dan vind ik het niet zo vreemd dat er geen papieren bijzitten.
En aangezien ik hem zelf al vanaf die tijd heb weet ik dat er niets mis mee is.
Maar ik heb gewoon nog geen aanleiding gehad om achter een paspoort aan te gaan.
Is me ook nooit omgevraagd niet door een dierenarts en ook niet door iemand anders.
Dus tja dan heb je niet zogauw iets van dat moet ik gauw geregeld hebben.
Overigens wil ik hem ook helemaal niet verkopen hoor dus wees maar niet bang dat je een pony zonder papieren aangeboden krijgt Haha!

Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 15:11

Troef schreef:
Hier nog andere Belgen

Citaat:
Een grote nieuwigheid dit jaar: slechts indien de kandidaat-hengst voorafgaand aan de keuring een volledig veterinair onderzoek ondergaan heeft en de resultaten hiervan gunstig worden geacht door de Universiteit van Luik (Faculteit voor Diergeneeskunde) of door eender welk Universitair Centrum van de Europese Unie, zal de kandidaat toegelaten worden tot de keuring.


http://www.sbsnet.be/pages_nl/concours2003.htm


Mmmm dat wist ik niet van het SBS en net nu we een SBS-paardje gekocht hebben maar.... we hebben geluk haha want de vader van Royal is een BWP-gekeurde hengst die in Nederland gefokt is... Knipoog Haha! (A Lucky One = Lucky Boy xx X Juriaan)
En het BWP keurt al jaren in de eerste fase met volledig onderzoek in Merelbeke.
Waar vragen jullie dan zo'n paspoort aan?
Hoe geraak je dan aan een paspoort voor een paard zonder papieren?
Wat gebeurt er als je bvb een paard met een stamboekpapier hebt maar dat nog niet de vorm van een paspoort heeft?

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 17:38

Citaat:
.

Wat gebeurt er als je bvb een paard met een stamboekpapier hebt maar dat nog niet de vorm van een paspoort heeft?


Niets,
Maar ga je naar de slacht of er is een politie die op zijn strepen gaat staan of jij krijgt controle van een vet. overheid krijg je een waarschuwing of probleem.
De wet is: I&R regeling. ook in Belgie.
staat voor Identificatie en Registratie

Ga maar naar een zoekprogramma en zoek naar:I&R regeling
Citaat:
Staat er nog niet in van paarden denk ik.


En het BWP keurt al jaren in de eerste fase met volledig onderzoek in Merelbeke


SBS is vóór de eerste fase!
Je mag er gewoon niet komen. zonder rontge etc.

Citaat:
Hoe geraak je dan aan een paspoort voor een paard zonder papieren?


Via de dierenarts. die mag schetsen en dan tevens een chip plaatsen.

Citaat:
Waar vragen jullie dan zo'n paspoort aan?


Via het Stamboek of paardensport vereniging.

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: monsera, SentiBot en 38 bezoekers