bang voor de zweep

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
DromenLies
Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-12-02

bang voor de zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-02 23:19

hoi hoi (alweer een topic van mij nou ja)
mijn paardje vindt het zweepje niet zo leuk
ze gaat als ik er een pak heel hard racen en loopt zichzelf gewoon kreupel
zelf op een volte van 10 meter crosst ze gewoon hard door
aan de hand gaat het nog wel maar moet heel erg voorzichtig zijn
en met longeren en losgooien is er niks aan de hand
zweep is heel handig voor mij omdat ze naar binnenvalt op de volte
maar ja ze is al een keer 3 maanden kreupel geweest ( peesblessure) en ik wil niet dat ze zichzelf nog eens kreupel loopt
iemand een oplossing??



Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 11:24

Niet begruiken Lachen

Gebruik je stem meer als ze iets doet wat niet mag.
Ook attent maken op je hulpen kan zonder zweep

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 12:27

idd, geen zweep gebruiken, Je hebt toch altijd nog je been, zit en handen om te voorkomen dat je paard naar binnen valt op de volte.

Daihyo

Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 15:31

En reageert ze niet goed op je been is het misschien een idee om een klein spoortje als extra hulp te gebruiken. Voor als ze naar binnen valt, ipv het zweepje.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131994
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 17:03

Voorlopig geen zweep gebruiken !
Daar krijg je alleen maar ellende mee, dat schiet niet op.

Wat je wel kunt doen, is je paardje op een positieve manier bekend proberen te maken met de zweep.
Rijden met de zweep is dan echt de allerlaatste stap, dan moet ze echt al het vertrouwen hebben.
De zweep moet iets vertrouwds worden, niet iets wat met angst en slaan geassocieerd wordt.
Mijn vorige paard was er ook erg bang van, uiteindelijk is het toch gelukt om hem er vertrouwd mee te krijgen.
Ik heb het gedaan door altijd heel beheerst met de zweep om te gaan (niet zwiepen ed.) en heel rustig mee over zijn lichaam te aaien.
Vaak in combinatie met iets leuks, bijv. voeren Vork
Helaas is het niet iets dat in een paar weken went, je moet er echt veel tijd voor nemen.
En absoluut niet slaan, dan moet je echt weer van voor af aan beginnen (of erger).

Bij mijn paard heeft het ruim een jaar geduurd voordat hij zover was dat ik met de zweep kon rijden.
Veel succes en geduld Knipoog

DromenLies
Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-03 17:24

nee ik sla haar so wie so niet met een zweep omdat ze dan flipt
ik probeer een klein stukje vhd en ik hoop dat ze dan wat relaxer er op wordt ze is ook nog vrij jong in haar koppie dus dast ook wel een beetje

dat naar binnenvallen dat doet ze linksom op de volte, ze loopt door mijn been heen als ik stelling vraagt als ik geen stelling vraag dan loopt ze de volte helemaal niet goed met de buitenteugel kan ik ook niks beginnen want die kant laat ze los en als ik die dan pak dan is mijn stelling weg
beetje lastig met mijn buitenbeen naar achter krijg ik geen reactie op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 21:39

ocianx schreef:
hoi hoi (alweer een topic van mij nou ja)
mijn paardje vindt het zweepje niet zo leuk
ze gaat als ik er een pak heel hard racen en loopt zichzelf gewoon kreupel
zelf op een volte van 10 meter crosst ze gewoon hard door
aan de hand gaat het nog wel maar moet heel erg voorzichtig zijn
en met longeren en losgooien is er niks aan de hand
zweep is heel handig voor mij omdat ze naar binnenvalt op de volte
maar ja ze is al een keer 3 maanden kreupel geweest ( peesblessure) en ik wil niet dat ze zichzelf nog eens kreupel loopt
iemand een oplossing??



Tja, wat zal ik hier eens van zeggen, aangezien ik de "life" situatie ken, weet ik dat ze niet bang is voor de zweep. Maar je moet er iedere keer mee rijden, en niet wanneer je er zelf eens zin in hebt. Consequent zijn!! Daarmee red je het bij ieder paard.

beppe
Berichten: 46
Geregistreerd: 06-10-02
Woonplaats: fryslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 21:40

hallo mijn paard is al jaren bang voor de zweep ik rij dus altijd zonder .wel heb ik sporen om .ik weet niet wat je allemaal al heb geprobeert maar bij mij hielp het echt om een grote volte te rijden deze groter en kleiner te rijden en dan de ene keer stelling naar binnen de andere keer stelling naar buiten en dan niet je hand een klein stukje van de hals maar echt haar binnen brengen en dit veel en vaak doen beide kanten om en reageert ze dan niet op het been dan gewoon uit het niets een keer goed fel dat been erin zodat je een reactie krijgt en vrolijk verder rijden mij heeft het heel goed geholpen en de aanhouder wint altijd succes

wil je een mooie betrouwbare fries kijk op www.beijemastate.nl stoeterij in fryslan

maaikysammy
Berichten: 765
Geregistreerd: 13-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 00:27

mijn pony is ook echt bang van de zweep met rijden, maar ook niet echt met longeren.

ik rij hem nu met kleine knopspoortjes, een dit gaant goed, dus misschien een tip??

greetzzz maaike

Voor al uw fotoshoots!!!
https://www.facebook.com/macphotonl/

DromenLies
Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-03 18:32

ja maar ik heb kans dat dat veel stress veroorzaakt ( die spoortjes)
misschien is ze ook wel niet echt bang kan dat niet meten ( goh paard vertel mij ben jij nu echt ban gof neem je me in de maling) maar dan blijft nog het probleem van zichzelf kreupel lopen bestaan


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot en 93 bezoekers