Vraagje over springwedstrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Vraagje over springwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-02 13:53

Ik hoop dat ik ooit het lef weer krijg om weer te gaan springen. Anders heb ik voor niks een springzadeltje in mn kast liggen. Knipoog Schijnheilig
Maar mijn springzadel is eigenlijk best wel hard.
Dus nu wilde ik een bontzitting gaan kopen, maar ik heb gehoort dat dat niet mag op de wedstrijden?
Weet iemand hier meer van?
Alvast bedankt!


Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 13:57

Een tip: IMO kun je beter een gelzitting nemen. Mijn ervaring is dat die beter blijven liggen en nog veel comfortabeler zijn dan een bontzitting. Ik heb er eentje voor over ons zadel dat ook vrij hard is. Een rit van 2 uur of langer kan ik daar niet in maken, vandaar die gelzitting. En volgens mij zijn die gewoon toegestaan met springwedstrijden. Je zou het voor de zekerheid even kunnen navragen bij de KNHS.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 14:10

Volgens mij niet, mag er niets op het zadel zitten. Maar ik kan het op hippix zo niet vinden. Wel voor dressuur, maar niet voor springen.

Artikel 121 - Harnachement


1. Het paard dient te zijn opgetoomd met een deugdelijk, goed passend en in behoorlijke staat van onderhoud verkerend engels rijzadel (of dameszadel), hoofdstel en bit.

2. Het rijzadel moet voorzien zijn van ruime beugels. Vanwege veiligheidsredenen mogen de stijgbeugelriemen en/of de stijgbeugels niet aan de singel worden vastgemaakt. Het gebruik van een dekje/bontje o.i.d. over het zadel is niet toegestaan

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 15:24

Maar met springen mag je wel meer dingen aan je paard en aan je harnachement hangen die in de dressuur (naar mijn weten) niet zijn toegestaan: neusbontjes, oornetjes, bandages, peesbeschermers, martingaal, staartriem... Het is goed mogelijk dat een extra zitting over het zadel daar ook onder valt.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 15:35

ja,dat klopt wel dat je bij dressuur minder mag dan bij springen.
bij dressuur mag je dus eigenlijk alleen het zadel,hoofdstel en het shabrak,zonder extra dingen erop of erom.
maarja bij het springen gaat het er wel harder aan toe.
ik heb trouwens nog nooit gezien dat iemand met springen iets over het zadel had liggen Verward

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 16:35

Het reglement sluit het uit voor dressuur, en niet voor springen, dus het zal wel mogen. Overigens mag je dressuren met een voorsingel *LOL*

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 17:51

Maar met springen zit je toch in de verlichte zit Verward Het lijkt me dan meer nodig om met dressuur een gelzitting te hebben dan met springen. Okay, je moet wel af en toe zitten, maar het meeste zit je in de verlichte zit en je hoeft ook niet door te zitten ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 18:08

ik heb het wel eens gedaan en als je gewoon met een gelzitting rijd ziet je het niet eens. met bont zou ik het absoluut niet weten het valt wel veel meer op.

groetjes [naam]

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-02 19:57

Rockylover met dressuur heb ik het niet nodig omdat mijn dressuurzadel een gelzitting heeft. Haha! Maar mijn springzadel is al wat ouder en heeft dus best een hard zitvlak. Schijnheilig
Maar het mag dus wel?


beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 20:05

zoals ik van de meeste lees mag het dus niet.
vooral wat lielle zei met:2. Het rijzadel moet voorzien zijn van ruime beugels. Vanwege veiligheidsredenen mogen de stijgbeugelriemen en/of de stijgbeugels niet aan de singel worden vastgemaakt. Het gebruik van een dekje/bontje o.i.d. over het zadel is niet toegestaan
das toch duidelijk? Knipoog
maar dan rij je thuis toch gewoon wel met gel\bontzitting,en die 5 minuten dat je op een wedstrijd in het zadel zit dan ff zonder.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-02 21:34

Ja maar dat is voor dressuur. Knipoog
Vonneke springt zelf ook en die heeft het wel eens gedaan..!? Dus..? Dan lijkt het mij toch dat het wel mag?

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 22:05

tja,dan lijkt het me dat het ook wel mag ja.
je kunt het anders nog navragen op de wedstrijd zelf.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 14:36

mickey, beter lezen. Het aangehaalde artikel gaat over dressuur, zoals ik al zei. Bij het springen wordt die zitting, bontje etc niet uitgesloten. Nathalie, kijk nog even op www.hippix.nl

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 16:41

lielle nathalie had dat al gezegd Knipoog
maar goed mocht je gaan springen dan wel veel succes,ik ga ook waarschijnlijk in de zomer starten Lachen

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 20:13

Even navragen bij de KNHS (via mail of telefoon) lijkt me het handigst, dan weet je het zeker. Lachen

Ik denk zelf dat het wel mag, als je ziet wat er allemaal is toegestaan qua 'versiering' en 'hulpstukken' met springen. Maar als je het daar navraagt, dan weet je het tenminste zeker.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 13:33

hoho ik zeg niet dat het mag. maar als je met een zwart gelzitting rijd dan zien ze het niet eens. X


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot, dust en 5 bezoekers